Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 4, 157 - 166, 31.12.2023

Öz

Kaynakça

  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, X ve y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-135.
  • Altaş, S. S. (2021). Y Kuşağı ve Beklentileri., Dalkılıç, M. (Editör). INSAC Advances in Social and Education Sciences içinde (265-289). İzmir: Duvar Yayınları.
  • Arora, N., ve Dhole V. (2019). Generation Y perspective, engagement, expectations, preferences and satisfactions from workplace: a study conducted in Indian context. Benchmarking: An International Journal, 26(5), 1378-1404.
  • Arsenault, M. P. (2004). Validating generational differences a legitimate diversity and leadership issue. The Leadership & Organization Development Journal, 25(2), 124-141.
  • Atılgan, Ö. (2019). İş yaşamında farklı kuşaklardaki iş güvencesizliği ve iş-aile çatışması algısı. İş ve İnsan Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Aydın, L. D. (2016). Investigation of Work Life Balance Differences within Generation X & Y. Master's Thesis, Okan Unıversıty Instıtute of Social Scıences, İstanbul.
  • Baydar, B. (2016). Bazı Demografik Özelliklere Göre Farklı Kuşakların Yaşam Doyumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Beytekin, F. O., & Doğan, M. (2019). Intergenerational conflict between generation x academicians and generation y postgraduate students in higher education. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 382-391.
  • Bilgilier, A. H., ve Çetin, B. (2019). Siyasi liderlerden beklenen liderlik özellikleri: X ve Y kuşağı bağlamında nitel bir araştırma. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 135- 151.
  • Broadbridge, M. A., Maxwell, A. G., & Ogden, M. S. (2007). Experiences, perceptions and expectations of retail employment for generation Y. Career Development International, 12(6), 523-544.
  • Çelebi, M. (Ed.), (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Derelioğlu, G. B. M. (2020). Kuşak Farkına Göre Öğretmenlerde Örgütsel Sosyalleşme: İstanbul İlinde Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gemlik, N., İlter, P. ve Bektaş, G. (2018). Y kuşağı orta düzey hastane yöneticilerinin üst yöneticilerinden beklentileri üzerine nitel bir araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 5(2), 154-160.
  • Gökçe, M. (2019). X ve Y Kuşağı İşgören Özelliklerinin Örgüt Yapısı ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Hurst, L. J. ve Good, K. L. (2009). Generation Y and career choice the impact of retail career perceptions, expectations and entitlement perceptions. Career Development International, 14(6), 570-593.
  • İnce, Ö. H. (2019). X ve Y Kuşağında Örgütsel Adalet ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalaycı, S., ve Kökçel, E. (2017). Y kuşağının teknoloji ile ilişkisi: ön lisans öğrencileri üzerinde bir araştırma. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 79- 98.
  • Karasu, F., Aylaz, R., ve Dadük, S. (2017). X ve Y kuşağı: hemşirelerde meslek dayanışması ile iş doyumu arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 180-189.
  • Keleş, H. N. (2011). Y kuşağı çalışanlarının motivasyon profillerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 129-139.
  • Khera, N. S., & Malk, S. (2014). Life priorities and work preferences of generation y: an exploratory analysis in Indian context. Jindal Journal of Business Research, 3(1), 63-76.
  • Kinter, O. (2020). Liderlik Tarzları ve Örgütsel Sessizlik İlişkisinde Örgütsel Adalet ve Kuşak Farklılıklarının Etkisi (1.Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Konakay, G., Demirkaya, H., Alltaş, S. S., Morkoyunlu, Y. A., ve Özmen, A. (2017). Y kuşağının girişimcilik eğilimlerinin demografik değişkenler ile incelenmesi. International Journal of Tourism, Economic and Business Sciences, 1(1), 22-33.
  • Lim, H., Tayeb, L., & Othman, M. A. (2011). Understanding the new Middle-East workforce: employment expectations of generation Y professionals in Saudi Arabia. Journal of Research in International Business and Management, 1(9), 262-77.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation Y. Critical Care Nurse, 28(5), 26-35.
  • Mahmoud, B. A., Fuxman, L., Mohr, I., Reisel, W. D., & Grigoriou, N. (2020). We aren’t your reincarnation! Workplace motivastion across X, Y and Z generations. International Journal of Manpower, 42 (1), 193-209.
  • Mannheim, K. (1952). Problem of Generations. P. Kecskemeti (Ed.) içinde, Essays on the Sociology of Knowledge, (s. 276-322). Londra: Routledge.
  • Messarra, C. L., Karkoulian, S. & El-Kassar, N. (2016). Conflict resolution styles and personality the moderating effect of generation X and Y in a Non-Western context. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(6), 792-810.
  • Oblinger, D. G. & Oblinger, J. L. (2005). Educating The Net Generation, A Educause e-Book, Available electronically at: https://www.educause.edu/ir/library/PDF/pub7101.PDF.
  • Saracel, N., Taşseven, Ö., ve Kaynak, E. (2016). Türkiye’de çalışan Y kuşağında iş tatmini-motivasyon ilişkisi. Social Sciences Research Journal, 5(1), 50-79.
  • Strauss, W., & Howe, N. (1997). The Fourth Turning: An American Prophecy - What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny. New York: Broadway Books.
  • Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow and Company.
  • Şalap, O. K. (2016). Çalışma Yaşamında Kuşaklar: Kuşakların İş ve Özel Yaşam Dengesine İlişkin Yaklaşımları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taştan, S. (2019). X ve Y Kuşağı Sağlık Çalışanlarında Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesine İlişkin Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Torsello, D. (2019). Generation Y workers an empirical framework for cultural and organizational aspects. Employee Relations: The International Journal, 41(6), 1330-1347.
  • Tunçel, İ. (2020). X ve Y Kuşağı Bağlamında Örgütsel Sinizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Turna, İ. (2017). Çalışanlarda İş Yaşam Dengesinin Y Kuşağı Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yüksekbilgili, Z. (2015). Türkiye’de Y kuşağının yaş aralığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 259-267.
  • Zemke, R., Raines, C., & Filipczak, B. (2013). Generations at Work: Managing the Clash of Boomers, Gen Xers, and Gen Yers in the Workplace. Amacom.

THE PERCEPTION OF THE Y GENERATION WORKING IN A PUBLIC INSTITUTION ON BUSINESS LIFE: A CASE OF A PUBLIC INSTITUTION IN AYDIN

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 4, 157 - 166, 31.12.2023

Öz

Purpose- This study was carried out to determine the expectations of the Y generation employees working in public institutions from working life.
Methodology- In this context, the sample of the study consists of 18 people who are included in the Y generation classification, working in a public institution in Aydın Province. Research data were collected by fully structured interview technique. In the research, an interview form consisting of 17 open-ended and closed-ended questions was used to determine the expectations and future perspectives of the employees working in the public sector.
Findings- As a result of the research, it has been found that the problems faced by the Y generation in the public sector are “injustice, incompetence, lack of infrastructure, inadequacy of physical conditions and lack of educational activities”. It has been concluded that the Y generation working in a public institution expects flexible working conditions in their working life. It has been determined that most of the millennial employees participating in the research prefer the public sector because it is a respected and always valid sector. It has been observed that millennial employees have a high intention to quit their job in the face of a good job offer, but believe that they will retire from the public institution they are in.
Conclusion- In the light of the information obtained as a result of the research, it is recommended that senior managers working in public institutions should analyze the characteristics of generations in working life and meet their expectations accordingly in order to ensure efficiency, effectiveness and loyalty within the institution. Apart from being an institution where citizens are served, public institutions should also be an institution where employees can improve themselves. Training and development activities by experts should be increased, especially for Generation Y employees.

Kaynakça

  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, X ve y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-135.
  • Altaş, S. S. (2021). Y Kuşağı ve Beklentileri., Dalkılıç, M. (Editör). INSAC Advances in Social and Education Sciences içinde (265-289). İzmir: Duvar Yayınları.
  • Arora, N., ve Dhole V. (2019). Generation Y perspective, engagement, expectations, preferences and satisfactions from workplace: a study conducted in Indian context. Benchmarking: An International Journal, 26(5), 1378-1404.
  • Arsenault, M. P. (2004). Validating generational differences a legitimate diversity and leadership issue. The Leadership & Organization Development Journal, 25(2), 124-141.
  • Atılgan, Ö. (2019). İş yaşamında farklı kuşaklardaki iş güvencesizliği ve iş-aile çatışması algısı. İş ve İnsan Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Aydın, L. D. (2016). Investigation of Work Life Balance Differences within Generation X & Y. Master's Thesis, Okan Unıversıty Instıtute of Social Scıences, İstanbul.
  • Baydar, B. (2016). Bazı Demografik Özelliklere Göre Farklı Kuşakların Yaşam Doyumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Beytekin, F. O., & Doğan, M. (2019). Intergenerational conflict between generation x academicians and generation y postgraduate students in higher education. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 382-391.
  • Bilgilier, A. H., ve Çetin, B. (2019). Siyasi liderlerden beklenen liderlik özellikleri: X ve Y kuşağı bağlamında nitel bir araştırma. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 135- 151.
  • Broadbridge, M. A., Maxwell, A. G., & Ogden, M. S. (2007). Experiences, perceptions and expectations of retail employment for generation Y. Career Development International, 12(6), 523-544.
  • Çelebi, M. (Ed.), (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Derelioğlu, G. B. M. (2020). Kuşak Farkına Göre Öğretmenlerde Örgütsel Sosyalleşme: İstanbul İlinde Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gemlik, N., İlter, P. ve Bektaş, G. (2018). Y kuşağı orta düzey hastane yöneticilerinin üst yöneticilerinden beklentileri üzerine nitel bir araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 5(2), 154-160.
  • Gökçe, M. (2019). X ve Y Kuşağı İşgören Özelliklerinin Örgüt Yapısı ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Hurst, L. J. ve Good, K. L. (2009). Generation Y and career choice the impact of retail career perceptions, expectations and entitlement perceptions. Career Development International, 14(6), 570-593.
  • İnce, Ö. H. (2019). X ve Y Kuşağında Örgütsel Adalet ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalaycı, S., ve Kökçel, E. (2017). Y kuşağının teknoloji ile ilişkisi: ön lisans öğrencileri üzerinde bir araştırma. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 79- 98.
  • Karasu, F., Aylaz, R., ve Dadük, S. (2017). X ve Y kuşağı: hemşirelerde meslek dayanışması ile iş doyumu arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 180-189.
  • Keleş, H. N. (2011). Y kuşağı çalışanlarının motivasyon profillerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 129-139.
  • Khera, N. S., & Malk, S. (2014). Life priorities and work preferences of generation y: an exploratory analysis in Indian context. Jindal Journal of Business Research, 3(1), 63-76.
  • Kinter, O. (2020). Liderlik Tarzları ve Örgütsel Sessizlik İlişkisinde Örgütsel Adalet ve Kuşak Farklılıklarının Etkisi (1.Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Konakay, G., Demirkaya, H., Alltaş, S. S., Morkoyunlu, Y. A., ve Özmen, A. (2017). Y kuşağının girişimcilik eğilimlerinin demografik değişkenler ile incelenmesi. International Journal of Tourism, Economic and Business Sciences, 1(1), 22-33.
  • Lim, H., Tayeb, L., & Othman, M. A. (2011). Understanding the new Middle-East workforce: employment expectations of generation Y professionals in Saudi Arabia. Journal of Research in International Business and Management, 1(9), 262-77.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation Y. Critical Care Nurse, 28(5), 26-35.
  • Mahmoud, B. A., Fuxman, L., Mohr, I., Reisel, W. D., & Grigoriou, N. (2020). We aren’t your reincarnation! Workplace motivastion across X, Y and Z generations. International Journal of Manpower, 42 (1), 193-209.
  • Mannheim, K. (1952). Problem of Generations. P. Kecskemeti (Ed.) içinde, Essays on the Sociology of Knowledge, (s. 276-322). Londra: Routledge.
  • Messarra, C. L., Karkoulian, S. & El-Kassar, N. (2016). Conflict resolution styles and personality the moderating effect of generation X and Y in a Non-Western context. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(6), 792-810.
  • Oblinger, D. G. & Oblinger, J. L. (2005). Educating The Net Generation, A Educause e-Book, Available electronically at: https://www.educause.edu/ir/library/PDF/pub7101.PDF.
  • Saracel, N., Taşseven, Ö., ve Kaynak, E. (2016). Türkiye’de çalışan Y kuşağında iş tatmini-motivasyon ilişkisi. Social Sciences Research Journal, 5(1), 50-79.
  • Strauss, W., & Howe, N. (1997). The Fourth Turning: An American Prophecy - What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny. New York: Broadway Books.
  • Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow and Company.
  • Şalap, O. K. (2016). Çalışma Yaşamında Kuşaklar: Kuşakların İş ve Özel Yaşam Dengesine İlişkin Yaklaşımları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taştan, S. (2019). X ve Y Kuşağı Sağlık Çalışanlarında Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesine İlişkin Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Torsello, D. (2019). Generation Y workers an empirical framework for cultural and organizational aspects. Employee Relations: The International Journal, 41(6), 1330-1347.
  • Tunçel, İ. (2020). X ve Y Kuşağı Bağlamında Örgütsel Sinizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Turna, İ. (2017). Çalışanlarda İş Yaşam Dengesinin Y Kuşağı Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yüksekbilgili, Z. (2015). Türkiye’de Y kuşağının yaş aralığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 259-267.
  • Zemke, R., Raines, C., & Filipczak, B. (2013). Generations at Work: Managing the Clash of Boomers, Gen Xers, and Gen Yers in the Workplace. Amacom.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Articles
Yazarlar

Mustafa Kesen 0000-0003-1907-7748

Nilay Yalçın 0000-0003-0608-3524

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kesen, M., & Yalçın, N. (2023). THE PERCEPTION OF THE Y GENERATION WORKING IN A PUBLIC INSTITUTION ON BUSINESS LIFE: A CASE OF A PUBLIC INSTITUTION IN AYDIN. Journal of Management Marketing and Logistics, 10(4), 157-166.

Journal of Management, Marketing and Logistics (JMML) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JMML aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the areas of management, marketing, logistics, supply chain management, international trade. The editor in chief of JMML invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JMML charges no submission or publication fee.


Ethics Policy - JMML applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JMML is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).


Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.