Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PARASOSYAL ETKİLEŞİM AÇISINDAN K-POP FANLIĞI: ARMY HAYRAN KÜLTÜRÜ ÜZERİNDE BİR İNCELEME

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 25 - 38, 19.06.2020

Öz

Güney Kore K-Pop grupları tüm dünyada sosyal medya kanalları aracılığıyla gençler üzerinde hayranlık uyandırmakta ve hayran kitleleri günden güne artmaktadır. Aşık olunacak ideal erkeklik imajları ile ön planda olan K-Pop grupları sosyal medya ağları sayesinde dünya genelinde tanınır hale gelmiştir. Medya kullanıcısının takip ettiği ve hayranı olduğu medya karakteri ile etkileşimini içeren parasosyal etkileşim kavramının, K-Pop gruplarını sosyal medya kanallarında takip eden hayran kitleyi tanımlamada kullanılabileceği düşünülmektedir. İletişim teknolojilerindeki gelişmeler geleneksel medya araçlarındaki tek yönlü iletişimin yerini günümüzde kullanıcıların da sürece dâhil olduğu yeni medya teknolojilerine bırakmaktadır. Böylelikle parasosyal etkileşim süreci geleneksel tek yönlü yapısından farklılaşmaktadır. İletişim teknolojisindeki yenilikler sonucu hayranı olunan gruptan gelen geri bildirimlerle hayran ve grup arasındaki etkileşimin boyutu daha da artmaktadır. Sosyal medya kanalları parasosyal etkileşimin yaşanmasında etkin rol oynamaktadır. Günümüzde hayran topluluklarına ulaşma artık sosyal medya ağları vasıtasıyla çok daha hızlı ve kolay olmaktadır. Çalışmada tüm dünyada bilinen popüler K-Pop gruplarından BTS’in Twitter ve YouTube kanallarını aktif olarak takip eden fanlarının (ARMY) sosyal medyadaki paylaşım ve görüntülerinden yararlanılarak BTS grubuyla nasıl “özdeşleştiği” ve “parasosyal etkileşim”e girdiği gösterilmeye çalışılacaktır. Genç hayran kitlelerinin sosyal medya ağları vasıtasıyla online topluluklara katılmaları ve bu topluluklar aracılığıyla kurdukları parasosyal etkileşim, günümüz gençliğinin sosyal ağlardan gerçek hayata uzanan hayranlık süreçlerini anlamada önemli bir noktadır. Parasosyal etkileşim süreci yaratılırken BTS grubunun ve online hayran topluluklarının süreçte nasıl rol oynadıkları bu çalışmada ortaya konulmaya çalışılacaktır. Çalışma sonunda ARMY’nin BTS grubuyla kitle iletişim teknolojileri sayesinde parasosyal bir etkileşime girdiği, BTS grubunun bu sayede hayran kitlelerinin duygularına, düşüncelerine kolaylıkla hitap ederek hayran grubu üzerinde kuvvetli bir bağlılık oluşturduğu ve bunun sonucunda hayranlığın daha da pekiştiği anlaşılmıştır

Kaynakça

  • Atalay Güneş, Z. N. (2017). Dijital Sosyoloji ve Metodoloji: Ne Kadar Yeni, Ne Kadar Tanıdık? K. Alver (Ed.), Sosyoloji Divanı, Dosya: Dijital Sosyoloji (ss. 87-99). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Ballantine, P. W. and Martin, B. A. (2005). Forming Parasocial Relationships in Online Communities. Advances in Consumer Research, 32, 197-201.
  • Batıgün, A. D. ve Sunal, A. B. (2017). TV Dizilerinde Yer Alan Karakterlerle Kurulan Parasosyal Etkileşim: Evlilik Doyumu, Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-demografik Değişkenler Açısından Değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi, Haziran, 32(79), 52–62.
  • Bayhan, V. (2019). Kuşaklar Sosyolojisi ve Türkiye İçin Yeni Bir Kuşak Analizi. K. Alver (Ed.), Sosyoloji Divanı, Dosya: Kuşaklar Sosyolojisi (s. 29-46). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Binark, M. (2018). K-Pop Fenomeni BTS'nin ve Exo'nun Dayanılmaz Çekiciliğinin Ekonomi Politiği. Varlık Dergisi, Nisan, 42-47.
  • Binark, M. (2019). Kültürel Diplomasi ve Kore Dalgası "Hallyu". Güney Kore'de Sinema Endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Binark, M. ve Karataş Özaydın, Ş. (2019). Porselen Yüzleri ve Dişilleştirilmiş Erkek Bedenleriyle Kurgulanmış K-Erkeklik İmgesi: Güney Kore Yaratıcı İçerik Endüstrisi ve Aşık Olunacak "Hallyu Yıldızları". T. Durna, & N. Durna içinde, Aşkın Halleri: Aşk Üzerine Disiplinlerarası Bir İnceleme (s. 165-189). Ankara: Umag.
  • Chung, S. and Cho, H. (2017). Fostering Parasocial Relationships with Celebritieson Social Media: Implications for Celebrity. Psychology and Marketing, 34(4), 481-495.
  • Fuhr, M. (2016). Globalization and Popular Music in South Korea: Sounding out K-Pop. London: Routledge.
  • Giles, D. C. (2002). Parasocial Interaction: A Review of the Literature and a Model for Future Research. Madiapsychology, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 4, 279-305.
  • Hartmann, T. (2008). Parasocial interactions and paracommunication with new media characters. E. A. Konjin, S. Utz, M. Tanis, & S. Barnes içinde, Mediated Interpersonal Communication (s. 177-199). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Horton, D. and Strauss, A. (1957). Interactıon in Audıence-Partıcıpatıon Shows. The American Journal ofSociology, 62, 579–587.
  • Horton, D. and Wohl, R. (1956). Mass Communication and Para-Social Interaction. Psychiatry, 19(3), 215-229.
  • Hwang, K. and Zhang, Q. (2018). Influence of parasocial relationship between digital celebrities and their followers on followers' purchase anü electronic Word-of-Mouth Intensions and the Followers' Persuaisaon Knowledge . Computers in Human Behaviour, 87, 155-173.
  • Jin, D. and Yoon, T. (2017). The Korean Wave: Retrospect and Proespect. International Journal of Communication, 11, 2241-2249.
  • Jin, S. A. and Park, N. (2009). Parasocial interaction with my avatar: Effects of interdependent self-construal and the meaning role of self-presence in an avatar-based console game, Wii. CyberPsychology & Behavior, 12(6), 723–727.
  • Kim, J. (2018). Korea's Blacklist Scandal: Governmentality, Culture ant Creativity. Culture, Theory and Critique, 59(2), 81-93.
  • Kim, J., and Song, H. (2016). Celebrity's self-disclosure on Twitter and parasocial relationships: A mediating role of social presence. Computers in Human Behavior, 62, 570-577.
  • Kurtin vd., K. S. (2018). The Development of Parasocial Relationships on YouTube. The Journal of Social Media in Society, 7(1), 233-252.
  • Macit, M. (2015). Elin Korelisine El Salladım: Küresel Popüler Kültür Fenomeni; Hallyu/Kore Dalgası Türkiye’de, İstanbul: Kitap&Cafe Serüven Yayıncılık
  • Macit, M. (2018). Kore Dalgası: Küresel Popüler Kültür Fenomeni Hallyu/Kore Dizileri. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • McCroskey, J. C., and McCain, T. A. (1974). The Measurament of Interpersonal Attraction. Speech Monographs, 41, 261-266.
  • Nam, K. (2012). K-Pop: Roots and Blossoming of Korean Popular Music. Seoul: Hollym.
  • Ono, K. A. and Kwon, J. (2013). Re-Worlding culture? YouTube as a K-pop Interlocutor. Y. Der. Kim içinde, The Korean Wave: Korean Media Go Global (s. 199-214). London: Routledge.
  • Pennington, N. (2016). To Tweet or Not to Tweet: Explaining Far-Celebrity Interaction on Twitter. Iowa Journal of Communication, 48( 1), 55-75.
  • Perse, E. and Rubin, R. (1989 ). Attribution in Social and Parasocial Relationships. Communication Research, Vol: 16 No:1, 59-77.
  • Rasmussen, L. (2018). Parasocial Interaction in the Digital Age: An Examination of Relationship Building and the Effectiveness of YouTube Celebrities. The Journal of Social Media in Society, Vol:7 No:1, 280-294 .
  • Rubin, R. B. and McHugh, M. P. (1987). Development of Parasocial Interaction Relationships. Journal of-Broadcasting & Electronic Media, Vol.:31 No:3, 279-292.
  • Schmid, H. and Klimmt, C. (2011). A magically nice guy: Parasocial relationships with Harry Potter across different cultures. the International Communication Gazette, 73(3), 252-269.
  • Stever, G. S. and Lawson, K. (2013). Twitter as a Way for Celebrities to Communicate with Fans: Implications for the Study of Parasocial Interaction . North American Journal of Pschology, 15(2), 339-354.
  • Tsai, W.-H. S. and Men, L. (2016). Social CEOs: The effects CEO's communication styles and parasocial interaction on social networking sites. New Media & Society, 1-20.
  • Tsiotsou, R. H. (2015). The role f social and parasocial relationships on social networking sites loyalty. Computers in Human Behaviour, 401-414.
  • Turner, J. H. (2010). The Stratification of Emotions: Some Preliminary Generilizations. Sociological Inquiry, 80(2), 168-199.
  • Varol, S. F. and Tayanç, N. K. (2019). Parasosyal İlişki: Kavramsal Bir Çerçeve. Ankara Hacı Bayram Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergi, Sayı: 48, 257-277.
  • Yüksel, M. and Labrecque, L. I. (2016). Digital buddies: Parasocial interactions in social media. Journal of Research in Interactive Marketing, 10(4), 305-320.
  • Zhang, Q. and Fung, A. Y. (2017). Fan Economy and Consumption: Fandom of Korean Music Bands in China. T. J. Edit: Yoon, & D. Y. Jin içinde, The Korean Wave: Evolution, Fandom ant Transnationality (s. 129-143). London: Lexington Books.
Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 25 - 38, 19.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Atalay Güneş, Z. N. (2017). Dijital Sosyoloji ve Metodoloji: Ne Kadar Yeni, Ne Kadar Tanıdık? K. Alver (Ed.), Sosyoloji Divanı, Dosya: Dijital Sosyoloji (ss. 87-99). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Ballantine, P. W. and Martin, B. A. (2005). Forming Parasocial Relationships in Online Communities. Advances in Consumer Research, 32, 197-201.
  • Batıgün, A. D. ve Sunal, A. B. (2017). TV Dizilerinde Yer Alan Karakterlerle Kurulan Parasosyal Etkileşim: Evlilik Doyumu, Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-demografik Değişkenler Açısından Değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi, Haziran, 32(79), 52–62.
  • Bayhan, V. (2019). Kuşaklar Sosyolojisi ve Türkiye İçin Yeni Bir Kuşak Analizi. K. Alver (Ed.), Sosyoloji Divanı, Dosya: Kuşaklar Sosyolojisi (s. 29-46). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Binark, M. (2018). K-Pop Fenomeni BTS'nin ve Exo'nun Dayanılmaz Çekiciliğinin Ekonomi Politiği. Varlık Dergisi, Nisan, 42-47.
  • Binark, M. (2019). Kültürel Diplomasi ve Kore Dalgası "Hallyu". Güney Kore'de Sinema Endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Binark, M. ve Karataş Özaydın, Ş. (2019). Porselen Yüzleri ve Dişilleştirilmiş Erkek Bedenleriyle Kurgulanmış K-Erkeklik İmgesi: Güney Kore Yaratıcı İçerik Endüstrisi ve Aşık Olunacak "Hallyu Yıldızları". T. Durna, & N. Durna içinde, Aşkın Halleri: Aşk Üzerine Disiplinlerarası Bir İnceleme (s. 165-189). Ankara: Umag.
  • Chung, S. and Cho, H. (2017). Fostering Parasocial Relationships with Celebritieson Social Media: Implications for Celebrity. Psychology and Marketing, 34(4), 481-495.
  • Fuhr, M. (2016). Globalization and Popular Music in South Korea: Sounding out K-Pop. London: Routledge.
  • Giles, D. C. (2002). Parasocial Interaction: A Review of the Literature and a Model for Future Research. Madiapsychology, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 4, 279-305.
  • Hartmann, T. (2008). Parasocial interactions and paracommunication with new media characters. E. A. Konjin, S. Utz, M. Tanis, & S. Barnes içinde, Mediated Interpersonal Communication (s. 177-199). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Horton, D. and Strauss, A. (1957). Interactıon in Audıence-Partıcıpatıon Shows. The American Journal ofSociology, 62, 579–587.
  • Horton, D. and Wohl, R. (1956). Mass Communication and Para-Social Interaction. Psychiatry, 19(3), 215-229.
  • Hwang, K. and Zhang, Q. (2018). Influence of parasocial relationship between digital celebrities and their followers on followers' purchase anü electronic Word-of-Mouth Intensions and the Followers' Persuaisaon Knowledge . Computers in Human Behaviour, 87, 155-173.
  • Jin, D. and Yoon, T. (2017). The Korean Wave: Retrospect and Proespect. International Journal of Communication, 11, 2241-2249.
  • Jin, S. A. and Park, N. (2009). Parasocial interaction with my avatar: Effects of interdependent self-construal and the meaning role of self-presence in an avatar-based console game, Wii. CyberPsychology & Behavior, 12(6), 723–727.
  • Kim, J. (2018). Korea's Blacklist Scandal: Governmentality, Culture ant Creativity. Culture, Theory and Critique, 59(2), 81-93.
  • Kim, J., and Song, H. (2016). Celebrity's self-disclosure on Twitter and parasocial relationships: A mediating role of social presence. Computers in Human Behavior, 62, 570-577.
  • Kurtin vd., K. S. (2018). The Development of Parasocial Relationships on YouTube. The Journal of Social Media in Society, 7(1), 233-252.
  • Macit, M. (2015). Elin Korelisine El Salladım: Küresel Popüler Kültür Fenomeni; Hallyu/Kore Dalgası Türkiye’de, İstanbul: Kitap&Cafe Serüven Yayıncılık
  • Macit, M. (2018). Kore Dalgası: Küresel Popüler Kültür Fenomeni Hallyu/Kore Dizileri. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • McCroskey, J. C., and McCain, T. A. (1974). The Measurament of Interpersonal Attraction. Speech Monographs, 41, 261-266.
  • Nam, K. (2012). K-Pop: Roots and Blossoming of Korean Popular Music. Seoul: Hollym.
  • Ono, K. A. and Kwon, J. (2013). Re-Worlding culture? YouTube as a K-pop Interlocutor. Y. Der. Kim içinde, The Korean Wave: Korean Media Go Global (s. 199-214). London: Routledge.
  • Pennington, N. (2016). To Tweet or Not to Tweet: Explaining Far-Celebrity Interaction on Twitter. Iowa Journal of Communication, 48( 1), 55-75.
  • Perse, E. and Rubin, R. (1989 ). Attribution in Social and Parasocial Relationships. Communication Research, Vol: 16 No:1, 59-77.
  • Rasmussen, L. (2018). Parasocial Interaction in the Digital Age: An Examination of Relationship Building and the Effectiveness of YouTube Celebrities. The Journal of Social Media in Society, Vol:7 No:1, 280-294 .
  • Rubin, R. B. and McHugh, M. P. (1987). Development of Parasocial Interaction Relationships. Journal of-Broadcasting & Electronic Media, Vol.:31 No:3, 279-292.
  • Schmid, H. and Klimmt, C. (2011). A magically nice guy: Parasocial relationships with Harry Potter across different cultures. the International Communication Gazette, 73(3), 252-269.
  • Stever, G. S. and Lawson, K. (2013). Twitter as a Way for Celebrities to Communicate with Fans: Implications for the Study of Parasocial Interaction . North American Journal of Pschology, 15(2), 339-354.
  • Tsai, W.-H. S. and Men, L. (2016). Social CEOs: The effects CEO's communication styles and parasocial interaction on social networking sites. New Media & Society, 1-20.
  • Tsiotsou, R. H. (2015). The role f social and parasocial relationships on social networking sites loyalty. Computers in Human Behaviour, 401-414.
  • Turner, J. H. (2010). The Stratification of Emotions: Some Preliminary Generilizations. Sociological Inquiry, 80(2), 168-199.
  • Varol, S. F. and Tayanç, N. K. (2019). Parasosyal İlişki: Kavramsal Bir Çerçeve. Ankara Hacı Bayram Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergi, Sayı: 48, 257-277.
  • Yüksel, M. and Labrecque, L. I. (2016). Digital buddies: Parasocial interactions in social media. Journal of Research in Interactive Marketing, 10(4), 305-320.
  • Zhang, Q. and Fung, A. Y. (2017). Fan Economy and Consumption: Fandom of Korean Music Bands in China. T. J. Edit: Yoon, & D. Y. Jin içinde, The Korean Wave: Evolution, Fandom ant Transnationality (s. 129-143). London: Lexington Books.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alptekin Keskin 0000-0001-9955-1803

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Keskin, A. (2020). PARASOSYAL ETKİLEŞİM AÇISINDAN K-POP FANLIĞI: ARMY HAYRAN KÜLTÜRÜ ÜZERİNDE BİR İNCELEME. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 5(1), 25-38.