In this research, the relationship between interactional effect of perceived empathic classroom
atmosphere and self-esteem on peer bullying was examined. The research was conducted on 420 students, 218
boys and 208 girls, from 6. 7. and 8. grades in public schools at the center of Ankara. In the result of research, it
was found that there is no relation between bullying and interactional effect of intraclassroom emphatic
atmosphere perceived by students and self-esteem on bullying. Moreover, it was found that there is a linear
relation between perceived emphatic atmosphere and self-esteem; a negative relationship between perceived
emphatic atmosphere and bullying; a negative relationship between self-esteem and bullying. Empathic
atmosphere and self-esteem interaction on bullying appears to be only found for empathic understanding.
Araştırmada, sınıf içi algılanan empatik atmosfer ile benlik saygısı aralığında gerçekleşimin akran zorbalığı ile ilişki incelenmiştir. Araştırma, Ankara merkezindeki dört resmî okulun 6, 7 ve 8. sınıflarında 218'i erkek ve 208'i kız olmak üzere toplam 426 öğrenci bulunuyor. Araştırma empatik atmosfer ile benlik saygısı içeren arayüzimin akran zorbalığı ile ilişki kalitesi çıktı çıkmıştır. , Benlik saygısı ve empati onlerine göre zorbalık testinden alınan ortalama puanların hangi düzeylerde farklılaşdığı bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, deneyim sınıfının içersinde algıladığı empatik atmosfer ile zorbalık davranışları arasında ters ve doğrusal yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 8 Sayı: 2 |