Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 16, 06.07.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının matematik öğretiminde yararlanılabilecek “etkinlikler” kavramına ilişkin görüş ve perspektiflerini betimlemektir. Özel durum çalışması niteliğindeki bu çalışma bir devlet üniversitesinin matematik öğretmenliği programında öğrenim gören ve daha önce “Matematik Öğretiminde Etkinlik Geliştirme” adlı seçmeli dersi alan 30 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve katılımcıların etkinlik kavramına ilişkin görüş ve perspektiflerini yansıtabilecekleri dört adet açık uçlu sorudan oluşan bir görüş formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının nitelikli bir etkinliğin özelliklerine, sınıflandırılmasına, matematik öğretimine katkısına ve etkinlik kullanımının olumsuz yönlerine değinerek öğrenme etkinliğine ilişkin genel bir çerçeve çizebildikleri görülmüştür. Bu kapsamda, matematik öğretmen adaylarının öğrenme etkinlikleri hakkındaki görüş ve perspektiflerinin yeterli düzeyde olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akan, D. ve Başar, M. (2011). İlköğretim Beşinci Sınıflarda Etkinliklerin Öğrenme-Öğretme Sürecine ve Sınıf Yönetimine Etkisi ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, 2nd International Conference On New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, Antalya-Türkiye.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bingölbali, E. ve Özmantar, M.F. (2009). Matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bozkurt, A. (2012). Matematik öğretmenlerinin matematiksel etkinlik kavramına dair algıları. Eğitim ve Bilim, 37(166), 101-115.
  • Bozkurt, M.F., Ağaç, G., Bozkurt, A. ve Güzel, M. (2022). Matematik Öğretiminde Etkinlik Tasarımı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chapman, O. (2013). Mathematical-task knowledge for teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 16, 1–6.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dede, Y., Doğan, M. F., ve Aslan-Tutak, F. (2020). Etkinlikler ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Doyle, W. (1983). Academic work. Review of Educational Research, 53, 159-199.
  • Lozano, M. D. (2017). Investigating task design, classroom culture and mathematics learning: an enactivist approach. ZDM, 49(6), 895-907
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma – Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M, B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • NCTM (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Northcote, M., Kendle, A., Ingram, D., ve Thompson, E. (2001). Activities for learning. Practical advice for enhancing your teaching and learning. Retrieved from http://www.catl. uwa.edu.au/resources/advice.html.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özgen, K. (2017). Matematiksel öğrenme etkinliği türlerine yönelik kuramsal bir çalışma: Fonksiyon kavrami örneklemesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1437-1464.
  • Özpolat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Milli Eğitim Dergisi, 43 (200), 5-27.
  • Peled, I. (2007). The role of analogical thinking in designing tasks for mathematics teacher education: An example of a pedagogical ad hoc task. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4), 369-379.
  • Stein, M. K. ve Smith, M.S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(4), 268-275.
  • Sullivan, P., Clarke, D., ve Clarke, B. (2012). Teaching with tasks for effective mathematics learning (Vol. 9). Springer Science & Business Media.
  • Swan, M. (2007). The impact of task-based professional development on teachers’ practices and beliefs: A design research study. Journal of Mathematics Education, 10(4), 217-237.
  • Toprak, Ç., Uğurel, I., Tuncer, G., ve Yiğit Koyunkaya, M. (2017). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematik Öğrenme Etkinliğine Yönelik Algılarının İncelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 10(1).
  • Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel öğrenme etkinlikleri üzerine bir tartışma ve kavramsal bir çerçeve önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 333-347 . Uğurel, I., Bukova-Güzel, E., ve Kula, S. (2010). Matematik Öğretmenlerinin Öğrenme Etkinlikleri Hakkındaki Görüş ve Deneyimleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 103-123.
  • Wassermann, J., Davis, C., ve Astrab, D. P. (2007). Overview of learning activities. 1-8. Activity design handbook. Faculty Guidebook. Lisle: Pacific Crest. Retieved April 27, 2011 from www.pcrest.com.
  • Watson, A. ve Ohtani, M. (2015). Task design in mathematics education: An ICMI study. Berlin: Springer. Yackel, E., Underwood, D. ve Elias, N. (2007). Mathematical tasks designed to foster a reconceptualized view of early arithmetic. J Math Teacher Educ 10, 351–367. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9044-x
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Hanife Merve Erdoğan 0000-0003-1851-7545

Abdullah Çağrı Biber 0000-0001-7635-3951

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, H. M., & Biber, A. Ç. (2023). MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-16.
AMA Erdoğan HM, Biber AÇ. MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. MEAD. Temmuz 2023;7(1):1-16.
Chicago Erdoğan, Hanife Merve, ve Abdullah Çağrı Biber. “MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Temmuz 2023): 1-16.
EndNote Erdoğan HM, Biber AÇ (01 Temmuz 2023) MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 1 1–16.
IEEE H. M. Erdoğan ve A. Ç. Biber, “MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, MEAD, c. 7, sy. 1, ss. 1–16, 2023.
ISNAD Erdoğan, Hanife Merve - Biber, Abdullah Çağrı. “MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/1 (Temmuz 2023), 1-16.
JAMA Erdoğan HM, Biber AÇ. MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. MEAD. 2023;7:1–16.
MLA Erdoğan, Hanife Merve ve Abdullah Çağrı Biber. “MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, 2023, ss. 1-16.
Vancouver Erdoğan HM, Biber AÇ. MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. MEAD. 2023;7(1):1-16.