Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Levels of 7th and 8th Grade Students Solving Skill-Based Turkish Questions and Affecting Factors

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 17 - 32, 06.07.2023

Öz

The aim of this study is to determine the level of 7 and 8th grade students solving skill-based Turkish questions and the factors affecting this. In this study, in which the descriptive survey method was used, the personal information form prepared by the researchers and the skill-based sample Turkish questions published by the Ministry of National Education were used as data collection tools. The sample of the research consists of 327 students at the 7th and 8th grades studying in 2 state secondary schools from Ordu and 3 from Trabzon. Data were analyzed by using the SPSS 26 program. According to the data obtained, a significant relationship was found between the grade level, school average, parental education level, reading books and test-solving habits, and the level of solving skill-based Turkish questions. There was no significant difference in gender factor. The view of most of the students towards the new generation questions “New generation questions are easy questions that seem difficult.” is in the form. Almost all of the students think that the topics covered in the Turkish lesson help to solve the new generation questions and partially help. In addition, more than half of the students stated that they needed to read several times to understand the new generation questions, so it took five to six minutes to solve the question.

Kaynakça

  • Aksoy, T. (2017). Okuma alışkanlığının Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 571-588.
  • Anılan, H. & Sarıer, Y. (2008). Altıncı sınıf matematik öğretmenlerinin matematik dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 128-141.
  • Atik, S. & Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı öğeleri açısından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 586-607.
  • Baştuğ, M. & Keskin H. K. (2012). Akıcı okuma becerileri ile anlama düzeyleri (basit ve çıkarımsal) arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (3), 227-244.
  • Berkant, H. G. & Tüzer, A. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve sayısal ders başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, 14 (2), 171-190.
  • Çavuşoğlu, E. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyi ile matematik problemlerini çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, 3.Baskı Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Deveci, İ. (2018). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 799–825.
  • Erdoğan, M., Kayır, Ç. G., Kaplan, H., Ünal Aşık, Ü. Ö., & Akbunar, Ş. (2015). 2005 yılı ve sonrasında geliştirilen öğretim programları ile ilgili öğretmen görüşleri; 2005-2011 yılları arasında yapılan araştırmaların içerik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), 171-196.
  • Games, P.A. (1971). Multiple comparisons of means. American Educational Research Journal, 8, 531-564.
  • George, D. & Mallery, M. 2010. SPSS for Windows Step BysStep: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Gurbetoğlu, A. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Erişim Adresi: http://agurbetoglu.com/files/2% 20ARA% C5% 9ETIRMA, 20.
  • İlhan, N., Hoşgören, G. (2017). Fen Bilimleri Dersine Yönelik Yaşam Temelli Başarı Testi Geliştirme: Asit Baz Konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87-110.
  • Karakeçe, B. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin beceri temelli sorulara ilişkin değerlendirmeleri. (Tez No: 669846) [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖKTEZ Ulusal Tez Merkezi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81, 83.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Kardaş, M.N. (Edt.), Türkçe dersi öğretim programları (3. Baskı, 147-165). Pegem.
  • Kırbaş, A. (2021). 2019 Türkçe dersi öğretim programı -I- genel çerçeve. Akçay, A. ve Kardaş, M.N. Pegem Akademi, ss.147-167.
  • Kutlu, Ö.; Yıldırım, Ö.; Bilican, S. ve Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlamada Başarılı Olup-Olmama Durumlarının Kestirilmesinde Etkili Olan Değişkenlerin İncelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1): 132-139.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr adresinden 20 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2018a). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretime geçiş yönergesi. Ankara.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • MEB. (2019). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2019, 2020, 2021, 2022). LGS Raporlar. - https://raporlar.meb.gov.tr adresinden 25 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2019b). 5,6,7.sınıf düzeyinde beceri temelli sorular. Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Müdürlüğü.
  • Miller, R. G. (1969). Simultaneous statistical inference. New York: McGraw-Hill.
  • OECD (2021), 21st-Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en adresinden 28 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Özyılmaz, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerine okuduğunu anlama stratejilerinin öğretiminin okuduğunu anlama başarısı üzerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. PIRLS 2001 Ulusal Raporu.
  • http://yegitek.meb.gov.tr/dosyalar%5Cdokumanlar%5Culuslararasi/pirls_2001_ulusal_raporu.
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1598/RT.58.6.2/e adreslerinden 28 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Sallabaş, M. E. (2008). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16): 141–155.
  • Sargın, S. & Beyhan, Ö. (2017). Yenilenen ortaokul matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri (Yüksek Lisans Tezi) Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Sert, A. (2010). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sur, E. (2022). Okuduğunu Anlama Becerisini Etkileyen Çeşitli Değişkenler: Bir Meta Analiz Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 51 (236), 3061-3080. DOI: 10.37669/milliegitim.941696
  • Şahin, A. (2011). Farklı Yöntemlerle Okuma Yazma Öğrenmiş 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Erişleriyle Okuma Hızlarının Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fak. Dergisi, 41, 423-433.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Turgut, M.F. (1991). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yılmaz, B. (2012). Okuma alışkanlığının okuma başarısına etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Ö. Külcü, T. Çakmak ve N. Özel. (Yay. haz). Prof. Dr. K. Gülbün Baydur'a Armağan İçinde (s. 209-218). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.

7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 17 - 32, 06.07.2023

Öz

ÖZET
Bu araştırmanın amacı 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin beceri temelli Türkçe sorularını çözme düzeylerini ve bunu etkileyen faktörleri tespit etmektir. Betimsel tarama yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve MEB tarafından yayımlanan beceri temelli örnek Türkçe soruları kullanılmıştır. Ordu ilinden 2, Trabzon ilinden 3 devlete bağlı ortaokulda öğrenim gören 7. ve 8. sınıf seviyesinde 327 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. SPSS 26 programından yararlanılarak veriler analiz edilmiştir. Elde edilen verilere göre sınıf düzeyi, okul ortalaması, anne-baba eğitim durumu, kitap okuma ve test çözme alışkanlığı ile beceri temelli Türkçe sorularını çözme düzeyi arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Cinsiyet faktöründe ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğrencilerin çoğunun yeni nesil sorulara karşı bakışı “Yeni nesil sorular zor gibi görünen kolay sorulardır.” şeklindedir. Öğrencilerin tamamına yakını Türkçe dersinde işlenen konuların yeni nesil soruları çözmeye yardımcı olduğunu ve kısmen yardımcı olduğunu düşünmektedir. Ayrıca öğrencilerin yarıdan fazlası yeni nesil soruları anlamak için birkaç kere okuma ihtiyacı duyduklarını, bu nedenle soruyu çözmelerinin beş-altı dakika sürdüğünü belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Aksoy, T. (2017). Okuma alışkanlığının Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 571-588.
  • Anılan, H. & Sarıer, Y. (2008). Altıncı sınıf matematik öğretmenlerinin matematik dersi öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 128-141.
  • Atik, S. & Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı öğeleri açısından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 586-607.
  • Baştuğ, M. & Keskin H. K. (2012). Akıcı okuma becerileri ile anlama düzeyleri (basit ve çıkarımsal) arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (3), 227-244.
  • Berkant, H. G. & Tüzer, A. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve sayısal ders başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, 14 (2), 171-190.
  • Çavuşoğlu, E. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyi ile matematik problemlerini çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, 3.Baskı Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Deveci, İ. (2018). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 799–825.
  • Erdoğan, M., Kayır, Ç. G., Kaplan, H., Ünal Aşık, Ü. Ö., & Akbunar, Ş. (2015). 2005 yılı ve sonrasında geliştirilen öğretim programları ile ilgili öğretmen görüşleri; 2005-2011 yılları arasında yapılan araştırmaların içerik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), 171-196.
  • Games, P.A. (1971). Multiple comparisons of means. American Educational Research Journal, 8, 531-564.
  • George, D. & Mallery, M. 2010. SPSS for Windows Step BysStep: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Gurbetoğlu, A. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Erişim Adresi: http://agurbetoglu.com/files/2% 20ARA% C5% 9ETIRMA, 20.
  • İlhan, N., Hoşgören, G. (2017). Fen Bilimleri Dersine Yönelik Yaşam Temelli Başarı Testi Geliştirme: Asit Baz Konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87-110.
  • Karakeçe, B. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin beceri temelli sorulara ilişkin değerlendirmeleri. (Tez No: 669846) [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖKTEZ Ulusal Tez Merkezi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81, 83.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Kardaş, M.N. (Edt.), Türkçe dersi öğretim programları (3. Baskı, 147-165). Pegem.
  • Kırbaş, A. (2021). 2019 Türkçe dersi öğretim programı -I- genel çerçeve. Akçay, A. ve Kardaş, M.N. Pegem Akademi, ss.147-167.
  • Kutlu, Ö.; Yıldırım, Ö.; Bilican, S. ve Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlamada Başarılı Olup-Olmama Durumlarının Kestirilmesinde Etkili Olan Değişkenlerin İncelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1): 132-139.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr adresinden 20 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2018a). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretime geçiş yönergesi. Ankara.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • MEB. (2019). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2019, 2020, 2021, 2022). LGS Raporlar. - https://raporlar.meb.gov.tr adresinden 25 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2019b). 5,6,7.sınıf düzeyinde beceri temelli sorular. Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Müdürlüğü.
  • Miller, R. G. (1969). Simultaneous statistical inference. New York: McGraw-Hill.
  • OECD (2021), 21st-Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en adresinden 28 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Özyılmaz, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerine okuduğunu anlama stratejilerinin öğretiminin okuduğunu anlama başarısı üzerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. PIRLS 2001 Ulusal Raporu.
  • http://yegitek.meb.gov.tr/dosyalar%5Cdokumanlar%5Culuslararasi/pirls_2001_ulusal_raporu.
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1598/RT.58.6.2/e adreslerinden 28 Kasım 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Sallabaş, M. E. (2008). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16): 141–155.
  • Sargın, S. & Beyhan, Ö. (2017). Yenilenen ortaokul matematik dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri (Yüksek Lisans Tezi) Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Sert, A. (2010). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sur, E. (2022). Okuduğunu Anlama Becerisini Etkileyen Çeşitli Değişkenler: Bir Meta Analiz Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 51 (236), 3061-3080. DOI: 10.37669/milliegitim.941696
  • Şahin, A. (2011). Farklı Yöntemlerle Okuma Yazma Öğrenmiş 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Erişleriyle Okuma Hızlarının Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fak. Dergisi, 41, 423-433.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Turgut, M.F. (1991). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yılmaz, B. (2012). Okuma alışkanlığının okuma başarısına etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Ö. Külcü, T. Çakmak ve N. Özel. (Yay. haz). Prof. Dr. K. Gülbün Baydur'a Armağan İçinde (s. 209-218). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Demet Deveci 0000-0003-1059-6189

Derya Eroğlu 0000-0002-3373-2705

Zeynep Bektaş 0000-0002-8263-9611

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deveci, D., Eroğlu, D., & Bektaş, Z. (2023). 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 17-32.
AMA Deveci D, Eroğlu D, Bektaş Z. 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. MEAD. Temmuz 2023;7(1):17-32.
Chicago Deveci, Demet, Derya Eroğlu, ve Zeynep Bektaş. “7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri Ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Temmuz 2023): 17-32.
EndNote Deveci D, Eroğlu D, Bektaş Z (01 Temmuz 2023) 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 1 17–32.
IEEE D. Deveci, D. Eroğlu, ve Z. Bektaş, “7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler”, MEAD, c. 7, sy. 1, ss. 17–32, 2023.
ISNAD Deveci, Demet vd. “7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri Ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/1 (Temmuz 2023), 17-32.
JAMA Deveci D, Eroğlu D, Bektaş Z. 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. MEAD. 2023;7:17–32.
MLA Deveci, Demet vd. “7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri Ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, 2023, ss. 17-32.
Vancouver Deveci D, Eroğlu D, Bektaş Z. 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beceri Temelli Türkçe Sorularını Çözme Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. MEAD. 2023;7(1):17-32.