İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Theses on Turkish Language Teaching Curriculum in Turkey: A Document Analysis

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 16, 1 - 13, 21.03.2024
https://doi.org/10.31458/iejes.1324803

Öz

The aim of this study is to conduct a content analysis of theses on the Turkish Language Teaching Curriculum conducted between 2002 and 2023 in Turkey. The study includes the theses available in the National Thesis Center database and accessible to other researchers. We employed a qualitative research approach and its e method of document analysis in this study. We identified 328 theses related to the Turkish Language Teaching Curriculum through a comprehensive search in the National Thesis Center database. However, upon closer examination, we determined that 238 of these theses were not directly relevant to the Turkish Language Teaching Curriculum and therefore we excluded from the study. We analyzed the remaining 90 theses using content and frequency analysis methods. The analysis involved determining the publication year, subject area, study group, methodology, and findings of the theses, and identifying the frequencies of the determined findings. Subsequently, we presented the findings in the form of figures, graphs, and tables for better understanding. According to the results of our study, we found many theses conducted between 2002 and 2023 focused on learning outcomes, predominantly employed qualitative research methods, and that 2019 had the highest number of thesis studies. We observed that teachers were the most preferred sample group in the studies.

Etik Beyan

Due to the scope and method of the study, ethics committee permission was not required.

Kaynakça

  • Ağlar, C., Arslan, A.. & Şahbaz, A.F. (2024). Analysis of Turkish curriculum at the middle school level prepared during the republican era. Journal of Computer and Education Research, 12 (23), 2-30. https://doi.org/10.18009/jcer.1309488
  • Akçay, A., & Safalı, S. (2020). Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar [Fundamental concepts related to curriculum]. In M. N. Akçay, Ahmet Kardaş (Ed.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish language teaching cirruculum] (pp. 1–8). Pegem Akademi.
  • Arı, G., Yaşar, M. S., & İstanbullu, E. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarıyla ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi [A review of research trends on pre-service Turkish teachers (2014-2018)] (2014-2018). Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 487–508.
  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research (4th ed.). The Free Press.
  • Bingöl, B., & Saraçoğlu, M. (2022). 11. sınıf rehberlik programının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Journal of Computer and Education Research, 10 (19), 287-318. https://doi.org/10.18009/jcer.1066003
  • Campbel, S. (2020). Education and curriculum reform: The impact they have on learning. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education Journal, 3(2), 1074–1082.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya [Curriculum development in education from theory to practice] (23rd ed.). Pegem Academy Publishing
  • Demirhan-Bal, F. (2019). 2018 Türkçe öğretim programı kazanımları ile 1. sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinin örtüşmesi [The examination between the learning outcomes of 2018 Turkish curriculum and 1st grade Turkish coursebook activities]. Journal of Gifted Education and Creativity , 6(2) , 55-64 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/jgedc/issue/48528/570326
  • Dönmez, B., & Gündoğdu, K. (2016). 2000-2016 yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi [Content analysıs of articles and theses on Turkish lesson curriculum published between the years of 2000-2016]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2109–2125.
  • Ercan-Güven, A. N. (2020). Öğretim programlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi [Preparation and evaluation of curriculum]. In Türkçe dersi öğretim programları [Turkish language teaching curriculum] (2nd ed., pp. 9–24). Pegem Akademi.
  • Eyüp, B. (2020). Türkçe öğretmenleri ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri: bir içerik analizi (2000-2019) [Trends of postgraduate theses about Turkish language teachers: A content analysis (2000-2019)]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 536–558.
  • İmrol, M. H., Dinçer, A., Güldenoğlu, B. N. D., & Babadoğan, M. C. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi [Evaluation of Turkish language teaching curriculum]. Egitim ve Bilim, 46(207), 403-437. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9625
  • Kaplan, K., & Özgen, A. (2023). 2016-2022 yılları arasında Türkçe öğretim programları konulu yayımlanan makale ve tezlerin analizi [Analysis of articles and theses published on Turkish curriculum between 2016-2022]. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 8(1), 435–456.
  • Kaya, M., & Kardaş, M. N. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Türkçe dersi öğretim programları [Turkish lesson curriculum from past to present -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Turkish lesson curricula]. In A. Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Turkish language teaching curriculum. (pp. 91–118). Pegem Akademi.
  • Keskin, İ. & Yazar, T. (2020). Evaluation of high school mathematics curriculum according to student opinions. Journal of Computer and Education Research, 8 (16), 567-589. https://doi.org/10.18009/jcer.740113
  • Koç, E. S. (2016). Türkiye de ilköğretim programlarının değerlendirilmesine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2005–2014) [An analysis of dissertations written about evaluation of the primary education curriculum in Turkey (2005-2014)]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 198–216.
  • Maviş, F. Ö. (2015). İngilizce dersi öğretim programı ile Türkçe dersi öğretim programı arasında hedef, içerik, öğrenme/öğretme durumu ve değerlendirme süreçleri uyumu [The harmony of English curriculum and Turkish curriculum in terms of objectives, content, learning-teaching and evaluation processes]. Journal of Turkish Studies, 10(11), 1083–1098.
  • MoNE. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı [Primary education Turkish lesson (6th, 7th, 8th grades) curriculum]. Talim Terbiye Kurulu [Board of Education].
  • MoNE. (2018). Türkçe dersi̇ öğreti̇m programı [Turkish language teaching curriculum]. Talim Terbiye Kurulu [Board of Education].
  • MoNE. (2019). Türkçe dersi öğretim programı [Turkish language teaching curriculum]. Talim Terbiye Kurulu [Board of Education]. https://doi.org/10.14527/9786058008915.07
  • Melanlığoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları [Turkish teaching programs in terms of cultural transfer]. Eğitim ve Bilim, 33(150), 64–73.
  • Mogalakwe, M. (2006). The use of documentary research methods. African Sociological Review, 10(1), 221–230.
  • Önal, A., & Maden, S. (2021). Türkçe eğitimi ile ilgili 2015-2019 yılları arası lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri [Research trends of postgraduate theses on Turkish education between 2015-2019]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 929–941.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi [Examination of curriculum evaluation in education and evaluation studies of education programs in Turkey]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126–149.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi [Document analysis as a research method]. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227–250.
  • Sur, E. (2023). Türkçe ders kitaplarına yönelik hazırlanan çalışmalardaki eğilimler [Trends in studies prepared for Turkish textbooks]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 12(1), 194–220.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası [Constitution of the Republic of Turkey], (1982). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.doc#:~:text=Madde 42 – Kimse%2C eğitim ve,gözetim ve denetimi altında yapılır.
  • Yıldırım, F., & Er, O. (2013). Türkçe dersi öğretim programı dinleme/izleme alanı amaç ve kazanımlar boyutunun öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Evaluation of the purpose and achievements dimension of the listening/watching area of the Turkish lesson curriculum in line with the opinions of the teachers]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 231–250.

Analysis of Theses on Turkish Language Teaching Curriculum in Turkey: A Document Analysis

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 16, 1 - 13, 21.03.2024
https://doi.org/10.31458/iejes.1324803

Öz

Kaynakça

  • Ağlar, C., Arslan, A.. & Şahbaz, A.F. (2024). Analysis of Turkish curriculum at the middle school level prepared during the republican era. Journal of Computer and Education Research, 12 (23), 2-30. https://doi.org/10.18009/jcer.1309488
  • Akçay, A., & Safalı, S. (2020). Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar [Fundamental concepts related to curriculum]. In M. N. Akçay, Ahmet Kardaş (Ed.), Türkçe dersi öğretim programları [Turkish language teaching cirruculum] (pp. 1–8). Pegem Akademi.
  • Arı, G., Yaşar, M. S., & İstanbullu, E. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarıyla ilgili yayımlanan makalelerin incelenmesi [A review of research trends on pre-service Turkish teachers (2014-2018)] (2014-2018). Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 487–508.
  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research (4th ed.). The Free Press.
  • Bingöl, B., & Saraçoğlu, M. (2022). 11. sınıf rehberlik programının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Journal of Computer and Education Research, 10 (19), 287-318. https://doi.org/10.18009/jcer.1066003
  • Campbel, S. (2020). Education and curriculum reform: The impact they have on learning. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education Journal, 3(2), 1074–1082.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya [Curriculum development in education from theory to practice] (23rd ed.). Pegem Academy Publishing
  • Demirhan-Bal, F. (2019). 2018 Türkçe öğretim programı kazanımları ile 1. sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinin örtüşmesi [The examination between the learning outcomes of 2018 Turkish curriculum and 1st grade Turkish coursebook activities]. Journal of Gifted Education and Creativity , 6(2) , 55-64 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/jgedc/issue/48528/570326
  • Dönmez, B., & Gündoğdu, K. (2016). 2000-2016 yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi [Content analysıs of articles and theses on Turkish lesson curriculum published between the years of 2000-2016]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2109–2125.
  • Ercan-Güven, A. N. (2020). Öğretim programlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi [Preparation and evaluation of curriculum]. In Türkçe dersi öğretim programları [Turkish language teaching curriculum] (2nd ed., pp. 9–24). Pegem Akademi.
  • Eyüp, B. (2020). Türkçe öğretmenleri ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri: bir içerik analizi (2000-2019) [Trends of postgraduate theses about Turkish language teachers: A content analysis (2000-2019)]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 536–558.
  • İmrol, M. H., Dinçer, A., Güldenoğlu, B. N. D., & Babadoğan, M. C. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi [Evaluation of Turkish language teaching curriculum]. Egitim ve Bilim, 46(207), 403-437. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9625
  • Kaplan, K., & Özgen, A. (2023). 2016-2022 yılları arasında Türkçe öğretim programları konulu yayımlanan makale ve tezlerin analizi [Analysis of articles and theses published on Turkish curriculum between 2016-2022]. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 8(1), 435–456.
  • Kaya, M., & Kardaş, M. N. (2020). Geçmişten günümüze Türkçe dersi öğretim programları -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Türkçe dersi öğretim programları [Turkish lesson curriculum from past to present -4- 2005, 2006, 2015, 2017 Turkish lesson curricula]. In A. Akçay & M. N. Kardaş (Eds.), Turkish language teaching curriculum. (pp. 91–118). Pegem Akademi.
  • Keskin, İ. & Yazar, T. (2020). Evaluation of high school mathematics curriculum according to student opinions. Journal of Computer and Education Research, 8 (16), 567-589. https://doi.org/10.18009/jcer.740113
  • Koç, E. S. (2016). Türkiye de ilköğretim programlarının değerlendirilmesine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2005–2014) [An analysis of dissertations written about evaluation of the primary education curriculum in Turkey (2005-2014)]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 198–216.
  • Maviş, F. Ö. (2015). İngilizce dersi öğretim programı ile Türkçe dersi öğretim programı arasında hedef, içerik, öğrenme/öğretme durumu ve değerlendirme süreçleri uyumu [The harmony of English curriculum and Turkish curriculum in terms of objectives, content, learning-teaching and evaluation processes]. Journal of Turkish Studies, 10(11), 1083–1098.
  • MoNE. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı [Primary education Turkish lesson (6th, 7th, 8th grades) curriculum]. Talim Terbiye Kurulu [Board of Education].
  • MoNE. (2018). Türkçe dersi̇ öğreti̇m programı [Turkish language teaching curriculum]. Talim Terbiye Kurulu [Board of Education].
  • MoNE. (2019). Türkçe dersi öğretim programı [Turkish language teaching curriculum]. Talim Terbiye Kurulu [Board of Education]. https://doi.org/10.14527/9786058008915.07
  • Melanlığoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları [Turkish teaching programs in terms of cultural transfer]. Eğitim ve Bilim, 33(150), 64–73.
  • Mogalakwe, M. (2006). The use of documentary research methods. African Sociological Review, 10(1), 221–230.
  • Önal, A., & Maden, S. (2021). Türkçe eğitimi ile ilgili 2015-2019 yılları arası lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri [Research trends of postgraduate theses on Turkish education between 2015-2019]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 929–941.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi [Examination of curriculum evaluation in education and evaluation studies of education programs in Turkey]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126–149.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi [Document analysis as a research method]. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227–250.
  • Sur, E. (2023). Türkçe ders kitaplarına yönelik hazırlanan çalışmalardaki eğilimler [Trends in studies prepared for Turkish textbooks]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 12(1), 194–220.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası [Constitution of the Republic of Turkey], (1982). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.doc#:~:text=Madde 42 – Kimse%2C eğitim ve,gözetim ve denetimi altında yapılır.
  • Yıldırım, F., & Er, O. (2013). Türkçe dersi öğretim programı dinleme/izleme alanı amaç ve kazanımlar boyutunun öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Evaluation of the purpose and achievements dimension of the listening/watching area of the Turkish lesson curriculum in line with the opinions of the teachers]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 231–250.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Review Article
Yazarlar

Cengiz Ağlar 0000-0002-8995-6898

Aysel Arslan 0000-0002-8775-1119

Ahmet Furkan Şahbaz 0000-0002-5686-6802

Erken Görünüm Tarihi 8 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Ağlar, C., Arslan, A., & Şahbaz, A. F. (2024). Analysis of Theses on Turkish Language Teaching Curriculum in Turkey: A Document Analysis. International E-Journal of Educational Studies, 8(16), 1-13. https://doi.org/10.31458/iejes.1324803

2106713894             13896   14842

We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf

IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present. https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.