Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının İlk Okuma ve Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Beklentileri ve Beklentilerin Karşılanma Durumu

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023, 228 - 245, 29.12.2023
https://doi.org/10.55150/apjec.1369572

Öz

Bu araştırmada sınıf öğretmenliği adaylarının ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin beklentileri ve bu beklentilerin gerçekleşme durumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Nitel yaklaşımlardan durum araştırması desenine göre yapılandırılan araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme modellerinden ölçüt örnekleme ile seçilen 29 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Örneklemin 21’i kadın 8’i erkek olup tüm örneklem lisans ikinci sınıf öğrencisi ve ilk okuma yazma öğretimi dersini ilk kez alan adaylardan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri hazırlanan ve 8 sorudan oluşan açık uçlu soru formu ile toplanmıştır. 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz dönemi başında ders öncesi toplanan ilk veriler ile dönem sonu toplanan veriler karşılaştırılarak sonuçlar analiz edilmiştir. Analiz sürecinde içerik analizi kullanılmış olup oluşturulan kod ve temalar tablolar ile gösterilmiş ve alıntılar ile desteklenmiştir. Araştırmanın bulgularına bakıldığında öğretmen adaylarının dönem başı beklentileri ile dönem sonu bu beklentilerinin karşılanma düzeyleri uyuşmaktadır. Dersin pratiğe dönük olması ve ders dışı öğretmenlik mesleğini yaparken kullanabilecekleri ek bilgilerin verilmesi öğretmen adayları tarafından olumlu karşılanmıştır. Adaylar ders kapsamında bazı düzenlemeler gerektiğine işaret etmiş olup özellikle dersin pratik kısmının MEB okullarında uygulanması, daha fazla materyal geliştirilmesi ve ders saatinin artırılması gerektiğini vurgulamıştır. Adayların dönem başı beklentileri ile ders içeriği kıyaslandığında ise özellikle çocuk psikolojisini anlayabilme, materyal geliştirme becerisi, sınıf yönetimi becerisi, etkili iletişim becerisi, etkinlik hazırlayabilme, sınıf içi problemleri çözebilme ve sınıfın fiziksel düzenlemesi gibi bilgi ve beceriler ders içeriğinde olmamasına rağmen öğrenciler tarafından dersten beklentiler şeklinde sunulmuştur. Her ne kadar dersin öğretim elemanları içerik dışında ek bilgiler ile bu kazanımları / becerileri kazandırabilecek olsa da öğrencilerin beklentileri ile ders içeriğinin uyuşmadığı söylenebilir.

Etik Beyan

Araştırma T.C. Pamukkale Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 25.07.2023 tarihli ve E-93803232-622.02-395789 sayılı etik kurul kararı ile yapılmıştır.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Adams, W. C. (2015). Conducting Semi-Structured Interviews, in Handbook of Practical Program Evaluation (4. Edi), (Edi: K. Newcomer, H. Hatry ve J. Wholey), Jossey Bass- A Wiley Imprint.
  • Aytan, T. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 547-565.
  • Başar, M. ve Tanış Gürbüz, H. M. (2020). Problems Encountered in Literacy Education and Suggested Solutions, Research in Reading & Writing Instruction, 8(1), 1-20.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (17. bs), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chalkiadaki, A. (2018). A systematic literature review of 21st Century Skills and competencies in primary education. International Journal of Instruction, 11(3), 1–16.
  • Çatak Gülbaş, Ç. (2008). Yeni İlköğretim 1. Sınıf İlk Okuma Yazma Dersi Öğretim Programı Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.

Expectations of Teacher Candidates Regarding the First Reading and Writing Teaching Course and the Situation of Meeting the Expectations

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023, 228 - 245, 29.12.2023
https://doi.org/10.55150/apjec.1369572

Öz

This research aims to determine the expectations of classroom teacher candidates regarding the primary reading and writing course and the realization of these expectations. The sample of the research, which was structured according to the case study design, one of the qualitative approaches, consists of 29 classroom teacher candidates selected by criterion sampling from purposeful sampling models. 21 of the sample are female and 8 are male, and the entire sample consists of second-year undergraduate students and candidates taking the primary reading and writing course for the first time. The data of the research was collected with an open-ended questionnaire consisting of 8 questions. The results were analyzed by comparing the first data collected before the class at the beginning of the fall semester of the 2022-2023 academic year with the data collected at the end of the semester. Content analysis was used in the analysis process, and the codes and themes created were shown in tables and supported with quotations. When we look at the findings of the research, the expectations of the teacher candidates at the beginning of the semester and the level of satisfaction of these expectations at the end of the semester match. The fact that the course was practice-oriented and that it provided additional information that they could use outside the classroom while teaching was welcomed by the prospective teachers. Candidates pointed out that some arrangements were needed within the scope of the course and emphasized that especially the practical part of the course should be implemented in MEB schools, more materials should be developed and class hours should be increased. When the candidates' expectations at the beginning of the semester are compared with the course content, knowledge and skills such as understanding child psychology, material development skills, classroom management skills, effective communication skills, ability to prepare activities, solving in-class problems and physical arrangement of the classroom are considered as expectations by the students even though they are not included in the course content. presented. Although the course instructors can provide these gains/skills with additional information outside the content, it can be said that the students' expectations and the course content do not match..

Kaynakça

  • Adams, W. C. (2015). Conducting Semi-Structured Interviews, in Handbook of Practical Program Evaluation (4. Edi), (Edi: K. Newcomer, H. Hatry ve J. Wholey), Jossey Bass- A Wiley Imprint.
  • Aytan, T. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 547-565.
  • Başar, M. ve Tanış Gürbüz, H. M. (2020). Problems Encountered in Literacy Education and Suggested Solutions, Research in Reading & Writing Instruction, 8(1), 1-20.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (17. bs), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chalkiadaki, A. (2018). A systematic literature review of 21st Century Skills and competencies in primary education. International Journal of Instruction, 11(3), 1–16.
  • Çatak Gülbaş, Ç. (2008). Yeni İlköğretim 1. Sınıf İlk Okuma Yazma Dersi Öğretim Programı Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Halil Yurdakal 0000-0002-6333-5911

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2023
Kabul Tarihi 6 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023

Kaynak Göster

APA Yurdakal, İ. H. (2023). Öğretmen Adaylarının İlk Okuma ve Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Beklentileri ve Beklentilerin Karşılanma Durumu. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 6(2), 228-245. https://doi.org/10.55150/apjec.1369572

asos-index.png