Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Yapılan Lisansüstü Çalışmalar ve Akademik Makalelerdeki Mesleki Aidiyet Duygusunun Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023, 364 - 387, 29.12.2023
https://doi.org/10.55150/apjec.1292708

Öz

Öz

Amaç: Bu çalışma, mesleki aidiyeti konu edinen, Türkiye’de yazılmış makale, yüksek lisans ve doktora tezlerini inceleyen nitel bir çalışmadır.
Yöntem: Çalışmanın evreni mesleki aidiyet konusunda yazılmış tezler ve bilimsel makalelerdir. Bu kapsamda, çalışmada belirtilen anahtar sözcüklerle arama yapılmış ve evrenin tamamı çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada Yüksek Öğretim Kurumu’nun tez merkezi YÖKTEZ ve Dergipark platformlarından yararlanılmıştır. Çalışmada ölçme aracı olarak Demirci, Arıkan & Onuk’un 2018 yılında geliştirdikleri “Akademik Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Form sayesinde yapılan çalışmalar hakkında detaylı bilgilere sahip olunmuş bunlar da bulgularda paylaşılmıştır.
Bulgular: Çalışmaların çoğunlukla devlet üniversitelerinde yapıldığı görülmüştür. Konuya ilginin yıllar geçtikçe arttığı söylenebilir. Birbirini takip eden 2020-2021-2022 yıllarında konuyla ilgili çalışmaların sayıları düzenli artış göstermiştir. Çalışmaların büyük çoğunluğu nicel araştırma şeklinde yapılırken en çok kullanılan örnekleme yöntemi amaca yönelik örneklemedir. Nicel çalışmalar yoğunlukta olduğu için ölçek ve anketler en çok kullanılan ölçme araçları olmuştur.
Özgünlük: Konunun iş hayatı için ne kadar önemli olduğu göz önünde bulundurulduğunda yapılan çalışmaların sayısı yıllar içinde artsa da hala sınırlı olması, mesleki aidiyet konusunun henüz istenilen düzeyde ilgi görmediği şeklinde yorumlanabilir. İş dünyasındaki performans kaygıları göz önünde bulundurulduğunda, ilerleyen yıllarda konunun daha fazla ilgi çekeceği ve daha çok araştırmacının bu konuya yönelmesi gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Ataklı, A., Dikmentaş, E. ve Altınışık, S. (2004). Üniversite hastanelerinde çalışan yönetici ve klinik sekreterlerinin iş doyumu. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 6(2).
  • Bacanlı, H. (2004). Sosyal ilişkilerde benlik: Kendini ayarlamanın psikolojisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A. (1985). Eğitim yöneticisinin iş doyumu. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baloğlu, N, Karadağ, E., Çalışkan N. ve Korkmaz, T. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı ve iş doyumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 345-358.
  • Başaran, Ş. E. (1982). Örgütsel davranışın yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: örgütsel bağlılık, Sayıştay Dergisi, 59, 125–139.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

An Evaluation Of Professional Sense Of Belonging In Master’s Theses, Dissertations And Articles In Turkey

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023, 364 - 387, 29.12.2023
https://doi.org/10.55150/apjec.1292708

Öz

Abstract

Purpose: This qualitative study examines articles, master's and PhD dissertations written in Turkey, which is about professional sense of belonging.
Method/Design/Methodology/Approach: The masters’ and doctoral degree theses and scientific articles on this issue creates the context of the research. In this context, a search was made using the keywords specified in the study and all literature found was included in the study. Council of Higher Education National Thesis Database (YÖKTEZ) and Dergipark platforms were employed in the study. The "Academic Publication Review Form" developed by Demirci, Arıkan, & Onuk in 2018 was used as a measurement tool in the study. Thanks to the form, detailed information was obtained about the studies carried out and these were also shared in the findings.
Findings: It was observed that the studies were mostly carried out in state universities. It can be said that the interest in the subject has increased over the years. In the consecutive years 2020-2021-2022, the number of studies on the subject has increased gradually. While the majority of the studies are carried out in the form of quantitative research, the most used sampling method is purposive sampling. Since quantitative studies are intense on the subject matter, surveys and scales have been the most used measurement tools. Originality: Considering how important this issue is for business, the fact that the number of studies has increased over the years is still limited, which can be interpreted as the subject of professional sense belonging has not yet received the desired level of attention. Considering the performance concerns in professional life, it can be said that the subject will attract more attention in upcoming years.

Kaynakça

  • Ataklı, A., Dikmentaş, E. ve Altınışık, S. (2004). Üniversite hastanelerinde çalışan yönetici ve klinik sekreterlerinin iş doyumu. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 6(2).
  • Bacanlı, H. (2004). Sosyal ilişkilerde benlik: Kendini ayarlamanın psikolojisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A. (1985). Eğitim yöneticisinin iş doyumu. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baloğlu, N, Karadağ, E., Çalışkan N. ve Korkmaz, T. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı ve iş doyumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 345-358.
  • Başaran, Ş. E. (1982). Örgütsel davranışın yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: örgütsel bağlılık, Sayıştay Dergisi, 59, 125–139.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme
Yazarlar

Pınar Yıldız 0000-0002-3629-339X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 12 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023

Kaynak Göster

APA Yıldız, P. (2023). An Evaluation Of Professional Sense Of Belonging In Master’s Theses, Dissertations And Articles In Turkey. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 6(2), 364-387. https://doi.org/10.55150/apjec.1292708

asos-index.png