Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spora Katılım Güdüsü; Okul Sporlarında Görev Alan Lise Öğrencilerinin Spor ve Egzersize Katılım Sebepleri

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 33 - 49, 23.10.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul sporlarının bazı branşlarında görev alan lise öğrencilerinin spora katılma güdülerinin bazı değişkenler açısından bir fark olup olmadığını belirlemektir. Araştırma, tarama modellerden nicel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklem grubunu Karaman İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde öğrenim gören 96 erkek ve 54 kadın olmak üzere toplam 150 öğrenci (Ort.:16,053±1,211) oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan katılımcıların spora katılım güdü seviyelerini belirlemek için Gill ve ark. (1983) ile geliştirilmiş ve Oyar ve ark. (2001) ile geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Spora Katılım Güdüsü Ölçeği” nden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde normal dağılım göstermediği için non parametrik testlerden Kruskal Wallis-H testi ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Katılımcıların spora katılım güdü genel ortalaması, ölçeğin alt boyutlarını oluşturan başarı, fiziksel uygunluk, takım ruhu, arkadaş, eğlence, yarışma, beceri gelişimi ve aktif olma puanı ortalaması orta seviyenin üzerinde olup, bağımsız değişkenler açısından lise sporcularının cinsiyet, branş, sınıf, boş zamanları yeterli mi? ve boş zaman harcamada zorluk durumu değişkenleri açısından anlam ifade eden bir fark olduğu, yaş ve aktif sporun içinde bulunma süre değişken açısından anlam ifade eden fark bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Borg, W.R. & Gall, M. (1989). Educational research: An introduction. New York: Longmen, p.939.
  • Doğan, O. (2004). Spor Psikolojisi Ders Kitabı Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Eren E. (2003) Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayıncılık, İstanbul, 459.
  • Gill, D.L., Gross, J.B., & Huddleston, S. (1983). Participation Motivation In Young Sports. International Journal of Sport Psychology, 1-14, 52-55.
  • Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M. (1985). Motives for Participation in Competitive Youth Swimming. International Journal of Sport Psychology, 16, 126-140.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık, 292.
  • Kılınç, M., Ulucan, H., Kaya, K., & Türkçapar, Ü. (2012). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 191-206.
  • Oyar, Z. B., Aşçı, H. F., Çelebi, M., & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora Katılım Güdüsü Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-23.
  • Özbaydar, S. (1983). İnsan Davranışlarının Sınırları ve Spor Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Özerkan, N. K. (2004). Spor Psikolojisine Giriş Temel Kavramlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Suzić, N. (2011). Students motivation for sports and their evaluation of school. Sport Logia, 7(1), 35−44.
  • Şirin, E.F., & Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzak Doğu Spor Branşlarındaki (Taekwondo, Karate, Judo) Sporcu Gençlerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 29–42.
  • Şirin, E.F., Çağlayan, H.S., Çetin, M.Ç. & İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110.
  • Temel, V. (2018). Masa Tenisi ve Wushu Sporcularının Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 143-152.
  • Tiryaki S. (2000). Spor psikolojisi, kavramlar kuramlar ve uygulama. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Wankel L. M. and Kreisel P. S. J. (1985). Factors underlying enjoyment of youth sports: sport and age group comparisons. Journal of Sport Psychology, 7, 51- 64.
  • Yeltepe, H. (2011). Egzersiz psikolojisi ve zihinsel sağlık. Ankara: Nobel Yayınları.

Motivation for Participation in Sports; Reasons of Participation in Sports and Exercise of High School Students Taking Part in School Sports

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 33 - 49, 23.10.2021

Öz

The aim of this study is to determine whether there is a difference in the motivations of high school students who are involved in some branches of school sports in terms of some variables. The research is a quantitative study from survey models. The sample group of the research consists of a total of 150 students (Average: 16,053±1,211), 96 male and 54 female, studying at high schools affiliated to the Karaman Provincial Directorate of National Education. In order to determine the motivation levels of the participants participating in the research, Gill et al. (1983) and Oyar et al. (2001), the validity and reliability study of the "Sport Participation Motivation Scale" was used. Since the data did not show normal distribution, Kruskal Wallis-H test and Mann Whitney-U test, which are non-parametric tests, were used. According to the results of the research, the general average of the participants' motivation to participate in sports, the achievement, physical fitness, team spirit, friend, entertainment, competition, skill development and being active score which are the sub-dimensions of the scale are above the medium level, and the high school athletes' gender, branch, class, grade level are the independent variables. Do you have enough free time? There was a significant difference in terms of the variables of difficulty in spending time and spending time, and there was no significant difference in terms of age and time spent in active sports.

Kaynakça

  • Borg, W.R. & Gall, M. (1989). Educational research: An introduction. New York: Longmen, p.939.
  • Doğan, O. (2004). Spor Psikolojisi Ders Kitabı Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Eren E. (2003) Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayıncılık, İstanbul, 459.
  • Gill, D.L., Gross, J.B., & Huddleston, S. (1983). Participation Motivation In Young Sports. International Journal of Sport Psychology, 1-14, 52-55.
  • Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M. (1985). Motives for Participation in Competitive Youth Swimming. International Journal of Sport Psychology, 16, 126-140.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık, 292.
  • Kılınç, M., Ulucan, H., Kaya, K., & Türkçapar, Ü. (2012). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 191-206.
  • Oyar, Z. B., Aşçı, H. F., Çelebi, M., & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora Katılım Güdüsü Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-23.
  • Özbaydar, S. (1983). İnsan Davranışlarının Sınırları ve Spor Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Özerkan, N. K. (2004). Spor Psikolojisine Giriş Temel Kavramlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Suzić, N. (2011). Students motivation for sports and their evaluation of school. Sport Logia, 7(1), 35−44.
  • Şirin, E.F., & Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzak Doğu Spor Branşlarındaki (Taekwondo, Karate, Judo) Sporcu Gençlerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 29–42.
  • Şirin, E.F., Çağlayan, H.S., Çetin, M.Ç. & İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110.
  • Temel, V. (2018). Masa Tenisi ve Wushu Sporcularının Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 143-152.
  • Tiryaki S. (2000). Spor psikolojisi, kavramlar kuramlar ve uygulama. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Wankel L. M. and Kreisel P. S. J. (1985). Factors underlying enjoyment of youth sports: sport and age group comparisons. Journal of Sport Psychology, 7, 51- 64.
  • Yeltepe, H. (2011). Egzersiz psikolojisi ve zihinsel sağlık. Ankara: Nobel Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

Veysel Temel 0000-0002-4575-2885

Kazım Nas 0000-0001-8771-9568

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Temel, V., & Nas, K. (2021). Spora Katılım Güdüsü; Okul Sporlarında Görev Alan Lise Öğrencilerinin Spor ve Egzersize Katılım Sebepleri. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 33-49.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------