Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

USE OF MOBILE APPLICATIONS IN EARTHQUAKE EDUCATION

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 23 - 29, 08.04.2024

Öz

When disasters occur, they cause loss of life and property and cause available resources, public health services and medical care to remain inadequate. Every year, disaster events affect millions of people and create negative consequences worldwide. It is necessary to adopt a risk management approach against disaster events, to carry out the necessary preparation, risk and harm reduction studies before disasters occur. The use of mobile applications is increasing, especially in disaster preparedness work. With the effect of digitalization, mobile devices has led to the widespread use of mobile learning methods in disaster education led to its widespread use. This review was made to examine mobile applications developed for earthquake and disaster education. Disaster education activities ensure that people are prepared for disasters and increase resilience. In particular, disaster education studies on children, who are seen as the adults of the future, are spreading widely. The mobile learning method in disaster education has advantages such as eliminating time and space limitations, increasing equality of opportunity in education, supporting individualized learning, utilizing free time and providing instant feedback. As a result, interest in mobile learning applications in disaster education is increasing and these applications are used effectively to reduce disaster risk.

Kaynakça

  • 1. Altıntaş KH. Afetler ve afet tıbbı. In: Güler Ç, Akın L, eds. Halk Sağlığı Temel Bilgiler II. Cilt. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2012: 1106-1129 2. Işık Ö, Aydınlıoğlu HM, Koç S, Gündoğdu O, Korkmaz G, Ay A. Afet yönetimi ve afet odaklı sağlık hizmetleri. Okmeydanı Tıp Dergisi. 2012; 28(2): 82-123.
  • 3. Kadıoğlu M. Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri. (Kadıoğlu M, Özdamar E, eds.) Ankara: JİCA Türkiye Ofisi; 2008.
  • 4. Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay Dernekleri Federasyonu (IFRC). Dünya Afetler Raporu 2020. Cenevre; 2021 https://www.kizilay.org.tr/Upload/Dokuman/Dosya/wdr2020-26-11-2020-64501291.pdf)
  • 5. Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay Dernekleri Federasyonu (IFRC). Dünya Afetler Raporu 2022. Geneva; 2023. https://www.ifrc.org/sites/default/files/2023-01/2022_IFRC-WDR_EN.pdf
  • 6. The European Commission Disaster Risk Management Knowledge Centre (DRMKC). Disaster Risk Management Training online series. Europa; 2022. https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/knowledge/learning-corner/disaster-risk-management-training-online-series-2022#intro
  • 7. Bahadır H, Uçku R. Uluslararası acil durum veri tabanına göre Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki afetler. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 2018; 4(1): 28-33.
  • 8. Şahin Ş. Türkiye’de Afet Yönetimi ve 2023 Hedefleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi. 2019; 1(2): 180-196.
  • 9. Saizen I, Chakkalathundiyil Sasi PK. Awareness workshop as an effective tool and approach for education in disaster risk reduction: A case study from Tamil Nadu, India. Sustainability. 2015; 7(7): 8965-8984.
  • 10. Aghaei N,Seyedin, H, Sanaeinasab H. Strategies for disaster risk reduction education: A systematic review. Journal of education and health promotion. 2018; 7.
  • 11. Shaw R, Sakurai A, Oikawa Y. New Realization of Disaster Risk Reduction Education in the Context of a Global Pandemic: Lessons from Japan. International Journal of Disaster Risk Science. 2021; 1-13.
  • 12. Bozkurt A. Mobil öğrenme: her zaman, her yerde kesintisiz öğrenme deneyimi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2015; 1(2): 65-81
  • 13. Esen Aygün H, Şahin Taşkın Ç. Öğretmen adaylarının üniversite yaşamına sosyal, kişisel ve akademik uyumları. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(1): 32-43.
  • 14. Öcal A, Çakır U, Özelmacı Ş. İlkokul ve ortaokul ders programlarında afetten korunma ve güvenli yaşam. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG). 2016; 2(2): 71-83.
  • 15. Tmmob Makina Mühendisleri Odası. Türkiye’de Deprem Gerçeği Ve Tmmob Makina Mühendisleri Odası’nın Önerileri. Ankara; 2012. http://www1.mmo.org.tr/resimler/dosya_ekler/d4419b4a44bde5f_ek.pdf
  • 16. AFAD. Kahramanmaraş’ta Meydana Gelen Depremler, Basın Bülteni. Ankara; 2023. https://www.afad.gov.tr/kahramanmarasta-meydana-gelen-depremler-hk-basin-bulteni29
  • 17. Aitsi-Selmi A, Murray V. Protecting the health and well-being of populations from disasters: health and health care in The Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. Prehospital and disaster medicine. 2016: 31(1); 74-78.
  • 18. Macit İ. Bütünleşik afet yönetiminde Sendai çerçeve eylem planının beklenen etkisi. Doğ Afet Çev Derg. 2019; 5(1): 176-186.
  • 19. Winarni E W, Purwandari E P, Wachidi W. The effect of android-based earthquake game toward Bengkulu City elementary school student’s knowledge about earthquake disaster preparedness. In Journal of Physics 2021; 012090.
  • 20. İnal E, Kocagöz S, Turan M. Temel afet bilinç ve hazırlık düzeyinin saptanmasına yönelik bir araştırma. Türkiye Acil Tıp Dergisi. 2012; 12(1): 15-19
  • 21. Simonovic SP. Systems approach to management of disasters–A missed opportunity?. IDRiM Journal. 2015; 5(2): 70-81.
  • 22. Erkal T, Değerliyurt M. Türkiye’de afet yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi. 2009;14(22): 147-164.
  • 23. Kadıoğlu, M. Afet yönetimi beklenilmeyeni beklemek, en kötüsünü yönetmek. (Yılmaz M, eds). İstanbul: Marmara Belediyeler Birliği; 2011.
  • 24. Ergünay, O. Afet yönetimi: genel ilkeler, tanımlar, kavramlar. (Ergünay O, eds). Ankara: Afet İşleri Genel Müdürlüğü; 2009.
  • 25. Thayaparan M, Malalgoda C, Keraminiyage K, Amaratunga D. Disaster management education through higher education–industry collaboration in the built environment. Procedia Economics and Finance. 2014;18: 651-658.
  • 26. Cvetković V, Ivanov A, Sadiyeh A. Knowledge and perceptions of students of the Academy of criminalistic and police studies about natural disasters. In International scientific conference Archibald Reiss days Belgrade. 2015; 371-389.
  • 27. Mızrak S. Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 5(1): 56-67.
  • 28. Ronan KR, Towers B. Systems Education for a Sustainable Planet: Preparing Children for Natural Disasters. Systems. 2014; 2(1): 1-23
  • 29. Johnson VA, Ronan KR, Johnston D, Peace R. Evaluations of disaster education programs for children: A methodological review. International journal of disaster risk reduction. 2014; 9: 107-123.
  • 30. Muttarak R, Pothisiri W. The role of education on disaster preparedness: Case study of 2012 Indian Ocean earthquakes on Thailand's Andaman Coast. Ecology and Society. 2013; 18(4): 51.
  • 31. Hoffmann R, Muttarak R. Learn from the past, prepare for the future: Impacts of education and experience on disaster preparedness in the Philippines and Thailand. World Development. 2017: 96; 32-51.
  • 32. Shiwaku K, Fernandez G. Roles of school in disaster education. In Disaster education. Emerald Group Publishing Limited. 2011; 7: 45-75
  • 33. Seddighi H, Sajjadi H, Yousefzadeh, S, López M, Vameghi M, Rafiey H, Khankeh H. School-Based Education Programs for Preparing Children for Natural Hazards: A Systematic Review. Disaster Medicine and Public Health Preparedness. 2022; 16(3): 1229-1241.
  • 34. Peek L, Abramson DM, Cox RS, Fothergill A, Tobin J. Children and disasters. In: Rodríguez, H, Donner, W, Trainor, J, eds. Handbook of Disaster Research. New York: Springer; 2018:243–262.
  • 35. Cutter SL. The forgotten casualties redux: women, children, and disaster risk. Glob Environ Change. 2017; 42: 117–121.
  • 36. Mermer, G, Donmez, RO, Daghan, S. The evaluation of the education for earthquake preparation addressed to middle school students. J Pak Med Assoc. 2018; 68(12): 1809–1815.
  • 37. Koçak M. Ulusal ve ulusararası afet eğitimi. In: Özüçelik DN, eds. Afetlerde Acil Tıp Hizmetleri. 1. ed. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019: 89-96.
  • 38. AFAD. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı "İlk 72 Saat", “Birey ve Aileler İçin Afet Bilinci Eğitimi-1 Yayın Seti. Ankara; 2021.https://www.afad.gov.tr/afadem/afet-bilinci-egitimi
  • 39. Şahan C, Dinç A. Afet eğitim merkezlerinde yapılan afet eğitimlerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. . 2021; (58): 478-500.
  • 40. Çavuş R, Balçın MD. Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2020; 4(2): 55-72.
  • 41. Memiş L, Babaoğlu C. Afet Yönetimi ve Teknoloji. In: Yaman M, Çakır E, eds. Farklı Boyutlarıyla Afet Yönetimi. Ankara: Nobel; 2020: 163-178.
  • 42. İnal E, Kaya E, Altıntaş KH. Türkiye’de örgün eğitimin afet eğitimi yeterliliği açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; (37): 114-127.
  • 43. Kırıkkaya EB, Ünver AO, Çakın O. Teachers views on the topic of disaster education at the field on elementary science and technology curriculum. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(1): 24-42.
  • 44. Kıvrak Ö. Karabük İlinde Deprem Farkındalığı Mevcut Durumunun ve Deprem Eğitiminin Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. 2019.
  • 45. Çoban M, Göktaş Y. Which training method is more effective in earthquake training: Digital game, drill, or traditional training?. Smart Learning Environments. 2022; 9(1): 1-24.
  • 46. Özgüven B. İlköğretim öğrencilerine verilen temel afet bilinci eğitiminin bilgi düzeyine etkisi. 2006.
  • 47. Çavuş R, Balçın MD. Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2020; 4(2): 55-72
  • 48. Esen Aygün H, Şahin Taşkın Ç. Öğretmen adaylarının üniversite yaşamına sosyal, kişisel ve akademik uyumları. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(1): 32-43.
  • 49. Shaw R, Sakurai A, Oikawa Y. New realization of disaster risk reduction education in the context of a global pandemic: Lessons from Japan, International Journal of Disaster Risk Science. 2021; 12(4): 568-80.
  • 50. Kim SJ, Cho H. The effect of smartphone-delivered emergency preparedness education on coping knowledge among fifth-and sixth-grade elementary schoolchildren in South Korea. The Journal of School Nursing. 2017; 33(6): 434-45.
  • 51. Winarni EW, Purwandari EP. Disaster risk reduction for earthquake using mobile learning application to improve the students understanding in elementary school. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2018; 9(2): 205-14.
  • 52. TANAH: The Tsunamı And Earthquake Fıghter - A Mobıle App Helpıng Kıds Be Prepared!. UNESCO Bangkok; 2015.https://www.preventionweb.net/publication/tanah-tsunami-and-earthquake-fighter-mobile-app-helping-kids-be-prepared
  • 53. Wahyudi D. Disaster Risk Reduction for Natural Disaster using Mobile Learning Application to Improve the Students Disaster Mitigation Literacy in Elementary School. In GMPI Conference Series. 2022; 1: 83-91.
  • 54. Abdillah AJ, Sulaiman S. Tsunami understanding media: Android-physics mobile learning to improve problem solving-skills and natural disaster preparedness. J. Ilm. Pendidik. Fis. Al-Biruni. 2020; 9: 302-312.
  • 55. Abdillah AJ, Rany TD, Kuswanto H, Riyadi I. Implementation of physics learning media based on android integrated earthquake disaster education to enhance problem solving abilities and natural disaster preparedness. In Journal of Physics: Conference Series . 2020; 1440(1); 012027
  • 56. Hatakeyama H, Nagai M, Murota M. A Flexible Scenario-Based Mobile Learning System for Disaster Evacuation. In: Stephanidis C, eds. HCI International 2016 – Posters' Extended Abstracts. Communications in Computer and Information Science. Springer; 2016; 618: 1-59
  • 57. European Seismological Commission (ESC).Treme- treme an educational game. Lisbon; 2016.https://www.researchgate.net/publication/313368836_Treme-
  • 58. Kolathayar S, Karan Kumar V, Rohith VR, Priyatham K, Nikil S, Anupa SA. Development of Mobile Application to Assess and Enhance Earthquake Preparedness Level of Individuals and Community in India. In: Fatahi B, Mwanza A, Chang D, Eds. Sustainable Design and Construction for Geomaterials and Geostructures. China: Springer International Publishing; 2019: 197-216.
  • 59. AFAD. Acil Mobil Uygulaması, Afet ve Acil Durumlarda, Daima Yanında. Türkiye; 2021. https://www.afad.gov.tr/afad-acil-mobil-uygulamasi-afet-ve-acil-durumlarda-daima-yaninda

DEPREM EĞİTİMİNDE MOBİL UYGULAMALARIN KULLANIMI

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 23 - 29, 08.04.2024

Öz

Afetler, meydana geldiği anda can ve mal kayıplarına neden olarak mevcut kaynakların, halk sağlığı hizmetlerinin ve tıbbi bakımın yetersiz kalmasını sağlamaktadır. Dünya genelinde her yıl yaşanan afet olayları milyonlarca insanı etkileyerek olumsuz sonuçlar oluşturmaktadır. Afet olaylarına karşı risk yönetimi anlayışını benimsemek henüz afetler meydana gelmeden önce gerekli hazırlık, risk ve zarar azaltma çalışmalarını yürütmek gerekmektedir. Özellikle hazırlık çalışmalarında mobil uygulamaların kullanımı giderek artmaktadır. Dijitalleşmenin etkisi ile yeni nesil mobil araçların ortaya çıkması, mobil öğrenme yönteminin yaygınlaşmasına ve mobil uygulamaların afet eğitiminde de yaygın olarak kullanılmasına neden olmuştur. Bu derleme, deprem ve afet eğitimine yönelik geliştirilen mobil uygulamaları incelemek amacıyla yapılmıştır. Afet eğitimi çalışmaları, insanların afetlere karşı hazırlıklı olmasını sağlamakta ve dirençliliği artırmaktadır. Özellikle geleceğin yetişkinleri olarak görülen çocuklar üzerinde yapılan afet eğitimi çalışmaları geniş çevrelere yayılmaktadır. Afet eğitiminde mobil öğrenme yönteminin, zaman ve mekan sınırlılığını ortadan kaldırma, eğitimde fırsat eşitliğini arttırma, bireyselleştirilmiş öğrenmeyi destekleme, boş zamanı değerlendirme ve anlık geri bildirim sağlama gibi avantajları bulunmaktadır. Sonuç olarak afet eğitiminde mobil öğrenme uygulamalarına olan ilgi giderek artmakta ve bu uygulamalar, afet riskini azaltmak amacıyla etkili bir şekilde kullanılmaktadır.

Kaynakça

  • 1. Altıntaş KH. Afetler ve afet tıbbı. In: Güler Ç, Akın L, eds. Halk Sağlığı Temel Bilgiler II. Cilt. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2012: 1106-1129 2. Işık Ö, Aydınlıoğlu HM, Koç S, Gündoğdu O, Korkmaz G, Ay A. Afet yönetimi ve afet odaklı sağlık hizmetleri. Okmeydanı Tıp Dergisi. 2012; 28(2): 82-123.
  • 3. Kadıoğlu M. Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri. (Kadıoğlu M, Özdamar E, eds.) Ankara: JİCA Türkiye Ofisi; 2008.
  • 4. Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay Dernekleri Federasyonu (IFRC). Dünya Afetler Raporu 2020. Cenevre; 2021 https://www.kizilay.org.tr/Upload/Dokuman/Dosya/wdr2020-26-11-2020-64501291.pdf)
  • 5. Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay Dernekleri Federasyonu (IFRC). Dünya Afetler Raporu 2022. Geneva; 2023. https://www.ifrc.org/sites/default/files/2023-01/2022_IFRC-WDR_EN.pdf
  • 6. The European Commission Disaster Risk Management Knowledge Centre (DRMKC). Disaster Risk Management Training online series. Europa; 2022. https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/knowledge/learning-corner/disaster-risk-management-training-online-series-2022#intro
  • 7. Bahadır H, Uçku R. Uluslararası acil durum veri tabanına göre Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki afetler. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 2018; 4(1): 28-33.
  • 8. Şahin Ş. Türkiye’de Afet Yönetimi ve 2023 Hedefleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi. 2019; 1(2): 180-196.
  • 9. Saizen I, Chakkalathundiyil Sasi PK. Awareness workshop as an effective tool and approach for education in disaster risk reduction: A case study from Tamil Nadu, India. Sustainability. 2015; 7(7): 8965-8984.
  • 10. Aghaei N,Seyedin, H, Sanaeinasab H. Strategies for disaster risk reduction education: A systematic review. Journal of education and health promotion. 2018; 7.
  • 11. Shaw R, Sakurai A, Oikawa Y. New Realization of Disaster Risk Reduction Education in the Context of a Global Pandemic: Lessons from Japan. International Journal of Disaster Risk Science. 2021; 1-13.
  • 12. Bozkurt A. Mobil öğrenme: her zaman, her yerde kesintisiz öğrenme deneyimi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2015; 1(2): 65-81
  • 13. Esen Aygün H, Şahin Taşkın Ç. Öğretmen adaylarının üniversite yaşamına sosyal, kişisel ve akademik uyumları. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(1): 32-43.
  • 14. Öcal A, Çakır U, Özelmacı Ş. İlkokul ve ortaokul ders programlarında afetten korunma ve güvenli yaşam. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG). 2016; 2(2): 71-83.
  • 15. Tmmob Makina Mühendisleri Odası. Türkiye’de Deprem Gerçeği Ve Tmmob Makina Mühendisleri Odası’nın Önerileri. Ankara; 2012. http://www1.mmo.org.tr/resimler/dosya_ekler/d4419b4a44bde5f_ek.pdf
  • 16. AFAD. Kahramanmaraş’ta Meydana Gelen Depremler, Basın Bülteni. Ankara; 2023. https://www.afad.gov.tr/kahramanmarasta-meydana-gelen-depremler-hk-basin-bulteni29
  • 17. Aitsi-Selmi A, Murray V. Protecting the health and well-being of populations from disasters: health and health care in The Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. Prehospital and disaster medicine. 2016: 31(1); 74-78.
  • 18. Macit İ. Bütünleşik afet yönetiminde Sendai çerçeve eylem planının beklenen etkisi. Doğ Afet Çev Derg. 2019; 5(1): 176-186.
  • 19. Winarni E W, Purwandari E P, Wachidi W. The effect of android-based earthquake game toward Bengkulu City elementary school student’s knowledge about earthquake disaster preparedness. In Journal of Physics 2021; 012090.
  • 20. İnal E, Kocagöz S, Turan M. Temel afet bilinç ve hazırlık düzeyinin saptanmasına yönelik bir araştırma. Türkiye Acil Tıp Dergisi. 2012; 12(1): 15-19
  • 21. Simonovic SP. Systems approach to management of disasters–A missed opportunity?. IDRiM Journal. 2015; 5(2): 70-81.
  • 22. Erkal T, Değerliyurt M. Türkiye’de afet yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi. 2009;14(22): 147-164.
  • 23. Kadıoğlu, M. Afet yönetimi beklenilmeyeni beklemek, en kötüsünü yönetmek. (Yılmaz M, eds). İstanbul: Marmara Belediyeler Birliği; 2011.
  • 24. Ergünay, O. Afet yönetimi: genel ilkeler, tanımlar, kavramlar. (Ergünay O, eds). Ankara: Afet İşleri Genel Müdürlüğü; 2009.
  • 25. Thayaparan M, Malalgoda C, Keraminiyage K, Amaratunga D. Disaster management education through higher education–industry collaboration in the built environment. Procedia Economics and Finance. 2014;18: 651-658.
  • 26. Cvetković V, Ivanov A, Sadiyeh A. Knowledge and perceptions of students of the Academy of criminalistic and police studies about natural disasters. In International scientific conference Archibald Reiss days Belgrade. 2015; 371-389.
  • 27. Mızrak S. Eğitim, afet eğitimi ve afete dirençli toplum. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 5(1): 56-67.
  • 28. Ronan KR, Towers B. Systems Education for a Sustainable Planet: Preparing Children for Natural Disasters. Systems. 2014; 2(1): 1-23
  • 29. Johnson VA, Ronan KR, Johnston D, Peace R. Evaluations of disaster education programs for children: A methodological review. International journal of disaster risk reduction. 2014; 9: 107-123.
  • 30. Muttarak R, Pothisiri W. The role of education on disaster preparedness: Case study of 2012 Indian Ocean earthquakes on Thailand's Andaman Coast. Ecology and Society. 2013; 18(4): 51.
  • 31. Hoffmann R, Muttarak R. Learn from the past, prepare for the future: Impacts of education and experience on disaster preparedness in the Philippines and Thailand. World Development. 2017: 96; 32-51.
  • 32. Shiwaku K, Fernandez G. Roles of school in disaster education. In Disaster education. Emerald Group Publishing Limited. 2011; 7: 45-75
  • 33. Seddighi H, Sajjadi H, Yousefzadeh, S, López M, Vameghi M, Rafiey H, Khankeh H. School-Based Education Programs for Preparing Children for Natural Hazards: A Systematic Review. Disaster Medicine and Public Health Preparedness. 2022; 16(3): 1229-1241.
  • 34. Peek L, Abramson DM, Cox RS, Fothergill A, Tobin J. Children and disasters. In: Rodríguez, H, Donner, W, Trainor, J, eds. Handbook of Disaster Research. New York: Springer; 2018:243–262.
  • 35. Cutter SL. The forgotten casualties redux: women, children, and disaster risk. Glob Environ Change. 2017; 42: 117–121.
  • 36. Mermer, G, Donmez, RO, Daghan, S. The evaluation of the education for earthquake preparation addressed to middle school students. J Pak Med Assoc. 2018; 68(12): 1809–1815.
  • 37. Koçak M. Ulusal ve ulusararası afet eğitimi. In: Özüçelik DN, eds. Afetlerde Acil Tıp Hizmetleri. 1. ed. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019: 89-96.
  • 38. AFAD. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı "İlk 72 Saat", “Birey ve Aileler İçin Afet Bilinci Eğitimi-1 Yayın Seti. Ankara; 2021.https://www.afad.gov.tr/afadem/afet-bilinci-egitimi
  • 39. Şahan C, Dinç A. Afet eğitim merkezlerinde yapılan afet eğitimlerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. . 2021; (58): 478-500.
  • 40. Çavuş R, Balçın MD. Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2020; 4(2): 55-72.
  • 41. Memiş L, Babaoğlu C. Afet Yönetimi ve Teknoloji. In: Yaman M, Çakır E, eds. Farklı Boyutlarıyla Afet Yönetimi. Ankara: Nobel; 2020: 163-178.
  • 42. İnal E, Kaya E, Altıntaş KH. Türkiye’de örgün eğitimin afet eğitimi yeterliliği açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; (37): 114-127.
  • 43. Kırıkkaya EB, Ünver AO, Çakın O. Teachers views on the topic of disaster education at the field on elementary science and technology curriculum. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(1): 24-42.
  • 44. Kıvrak Ö. Karabük İlinde Deprem Farkındalığı Mevcut Durumunun ve Deprem Eğitiminin Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Araştırılması. 2019.
  • 45. Çoban M, Göktaş Y. Which training method is more effective in earthquake training: Digital game, drill, or traditional training?. Smart Learning Environments. 2022; 9(1): 1-24.
  • 46. Özgüven B. İlköğretim öğrencilerine verilen temel afet bilinci eğitiminin bilgi düzeyine etkisi. 2006.
  • 47. Çavuş R, Balçın MD. Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2020; 4(2): 55-72
  • 48. Esen Aygün H, Şahin Taşkın Ç. Öğretmen adaylarının üniversite yaşamına sosyal, kişisel ve akademik uyumları. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(1): 32-43.
  • 49. Shaw R, Sakurai A, Oikawa Y. New realization of disaster risk reduction education in the context of a global pandemic: Lessons from Japan, International Journal of Disaster Risk Science. 2021; 12(4): 568-80.
  • 50. Kim SJ, Cho H. The effect of smartphone-delivered emergency preparedness education on coping knowledge among fifth-and sixth-grade elementary schoolchildren in South Korea. The Journal of School Nursing. 2017; 33(6): 434-45.
  • 51. Winarni EW, Purwandari EP. Disaster risk reduction for earthquake using mobile learning application to improve the students understanding in elementary school. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2018; 9(2): 205-14.
  • 52. TANAH: The Tsunamı And Earthquake Fıghter - A Mobıle App Helpıng Kıds Be Prepared!. UNESCO Bangkok; 2015.https://www.preventionweb.net/publication/tanah-tsunami-and-earthquake-fighter-mobile-app-helping-kids-be-prepared
  • 53. Wahyudi D. Disaster Risk Reduction for Natural Disaster using Mobile Learning Application to Improve the Students Disaster Mitigation Literacy in Elementary School. In GMPI Conference Series. 2022; 1: 83-91.
  • 54. Abdillah AJ, Sulaiman S. Tsunami understanding media: Android-physics mobile learning to improve problem solving-skills and natural disaster preparedness. J. Ilm. Pendidik. Fis. Al-Biruni. 2020; 9: 302-312.
  • 55. Abdillah AJ, Rany TD, Kuswanto H, Riyadi I. Implementation of physics learning media based on android integrated earthquake disaster education to enhance problem solving abilities and natural disaster preparedness. In Journal of Physics: Conference Series . 2020; 1440(1); 012027
  • 56. Hatakeyama H, Nagai M, Murota M. A Flexible Scenario-Based Mobile Learning System for Disaster Evacuation. In: Stephanidis C, eds. HCI International 2016 – Posters' Extended Abstracts. Communications in Computer and Information Science. Springer; 2016; 618: 1-59
  • 57. European Seismological Commission (ESC).Treme- treme an educational game. Lisbon; 2016.https://www.researchgate.net/publication/313368836_Treme-
  • 58. Kolathayar S, Karan Kumar V, Rohith VR, Priyatham K, Nikil S, Anupa SA. Development of Mobile Application to Assess and Enhance Earthquake Preparedness Level of Individuals and Community in India. In: Fatahi B, Mwanza A, Chang D, Eds. Sustainable Design and Construction for Geomaterials and Geostructures. China: Springer International Publishing; 2019: 197-216.
  • 59. AFAD. Acil Mobil Uygulaması, Afet ve Acil Durumlarda, Daima Yanında. Türkiye; 2021. https://www.afad.gov.tr/afad-acil-mobil-uygulamasi-afet-ve-acil-durumlarda-daima-yaninda
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Kamil Koçak 0000-0002-1942-8192

Hatice Şimşek Keskin 0000-0001-7209-485X

Erken Görünüm Tarihi 24 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Koçak K, Şimşek Keskin H. DEPREM EĞİTİMİNDE MOBİL UYGULAMALARIN KULLANIMI. Acil Yardım ve Afet Bilimi Dergisi. Nisan 2024;4(1):23-29.