Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of the Relationship between Midwifery Students' Professional Interests and Perceptions with Professional Decision Regret

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 7, 30.01.2024

Öz

Aim: To determine the professional interest and perception levels of the students studying in the midwifery department and to examine its relationship with professional decision regret.
Method: The universe of the research, which is relationship-seeking type; Marmara University Faculty of Health Sciences consisted of Midwifery Department students who were actively enrolled in the 2022-2023 academic year (N=331). In addition, all midwifery students were included in the study without sampling, but only 307 students were reached (n=307). Personal information form, Professional Interest Scale, Midwifery Occupation Perception Scale and Professional Decision Regret Scale were used to collect the research data. The data were evaluated in the computer package program and the p<0.05 value was considered significant.
Results: The average age of the students participating in the study was 20.4±1.470 (Min:18, Max:26), and the number of students at all grade levels was close to each other. In the study, it was determined that the students' professional interests were high (73.091± 11.691) and their perspectives on their profession were positive (74.775±8.731), but they had regrets about their choice of profession (51.400±11.645). Also, as a result of the multivariate regression analysis, it was determined that the variables of professional interest and perception explained the relationship with regret of professional decision at a rate of 28.5%.
Conclusion: Although the students' interest and perception towards the midwifery profession were high, it was observed that they were not satisfied with their choice of profession.

Kaynakça

  • [1] Afşar Doğrusöz L, Polat Ş, Yeşilyurt, T., Göktepe, N. (2022). Hemşirelerin bireysel ve mesleki özellikleri ile mesleki karar pişmanlıklarının işten ayrılma niyetlerine etkisi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2022;9(2):311-321
  • [2] Akça E, Gökyıldız Sürücü Ş, Akbaş M, Şenoğlu A. Ebelik öğrencilerinin sosyal zekâ düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişki. Çukurova Medical Journal. 2019; 44:621-631
  • [3] Akyüz Y. Türkiye'de Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri, 1848-1940. Doğan Basımevi, Ankara, 1978, ss.332.
  • [4] Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;6(2):83-91.
  • [5] Ay F, Keçe M, İnci İ, Alkan N, Acar G. Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):74-82.
  • [6] Bilgin Z., Doğan Merih Y. Development and validation of midwifery vocational perception scale. Journal of Midwifery and Reproduction Health. 2021;9(4):1-9.
  • [7] Bilgin Z, Ocakçı A.F. Ebelik Öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(3):40-46.
  • [8] Brehaut JC, O'Connor AM, Wood TJ, Hack TF, Siminoff L, Gordon E, Feldman-Stewart D. Validation of a decision regret scale. Medical Decision Making. 2003;23(4):281-292.
  • [9] Çetin A, Şentürk M, Alacalar A. Mesleki ilgi alanı ve kişisel ahlak felsefesinin girişimciliğe yönelik tutum ve girişimcilik niyetine etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;15(2):23-56.
  • [10] Çitil Canbay F, Çitil ET, Özcan SK. Ebelik öğrencilerinin ebelik mesleği hakkındaki görüşleri ve mesleğe yönelik beklentileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(1):1-6.
  • [11] Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017;2(2):15–23.
  • [12] Erdurcan S, Kırdök O. Mesleki karar pişmanlığı ölçeği: adaptasyon, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;13(3):1140-1150.
  • [13] Eryetiş MV. Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2016;44:1-17.
  • [14] Halldorsdottir S, Karlsdottir SI. The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2011;25:806-17.
  • [15] Holland JL. Exploring careers with a typology: what we have learned and some new directions. American Psychologist. 1996;51(4):397.
  • [16] Kadı A, Selçuk G. İlköğretim okul yöneticilerinin öğretmenleri güdüleme davranışları ile öğretmenlerin mesleki ilgi düzeylerinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;10(2):3-22.
  • [17] Kaysi F. Mesleki İlgi Ölçeği'nin geliştirilmesi ve uygulanması. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2021;4(1):35-43.
  • [18] Kızılca Çakaloz D, Çoban A. Profesyonel bir meslek olarak ebelik: lisansüstü program öğrencileri ne düşünüyor? Tek durumlu bir örnek olay çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;22(4):240-249.
  • [19] Low DKS, Rounds J. Interest change and continuity from early adolescence to middle adulthood. International Journal for Educational and Vocational Guidence. 2006; 7:23–36.
  • [20] Marcatto F, Ferrante D. The regret and disappointment scale: an instrument for assessing regret and disappointment in decision making. Judgment and Decision Making. 2008;3(1):87.
  • [21] Özdemir Ö, Temiz G, Akın, S. Hemşirelerin kişilik özellikleri, benlik kavramı ve mesleğe ilişkin algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Research in Nursing. 2020;6(3):455-64.
  • [22] Yaman M, Gerçek C, Soran H. Biyoloji öğretmen adaylarının mesleki ilgilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 35:351-361.
  • [23] Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):69-76.
  • [24] Yücel U, Ünal İ, Özdemir T, Koyuncu M, Çakmak N. Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences. 2018;13(4):94-104.

Ebelik Öğrencilerinin Mesleki İlgi ve Algılarının Mesleki Karar Pişmanlığı ile İlişkisinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 7, 30.01.2024

Öz

Amaç: Ebelik bölümünde eğitim gören öğrencilerin mesleki ilgi ve algı düzeylerinin belirlenerek mesleki karar pişmanlığıyla ilişkisini incelemektir.
Yöntem: İlişki arayıcı tipte olan araştırmanın evrenini; Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 eğitim öğretim yılında aktif kaydı bulunan Ebelik Bölümü öğrencileri oluşturmuştur (N=331). Ayrıca bir örnekleme yoluna gidilmeden tüm ebelik bölümü öğrencileri araştırmaya dâhil edilmiş olup toplam 307 öğrenciye ulaşılmıştır (n=307). Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel bilgi formu, Mesleki İlgi Ölçeği, Ebelik Meslek Algısı Ölçeği ve Mesleki Karar Pişmanlığı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler bilgisayar paket programında değerlendirilmiş ve p<0.05 değeri anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.4±1.470 (Min:18, Max:26) olup, tüm sınıf düzeylerinde birbirine yakın oranlarda öğrenci sayısına ulaşılmıştır. Araştırmada öğrencilerin mesleki ilgilerinin yüksek (73.091± 11.691) ve mesleklerine bakış açılarının olumlu olduğu (74.775±8.731) ancak meslek seçimine dair karar pişmanlığı yaşadıkları (51.400±11.645) tespit edilmiştir. Yine yapılan çok değişkenli regresyon analizi sonucunda ise mesleki ilgi ve algı değişkenlerinin mesleki karar pişmanlığıyla ilişkisini %28.5 oranında açıkladığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin ebelik mesleğine yönelik ilgi ve algıları yüksek olsa da meslek seçimlerinden memnun olmadıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • [1] Afşar Doğrusöz L, Polat Ş, Yeşilyurt, T., Göktepe, N. (2022). Hemşirelerin bireysel ve mesleki özellikleri ile mesleki karar pişmanlıklarının işten ayrılma niyetlerine etkisi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2022;9(2):311-321
  • [2] Akça E, Gökyıldız Sürücü Ş, Akbaş M, Şenoğlu A. Ebelik öğrencilerinin sosyal zekâ düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişki. Çukurova Medical Journal. 2019; 44:621-631
  • [3] Akyüz Y. Türkiye'de Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri, 1848-1940. Doğan Basımevi, Ankara, 1978, ss.332.
  • [4] Atasoy I, Ermin C. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;6(2):83-91.
  • [5] Ay F, Keçe M, İnci İ, Alkan N, Acar G. Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2):74-82.
  • [6] Bilgin Z., Doğan Merih Y. Development and validation of midwifery vocational perception scale. Journal of Midwifery and Reproduction Health. 2021;9(4):1-9.
  • [7] Bilgin Z, Ocakçı A.F. Ebelik Öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(3):40-46.
  • [8] Brehaut JC, O'Connor AM, Wood TJ, Hack TF, Siminoff L, Gordon E, Feldman-Stewart D. Validation of a decision regret scale. Medical Decision Making. 2003;23(4):281-292.
  • [9] Çetin A, Şentürk M, Alacalar A. Mesleki ilgi alanı ve kişisel ahlak felsefesinin girişimciliğe yönelik tutum ve girişimcilik niyetine etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;15(2):23-56.
  • [10] Çitil Canbay F, Çitil ET, Özcan SK. Ebelik öğrencilerinin ebelik mesleği hakkındaki görüşleri ve mesleğe yönelik beklentileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(1):1-6.
  • [11] Dinç A, Cangöl E, Söğüt S. Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017;2(2):15–23.
  • [12] Erdurcan S, Kırdök O. Mesleki karar pişmanlığı ölçeği: adaptasyon, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;13(3):1140-1150.
  • [13] Eryetiş MV. Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2016;44:1-17.
  • [14] Halldorsdottir S, Karlsdottir SI. The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2011;25:806-17.
  • [15] Holland JL. Exploring careers with a typology: what we have learned and some new directions. American Psychologist. 1996;51(4):397.
  • [16] Kadı A, Selçuk G. İlköğretim okul yöneticilerinin öğretmenleri güdüleme davranışları ile öğretmenlerin mesleki ilgi düzeylerinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;10(2):3-22.
  • [17] Kaysi F. Mesleki İlgi Ölçeği'nin geliştirilmesi ve uygulanması. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2021;4(1):35-43.
  • [18] Kızılca Çakaloz D, Çoban A. Profesyonel bir meslek olarak ebelik: lisansüstü program öğrencileri ne düşünüyor? Tek durumlu bir örnek olay çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;22(4):240-249.
  • [19] Low DKS, Rounds J. Interest change and continuity from early adolescence to middle adulthood. International Journal for Educational and Vocational Guidence. 2006; 7:23–36.
  • [20] Marcatto F, Ferrante D. The regret and disappointment scale: an instrument for assessing regret and disappointment in decision making. Judgment and Decision Making. 2008;3(1):87.
  • [21] Özdemir Ö, Temiz G, Akın, S. Hemşirelerin kişilik özellikleri, benlik kavramı ve mesleğe ilişkin algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Research in Nursing. 2020;6(3):455-64.
  • [22] Yaman M, Gerçek C, Soran H. Biyoloji öğretmen adaylarının mesleki ilgilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 35:351-361.
  • [23] Yücel U, Tuna Oran N, Yüksel E. Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):69-76.
  • [24] Yücel U, Ünal İ, Özdemir T, Koyuncu M, Çakmak N. Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences. 2018;13(4):94-104.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Eda Deniz Yılmaz 0009-0000-0975-0287

Gamze Fışkın Siyahtaş 0000-0003-3065-6484

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E. D., & Fışkın Siyahtaş, G. (2024). Ebelik Öğrencilerinin Mesleki İlgi ve Algılarının Mesleki Karar Pişmanlığı ile İlişkisinin Belirlenmesi. Journal of Health Sciences and Management, 4(1), 1-7.