Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 1142 - 1156, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.553010

Öz

Çin
Halk Cumhuriyeti, 25 Ekim 1950 tarihinde Kore Savaşı'na müdahalede bulunarak,
Kuzey Kore'ye askeri yardım göndermişti. Çin'in yardımı ile savaşın kaderi
değişmiş ve ABD savaştaki inisiyatifini kaybetmişti. Bu süreçte Çin yönetimi, Çin
halkından destek bulabilmek için ABD karşıtı yoğun bir propaganda faaliyetine
girmişti. Çin, bu süreçte posterleri etkili bir şekilde propaganda aracı olarak
kullanmış ve Çin halkını ABD'ye karşı harekete geçirmek için çalışmıştı.
Çalışma kapsamında Çin propagandası tarafından Kore Savaşı'nda kullanılan
posterlerde ABD karşıtı hangi öğelere yer verildiği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Bu amaçla çalışma kapsamında Uluslararası Sosyal Tarih Enstitüsü'nden amaçlı
örneklem metodu kullanılarak seçilen altı propaganda posteri, nitel araştırma
yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak
incelenmiştir. Çalışma için seçilen posterler Fransız antropolog Claude
Lévi-Strauss'un İkili Karşıtlıklar Modeli üzerinden ele alınmıştır. Çalışmada
özellikle Lévi-Strauss'un "somutlama mantığı" üzerinden analizler
yapılmıştır. Elde edilen bulgularda Çin propaganda posterlerinde ABD'nin
işgalci, barbar, katil soyut kavramları üzerinden somutlanarak, Çin kamuoyunda
ABD karşıtı nefret söylemi inşa edilmeye çalışıldığı ortaya konulmuştur. 

Kaynakça

  • Barmé, G. (2016). Shades of Mao: The Posthumous Cult of the Great Leader: The Posthumous Cult of the Great Leader. The Great Britain: Routledge.
  • Cathcart, A. (2010). Japanese Devils and American Wolves: Chinese Communist Songs from the War of Liberation and the Korean War. Popular Music and Society, 33(2), 203-218.
  • Chen, J. (2010). Mao's China and the Cold War. United States of America: Univ of North Carolina Press.
  • Çakı, C. (2018a). İkinci Dünya Savaşı’ndaki Propaganda Savaşlarında Çizgi Filmin Rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri Üzerine İnceleme. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1(2), 51-63.
  • Çakı, C. (2018b). Adolf Hitler'in Kült Lider İnşasında Kullanılan Propaganda Posterlerinin Göstergebilimsel Analizi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 24-38.
  • Çakı, C. (2018c). Nazi Almanyası Döneminde Basılan Posta Pullarının Propaganda Amaçlı Kullanımı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6 (2), 1568-1595.
  • Domenach, Jean Marie (2003). Politika ve Propaganda. Çev. Tahsin Yücel. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev: Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gaddins, John Levis (2018). Soğuk Savaş, Pazarlıklar, Casuslar, Yalanlar, Gerçek, Çev. Dilek Cenkçiler, 3. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018a). İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyet Kült Lider Propagandasında Vladimir Lenin ve Joseph Stalin'in Sunumu. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(2), 25-42.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018b). İspanya 2000 Partisi'nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetleri Üzerine İnceleme. Ankara Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 11-22.
  • Gilbert, Martin (2011). Churchill, Çeviren: Süha Sertabiboğlu, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Guiraud, Peirce (2016). Göstergebilim. Çev., Mehmet Yalçın. 3. Baskı. Ankara: İmge Kitabevi. IISH (2019). "Çin Propaganda Posterleri", https://search. social history. org/Search /Results? &format %3A%22 Visual+ documents %22&lookfor= China+ poster+ Mao+Tse-Tung, Erişim Tarihi: 21.03.2019.
  • Jowett, S. G. & O'donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage.
  • Kissinger, Henry (2010). Diplomasi. (Çev. İbrahim H.Kurt). 9. Baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Landsberger, S. R. (1996). Mao as the Kitchen God: Religious Aspects of the Mao Cult during the Cultural Revolution. China Information, 11(2-3), 196-214.
  • Lawrance, A. (2013). China's Foreign Relations since 1949. The United Kingdom: Routledge.
  • Leese, D. (2011). Mao Cult: Rhetoric and Ritual in China's Cultural Revolution. The United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Lévi-Strauss, Claude (2012). Yapısal Antropoloji (Çev: Adnan Kahiloğlulları). Ankara: İmge Yayınları.
  • Lévi-Strauss, Claude (2014). Modern Dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji (Çev: Akın Terzi). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lévi-Strauss, Claude (2017). Hepimiz Yamyamız (Çev: Haldun Bayrı). 2. Basım, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lévi-Strauss, Claude (2018). Uzaktan Yakından, (Çev: Haldun Bayrı), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mcmahon, J. Robert (2013). Soğuk Savaş, Çev. Sinem Gül, Ankara: Dost Kültür Yayınları.
  • Nish, I. (2014). The Origins of the Russo-Japanese War. The United Kingdom: Routledge.
  • Pickowicz, P. (2010). Revisiting Cold War Propaganda: Close Readings of Chinese and American Film Representations of the Korean War. Journal of American-East Asian Relations, 17(4), 352-371.
  • Priestland, David (2017). Kızıl Bayrak Bir Komünizm Tarihi, (Çev. Ali Çakıroğlu, Egemen Yılgür). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Rawnsley, G. D. (2009). ‘The Great Movement to Resist America and Assist Korea’: how Beijing sold the Korean War. Media, War & Conflict, 2(3), 285-315. Rifat, Mehmet (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sığırcı, İlhami (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tarhan, Nevzat (2010). Psikolojik Savaş, Gri Propaganda, 13. Baskı. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yufan, H., & Zhihai, Z. (1990). China's Decision to Enter the Korean War: History Revisted. The China Quarterly, 121, 94-115.
  • Xia, Y. (2014). The People’s Republic of China’. Ashgate Research Companion to the Korean War, 61-72.

The Analysis of USA-China Relations on Chinese Propaganda Posters in the Context of Korean War

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 1142 - 1156, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.553010

Öz

The People's Republic of China intervened in the Korean War on 25 October 1950 and sent military aid to North Korea. With the help of China, the fate of the war changed and the USA lost its initiative in the war. In this process, the Chinese government started propaganda campaign against the USA to get support from the Chinese people. China effectively used the posters as a propaganda tool and tried to mobilize the Chinese people against the USA. Within the scope of the study, it was tried to reveal how posters were used for anti-USA discourses by Chinese propaganda in the Korean War. For the purpose, six propaganda posters were selected by using the method of sampling from International Institute of Social History (IISH). The posters selected for the study were discussed by the French Anthropologist Claude Lévi-Strauss's Binary Contrast Model. In the study, especially the analysis was made via the embodiment of logical of Lévi-Strauss. The findings of the study revealed that the Chinese propaganda posters were based on US occupation, barbaric, and killer abstract concepts.

Kaynakça

  • Barmé, G. (2016). Shades of Mao: The Posthumous Cult of the Great Leader: The Posthumous Cult of the Great Leader. The Great Britain: Routledge.
  • Cathcart, A. (2010). Japanese Devils and American Wolves: Chinese Communist Songs from the War of Liberation and the Korean War. Popular Music and Society, 33(2), 203-218.
  • Chen, J. (2010). Mao's China and the Cold War. United States of America: Univ of North Carolina Press.
  • Çakı, C. (2018a). İkinci Dünya Savaşı’ndaki Propaganda Savaşlarında Çizgi Filmin Rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri Üzerine İnceleme. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1(2), 51-63.
  • Çakı, C. (2018b). Adolf Hitler'in Kült Lider İnşasında Kullanılan Propaganda Posterlerinin Göstergebilimsel Analizi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 24-38.
  • Çakı, C. (2018c). Nazi Almanyası Döneminde Basılan Posta Pullarının Propaganda Amaçlı Kullanımı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6 (2), 1568-1595.
  • Domenach, Jean Marie (2003). Politika ve Propaganda. Çev. Tahsin Yücel. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev: Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gaddins, John Levis (2018). Soğuk Savaş, Pazarlıklar, Casuslar, Yalanlar, Gerçek, Çev. Dilek Cenkçiler, 3. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018a). İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyet Kült Lider Propagandasında Vladimir Lenin ve Joseph Stalin'in Sunumu. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(2), 25-42.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018b). İspanya 2000 Partisi'nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetleri Üzerine İnceleme. Ankara Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 11-22.
  • Gilbert, Martin (2011). Churchill, Çeviren: Süha Sertabiboğlu, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Guiraud, Peirce (2016). Göstergebilim. Çev., Mehmet Yalçın. 3. Baskı. Ankara: İmge Kitabevi. IISH (2019). "Çin Propaganda Posterleri", https://search. social history. org/Search /Results? &format %3A%22 Visual+ documents %22&lookfor= China+ poster+ Mao+Tse-Tung, Erişim Tarihi: 21.03.2019.
  • Jowett, S. G. & O'donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage.
  • Kissinger, Henry (2010). Diplomasi. (Çev. İbrahim H.Kurt). 9. Baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Landsberger, S. R. (1996). Mao as the Kitchen God: Religious Aspects of the Mao Cult during the Cultural Revolution. China Information, 11(2-3), 196-214.
  • Lawrance, A. (2013). China's Foreign Relations since 1949. The United Kingdom: Routledge.
  • Leese, D. (2011). Mao Cult: Rhetoric and Ritual in China's Cultural Revolution. The United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Lévi-Strauss, Claude (2012). Yapısal Antropoloji (Çev: Adnan Kahiloğlulları). Ankara: İmge Yayınları.
  • Lévi-Strauss, Claude (2014). Modern Dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji (Çev: Akın Terzi). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lévi-Strauss, Claude (2017). Hepimiz Yamyamız (Çev: Haldun Bayrı). 2. Basım, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lévi-Strauss, Claude (2018). Uzaktan Yakından, (Çev: Haldun Bayrı), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mcmahon, J. Robert (2013). Soğuk Savaş, Çev. Sinem Gül, Ankara: Dost Kültür Yayınları.
  • Nish, I. (2014). The Origins of the Russo-Japanese War. The United Kingdom: Routledge.
  • Pickowicz, P. (2010). Revisiting Cold War Propaganda: Close Readings of Chinese and American Film Representations of the Korean War. Journal of American-East Asian Relations, 17(4), 352-371.
  • Priestland, David (2017). Kızıl Bayrak Bir Komünizm Tarihi, (Çev. Ali Çakıroğlu, Egemen Yılgür). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Rawnsley, G. D. (2009). ‘The Great Movement to Resist America and Assist Korea’: how Beijing sold the Korean War. Media, War & Conflict, 2(3), 285-315. Rifat, Mehmet (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sığırcı, İlhami (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tarhan, Nevzat (2010). Psikolojik Savaş, Gri Propaganda, 13. Baskı. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yufan, H., & Zhihai, Z. (1990). China's Decision to Enter the Korean War: History Revisted. The China Quarterly, 121, 94-115.
  • Xia, Y. (2014). The People’s Republic of China’. Ashgate Research Companion to the Korean War, 61-72.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Karaca 0000-0002-8204-6154

Mehmet Ali Gazi 0000-0002-9239-4187

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaca, M., Gazi, M. A., & Çakı, C. (2020). Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1142-1156. https://doi.org/10.33206/mjss.553010
AMA Karaca M, Gazi MA, Çakı C. Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MJSS. Nisan 2020;9(2):1142-1156. doi:10.33206/mjss.553010
Chicago Karaca, Mustafa, Mehmet Ali Gazi, ve Caner Çakı. “Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9, sy. 2 (Nisan 2020): 1142-56. https://doi.org/10.33206/mjss.553010.
EndNote Karaca M, Gazi MA, Çakı C (01 Nisan 2020) Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 2 1142–1156.
IEEE M. Karaca, M. A. Gazi, ve C. Çakı, “Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi”, MJSS, c. 9, sy. 2, ss. 1142–1156, 2020, doi: 10.33206/mjss.553010.
ISNAD Karaca, Mustafa vd. “Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/2 (Nisan 2020), 1142-1156. https://doi.org/10.33206/mjss.553010.
JAMA Karaca M, Gazi MA, Çakı C. Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MJSS. 2020;9:1142–1156.
MLA Karaca, Mustafa vd. “Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 9, sy. 2, 2020, ss. 1142-56, doi:10.33206/mjss.553010.
Vancouver Karaca M, Gazi MA, Çakı C. Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MJSS. 2020;9(2):1142-56.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155