Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Düzeyinde Faizsiz Bankacılık ve Sigortacılık Alanının Açılması ve bu Alanda Tematik Lise Açılmasına İlişkin bir Öneri.

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 93 - 114, 30.06.2019

Öz

Türkiye’de, Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerine
yönelik hem olumsuz izlenimlerin giderilmesi hem de söz konusu liselerin
niteliğinin arttırılması ve sektöre kaliteli, bilgi, beceri ve tecrübe ile
donanmış bireylerin yetiştirilmesi hedefleriyle yıllardır birçok yapısal
uygulamalar ve çalışmalar yapılmıştır. Özellikle eğitimin etkilendiği, bilgi ve
iletişim teknolojilerinin gelişmesi dolayısıyla, son yıllarda gerek sektörün
gereksinimleri ve faaliyet alanlarına göre, gerekse de bireylerin ilgi, istek
ve becerilerine göre farklı okul türleri (Proje ve Tematik Liseler) ve yeni
alanlar (Bilişim Teknolojileri, Uçak Bakım, Raylı Sistemler, Güneş Enerji
Sistemleri vb.) açılmıştır. 2010’dan bu yana Türkiye’de de yapısal
düzenlemelerle gelişmeye başlayan “Katılım Bankacılığı ve Sigortacılığı
İşlemleri” ya da başka bir ifade ile “Faizsiz Finans İşlemleri ve Hizmetleri”
alanında bilgi, tecrübe ve donanıma sahip, nitelikli bireylere ihtiyaç
duyulmaktadır. Özellikle Türkiye’de, finansal okur-yazarlık oranının da düşük olması
sebebiyle artık bu alanda temel eğitimlerin verilmesi gerekmektedir.  Bu bağlamda çalışmada, “Faizsiz Bankacılık ve
Sigortacılık” alanının ortaöğretim düzeyinde de açılması gerektiği, alanın
önemi ve alana olan ihtiyacın gerekliliğine değinilmiştir. Ayrıca söz konusu
alanın Türkiye eğitim sisteminde, ortaöğretim düzeyinde, “Tematik Lise”
kapsamında açılması, alanın alt dalları, müfredatı ve alanın uygulanabilirliği
ile sürdürülebilirliğine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akhun, İlhan (1980), “Okul-Sanayi Ortaklaşa( OSANOR) Eğitimi, http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1537-published.pdf E.T. 12.01.2019
  • Bolat, Yavuz (2017), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Mevcut Durumu ve Farklı Ülkelerle Karşılaştırılması” https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/962017130715turk%C4%B1ye.pdf
  • Ertürk, Selahattin (1975, Aktaran, ARSLAN, Mehmet, 2009:13), “Eğitim Bilimlerine Giriş”, http://www.academia.edu/34338282/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M_B%C4%B0L%C4%B0M%C4%B0NE_G%C4%B0R%C4%B0%C5%9E E.T.19.01.2019.
  • Karabatak, Songül ve ŞENGÜR, Dönüş (2018), Mesleki ve Teknik Eğitimde Yapılan Düzenlemelere ilişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri, Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, S:1, C:5 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/478328
  • MEB, (2018), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Görünümü Raporu”, https://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/12134429_No1_Turkiyede_Mesleki_ve_Teknik_Egitimin_Gorunumu.pdf, E.T.20.01.2019.
  • MESLEKİ EĞİTİM KANUNU, (1986), “3308 Sayılı MESLEKİ EĞİTİM KANUNU”, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3308.pdf , E.T. 20.01.2019.
  • MTEGM,(2018), “Mesleki ve Teknik Eğitimde Endüstri 4.0 Dönüşümü”, http://mtegm.meb.gov.tr E.T.15.12.2018
  • MTEGM,(2017),https://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_03/30174759_TEMATYK_ANADOLU_LYSESY_ESASLAR.pdf, E.T. 09.01.2019.
  • Resmi Gazete (2016), “Millî Eğitim Bakanlığı Özel Program Ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliği” http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/09/20160901-32.htm
  • Resmi Gazete, (2017), “Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma Ve Ad Verme Yönetmeliği”
  • Selçuk, Ziya (2018), ), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Görünümü Raporu”, https://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/12134429_No1_Turkiyede_Mesleki_ve_Teknik_Egitimin_Gorunumu.pdf, E.T.20.01.2019.
  • Şencan, Hüner (2008), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitim sorunlar-Öneriler”, MÜSİAD Araştırma Raporları:55, http://www.musiad.org.tr/F/Root/Pdf/Ara%C5%9Ft%C4%B1rma%20Raporlar%C4%B1/Ara%C5%9Ft%C4%B1rma%20Raporlar%C4%B1/Mesleki_Teknik_Egitim_Raporu.pdf E.T.24.01.2019
  • Melike, Yiğit Koyunkaya (2017), “ Eğitimin Temel Kavramları, Ders Notları”, http://melikeyigit.weebly.com/uploads/1/2/4/7/12475408/1._hafta-_egitimin_temel_kavramlari.pdf E.T(15.12.2018).
  • http://www.megep.meb.gov.tr E.T.05.01.2019
  • http://mtegm.meb.gov.tr/portal_taslak/?sayfa=ogrenci_alan_dal E.T.05.01.2019
  • https://www.sporlisesi.info/2017/06/tematik-spor-liseleri-ve-branslar.html E.T.15.12.2018
  • http://www.meb.gov.tr/itu-ile-mesleki-egitim-alaninda-is-birligi/haber/17859/tr E.T.20.01.2019
  • www.devlette.com

Opening the Field of Interest-Free Banking and Insurance at Secondary Education Level and A Suggestion On Thematic High School in This Area

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 93 - 114, 30.06.2019

Öz

There
were many studies have been conducted with an aim of elimination of negative
impressions for Vocational and Technical High Schools and to enhance the
quality of schools, by educating individuals and providing them required skills
and experience. In particular, due to the development of information and
communication technologies in the past few years, according to the requirements
and areas of activity as well as the interest of individuals, needs and skills
there are different types of schools (Project and Thematic High Schools) and
new areas (Information Technologies, Aircraft Maintenance, Railway Systems,
Solar Energy Systems, etc) were opened. Since 2010, the structural arrangements
of “Participation Banks and Insurance Transaction” or in other words “Interest
Free Financial Transactions and Services” has started being developed in
Turkey. Therefore, there is an urgent need for qualified individuals who have a
relevant knowledge and field experience. Particularly, owing to low financial
literacy rate in Turkey, basic trainings should be provided in this area. In
this context, the researcher aimed to study the importance of proposing on
“Interest Free Banking and Insurance” courses in the high schools. In addition,
curriculums and applicability of the stated area and its feasibility and
sustainability should be introduced into the high schools, Thematic Schools as
well as to Turkish Education system.

Kaynakça

  • Akhun, İlhan (1980), “Okul-Sanayi Ortaklaşa( OSANOR) Eğitimi, http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1537-published.pdf E.T. 12.01.2019
  • Bolat, Yavuz (2017), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Mevcut Durumu ve Farklı Ülkelerle Karşılaştırılması” https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/962017130715turk%C4%B1ye.pdf
  • Ertürk, Selahattin (1975, Aktaran, ARSLAN, Mehmet, 2009:13), “Eğitim Bilimlerine Giriş”, http://www.academia.edu/34338282/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M_B%C4%B0L%C4%B0M%C4%B0NE_G%C4%B0R%C4%B0%C5%9E E.T.19.01.2019.
  • Karabatak, Songül ve ŞENGÜR, Dönüş (2018), Mesleki ve Teknik Eğitimde Yapılan Düzenlemelere ilişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri, Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, S:1, C:5 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/478328
  • MEB, (2018), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Görünümü Raporu”, https://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/12134429_No1_Turkiyede_Mesleki_ve_Teknik_Egitimin_Gorunumu.pdf, E.T.20.01.2019.
  • MESLEKİ EĞİTİM KANUNU, (1986), “3308 Sayılı MESLEKİ EĞİTİM KANUNU”, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3308.pdf , E.T. 20.01.2019.
  • MTEGM,(2018), “Mesleki ve Teknik Eğitimde Endüstri 4.0 Dönüşümü”, http://mtegm.meb.gov.tr E.T.15.12.2018
  • MTEGM,(2017),https://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_03/30174759_TEMATYK_ANADOLU_LYSESY_ESASLAR.pdf, E.T. 09.01.2019.
  • Resmi Gazete (2016), “Millî Eğitim Bakanlığı Özel Program Ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliği” http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/09/20160901-32.htm
  • Resmi Gazete, (2017), “Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma Ve Ad Verme Yönetmeliği”
  • Selçuk, Ziya (2018), ), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Görünümü Raporu”, https://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/12134429_No1_Turkiyede_Mesleki_ve_Teknik_Egitimin_Gorunumu.pdf, E.T.20.01.2019.
  • Şencan, Hüner (2008), “Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitim sorunlar-Öneriler”, MÜSİAD Araştırma Raporları:55, http://www.musiad.org.tr/F/Root/Pdf/Ara%C5%9Ft%C4%B1rma%20Raporlar%C4%B1/Ara%C5%9Ft%C4%B1rma%20Raporlar%C4%B1/Mesleki_Teknik_Egitim_Raporu.pdf E.T.24.01.2019
  • Melike, Yiğit Koyunkaya (2017), “ Eğitimin Temel Kavramları, Ders Notları”, http://melikeyigit.weebly.com/uploads/1/2/4/7/12475408/1._hafta-_egitimin_temel_kavramlari.pdf E.T(15.12.2018).
  • http://www.megep.meb.gov.tr E.T.05.01.2019
  • http://mtegm.meb.gov.tr/portal_taslak/?sayfa=ogrenci_alan_dal E.T.05.01.2019
  • https://www.sporlisesi.info/2017/06/tematik-spor-liseleri-ve-branslar.html E.T.15.12.2018
  • http://www.meb.gov.tr/itu-ile-mesleki-egitim-alaninda-is-birligi/haber/17859/tr E.T.20.01.2019
  • www.devlette.com
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seyran Özcan 0000-0001-8524-5637

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2019
Kabul Tarihi 11 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, S. (2019). Ortaöğretim Düzeyinde Faizsiz Bankacılık ve Sigortacılık Alanının Açılması ve bu Alanda Tematik Lise Açılmasına İlişkin bir Öneri. İslam Ekonomisi Ve Finansı Dergisi (İEFD), 5(1), 93-114.
İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi; ULAKBİM TR-DİZİN, İSAM (İslam Araştırmaları Merkezi), idealonline, Scientific Indexing Services (SIS), Google Scholar ve SOBIAD  tarafından taranmakta ve dizinlenmektedir. 
Creative Commons Lisansı
İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Basımevi : Elma Basımevi
Yayıncı: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Halkalı Caddesi No:2 Küçükçekmece / İstanbul