Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining The Nursing Diagnosis And The State of Perception of Nursing Diagnosis of Nursing Students Who Have Taken Gynecology And Obstetrics Nursing Coure

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 315 - 325, 29.12.2023
https://doi.org/10.56061/fbujohs.1214634

Öz

The aim of the study is to determine the nursing diagnoses of the nursing students regarding the problems of the patients in the gynecology services and delivery room practices and their perceptions of the nursing diagnoses. The population of the descriptive study consisted of 295 students who took the Obstetrics and Gynecology Nursing course of a university between May-June 2019. The study was completed with 244 students who made a care plan for the patients, agreed to participate in the study, and submitted their care plans without selecting a sample. Student care plans designed according to the "Personal Information Form" and " Perceptions of Nursing Diagnoses Survey (PNDS)" were used to collect the data, and Gordon's Functional Health Patterns Model (FHP) was used to determine the diagnoses determined by the students according to the NANDA-I taxonomy. In the evaluation of the data, number, percentage, mean, standard deviation, 'T Test in independent groups, Analysis of Variance (ANOVA) test were used. When the socio-demographic characteristics of the students are examined according to age, gender, and their choice of department; No statistically significant difference was found between the other sub-dimensions of the scale and the total score averages of the scale according to the genders (p<0.05). The total score averages of PNDS were higher in those who did not choose the department voluntarily, and the difference was significant (p<0.05). A statistically significant difference was found between the definition and presentation of the nursing profession, the clear description of the patient's condition, the conceptual aspect sub-dimension and the total score averages of the students who did not choose the department voluntarily (p<0.05). No statistically significant difference was found in terms of the mean scores of other variables and PNDS and its sub-dimensions (p>0.05). According to Gordon's FHP the most common diagnoses made by students are; 67.1% risk of infection, 43.5% lack of information, 40.2% changes in diet were diagnosed. It was determined that Gordon made many different diagnoses while determining the diagnoses according to FHP and her perception level of nursing diagnoses was moderate. Making use of model-based theories will guide students in determining nursing diagnoses more easily.

Kaynakça

  • Akansel, N., & Palloş, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bakım planı hazırlamada yaşadıkları güçlüklerin kök nedenlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 269-275. https://doi.org/10.31067/0.2020.265 269
  • Akın Korhan, E., Hakverdioğlu-Yönt, G., Ak, B., & Erdemir, F. (2014). Hemşirelik tanılarını algılama ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(3), 13-25.
  • Aksoy, A., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2019). Erken doğum tehdidi tanısı almış bir bireyin Neuman sistemler modeline göre hemşirelik bakım planı. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 177-186.
  • Altun, E., & Şahin, S. (2021). Gebelik ve doğum sonu dönemde preeklampsi yaşayan hastanın Yaşam Aktiviteleri Modeli’ne göre hemşirelik bakımı: Olgu sunumu, S Hemşirelik Dergisi, 3(1), 53-60.
  • Aydın, N., & Akansel, A. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences (IJCS), 6(2), 252-257.
  • Çakar, S., & Avşar, G. (2020). Hemşirelerin hemşirelik süreci kullanımı ile ilgili sorunlarının belirlenmesi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 203-213.
  • Erbaş, N. (2017). Sezaryen sonrası fonksiyonel sağlık örüntüleri modeline göre verilen bakımda kadınların yaşadığı sorunlar ve hemşirelik tanılarının belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 9(1), 15-29. https://doi.org/10.5336/nurses.2016-50245
  • Erbaş, N., & Demirel, G. (2016). Kadın sağlığının değerlendirilmesinde bir model: Fonksiyonel sağlık örüntüleri. GÜSBD, 5(2), 84-91.
  • Erdemir, F. (2010). Hemşirelikte ortak dil ve hemşirelik sınıflama sistemleri. In L. Birol (Ed), Hemşirelik Süreci: Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım (pp. 92-147). Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd Şti.
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S., & Yurtseven, Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2),108-112. https://doi.org/10.5505/vtd.2018.26213
  • Göktuna, G., Gürol Arslan, G., & Özden, D. (2020). Fonksiyonel sağlık örüntüleri modeli ve hemşirelik sınıflama sistemlerinin kullanıldığı hemodiyaliz tedavisi uygulanan hastanın bakımı. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(2), 315-28.
  • Hirano, G. S. B., Lopes, C. T., & Barros A. L. B. (2019). Development of research on nursing diagnoses. in Brazilian graduate programs. Rev Bras Enferm, 72(4), 926-32. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0259
  • Kacaroğlu, Vicdan, A., Gülseven Karabacak, B., & Ecevit Alpar, Ş. (2015). 2012-2014 NANDA-I hemşirelik tanılarının yaşam aktivitelerine dayalı hemşirelik modeline göre sınıflandırılması. International Journal Of Human Sciences, 12(2), 1626-163.
  • Karaca, T., & Aslan, S. (2018). Effect of ‘nursing terminologies and classifications’ course on nursing students' perception of nursing diagnosis. Nurse Education Today, 67, 114-117 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.011
  • Karadağ, A., & Çalışkan, N. (2017). Hemşirelik teorileri ve modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • Kocaçal, E., Aktan, G., & Eşer, İ. (2021). Tarihsel süreç içinde hemşirelik süreci ve bakım planlarının gelişimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 284-290.
  • Kulakçı, H., & Emiroğlu, O. N. (2011). Huzurevinde yaşayan yaşlıların bakımında omaha sistemi’nin kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4, 25-33.
  • Marin, M. J. S., Rodrigues, L. C. R., Druzian, S., & Cecilio, L. C. O. (2010). Nursing diagnoses of elderly patients using multiple drugs. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 44, 46-51. NANDA International. (2021). NANDA nursing diagnoses: Definitions and classification 2021-2023. https://nanda.org/publications-resources/publications/nanda-international-nursing-diagnoses/
  • Ozveren, H., Ozden, D., & Gulnar, E. (2019). Determination of nursing students’ perception states in nursing diagnosis. International Journal of Caring Sciences, 12(2), 1049-1055.
  • Şahin, M., & Khorshid, L. (2021). Hemşirelik süreci eğitiminin hemşirelik tanılarını algılama üzerine etkisi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 15-19.
  • Taşdemir, G., & Kızılkaya, M. (2013). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 1(10), 246-257.
  • Tiusanen, T. S., Junttila, K., Leinonen, T., & Salantera, S. (2010). The validation of aorn recommended practices in finnish perioperative nursing documentation. The Association of Perioperative Registered Nurses Journal, 91(2), 236-47. https://doi.org/10.1016/j.aorn.2009.06.027
  • Türk, G., Tuğrul, E., & Şahbaz, M. (2013). Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. International Journal of Nursing Knowledge, 24(3), 129-133. https://doi.org/10.1111/j.2047-3095.2013.01243.x Uysal, N., Gürol Arslan, G., Yılmaz, İ., & Yelkin Alp, F. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. CBU-SBED, 2(5), 139-143.
  • Yel, F., & Uysal, H. (2019). Kronik obstrüktif akciğer hastalığında fonksiyonel sağlık örüntülerine göre hemşirelik bakımı: Olgu sunum. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16 (4), 361-367.

Kadın Hastalıkları ve Doğum Dersini Alan Öğrenci Hemşirelerin Belirledikleri Hemşirelik Tanıları ve Hemşirelik Tanılarını Algılama Durumlarının Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 315 - 325, 29.12.2023
https://doi.org/10.56061/fbujohs.1214634

Öz

Araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin kadın doğum servislerinde ve doğumhane uygulamalarında hastaların sorunlarına yönelik saptadıkları hemşirelik tanılarının ve hemşirelik tanılarına yönelik algılarının belirlemektir. Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın evrenini Mayıs-Haziran 2019 tarihleri arasında bir üniversitenin Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği dersini alan 295 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden hastalara bakım planı yapan, araştırmaya katılmayı kabul eden ve bakım planlarını teslim eden 244 öğrenciyle tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği (HTAÖ)‘ ve NANDA–I taksonomisine göre öğrencilerin saptadıkları tanıları belirlemek için de Gordon'un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli (FSÖM)' ne göre tasarlanmış öğrenci bakım planları kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, ‘Bağımsız gruplarda T Testi, Varyans Analizi (ANOVA) testi kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerinden yaş, cinsiyet, bölümü seçme durumlarına göre incelendiğinde; cinsiyetlere göre ölçeğin diğer alt boyutları ve ölçek toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır (p<0.05). HTAÖ toplam puan ortalamaları bölümü isteyerek seçmeyenlerde daha yüksektir ve aradaki fark anlamlıdır (p<0.05). Bölümü isteyerek seçmeyen öğrencilerin hemşirelik mesleğinin tanımı ve tanıtımı, hastanın durumunu açık bir şekilde tanımlama, kavramsal yön alt boyutu ve ölçek toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0.05). Diğer değişkenler ile HTAÖ ve alt boyutları puan ortalamaları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır (p>0.05). Gordon'un FSÖM' ne göre öğrenciler tarafından en çok konulan tanılar; %67.1 enfeksiyon riski, %43.5 bilgi eksikliği, %40.2 beslenmede düzeninde değişiklik tanıları belirlenmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin hemşirelik Gordon'un FSÖM göre tanıları belirlerken bir çok farklı tanı koyduğu ve hemşirelik tanılarını algılama düzeylerinin orta olduğu belirlenmiştir. Model temelli kuramlardan faydalanılması öğrencilerin hemşirelik tanılarını daha kolay belirlemede yol gösterici olacaktır.

Kaynakça

  • Akansel, N., & Palloş, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bakım planı hazırlamada yaşadıkları güçlüklerin kök nedenlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 269-275. https://doi.org/10.31067/0.2020.265 269
  • Akın Korhan, E., Hakverdioğlu-Yönt, G., Ak, B., & Erdemir, F. (2014). Hemşirelik tanılarını algılama ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(3), 13-25.
  • Aksoy, A., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2019). Erken doğum tehdidi tanısı almış bir bireyin Neuman sistemler modeline göre hemşirelik bakım planı. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 177-186.
  • Altun, E., & Şahin, S. (2021). Gebelik ve doğum sonu dönemde preeklampsi yaşayan hastanın Yaşam Aktiviteleri Modeli’ne göre hemşirelik bakımı: Olgu sunumu, S Hemşirelik Dergisi, 3(1), 53-60.
  • Aydın, N., & Akansel, A. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences (IJCS), 6(2), 252-257.
  • Çakar, S., & Avşar, G. (2020). Hemşirelerin hemşirelik süreci kullanımı ile ilgili sorunlarının belirlenmesi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 203-213.
  • Erbaş, N. (2017). Sezaryen sonrası fonksiyonel sağlık örüntüleri modeline göre verilen bakımda kadınların yaşadığı sorunlar ve hemşirelik tanılarının belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 9(1), 15-29. https://doi.org/10.5336/nurses.2016-50245
  • Erbaş, N., & Demirel, G. (2016). Kadın sağlığının değerlendirilmesinde bir model: Fonksiyonel sağlık örüntüleri. GÜSBD, 5(2), 84-91.
  • Erdemir, F. (2010). Hemşirelikte ortak dil ve hemşirelik sınıflama sistemleri. In L. Birol (Ed), Hemşirelik Süreci: Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım (pp. 92-147). Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd Şti.
  • Erden, S., Deniz, S., Arslan, S., & Yurtseven, Ş. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2),108-112. https://doi.org/10.5505/vtd.2018.26213
  • Göktuna, G., Gürol Arslan, G., & Özden, D. (2020). Fonksiyonel sağlık örüntüleri modeli ve hemşirelik sınıflama sistemlerinin kullanıldığı hemodiyaliz tedavisi uygulanan hastanın bakımı. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(2), 315-28.
  • Hirano, G. S. B., Lopes, C. T., & Barros A. L. B. (2019). Development of research on nursing diagnoses. in Brazilian graduate programs. Rev Bras Enferm, 72(4), 926-32. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0259
  • Kacaroğlu, Vicdan, A., Gülseven Karabacak, B., & Ecevit Alpar, Ş. (2015). 2012-2014 NANDA-I hemşirelik tanılarının yaşam aktivitelerine dayalı hemşirelik modeline göre sınıflandırılması. International Journal Of Human Sciences, 12(2), 1626-163.
  • Karaca, T., & Aslan, S. (2018). Effect of ‘nursing terminologies and classifications’ course on nursing students' perception of nursing diagnosis. Nurse Education Today, 67, 114-117 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.011
  • Karadağ, A., & Çalışkan, N. (2017). Hemşirelik teorileri ve modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • Kocaçal, E., Aktan, G., & Eşer, İ. (2021). Tarihsel süreç içinde hemşirelik süreci ve bakım planlarının gelişimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 284-290.
  • Kulakçı, H., & Emiroğlu, O. N. (2011). Huzurevinde yaşayan yaşlıların bakımında omaha sistemi’nin kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4, 25-33.
  • Marin, M. J. S., Rodrigues, L. C. R., Druzian, S., & Cecilio, L. C. O. (2010). Nursing diagnoses of elderly patients using multiple drugs. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 44, 46-51. NANDA International. (2021). NANDA nursing diagnoses: Definitions and classification 2021-2023. https://nanda.org/publications-resources/publications/nanda-international-nursing-diagnoses/
  • Ozveren, H., Ozden, D., & Gulnar, E. (2019). Determination of nursing students’ perception states in nursing diagnosis. International Journal of Caring Sciences, 12(2), 1049-1055.
  • Şahin, M., & Khorshid, L. (2021). Hemşirelik süreci eğitiminin hemşirelik tanılarını algılama üzerine etkisi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 15-19.
  • Taşdemir, G., & Kızılkaya, M. (2013). Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 1(10), 246-257.
  • Tiusanen, T. S., Junttila, K., Leinonen, T., & Salantera, S. (2010). The validation of aorn recommended practices in finnish perioperative nursing documentation. The Association of Perioperative Registered Nurses Journal, 91(2), 236-47. https://doi.org/10.1016/j.aorn.2009.06.027
  • Türk, G., Tuğrul, E., & Şahbaz, M. (2013). Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. International Journal of Nursing Knowledge, 24(3), 129-133. https://doi.org/10.1111/j.2047-3095.2013.01243.x Uysal, N., Gürol Arslan, G., Yılmaz, İ., & Yelkin Alp, F. (2016). Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. CBU-SBED, 2(5), 139-143.
  • Yel, F., & Uysal, H. (2019). Kronik obstrüktif akciğer hastalığında fonksiyonel sağlık örüntülerine göre hemşirelik bakımı: Olgu sunum. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16 (4), 361-367.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seda Karaçay Yıkar 0000-0002-8893-9391

Evşen Nazik 0000-0003-1885-5376

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaçay Yıkar, S., & Nazik, E. (2023). Kadın Hastalıkları ve Doğum Dersini Alan Öğrenci Hemşirelerin Belirledikleri Hemşirelik Tanıları ve Hemşirelik Tanılarını Algılama Durumlarının Belirlenmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 315-325. https://doi.org/10.56061/fbujohs.1214634