Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 15 - 33
https://doi.org/10.32568/jfce.1363980

Öz

Kaynakça

  • Acar, S., Şaşman Kaylı, D., & Yararbaş, G. (2019). Sigara kullanan, sigara bırakma tedavisi alan ve sigara kullanmayan bireylerin psikolojik dayanıklılık ve stresle başa çıkma tutumları bakımından karşılaştırılması. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 539–566 . https://doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0029
  • Akin‐Little, K. A., Little, S. G., & Delligatti, N. (2004). A preventative model of school consultation: Incorporating perspectives from positive psychology. Psychology in the Schools, 41(1), 155-162. https://doi.org/10.1002/pits.10147
  • Altay, N., Toruner, E. K., & Citak, E. A. (2014). Determination of smoking and drinking and preventive measures in adolescents. Journal of Addictions Nursing, 25(2), 94-102. https://doi.org/10.1097/JAN.0000000000000029
  • Aydın, G. Ş., Eryiğit, T., & Nurdan, S. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Sigaraya Başlama Nedenleri ve Kullanma Oranları. Lapseki Meslek Yüksekokulu Uygulamalı Araştırmalar Dergisi, 3(6), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ljar/issue/74915/1142547
  • Aydın, M., & Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkegitimdergisi/issue/37897/333333 Benard, B. (2004). Resiliency: What we have learned. WestEd.
  • Blyth, D. A., & Roelkepartian, E. C. (1993). Healthy communities, healty youth. Mineapolis: Search institude.
  • Brooks, R. B. (2001). Fostering motivation, hope, and resilience in children with learning disorders. Annals of Dyslexia, 51(1), 9-20. https://doi.org/10.1007/s11881-001-0003-4
  • Cavga, Z. (2019). Lise öğrencilerinde aile yaşam doyumu ile psikolojik dayanıklılık ve sosyal medya kullanım bozukluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Master Thesis, Istanbul Sabahattin Zaim University, Institute of Social Sciences.
  • Çokluk - Bökeoğlu, O., & Yılmaz, K. (2007). Üniversite öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 179-204. https://avesis.ankara.edu.tr/yayin/03a2d42f-64db-4888-8adc-21aa0678401e
  • Coşkun, D. Y., Garipağaoğlu, Ç., & Tosun, Ü. (2014). Analysis of the relationship between the resiliency level and problem-solving skills of university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 114, 673 - 680. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.766
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
  • Cuijpers, P. (2009). Effective ingredients of school-based drug prevention programs: A systematic review. Addictive Behaviors, 27(6), 1009-1023. https://doi.org/10.1016/S0306-4603(02)00295-2
  • Dayıoğlu, B. (2008). Resilience in university entrance examination applicants: The role of learned resourcefulness, perceived social support and gender. Unpublished Master's Thesis, Middle East Technical University Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Deborah, R., & Simkin, M.D. (2005). Substance Abuse. B.J. Sadock ve V.A. Sadock (Eds.) Kaplan ve Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry (3471-3473). New York: Lippincott Williams ve Wilkins.
  • Deniz, M. E., & Özer, E. (2014). An investigation of university students' resilience level on the view of trait emotional EQ. Elementary Education Online, 13(4), 1240-1248. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8616/107372
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index (Vol. 55, No. 1, p. 34). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Durak, M. (2002). Deprem yaşamış üniversite öğrencilerinin psikolojik belirtilerini yordamada psikolojik dayanıklılığın rolü. Unpublished Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Eminağaoğlu, N. (2006). Güç koşullarda yaşayan sokak çocuklarında dayanıklılık (sağlamlık). Unpublished PhD Thesis, Ege University Institute of Social Sciences, İzmir.
  • Ersezgin, R., & Sevi-Tok, E. S. (2019). Algılanan iş stresi, psikolojik dayanıklılık, başa çıkma stilleri ve öz-duyarlılığın tükenmişlik düzeyini yordayıcı etkisi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(36), 1-36. https://doi.org/10.21550/sosbilder.457245
  • Fadardi, J. S., Azad, H. & Nemati, A. (2010). The relationship between resilience, motivational structure, and substance use. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1956-1960. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.395
  • Faggiano, F., Vigna-Taglianti, F. D., Versino, E., Zambon, A., Borraccino, A., & Lemma, P. (2008). School-based prevention for illicit drugs use: A systematic review. Preventive medicine, 46(5), 385-396. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2007.11.012
  • Fincancıoğlu, N., & Bulut, A. (2003). Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. İstanbul: Ceren Yayın Dağatım.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Görgün, S. (2009). Karadeniz Teknik Üniversitesi öğrencilerinde madde kullanımı ve anne babaya bağlanma biçimleri ile ilişkisi. Karadeniz Technical University Institute of Health Sciences Unpublished Master Thesis, Trabzon.
  • Guinn, B. (1998). Acculturation and health locus of control among Mexican American adolescents. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 20(4), 492-499. https://doi.org/10.1177/07399863980204006
  • Gül, K. N. (2023). Bağımlılık, Bağlanma ve Öfke Kapsamında Bir Olgu Sunumu. Pearson Journal, 8(24), 237-246. https://www.pearsonjournal.com/index.php/pub/article/view/419
  • Gün, S. (2021). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık, yaşam becerileri ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Unpublished Master's Thesis, Necmettin Erbakan University, Institute of Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Konya.
  • Haynes, N. M. (2005). Personalized Leadership for Effective Schooling. Retrieved from www.atdp.berkeley.edu/haynes_keynote_04.ppt
  • Holt, P., Fine, M., & Tollefson, N. (1987). Mediating stress: Survival of the hardy. Psychology in the Schools, 24 (1), 51-58. https://doi.org/10.1002/1520-6807(198701)24:1<51::AID-PITS2310240110>3.0.CO;2-8
  • Hooper, L. M. (2003). Parentification, resiliency, secure adult attachment style and differentiation of self as predictors of growth among college students. Unpublished PhD Thesis, The George Washington University, Washington.
  • Howard, S., & Johnson, B. (2008). What makes the difference? Children and teachers talk about resilient outcomes for children 'at risk'. Educational studies, 26(3), 321-337. https://doi.org/10.1080/03055690050137132
  • Kamya, H. (2000). Hardiness and spiritual wellbeing among social work students. Journal of Social Work Education, 36 (2), 231-241. https://doi.org/10.1080/10437797.2000.10779004
  • Karaırmak, Ö., & Siviş, R. (2010). Üniversite öğrencilerinde maddi kaynakların psikolojik sağlamlık ve olumlu kişilik özellikleri üzerindeki rolü. Eurasion Journal of Educational Research, 54. https://ejer.com.tr/wp-content/uploads/2021/01/ejer.2011.43.9.pdf
  • Karaırmak, Ö. (2007a). Investigation of personal qualities contributing to psychological resilience among earthquake survivors: A model testing study. Unpublished Doctoral Thesis. Middle East Technical University.
  • Karaırmak, Ö. (2007b). Connor-Davidson psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe versiyonunun geçerlik ve güvenirliği: Travma örnekleminde doğrulayıcı faktör analizi. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Kitapçığı.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağatım
  • Kaya, S. A. (2019). Alkol kullanım bozukluğu olan ve olmayan bireylerde psikolojik dayanıklılık ve baş etme becerilerinin karşılaştırmalı incelenmesi. Master's Thesis, Istanbul Gelisim University Institute of Social Sciences, Department of Psychology, Department of Clinical Psychology.
  • Kheirabadi, G., Asadi, M., Niroumand Sarvandani, M., Jamshidi, A., & Mahdavi, F. (2023). Risk and Protective Factors Affecting Drug Craving among Patients with Substance Use Disorders Undergoing Opioid Agonists Maintenance Therapy. Substance Use & Misuse, 58(13), 1742-1750. https://doi.org/10.1080/10826084.2023.2247068
  • Kobasa, S. (1979). Stressful life events, personality and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1-11. https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.1.1
  • Kobasa, S., Maddi, S. R., & Kahn, S. (1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 168-177. https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.168
  • Köknel, Ö. (1983). Alkolden eroine kişilikten kaçış. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan mutluluğa kişilik. Istanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kosaka, M. (1996). Relations between hardinessand psychological stress response. Journal of Performance Studies, 3, 35-40.
  • Mariano, A. J., Donovan, D. M., Walker, P. S., Mariano, P. J., & Walker, R. D. (1989). Drinking related locus of control and drinking status of urban native Americans. Journal of Studies on Alcohol, 50(4), 331-338. https://doi.org/10.15288/jsa.1989.50.331
  • Masten, A., S. (2007). Resilience in developing systems: Progress and promise as the fourth Wave rises. Development and Psychopathology, 19, 921-930. https://doi.org/10.1017/S0954579407000442
  • McCalister, K. T., Dolbier, C. L., Webster, J. A., Mallon, M. W., & Steinhardt, M. A. (2006). Hardiness and support at work as predictors of work stress and job satisfaction. American Journal of Health Promotion, 20(3), 183-191. https://doi.org/10.4278/0890-1171-20.3.183
  • Muştucu, A. (2022). Covid-19 pandemisinin primer immün yetmezlikli hastalarda yaşam kalitesi, depresyon, anksiyete ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisi. https://acikerisim.uludag.edu.tr/items/d1cb54cf-8a90-49c8-818f-95375fc4c85b
  • Müderrisoğlu, S. (2008). Madde kullanımını önleme stratejileri ve üniversite öğrencilerine yönelik önleme program. Istanbul University, PhD Thesis, Istanbul
  • Nakip, M., & Yaraş, E. (2017). Pazarlamada araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Obradović, J., & Masten, A. S. (2007). Developmental antecedents of young adult civic engagement. Applied Developmental Science, 11(1), 2‐19. https://doi.org/10.1207/s1532480xads1101_1
  • Ögel, K. (1996). Alkol ve madde kullanımında önleme çalışmaları. Kriz Dergisi, 4(2), 77-79.
  • Ögel, K. (2001). İnsan, yaşam ve bağımlılık tartışmalar ve gerekçeler. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. PhD Thesis, Karadeniz Technical University, Institute of Social Sciences, Trabzon.
  • Onwukwe, Y. U. (2010). The relationship between positive emotions and psychological resilience in persons experiencing traumatic crisis: A quantitative approach, PhD Thesis,, Capella Universitesi.
  • Öztürk, M. O. (2002). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Parrent, C. M. (2007). Resilience and the successful first-generation community college student: Identifying effective student support services Unpublished PhD Thesis., University of North Texas, Texas.
  • Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55, 44-55. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.44
  • Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  • Sheldon, K. M., & King, L. (2001). Why positive psychology is necessary. American Psychologist, 56, 216 - 217. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.216
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Narkotik Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı, Türkiye Uyuşturucu Raporu 2019. Ankara, TUBİM, 2019: 91-96.
  • Terakye, G., Öz, F., & Üstün, B. (2000). Madde bağımlılığını önleme projesi. Ankara: Yayınlanmamış Araştırma Raporu.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinde kendini toparlama gücünün içsel koruyucu faktörlerle ilişkisi., Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 297-306. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/562-published.pdf
  • Tilim, E., & Murat, M. (2019). Ergenlerde madde bağımlılığından korunmaya ilişkin özyeterlik ile akran baskısı, kendini ifade edebilme becerisi ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 929-955. https://doi.org/10.26466/opus.608229
  • Toprak, H. (2014). Ergenlerde mutluluk ve yaşam doyumunun yordalayıcısı olarak psikolojik sağlamlık ve psikolojik ihtiyaç doyumu. Master Thesis, Sakarya University, Sakarya
  • Toraman, Ç., Sarıgedik, E., Toraman, M. Ç., & Noyan, C. O. (2023). Kurum Bakımında Kalan Ergenlerin, Psikolojik Dayanıklılık, Öz Yeterlilik ve Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 34(1), 169-184. https://doi.org/10.33417/tsh.1062003
  • Tugade, M. M., Fredrickson, L. B., & Barrett, L. F. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: Examining the benefits of positive emotions on coping and health. Boston College Journal of Personality, 72 (2). https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Turhan, E., İnandı, T., Özer, C., & Akoğlu, S. (2011). Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 9(1), 33-44. https://doi.org/10.20518/tjph.173053
  • Uğur, K., Tamam, L., Demirkol, M. E., Yıldız, S., Kartal, F., Kazğan A., & Polat H. (2021). Denetimli serbestlik polikliniğine başvuran madde kullanım bozukluğu tanılı bireylerde intihar davranışı. Bağımlılık Dergisi, 22(4), 403-412. https://doi.org/10.51982/bagimli.928360
  • Weiner, I. B. (2001). Child and adolescent psychopathology. NY: Willey
  • WHO (2008). Report on the Global Tobacco Epidemic. Retrieved from http://www.who.int/tobacco/mpower/2008/en/index.html.
  • Yalçın, M., Eşsizoğlu, A., Akkoç, H., Yaşan, A., & Gürgen, F. (2009). Dicle Üniversitesi öğrencilerinde madde kullanımını belirleyen risk faktörleri. Klinik Psikiyatri, 12, 125-133.
  • Yalım, D. (2007). First year collage adjustment: The role of coping, ego-resiliency, optimism, and gender. Unpublished Master's Thesis, Middle East Technical University, Institute of Social Sciences Ankara.
  • Yavuz, M., (2020). Nikotin bağımlılığında psikolojik dayanıklılık ve duygu düzenleme güçlüklerinin rolü. Unpublished Master's Thesis, Maltepe University, Graduate School of Education, Istanbul.
  • Yılmaz, D., & Türkkahraman, M. (2014). Önleme çalışmalarında Antalya ili lise ve üniversite öğrencilerinde madde kullanımının ve risk etkenlerinin incelenmesi. Journal of Educational Sciences, 3(4), 1-18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedus/issue/16126/168712
  • Yüncü, Z., & Akyel, B. (2021). Madde kullanım bozukluğu olan ergenler ve sağlıklı kardeşlerinin; çocukluk çağı travması, psikolojik dayanıklılık ve yürütücü işlevler açısından değerlendirilmesi. Ege University, Institute of Health Sciences
  • Zollinger, T. W., Saywell, R. M., Muegge, C. M., Wooldridge, J. S., Cummings, S. F., & Caine, V. A. (2003). Impact of the life skills training curriculum on middle school students' tobacco use in Marion County, Indiana, 1997-2000. Journal of School Health, 73(9), 338-346. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2003.tb04190.x

Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 15 - 33
https://doi.org/10.32568/jfce.1363980

Öz

This study aims to examine the psychological resilience levels of university students who use and do not use substances. In this context, whether substance-use and psychological resilience differ according to demographic characteristics has been examined. The data were obtained using Substance Use Scale and Resilience Scale-III-R from 546 university students studying in 10 faculties in the Akdeniz University Central Campus in the 2014-2015 academic year. Data were analyzed performing Mann-Whitney U and Two-Way ANOVA tests. Findings have shown that there is no significant difference between substance user and non-user students in terms of resilience scores. It has been determined that resilience scores of students do not differ according to gender and working status. The resilience of students who use substances did not show a significant difference in terms of the reason for using the substance for the first time and the age of first substance use. On the other hand, a significant difference has been found between the resiliency of substance user students related to the substance-use places. A significant difference has also been found on the resiliency of substance-user students related to the reasons to keep on substance-use.

Kaynakça

  • Acar, S., Şaşman Kaylı, D., & Yararbaş, G. (2019). Sigara kullanan, sigara bırakma tedavisi alan ve sigara kullanmayan bireylerin psikolojik dayanıklılık ve stresle başa çıkma tutumları bakımından karşılaştırılması. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 539–566 . https://doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0029
  • Akin‐Little, K. A., Little, S. G., & Delligatti, N. (2004). A preventative model of school consultation: Incorporating perspectives from positive psychology. Psychology in the Schools, 41(1), 155-162. https://doi.org/10.1002/pits.10147
  • Altay, N., Toruner, E. K., & Citak, E. A. (2014). Determination of smoking and drinking and preventive measures in adolescents. Journal of Addictions Nursing, 25(2), 94-102. https://doi.org/10.1097/JAN.0000000000000029
  • Aydın, G. Ş., Eryiğit, T., & Nurdan, S. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Sigaraya Başlama Nedenleri ve Kullanma Oranları. Lapseki Meslek Yüksekokulu Uygulamalı Araştırmalar Dergisi, 3(6), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ljar/issue/74915/1142547
  • Aydın, M., & Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkegitimdergisi/issue/37897/333333 Benard, B. (2004). Resiliency: What we have learned. WestEd.
  • Blyth, D. A., & Roelkepartian, E. C. (1993). Healthy communities, healty youth. Mineapolis: Search institude.
  • Brooks, R. B. (2001). Fostering motivation, hope, and resilience in children with learning disorders. Annals of Dyslexia, 51(1), 9-20. https://doi.org/10.1007/s11881-001-0003-4
  • Cavga, Z. (2019). Lise öğrencilerinde aile yaşam doyumu ile psikolojik dayanıklılık ve sosyal medya kullanım bozukluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Master Thesis, Istanbul Sabahattin Zaim University, Institute of Social Sciences.
  • Çokluk - Bökeoğlu, O., & Yılmaz, K. (2007). Üniversite öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 179-204. https://avesis.ankara.edu.tr/yayin/03a2d42f-64db-4888-8adc-21aa0678401e
  • Coşkun, D. Y., Garipağaoğlu, Ç., & Tosun, Ü. (2014). Analysis of the relationship between the resiliency level and problem-solving skills of university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 114, 673 - 680. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.766
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
  • Cuijpers, P. (2009). Effective ingredients of school-based drug prevention programs: A systematic review. Addictive Behaviors, 27(6), 1009-1023. https://doi.org/10.1016/S0306-4603(02)00295-2
  • Dayıoğlu, B. (2008). Resilience in university entrance examination applicants: The role of learned resourcefulness, perceived social support and gender. Unpublished Master's Thesis, Middle East Technical University Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Deborah, R., & Simkin, M.D. (2005). Substance Abuse. B.J. Sadock ve V.A. Sadock (Eds.) Kaplan ve Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry (3471-3473). New York: Lippincott Williams ve Wilkins.
  • Deniz, M. E., & Özer, E. (2014). An investigation of university students' resilience level on the view of trait emotional EQ. Elementary Education Online, 13(4), 1240-1248. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8616/107372
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index (Vol. 55, No. 1, p. 34). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Durak, M. (2002). Deprem yaşamış üniversite öğrencilerinin psikolojik belirtilerini yordamada psikolojik dayanıklılığın rolü. Unpublished Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Eminağaoğlu, N. (2006). Güç koşullarda yaşayan sokak çocuklarında dayanıklılık (sağlamlık). Unpublished PhD Thesis, Ege University Institute of Social Sciences, İzmir.
  • Ersezgin, R., & Sevi-Tok, E. S. (2019). Algılanan iş stresi, psikolojik dayanıklılık, başa çıkma stilleri ve öz-duyarlılığın tükenmişlik düzeyini yordayıcı etkisi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(36), 1-36. https://doi.org/10.21550/sosbilder.457245
  • Fadardi, J. S., Azad, H. & Nemati, A. (2010). The relationship between resilience, motivational structure, and substance use. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1956-1960. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.395
  • Faggiano, F., Vigna-Taglianti, F. D., Versino, E., Zambon, A., Borraccino, A., & Lemma, P. (2008). School-based prevention for illicit drugs use: A systematic review. Preventive medicine, 46(5), 385-396. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2007.11.012
  • Fincancıoğlu, N., & Bulut, A. (2003). Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. İstanbul: Ceren Yayın Dağatım.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Görgün, S. (2009). Karadeniz Teknik Üniversitesi öğrencilerinde madde kullanımı ve anne babaya bağlanma biçimleri ile ilişkisi. Karadeniz Technical University Institute of Health Sciences Unpublished Master Thesis, Trabzon.
  • Guinn, B. (1998). Acculturation and health locus of control among Mexican American adolescents. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 20(4), 492-499. https://doi.org/10.1177/07399863980204006
  • Gül, K. N. (2023). Bağımlılık, Bağlanma ve Öfke Kapsamında Bir Olgu Sunumu. Pearson Journal, 8(24), 237-246. https://www.pearsonjournal.com/index.php/pub/article/view/419
  • Gün, S. (2021). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık, yaşam becerileri ve algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Unpublished Master's Thesis, Necmettin Erbakan University, Institute of Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Konya.
  • Haynes, N. M. (2005). Personalized Leadership for Effective Schooling. Retrieved from www.atdp.berkeley.edu/haynes_keynote_04.ppt
  • Holt, P., Fine, M., & Tollefson, N. (1987). Mediating stress: Survival of the hardy. Psychology in the Schools, 24 (1), 51-58. https://doi.org/10.1002/1520-6807(198701)24:1<51::AID-PITS2310240110>3.0.CO;2-8
  • Hooper, L. M. (2003). Parentification, resiliency, secure adult attachment style and differentiation of self as predictors of growth among college students. Unpublished PhD Thesis, The George Washington University, Washington.
  • Howard, S., & Johnson, B. (2008). What makes the difference? Children and teachers talk about resilient outcomes for children 'at risk'. Educational studies, 26(3), 321-337. https://doi.org/10.1080/03055690050137132
  • Kamya, H. (2000). Hardiness and spiritual wellbeing among social work students. Journal of Social Work Education, 36 (2), 231-241. https://doi.org/10.1080/10437797.2000.10779004
  • Karaırmak, Ö., & Siviş, R. (2010). Üniversite öğrencilerinde maddi kaynakların psikolojik sağlamlık ve olumlu kişilik özellikleri üzerindeki rolü. Eurasion Journal of Educational Research, 54. https://ejer.com.tr/wp-content/uploads/2021/01/ejer.2011.43.9.pdf
  • Karaırmak, Ö. (2007a). Investigation of personal qualities contributing to psychological resilience among earthquake survivors: A model testing study. Unpublished Doctoral Thesis. Middle East Technical University.
  • Karaırmak, Ö. (2007b). Connor-Davidson psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe versiyonunun geçerlik ve güvenirliği: Travma örnekleminde doğrulayıcı faktör analizi. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Kitapçığı.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağatım
  • Kaya, S. A. (2019). Alkol kullanım bozukluğu olan ve olmayan bireylerde psikolojik dayanıklılık ve baş etme becerilerinin karşılaştırmalı incelenmesi. Master's Thesis, Istanbul Gelisim University Institute of Social Sciences, Department of Psychology, Department of Clinical Psychology.
  • Kheirabadi, G., Asadi, M., Niroumand Sarvandani, M., Jamshidi, A., & Mahdavi, F. (2023). Risk and Protective Factors Affecting Drug Craving among Patients with Substance Use Disorders Undergoing Opioid Agonists Maintenance Therapy. Substance Use & Misuse, 58(13), 1742-1750. https://doi.org/10.1080/10826084.2023.2247068
  • Kobasa, S. (1979). Stressful life events, personality and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1-11. https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.1.1
  • Kobasa, S., Maddi, S. R., & Kahn, S. (1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 168-177. https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.168
  • Köknel, Ö. (1983). Alkolden eroine kişilikten kaçış. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan mutluluğa kişilik. Istanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kosaka, M. (1996). Relations between hardinessand psychological stress response. Journal of Performance Studies, 3, 35-40.
  • Mariano, A. J., Donovan, D. M., Walker, P. S., Mariano, P. J., & Walker, R. D. (1989). Drinking related locus of control and drinking status of urban native Americans. Journal of Studies on Alcohol, 50(4), 331-338. https://doi.org/10.15288/jsa.1989.50.331
  • Masten, A., S. (2007). Resilience in developing systems: Progress and promise as the fourth Wave rises. Development and Psychopathology, 19, 921-930. https://doi.org/10.1017/S0954579407000442
  • McCalister, K. T., Dolbier, C. L., Webster, J. A., Mallon, M. W., & Steinhardt, M. A. (2006). Hardiness and support at work as predictors of work stress and job satisfaction. American Journal of Health Promotion, 20(3), 183-191. https://doi.org/10.4278/0890-1171-20.3.183
  • Muştucu, A. (2022). Covid-19 pandemisinin primer immün yetmezlikli hastalarda yaşam kalitesi, depresyon, anksiyete ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisi. https://acikerisim.uludag.edu.tr/items/d1cb54cf-8a90-49c8-818f-95375fc4c85b
  • Müderrisoğlu, S. (2008). Madde kullanımını önleme stratejileri ve üniversite öğrencilerine yönelik önleme program. Istanbul University, PhD Thesis, Istanbul
  • Nakip, M., & Yaraş, E. (2017). Pazarlamada araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Obradović, J., & Masten, A. S. (2007). Developmental antecedents of young adult civic engagement. Applied Developmental Science, 11(1), 2‐19. https://doi.org/10.1207/s1532480xads1101_1
  • Ögel, K. (1996). Alkol ve madde kullanımında önleme çalışmaları. Kriz Dergisi, 4(2), 77-79.
  • Ögel, K. (2001). İnsan, yaşam ve bağımlılık tartışmalar ve gerekçeler. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. PhD Thesis, Karadeniz Technical University, Institute of Social Sciences, Trabzon.
  • Onwukwe, Y. U. (2010). The relationship between positive emotions and psychological resilience in persons experiencing traumatic crisis: A quantitative approach, PhD Thesis,, Capella Universitesi.
  • Öztürk, M. O. (2002). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Parrent, C. M. (2007). Resilience and the successful first-generation community college student: Identifying effective student support services Unpublished PhD Thesis., University of North Texas, Texas.
  • Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55, 44-55. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.44
  • Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  • Sheldon, K. M., & King, L. (2001). Why positive psychology is necessary. American Psychologist, 56, 216 - 217. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.216
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Narkotik Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı, Türkiye Uyuşturucu Raporu 2019. Ankara, TUBİM, 2019: 91-96.
  • Terakye, G., Öz, F., & Üstün, B. (2000). Madde bağımlılığını önleme projesi. Ankara: Yayınlanmamış Araştırma Raporu.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinde kendini toparlama gücünün içsel koruyucu faktörlerle ilişkisi., Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 297-306. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/562-published.pdf
  • Tilim, E., & Murat, M. (2019). Ergenlerde madde bağımlılığından korunmaya ilişkin özyeterlik ile akran baskısı, kendini ifade edebilme becerisi ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 929-955. https://doi.org/10.26466/opus.608229
  • Toprak, H. (2014). Ergenlerde mutluluk ve yaşam doyumunun yordalayıcısı olarak psikolojik sağlamlık ve psikolojik ihtiyaç doyumu. Master Thesis, Sakarya University, Sakarya
  • Toraman, Ç., Sarıgedik, E., Toraman, M. Ç., & Noyan, C. O. (2023). Kurum Bakımında Kalan Ergenlerin, Psikolojik Dayanıklılık, Öz Yeterlilik ve Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 34(1), 169-184. https://doi.org/10.33417/tsh.1062003
  • Tugade, M. M., Fredrickson, L. B., & Barrett, L. F. (2004). Psychological resilience and positive emotional granularity: Examining the benefits of positive emotions on coping and health. Boston College Journal of Personality, 72 (2). https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00294.x
  • Turhan, E., İnandı, T., Özer, C., & Akoğlu, S. (2011). Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 9(1), 33-44. https://doi.org/10.20518/tjph.173053
  • Uğur, K., Tamam, L., Demirkol, M. E., Yıldız, S., Kartal, F., Kazğan A., & Polat H. (2021). Denetimli serbestlik polikliniğine başvuran madde kullanım bozukluğu tanılı bireylerde intihar davranışı. Bağımlılık Dergisi, 22(4), 403-412. https://doi.org/10.51982/bagimli.928360
  • Weiner, I. B. (2001). Child and adolescent psychopathology. NY: Willey
  • WHO (2008). Report on the Global Tobacco Epidemic. Retrieved from http://www.who.int/tobacco/mpower/2008/en/index.html.
  • Yalçın, M., Eşsizoğlu, A., Akkoç, H., Yaşan, A., & Gürgen, F. (2009). Dicle Üniversitesi öğrencilerinde madde kullanımını belirleyen risk faktörleri. Klinik Psikiyatri, 12, 125-133.
  • Yalım, D. (2007). First year collage adjustment: The role of coping, ego-resiliency, optimism, and gender. Unpublished Master's Thesis, Middle East Technical University, Institute of Social Sciences Ankara.
  • Yavuz, M., (2020). Nikotin bağımlılığında psikolojik dayanıklılık ve duygu düzenleme güçlüklerinin rolü. Unpublished Master's Thesis, Maltepe University, Graduate School of Education, Istanbul.
  • Yılmaz, D., & Türkkahraman, M. (2014). Önleme çalışmalarında Antalya ili lise ve üniversite öğrencilerinde madde kullanımının ve risk etkenlerinin incelenmesi. Journal of Educational Sciences, 3(4), 1-18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jedus/issue/16126/168712
  • Yüncü, Z., & Akyel, B. (2021). Madde kullanım bozukluğu olan ergenler ve sağlıklı kardeşlerinin; çocukluk çağı travması, psikolojik dayanıklılık ve yürütücü işlevler açısından değerlendirilmesi. Ege University, Institute of Health Sciences
  • Zollinger, T. W., Saywell, R. M., Muegge, C. M., Wooldridge, J. S., Cummings, S. F., & Caine, V. A. (2003). Impact of the life skills training curriculum on middle school students' tobacco use in Marion County, Indiana, 1997-2000. Journal of School Health, 73(9), 338-346. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2003.tb04190.x
Toplam 77 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Madde Bağımlılığı Danışmanlığı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülden Gökçen 0000-0003-1783-9446

Defne Yılmaz 0000-0002-9403-9218

Erken Görünüm Tarihi 21 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökçen, G., & Yılmaz, D. (2024). Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students. Journal of Family Counseling and Education, 9(1), 15-33. https://doi.org/10.32568/jfce.1363980
AMA Gökçen G, Yılmaz D. Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students. JFCE. Mart 2024;9(1):15-33. doi:10.32568/jfce.1363980
Chicago Gökçen, Gülden, ve Defne Yılmaz. “Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students”. Journal of Family Counseling and Education 9, sy. 1 (Mart 2024): 15-33. https://doi.org/10.32568/jfce.1363980.
EndNote Gökçen G, Yılmaz D (01 Mart 2024) Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students. Journal of Family Counseling and Education 9 1 15–33.
IEEE G. Gökçen ve D. Yılmaz, “Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students”, JFCE, c. 9, sy. 1, ss. 15–33, 2024, doi: 10.32568/jfce.1363980.
ISNAD Gökçen, Gülden - Yılmaz, Defne. “Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students”. Journal of Family Counseling and Education 9/1 (Mart 2024), 15-33. https://doi.org/10.32568/jfce.1363980.
JAMA Gökçen G, Yılmaz D. Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students. JFCE. 2024;9:15–33.
MLA Gökçen, Gülden ve Defne Yılmaz. “Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students”. Journal of Family Counseling and Education, c. 9, sy. 1, 2024, ss. 15-33, doi:10.32568/jfce.1363980.
Vancouver Gökçen G, Yılmaz D. Examination of Resiliency of Substance-User and Non-User Undergraduate Students. JFCE. 2024;9(1):15-33.