Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE'da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ

Yıl 2020, Sayı: 6, 4 - 22, 30.04.2020

Öz

Güney Kore popüler kültürü ürünü olan K-Pop gruplarının son zamanlarda gençler arasında artan popülerliği ve bu popülerliğin Türkiye medyasında hızla yer bulması kamuoyunda dikkatleri bu gruplar üzerine çekmektedir. Ayrıca bu grupların özellikle dijital mecralarda artan beğenilirliği ve gençler arasında hızlı yayılımı konuyla ilgili araştırmacıların da ilgisini uyandırmaktadır. Dijital mecralardaki grupları veya toplulukları inceleme amacı güden ve etnografik çalışmalardan ilham alan netnografi, bilgisayar dolayımlı iletişimle araştırma yapan araştırmacılar için etkili bir yöntemdir. Çalışmamızda K-Pop gruplarından BTS’in gençler arasında hızla yükselen hayranlığı, bu hayranlık içerisindeki BTS’e duyulan sevgi, ilgi ve benimsemenin medya metinlerine nasıl yansıdığı; Youtube’de içerik üreten BTS Galaxy Turkey kanalında belirlenen sayıda video incelenerek, videolara yorum bırakan BTS fanlarının ifadelerinden anlaşılmaya çalışılacaktır. Araştırma neticesinde, BTS grubunun videolarına yorum bırakanların, BTS grubundan ‘ilham alanlar-yaşama sebebi olarak görenler’, ‘tatlı-şirin çocuklar olarak görenler’, ‘ailesi-kardeşi olarak görenler’, ‘aşık olanlar-yakışıklılığını sevenler’, ‘BTS hayranı (ARMY) olmaktan gurur duyanlar’ ve ‘Antiler (Anti BTS’ciler-BTS’i sevmeyenler’ olmak üzere altı kategoride incelenebileceği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akturan, U. (2007). Tüketici Davranışına Yönelik Araştırmalarda Alternatif Bir Teknik: Etnografik Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 237-252.
  • Anderson, C. (2014). That's My Man! Overlapping Masculinities in Korean Popular Music. (Edit. Y. Kuwahara içinde). The Korean Wave: Korean Popular Culture in Global Context ( 117-131). New York: Palgrave Macmillan.
  • Binark, M. (2018a). Romantik Düşler Fabrikası Kore Dramalarından Kore Hükümetinin Kültür Politikasına. Varlık Dergisi, Ağustos, 75-80.
  • Binark, M. (2018b). K-Pop Fenomeni BTS'nin ve Exo'nun Dayanılmaz Çekiciliğinin Ekonomi Politiği. Varlık Dergisi, Nisan, 42-47.
  • Binark, M. (2019a). Kültürel Diplomasi ve Kore Dalgası "Hallyu". Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Binark, M. (2019b). Güney Kore Hükümetlerinin Kültür Politikaları ve Sinema Endüstrisi Destekleri. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 10(1) 147-172.
  • Binark, M. ve Karataş Özaydın, Ş. (2019). Porselen Yüzleri ve Dişilleştirilmiş Erkek Bedenleriyle Kurgulanmış K-Erkeklik İmgesi: Güney Kore Yaratıcı İçerik Endüstrisi ve Aşık Olunacak "Hallyu Yıldızları". (Edit:T. Durna ve N.Durna içinde). Aşkın Halleri: Aşk Üzerine Disiplinlerarası Bir İnceleme (165-189). Ankara: Umag yayınları.
  • Choi, J.ve Maliangkay, R. (2015). Introduction: Why Fandom Matter to the International Rise of K-Pop. (Edit. J. Choi, R. Maliankay içinde). K-Pop: The International Rise of the Korean Music Industry (s. 1-18). New York:Routledge.
  • Jang, G., & Paik, W. (2012). Korean Wave as Tool for Korea's New Cultural Diplomacy. Advencis in Applied Sociology, 196-202.
  • Jeon, W. (2013). The Koren Wave and Television Drama Export: 1995-2005. Glasgow University, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Kılıçarslan, İ. (12.02.2019). K-Pop, BTS, army ve Z kuşağının halleri, Yeni Şafak gazetesi, Erişim tarihi: 20.08.2019, www.yenisafak.com/yazarlar/ismailkılıcarslan/k-pop-bts-army-ve-z- k usaginin-halleri-2049263
  • Kozinets, R. (2015). Netnography: Redefined. London: Sage Publications.
  • Lie, J. (2012). What is the K in K-Pop? South Korean Popular Music, the Culture Industry, and National Identity. Korea Observer, 43(3), Autumn, 339- 363.
  • Lie, J. (2015). K: Pop: Popular Music, Cultural Amnesia, and Economic Innovation in South Korea . Berkeley: University of California Press.
  • Macit, M. (2015). Elin Korelisine El Salladım. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Markham, A., & Buchanan, E. (2015). Etik Karar Alma ve İnternet Araştırmaları. CIU folklor/edebiyat, cilt:21, sayı:83, 2015/3, 411-431.
  • Özay, M. (16.02.2019). Ucube Gençlik Projesi: BTS. Türkiye Gazetesi Erişim tarihi: 20.08.2019, www.turkiyegazetesi.com.tr/egitim/604973.aspx
  • Özbölük, T., & Dursun, Y. (2015). Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijitale Evrimi: Netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:46, 227- 249.
  • Subaşı, N. (2005). İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları. (Edit. M. Binark ve B. Kılıçbay içinde), İnternet, Toplum, Kültür (s. 106-117). Ankara: Epos Yayınları.
  • Tez, M. (03.06.2018). K-Pop dünyayı nasıl fethetti ? Milliyet Gazetesi, Erişim tarihi:19.08.2019, www.milliyet.com.tr/yazarlar/mehmet-tez/k-pop- dunyayi- nasil-fethetti-2680970
  • Ünlü, D.E.(08.01.2018). K-pop: Güney Kore’nin yumuşak gücü. Dünya Gazetesi Erişim tarihi: 19.08.2019, www.dünya.com/kose-yazisi/k-pop-guney- korenin-yumusak gucu/397478
  • Vural, S. (08.11.2018). Geç Kalanlar için K-Pop. Erişim tarihi: 19.08.2019, www.hürriyet.com.tr/yazarlar/sinem-vural/gec-kalanlar-icin-k-pop- 41011763
  • Yıldırım, E. (06.03.2019). Transkültür ve transcinsiyet tehdidi karşısında gençlerimiz. Yeni Şafak gazetesi, Erişim tarihi: 20.08.2019, www.yenisafak.com/yazarlar/ergunyildirim/transkultur-tehdidi- k arsisinda-genclerimiz-2049543
  • https://www.korezin.com/2018/08/06/maria-ile-tanisin-k-pop-idolu-olmak-isteyen-amerikali-bir-kizla-roportaj/ Erişim tarihi: 20.12.2019
  • https://www.vice.com/en_us/article/8x49y3/inside-k-pop-training-centers-korea, Erişim tarihi: 20.12.2019
  • https://www.korezin.com/2016/02/05/btsi-neden-seviyorsunuz/ Erişim tarihi: 20.12.2019
  • https://twittercom/BTSGalaxyTurkey, Erişim tarihi:23.12.2019
  • https://twitter.com/bangtantr, Erişim Tarihi: 28.12.2019
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alptekin Keskin 0000-0001-9955-1803

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Keskin, A. (2020). BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(6), 4-22.
AMA Keskin A. BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ. Egemia Dergisi. Nisan 2020;(6):4-22.
Chicago Keskin, Alptekin. “BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 6 (Nisan 2020): 4-22.
EndNote Keskin A (01 Nisan 2020) BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 6 4–22.
IEEE A. Keskin, “BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ”, Egemia Dergisi, sy. 6, ss. 4–22, Nisan 2020.
ISNAD Keskin, Alptekin. “BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 6 (Nisan 2020), 4-22.
JAMA Keskin A. BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ. Egemia Dergisi. 2020;:4–22.
MLA Keskin, Alptekin. “BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 6, 2020, ss. 4-22.
Vancouver Keskin A. BTS VEYA AŞIK OLUNACAK ERKEKLİK: YOUTUBE’da NETNOGRAFİK BİR ANALİZ. Egemia Dergisi. 2020(6):4-22.