Turkey’s foreign
trade strategy in recent years, primarily has to reduce the trade deficit (and
current account deficit) by increasing the export. However, decreasing
concentration in export has been revealed as an important goal by economy policy
makers. Because, decreasing concentration (increasing diversification) in
export plays an important role to achieve the competitive advantage of Turkey
in the global economy. In this study covering the years 2000-2014, the level of
product and market concentration in Turkey’s export was determined by using
Concentration Ratio of Commerce and Gini-Hirschman Index. According to the
analysis, it has been revealed that product and market concentrations have
decreased.
: Export Concentration Ratio of Commerce Gini-Hirschman Index Turkey
Türkiye’nin son yıllardaki dış ticaret stratejisi
öncelikle ihracatını arttırarak dış ticaret açığını (dolayısıyla cari işlemler
açığını) azaltmaktır. Bununla beraber, ihracatta yoğunlaşmaların azaltılması da
ekonomi politikası uygulayıcıları tarafından önemli bir hedef olarak ortaya
koyulmuştur. Keza, ihracatta yoğunlaşmaların azaltılması (çeşitlendirmenin
arttırılması) Türkiye’nin küresel ekonomide rekabet avantajı elde etmesinde
önemli rol oynamaktadır. 2000-2014 yıllarını kapsayan bu çalışmada, Ticaret
Yoğunlaşma Oranı ve Gini-Hirschman İndeksi kullanılarak Türkiye’nin
ihracatındaki ürün ve pazar yoğunlaşma düzeyi belirlenmiştir. Yapılan
analizlerde, Türkiye’nin ürün ve pazar bazında yoğunlaşmalarının azaldığı
ortaya koyulmuştur.
: İhracat Ticaret Yoğunlaşma Oranı Gini-Hirschman İndeksi Türkiye
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 7 |