Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5 Yaş (48 60 Ay) Çocukların Duygu Tanımlamaları Ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 8, 2407 - 2421, 25.12.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.281409

Öz

Bu çalışmanın amacı; 5
yaş çocuklarının duygularını (mutlu-kızgın- üzgün vb) tanımlama ve
tanımladıkları duyguların, nedenlerini belirlemek  ve cinsiyete göre
farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır.İlişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Çalışma, 643 beş yaş grubu (48-60 ay) okul öncesi eğitim alan çocukla
gerçekleştirilmiştir. Çocukların  328’i
kız (%51)’i kız, 315 ‘i ise (%49) erkektir. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen Duygu Tanımlama Formu ve Kişisel Bilgi
Formu kullanılmıştır. Sonuç olarak, 5 yaş grubu çocukların kendi
duygularını  mutlu, kızgın, üzgün ve şaşkın duygularını tanımlayarak ifade
ettikleri, en çok betimlenen duygunun mutluluk olduğu, çocukların duygu
tanımlamalarına ilişkin cinsiyetler arasındaki farkın anlamlı olduğu, kızgınlık
ve şaşkınlığa ilişkin betimlemelerin erkek çocuklarda daha fazla olduğu
bulunmuştur.

Kaynakça

  • Artut, K. (2002). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan,M.E. ve Üstün,E. (2013). Kinetik aile çizim testinin stil ve hareket boyutları. International Journal of Social Science, 6(4), 599-614.
  • Berk,L.E.(2013). Bebekler ve çocuklar.Doğum öncesinden orta çocukluğa. (Çeviri Ed. N.I.Erdoğan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık .
  • Bowlby,1. (1969). Attactment and loss: Vol. 1. Attachment. New York: Basic.
  • Bullock, M. and Russel, J. (1984). Preschool Children's ınterpretation of facia expression of emotion. International Journal of Behavioral Development, 7,193-214.
  • Ceylan,Ş. ve Ömeroğlu, E. (2012) Yaratıcı drama eğitimi alan ve almayan 60-72 aylar arasindaki çocuklarin sosyal-duygusal davranişlarinin bazi değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1),63-80.
  • Christensen P.ve James, A.(2000). A Research with children. London: Falmer Press
  • Clark, A. (2005a). Listening to and involving young children: A review of research and practice. Early Child Development and Care, 175(6), 489–505. http://dx.doi.org/10.1080/03004430500131288 (Son Erişim Tarihi: 25.09.2014)
  • Clark, A. (2005b). Listening to and involving young children: A review of research and practice. In A.
  • Clark, A.T. Kjörholt, & P. Moss (Eds.), Beyond listening: Children’sperspectives on early childhood services (pp. 490–505). Bristol: Policy Press.
  • Cox, M.V. (1992).Children’s drawings. Harmondsworth, UK: Penguin.
  • Çelik,E., Tuğrul,B. Ve Yalçın,S.S.(2002). Dört-altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadesiyle kendilerini, anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 29-39.
  • Dağlıoğlu, H.E. (2014).5-7 Yaş grubu çocukların insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (2), 510-523.
  • Çorbacı-Oruç, A. (2008). 6 yaş çocuklarında sosyal yeterliliğin, akran ilişkilerinin ve sosyal bilgi işleme sürecinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Denham, S. (1991). Preschoolers’ understanding of challenging peer situations. Biennial Meeting for Society Research in Child Development,USA:Seattle.
  • Dockett, S.,& Perry, B. (2005). Children’s drawings: Experiences and expectations of school. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood, 3(2), 77–89.

A Research On 5 Years-Old (48 - 60 Months) Chıldren's Emotıon Identıfıcatıon And Its Causes

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 8, 2407 - 2421, 25.12.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.281409

Öz


The purpose of this study is  to
identify 5 year-old (48-60 months) children's feelings
(happy-angry-sad, etc.) and determining the causes of these emotions that they
were describing and revealing whether they differentiate in terms
of gender or not. 643 children at the ages of five  
formed the study sample. 328 of these preschool children were girls
(51%), and 315 of them (49%) were boys. In the present study, Emotions
Identification Form and Personal Information Form prepared by the
researchers are used as data collection tools . According to the
results of the study, five years old children defined their emotions as
happy, angry, sad and confused.  Happiness was the emotion that was
depicted most in their drawings.  There were significant differences between
boys and girls regarding the identification of most of the emotions. 
Anger and confusion were the emotions that boys described more.  

Kaynakça

  • Artut, K. (2002). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan,M.E. ve Üstün,E. (2013). Kinetik aile çizim testinin stil ve hareket boyutları. International Journal of Social Science, 6(4), 599-614.
  • Berk,L.E.(2013). Bebekler ve çocuklar.Doğum öncesinden orta çocukluğa. (Çeviri Ed. N.I.Erdoğan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık .
  • Bowlby,1. (1969). Attactment and loss: Vol. 1. Attachment. New York: Basic.
  • Bullock, M. and Russel, J. (1984). Preschool Children's ınterpretation of facia expression of emotion. International Journal of Behavioral Development, 7,193-214.
  • Ceylan,Ş. ve Ömeroğlu, E. (2012) Yaratıcı drama eğitimi alan ve almayan 60-72 aylar arasindaki çocuklarin sosyal-duygusal davranişlarinin bazi değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1),63-80.
  • Christensen P.ve James, A.(2000). A Research with children. London: Falmer Press
  • Clark, A. (2005a). Listening to and involving young children: A review of research and practice. Early Child Development and Care, 175(6), 489–505. http://dx.doi.org/10.1080/03004430500131288 (Son Erişim Tarihi: 25.09.2014)
  • Clark, A. (2005b). Listening to and involving young children: A review of research and practice. In A.
  • Clark, A.T. Kjörholt, & P. Moss (Eds.), Beyond listening: Children’sperspectives on early childhood services (pp. 490–505). Bristol: Policy Press.
  • Cox, M.V. (1992).Children’s drawings. Harmondsworth, UK: Penguin.
  • Çelik,E., Tuğrul,B. Ve Yalçın,S.S.(2002). Dört-altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadesiyle kendilerini, anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 29-39.
  • Dağlıoğlu, H.E. (2014).5-7 Yaş grubu çocukların insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (2), 510-523.
  • Çorbacı-Oruç, A. (2008). 6 yaş çocuklarında sosyal yeterliliğin, akran ilişkilerinin ve sosyal bilgi işleme sürecinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Denham, S. (1991). Preschoolers’ understanding of challenging peer situations. Biennial Meeting for Society Research in Child Development,USA:Seattle.
  • Dockett, S.,& Perry, B. (2005). Children’s drawings: Experiences and expectations of school. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood, 3(2), 77–89.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağla Gür Bu kişi benim

Nurcan Koçak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Gür, Ç., & Koçak, N. (2016). 5 Yaş (48 60 Ay) Çocukların Duygu Tanımlamaları Ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2407-2421. https://doi.org/10.15869/itobiad.281409
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.