Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİRMALARIN ULUSLARARASI PAZARLARA GİRİŞ ŞEKİLLERİNE SWOT ANALİZİNİN ETKİSİ

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 48 - İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık/Güz 2023, Cilt 22, Sayı 48, 959 - 980, 30.12.2023
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1165018

Öz

Amaç: Rekabetin çetin hale gelmesi işletmelerin kendi zayıf ve üstün yönleri ile dış çevredeki fırsat ve tehditlerin farkında olmalarını, diğer bir ifadeyle SWOT analizi yapmalarını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, SWOT analizinin uluslararası pazarlara girişe etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. İmalat sanayiinde faaliyet yürüten 60 farklı işletmede çalışanlarından basit tesadüfi yöntemle elde edilen 385 geçerli anket verisi ile hipotez test edilmiştir. Veri analizinde; tanımlayıcı istatistik, açıklayıcı faktör analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Analiz sonuçlarına göre SWOT analizi ile uluslararası pazarlara giriş şekilleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Özgünlük: İşletmelerin uluslararası pazarlara hangi şekilde gireceklerine karar vermeden önce SWOT analizi yapmaları büyük önem arz etmektedir. Önemine rağmen yazında SWOT analizinin uluslararası pazarlara giriş şekillerin belirlenmesine olan etkisini ampirik olarak araştıran sınırlı çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmada, SWOT analizinin uluslararası pazarlara giriş şekline etkisi ampirik olarak ortaya konulmuş ve hem literatüre hem de uygulamaya katkı sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E., Şimşek, Y. ve Altınkurt, Y. (2006). Endüstri meslek liselerinde stratejik planlama öncesi SWOT analizi uygulaması. Egitim ve Bilim, 31(140).
  • Aidoo, A. W. (2015). Uluslararası pazarlara giriş stratejileri: Gana ülkesinde bulunan Türk gıda firması üzerine bir araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Altwile, H. (2020). A Reseaurc on the external environment factors in the companies SWOT Analysis that are competing in the intarnational marketing an example of oil companies. Karabük University, İnstitute of Graduate Programs Departman of Bussiness Administation Prepared as Phd Thesis.
  • Armutlu, İ. H. (2008). İşletmelerde Uygulamalı İstatistik. 2. Basım. İstanbul: Alfa Yayınevi(2).
  • Birden, M. (2017). Uluslararası pazarlara giriş stratejileri: enerji sektöründe bir araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Cahidzade, T. (2008). Azerbaycan'daki şirketlerin dış pazarlara giriş yöntemleri ve swot analizi. DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Cebecioğlu, C. (2006). SWOT analizi ve bir işletme üzerine uygulama. Yüksek Lisans Tezi.
  • Cengiz, E., Gegez, E. A., Arsalan, M., Pirinti, S. ve Tığlı, M. (2007). Uluslararası Pazarlara Giriş Şekilleri. Beta Basım Yayın ve Dağıtım.
  • Engin, E. (2005). İşletmelerin Uluslararası Rekabet Stratejileri ve Uygulamalı Bir Araştırma. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Yüksel Lisans Tezi,Edirne.
  • Ersen, T. B., Kaya, D. ve Meydanoğlu, Z. (2010). Sosyal Girişimler ve Türkiye: Ihtiyaç Analizi Raporu. İstanbul: Türkiye Üçüncü Sektör Vakfı (TÜSEV).
  • Güngör, M. (2013). Bilgi çağında insan kaynakları yönetimine bakış: İşletmelerde yetenek yönetimi ve çalışan performansı üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Felsefe-Yöntem-Analiz). Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Idea. (2019). İşletmeler İçin SWOT Analizi Nedir? Erişim Adresi (16.08.2022): https://www.ideakurumsal.com/isletmeler-icin-swot-analizi-nedir/.
  • Indeed, E., Team. (2021). 10 International Market Entry Strategies (With Definitions). Erişim Adresi (10.12.2021): https://www.indeed.com/career-advice/career-development/market-entry-strategies.
  • Işık, N. ve Delice, G. (2007). Küreselleşme Sürecinde Kobilerin İhracat Sorunları ve E- ticaret Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi, Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Yerel Ekonomiler Özel Sayısı.
  • ITO Bilgiyi Ticarileştirme Merkezi. (2021). SWOT Analizi Nedir? Nasıl Yapılır? İstanbul Ticaret Odası, Erişim Adresi (16.08.2022): https://btm.istanbul/blog/swot-analizi-nedir-nasil-yapilir.
  • KTO. (2022). Konya Dış Ticaret Bülteni. Erişim Adresi (19.01.1021): https://www.kto.org.tr/d/file/konya-dis-ticaret-bulteni_2020_11.pdf.
  • OAIB. (2021). Dış Pazarlara Giriş Yollaraı ve Stratejileri Nelerdir? Erişim Adresi (10.12.2021): https://www.oaib.org.tr/tr/bilgi-merkezi-sikca-sorulan-sorular-ihracatta-dis-pazara-giris-yollari-ve-stratejileri-nelerdir.html.
  • Phadermrod, B., Crowder, R., M. ve Wills, G., B. (2019). Importance-Performance Analysis based SWOT analysis. International Journal of Information Management.
  • Rostami, M. (2015). Effectiveness of Strategic and Operational Menagement Accounting Tecnhniques. American Journal of Economics, Finance and Menagement, 1, 362-368.
  • Summak, M. E. (2011). Küçük ve orta boy işletmelerin iletişim yönetimi faaliyetleri üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tabak, B. İ. (2003). Türkiye'nin Uluslararası Pazar Fırsatlarının Belirlenmesinde Swot Analizi Uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1).
  • TİM. (2022). İhracat Rakamları. Erişim Adresi (06.08.2022): https://tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari.
  • Toscano, M., Toscano, N., Ramsey, P. P. ve Smidt, R. K. (2001). Instructor's Solutions Manual [for] Applied Statistics for Engineers and Scientists: Using Microsoft Excel and Minitab [by] David M. Levine, Patricia P. Ramsey, Robert K. Smidt. Prentice Hall.
  • TÜİK. (2022). Dış Ticaret İstatistikleri, Haziran 2022. Erişim Adresi (06.08.2022): https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Dis-Ticaret-Istatistikleri-Haziran-2022-45541.
  • Yalçın, Ö. (2016). Uluslararası Pazarlara Açılma Yöntemleri ve E-ihracat Uygulamaları. Gedik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsi Uluslararası Ticaret Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yıldız, H. (2021). SWOT Analizi Nedir? Nasıl Yapılır ve Yeterliliği Nedir? Erişim Adresi (08.12.2021): https://www.haldunyildiz.com/swot-analizi-nedir/.

The Impact of SWOT Analysis on the Types of Entering in International Markets

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 48 - İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık/Güz 2023, Cilt 22, Sayı 48, 959 - 980, 30.12.2023
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1165018

Öz

Purpose: As competition heats up, businesses are forced to assess their own strengths and weaknesses as well as environmental opportunities and threats (known as SWOT analysis). The purpose of this quantitative study was to ascertain how SWOT analysis affected entering foreign markets.
Method: With data collected from 385 randomly chosen employees working in 60 different manufacturing firms using the questionnaire technique, the stated hypothesis was put to the test. In data analysis; descriptive statistics, explanatory factor analysis and multiple regression analysis were used.
Findings: According to the findings of multivariate regression analysis, there is a statistically significant relationship between SWOT analysis and the types of accessing international markets.
Originality: It is of great importance for businesses to make a SWOT analysis before deciding on entering international markets. Though the importance of SWOT analysis, there is little research empirically investigating this relationship. In this research, the effect of SWOT analysis on the way of entering international markets has been empirically revealed and contributed to both literature and practice.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E., Şimşek, Y. ve Altınkurt, Y. (2006). Endüstri meslek liselerinde stratejik planlama öncesi SWOT analizi uygulaması. Egitim ve Bilim, 31(140).
  • Aidoo, A. W. (2015). Uluslararası pazarlara giriş stratejileri: Gana ülkesinde bulunan Türk gıda firması üzerine bir araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Altwile, H. (2020). A Reseaurc on the external environment factors in the companies SWOT Analysis that are competing in the intarnational marketing an example of oil companies. Karabük University, İnstitute of Graduate Programs Departman of Bussiness Administation Prepared as Phd Thesis.
  • Armutlu, İ. H. (2008). İşletmelerde Uygulamalı İstatistik. 2. Basım. İstanbul: Alfa Yayınevi(2).
  • Birden, M. (2017). Uluslararası pazarlara giriş stratejileri: enerji sektöründe bir araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Cahidzade, T. (2008). Azerbaycan'daki şirketlerin dış pazarlara giriş yöntemleri ve swot analizi. DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Cebecioğlu, C. (2006). SWOT analizi ve bir işletme üzerine uygulama. Yüksek Lisans Tezi.
  • Cengiz, E., Gegez, E. A., Arsalan, M., Pirinti, S. ve Tığlı, M. (2007). Uluslararası Pazarlara Giriş Şekilleri. Beta Basım Yayın ve Dağıtım.
  • Engin, E. (2005). İşletmelerin Uluslararası Rekabet Stratejileri ve Uygulamalı Bir Araştırma. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Yüksel Lisans Tezi,Edirne.
  • Ersen, T. B., Kaya, D. ve Meydanoğlu, Z. (2010). Sosyal Girişimler ve Türkiye: Ihtiyaç Analizi Raporu. İstanbul: Türkiye Üçüncü Sektör Vakfı (TÜSEV).
  • Güngör, M. (2013). Bilgi çağında insan kaynakları yönetimine bakış: İşletmelerde yetenek yönetimi ve çalışan performansı üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Felsefe-Yöntem-Analiz). Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Idea. (2019). İşletmeler İçin SWOT Analizi Nedir? Erişim Adresi (16.08.2022): https://www.ideakurumsal.com/isletmeler-icin-swot-analizi-nedir/.
  • Indeed, E., Team. (2021). 10 International Market Entry Strategies (With Definitions). Erişim Adresi (10.12.2021): https://www.indeed.com/career-advice/career-development/market-entry-strategies.
  • Işık, N. ve Delice, G. (2007). Küreselleşme Sürecinde Kobilerin İhracat Sorunları ve E- ticaret Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi, Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Yerel Ekonomiler Özel Sayısı.
  • ITO Bilgiyi Ticarileştirme Merkezi. (2021). SWOT Analizi Nedir? Nasıl Yapılır? İstanbul Ticaret Odası, Erişim Adresi (16.08.2022): https://btm.istanbul/blog/swot-analizi-nedir-nasil-yapilir.
  • KTO. (2022). Konya Dış Ticaret Bülteni. Erişim Adresi (19.01.1021): https://www.kto.org.tr/d/file/konya-dis-ticaret-bulteni_2020_11.pdf.
  • OAIB. (2021). Dış Pazarlara Giriş Yollaraı ve Stratejileri Nelerdir? Erişim Adresi (10.12.2021): https://www.oaib.org.tr/tr/bilgi-merkezi-sikca-sorulan-sorular-ihracatta-dis-pazara-giris-yollari-ve-stratejileri-nelerdir.html.
  • Phadermrod, B., Crowder, R., M. ve Wills, G., B. (2019). Importance-Performance Analysis based SWOT analysis. International Journal of Information Management.
  • Rostami, M. (2015). Effectiveness of Strategic and Operational Menagement Accounting Tecnhniques. American Journal of Economics, Finance and Menagement, 1, 362-368.
  • Summak, M. E. (2011). Küçük ve orta boy işletmelerin iletişim yönetimi faaliyetleri üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tabak, B. İ. (2003). Türkiye'nin Uluslararası Pazar Fırsatlarının Belirlenmesinde Swot Analizi Uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1).
  • TİM. (2022). İhracat Rakamları. Erişim Adresi (06.08.2022): https://tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari.
  • Toscano, M., Toscano, N., Ramsey, P. P. ve Smidt, R. K. (2001). Instructor's Solutions Manual [for] Applied Statistics for Engineers and Scientists: Using Microsoft Excel and Minitab [by] David M. Levine, Patricia P. Ramsey, Robert K. Smidt. Prentice Hall.
  • TÜİK. (2022). Dış Ticaret İstatistikleri, Haziran 2022. Erişim Adresi (06.08.2022): https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Dis-Ticaret-Istatistikleri-Haziran-2022-45541.
  • Yalçın, Ö. (2016). Uluslararası Pazarlara Açılma Yöntemleri ve E-ihracat Uygulamaları. Gedik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsi Uluslararası Ticaret Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yıldız, H. (2021). SWOT Analizi Nedir? Nasıl Yapılır ve Yeterliliği Nedir? Erişim Adresi (08.12.2021): https://www.haldunyildiz.com/swot-analizi-nedir/.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Şükrü Çetinkaya 0000-0001-8815-7165

Zeynep Kızılkan 0000-0002-9413-6253

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 29 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 48 - İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık/Güz 2023, Cilt 22, Sayı 48

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, A. Ş., & Kızılkan, Z. (2023). FİRMALARIN ULUSLARARASI PAZARLARA GİRİŞ ŞEKİLLERİNE SWOT ANALİZİNİN ETKİSİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(48), 959-980. https://doi.org/10.46928/iticusbe.1165018