Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Gender And Violence Awareness Training Given to University Students on Gender Perception and Attitude

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 3, 114 - 121, 28.12.2022

Öz

Purpose: Gender inequality is seen in many areas and affects many economic, cultural and social areas. This research, it was conducted to examine the effect of the education given to raise awareness about gender and violence on gender perception and attitude in midwifery students.
Methods: The research was planned as a pretest-posttest quasi-experimental experimental research design in non-randomized groups. Sample selection was not made in the study, and it was conducted with 41 midwifery students who met the inclusion criteria of the study. The data were collected with the introductory information form, the Gender Roles Attitude Scale, and the Gender Perception Scale. The purpose of the study was explained to the participants, and the data were collected in line with the principle of voluntariness. Single factor analysis of variance and correlation analysis were used in comparative repeated measurement.
Result: It was determined that the pre-test mean score of the participants' gender roles attitude scale was 60.02 ± 8.49, and the post-test mean score was 58.93 ± 7.96. It was found that the pre-test mean score of the gender perception scale was 111.00 ± 10.50, and the post-test mean score was 110.51 ± 12.07. When the participants' pre- and post-training gender role attitudes (p = 0.2929) and gender perception (p = 0.771) mean scores were compared, it was determined that there was no significant difference.
Usage in Practice: It was determined that the gender attitudes and perceptions of midwifery students did not change after the training on gender and violence. It is recommended to plan comparative studies in terms of the content of different departments, curricula and training programs that will affect gender and violence.

Kaynakça

  • 1. Aksan, H. A., Ergin, I., Hassoy, H., Durusoy, R., & Çiçeklioğlu, M. (2021). Müfredata eklenen bir dersin ikinci sınıf tıp öğrencilerinin kadına yönelik şiddetle ilgili bilgi ve tutumlarına etkilerinin değerlendirilmesi. Turkish Journal of Public Health, 9(3), 144-156.
  • 2. Akın, A. (2007). Toplumsal cinsiyet (gender) ayırımcılığı ve sağlık. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(2), 1-9.
  • 3. Alabaş, R., Akyüz, H. İ., & Kamer, S. T. (2019). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(44), 429-448.
  • 4. Altınova, H. H., & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • 5. Bakioğlu, F., & Türküm, A. S. (2019). Toplumsal cinsiyet rolleri ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastomunu Eğitim Dergisi, 27(2), 717-725.
  • 6. Bal, D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28.
  • 7. Çal, A., & Avcı, İ. A. (2020). Hemşire ve ebe öğrencilerin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile aile içi şiddete yönelik tutumları ve yaşam değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2),103-112.
  • 8. Dedavid, D., Rocha, B., Celeste, L. M, Ferreira, C. L, Becker, V. L, & Mello, S. M. (2015). Violence against women: perceptions of nursing students' about the focus on the formation. Nursing Research and Education, 33(2), 206-268.
  • 9. Esen, Y. (2013). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde toplumsal cinsiyet duyarlılığını geliştirme amaçlı bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 38(169), 280-296.
  • 10. Erdol, T. A., & Gözütok, F. D. (2019). Toplumsal cinsiyet eşitliği eğitim programının değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 18(4), 1497-1519.
  • 11. Ergin, A., Bekar, T., & Aydemir, A. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 24(3), 122-128.
  • 12. Ernst, A. A., Houry, D., Weiss, S. J., & Szerlip, H. (2000). Domestic violence awareness in a medical school class: 2-year follow-up. Southern Medical Journal, 93(8), 772-776.
  • 13. Fényes, H. (2014). Gender role attitudes among higher education students in a borderland Central-Eastern European region called'Partium'. CEPS Journal, 4(2), 49-70.
  • 14. Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Sezer, N. Y., Yılmaz, S., & Duman, N. B. (2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algisina etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1),22-29.
  • 15. Güven, E., & Altay, B. (2022). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200.
  • 16. Özdemir, L., Batga, B., & Bekir, U. (2019). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet algilarini etkileyen demografik niteliklerin belirlenmesine yönelik bir araştirma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(24), 212-228.
  • 17. Seçgin, F., & Kurnaz, Ş. (2015). Sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet etkinliklerinin öğrencilerin algı ve tutumlarına etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 24-38.
  • 18. Şimşek, H. (2011) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(2), 119-126.
  • 19. Turan, Z., Aydın, Y., & Toker, E. (2017). Examination on the effect of gender perception of nursing students of “Women’s Health and Diseases Nursing Course”“Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi” nin hemşirelik öğrencileri toplumsal cinsiyet algısına etkisinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(3), 2677-2687.
  • 20. Uzun, Z., Erdem, S., Güç, K., Uzun, A. M, & Erdem, E. (2017). The effect of education on gender perception and gender role attitudes: An experimental study Toplumsal cinsiyet algısı ve toplumsal cinsiyet rollerine eğitimin etkisi: Deneysel bir çalışma. Journal of Human Sciences, 14(1), 678-693.
  • 21. Yanıkkerem, E., Topsakal, Ö., & Asuman, B. (2020). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği tutumlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2), 164-171
  • 22. WHO. (2017). Erişim adresi:https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violenceagainst-women.

Üniversite Öğrencilerine Verilen Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet Farkındalığı Eğitiminin Toplumsal Cinsiyet Algı Ve Tutumuna Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 3, 114 - 121, 28.12.2022

Öz

Amaç: Toplumsal cinsiyet eşitsizliği birçok alanda görülmekte ve ekonomik kültürül ve sosyal birçok alanı etkilemektedir. Bu araştırma, toplumsal cinsiyet ve şiddet konusunda farkındalığı artırmak amacıyla verilen eğitimin ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algı ve tutumuna etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, deneysel araştırma tasarımlarından randomize olmayan gruplarda ön test-son test yarı deneysel olarak planlanmıştır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş olup, araştırmaya dâhil edilme kriterlerine uyan 41 ebelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, tanıtıcı bilgi formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Katılımcılara çalışmanın amacı aktarılarak, gönüllülük ilkesi doğrultusunda veriler toparlanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler için sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Karşılaştırmalı tekrarlı ölçümlerde tek faktörlü varyans analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeği ön test puan ortalamasının 60,02 ± 8,49, son test puan ortalamasının 58,93 ± 7,96 olduğu belirlenmiştir. Toplumsal cinsiyet algı ölçeği ön test puan ortalamasının 111,00 ± 10,50, son test puan ortalamasının ise 110,51 ± 12,07 olduğu bulunmuştur. Katılımcıların eğitim öncesi ve sonrası toplumsal cinsiyet rolleri tutum (p = 0,2929) ve toplumsal cinsiyet algı (p = 0,771) puan ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir.
Uygulamada Kullanım: Toplumsal cinsiyet ve şiddete yönelik eğitim sonrası ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutum ve algılarının değişmediği belirlenmiştir. Toplumsal cinsiyet ve şiddet üzerine etki edecek farklı bölüm, müfredat, eğitim programı içeriği bakımından karşılaştırmalı çalışmalar planlanması önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Aksan, H. A., Ergin, I., Hassoy, H., Durusoy, R., & Çiçeklioğlu, M. (2021). Müfredata eklenen bir dersin ikinci sınıf tıp öğrencilerinin kadına yönelik şiddetle ilgili bilgi ve tutumlarına etkilerinin değerlendirilmesi. Turkish Journal of Public Health, 9(3), 144-156.
  • 2. Akın, A. (2007). Toplumsal cinsiyet (gender) ayırımcılığı ve sağlık. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(2), 1-9.
  • 3. Alabaş, R., Akyüz, H. İ., & Kamer, S. T. (2019). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(44), 429-448.
  • 4. Altınova, H. H., & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • 5. Bakioğlu, F., & Türküm, A. S. (2019). Toplumsal cinsiyet rolleri ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastomunu Eğitim Dergisi, 27(2), 717-725.
  • 6. Bal, D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28.
  • 7. Çal, A., & Avcı, İ. A. (2020). Hemşire ve ebe öğrencilerin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile aile içi şiddete yönelik tutumları ve yaşam değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2),103-112.
  • 8. Dedavid, D., Rocha, B., Celeste, L. M, Ferreira, C. L, Becker, V. L, & Mello, S. M. (2015). Violence against women: perceptions of nursing students' about the focus on the formation. Nursing Research and Education, 33(2), 206-268.
  • 9. Esen, Y. (2013). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde toplumsal cinsiyet duyarlılığını geliştirme amaçlı bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 38(169), 280-296.
  • 10. Erdol, T. A., & Gözütok, F. D. (2019). Toplumsal cinsiyet eşitliği eğitim programının değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 18(4), 1497-1519.
  • 11. Ergin, A., Bekar, T., & Aydemir, A. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 24(3), 122-128.
  • 12. Ernst, A. A., Houry, D., Weiss, S. J., & Szerlip, H. (2000). Domestic violence awareness in a medical school class: 2-year follow-up. Southern Medical Journal, 93(8), 772-776.
  • 13. Fényes, H. (2014). Gender role attitudes among higher education students in a borderland Central-Eastern European region called'Partium'. CEPS Journal, 4(2), 49-70.
  • 14. Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Sezer, N. Y., Yılmaz, S., & Duman, N. B. (2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algisina etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1),22-29.
  • 15. Güven, E., & Altay, B. (2022). Ebelik öğrencilerinin kadına uygulanan şiddete ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 191-200.
  • 16. Özdemir, L., Batga, B., & Bekir, U. (2019). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet algilarini etkileyen demografik niteliklerin belirlenmesine yönelik bir araştirma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(24), 212-228.
  • 17. Seçgin, F., & Kurnaz, Ş. (2015). Sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet etkinliklerinin öğrencilerin algı ve tutumlarına etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 24-38.
  • 18. Şimşek, H. (2011) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(2), 119-126.
  • 19. Turan, Z., Aydın, Y., & Toker, E. (2017). Examination on the effect of gender perception of nursing students of “Women’s Health and Diseases Nursing Course”“Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi” nin hemşirelik öğrencileri toplumsal cinsiyet algısına etkisinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(3), 2677-2687.
  • 20. Uzun, Z., Erdem, S., Güç, K., Uzun, A. M, & Erdem, E. (2017). The effect of education on gender perception and gender role attitudes: An experimental study Toplumsal cinsiyet algısı ve toplumsal cinsiyet rollerine eğitimin etkisi: Deneysel bir çalışma. Journal of Human Sciences, 14(1), 678-693.
  • 21. Yanıkkerem, E., Topsakal, Ö., & Asuman, B. (2020). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği tutumlarının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2), 164-171
  • 22. WHO. (2017). Erişim adresi:https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violenceagainst-women.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hediye Karakoç 0000-0002-1475-4802

Büşra Duran

Şerife İrem Döner 0000-0002-0052-4133

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakoç, H., Duran, B., & Döner, Ş. İ. (2022). Üniversite Öğrencilerine Verilen Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet Farkındalığı Eğitiminin Toplumsal Cinsiyet Algı Ve Tutumuna Etkisi. Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 114-121.

Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.