BibTex RIS Kaynak Göster

Çingene’den Hanım Yaratmak

Yıl 2018, Sayı: 18, 236 - 248, 01.12.2018

Öz

Ahmet Mithat Efendi, Çingene romanında on dokuzuncu yüzyılda tartışılan özcü ve kültürel evrimci görüşleri Çingeneler bağlamında birbirleriyle diyaloğa sokar. Çingenelerin temsillerinin müphemliği bu diyaloğa da damgasını vurur. Eser, Çingenelerin de insan olmalarından dolayı “ehlileşip” “medenileşebileceklerinin” mümkün olduğunu gösterse de birçok yorumcunun belirttiğinin aksine, öngörülen bir gelecekte tam eşitliği öngörmez. Bu eşitlik ancak Çingeneler “Çingeneliklerinden” arındıklarında mümkün olacaktır

Kaynakça

  • Aksu M. (2011). Çingenelerin Sitesi, (2011). Mustafa Aksu ile Röportaj. 7 Temmuz 2018 tarihin- de http://www.cingeneyiz.org/p/mustafa-aksu_4.html adresinden edinilmiştir. Andersen D. M. (1974). Finnish Folk-Accounts for the Origins of the Gypsies. Journal of the Gypsy Lore Society, 1(2), ss. 73-78. Bakhtin, M. M. (1981). The Dialogic Imagination. (Ed..) M. Holquist, Austin, TX: University of Texas Press.
  • Bhabha, H. K. (2016). Kültürel Konumlanış (Tahir Uluç, Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları. Borrow, G. (1841). The Zincali; or An Account of the Gypsies of Spain, 1. Cilt. Londra: John Mur- ray.
  • Burton, R. (1898). The Jew, the Gypsy and El Islam. Londra: Hutchinson & Co.
  • Cervantes, M. (2010). Örnek Alınacak Hikayeler (Nazlı Hülya Soydan, Çev.). İstanbul, Kırmızı Yayınları. Çelik, F. (2013). Community in Motion: Gypsies in Ottoman Imperial Stat Policy, Public Morality and the Sharia Court of Üsküdar (1530-1585) (Doktora Tezi). McGill Üniversitesi.
  • Demandante, D. (2014). Lacanian Perspectives on Love. Kritike. 1(8), ss. 102-118. Doğan, A.(2006). Osmanlı Aydınları ve Sosyal Darwinizm. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Hugo, V. (2011). Notre Dame’ın Kamburu. İstanbul: Eflatun Matbaası. Lecouteux, C. (2018). Dictionary of Gypsy Mythology: Charms, Rites and Magical Traditions from Roma. New York: Simon ve Schuster.
  • Kenrick, D. (2014). Gypsies: From the Ganges to the Thames. Hartfield: University of Hertford- shire Press. Kristeva, J. (2014) Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Denemeler (Nilgün Tutal, Çev.). İstan- bul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mériméé P. (1875). Carmen. Paris: Michel Lévy Freres.
  • Mithat, A. (2012). Çingene. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Monaghan, P. (2014). Encyclopedia of Goddesses and Heroines. California: Novato.
  • Morgan, L. H. (1877). Ancient Society: Researches in the Lines of Human Progress from Sava- gery, Through Barbarism to Civilization. New York: Henry Holt. Murphy, C. (2013). An Early Irish visitor to the Island of Crete: The Journey of Symon Semeonis from Ireland to the Holy Land. Classics Ireland, 10, ss. 54-63.
  • Ögel , B. (2010). Türk Mitolojisi, 1. Cilt. Ankara: Türk Tarih Kurumu. Özbey, İ. G. (2017). Halide Edip Adıvar’ın İlk Roman Teşebbüsü: Çingene Kızı. Türk Dili ve Ede- biyatı Dergisi, 57(57), ss. 107-132.
  • Pickett D. W. ve Agogino G. A. (1960). Two Legends of the Cross. Journal of the Gypsy Lore Society, 39(1), ss. 73-77.
  • Puşkin, A. (1942) Çingeneler. (Vala Karabuğa, Çev.). Tercüme Dergisi, 3(14), ss. 116-121.
  • Sarı, İ. (2016). Hüseyin Nihal Atsız. İstanbul. Nokta E-Kitap.
  • Sartre, J. P. (2008). Yahudi Düşmanı (Emin Türk Eliçin, Çev.). İstanbul: Salyangoz Yayınları.
  • Schwartz, H. (2004). Tree of Souls: The Mythology of Judaism. Oxford: Oxford University Press.
  • Spivak G. C. (1988). Can the Subaltern Speak? Cary Nelson ve Lawrence Grossberge (Eds.), Marxism and the Interpretation of Culture. Londra: Macmillan, ss. 271-313. Trumpener, K. (1992). The Time of the Gypsies: “A People without History” in the Narratives of the West”. Critical Inquiry, 18(4), ss. 843-884. Zizek, S. (2011). İdeolojinin Yüce Nesnesi (Tuncay Birkan, Çev.), Bülent Somay (Haz.). İstanbul: Metis Yayınları.

Creating a Lady from a Gypsy

Yıl 2018, Sayı: 18, 236 - 248, 01.12.2018

Öz

Ahmet Mithat Efendi’s novel Çingene (Gypsy) puts into dialogue the essentialist and cultural evolutionist views of his time with reference to Gypsies. The ambiguity surrounding the representation of Gypsies marks this dialogue as well. Although the novel demonstrates that Gypsies, as human beings, can be “tamed” and “civilized”, the novel, contrary to what is often argued, does not foresee the possibility of full equality in the foreseeable future. Equality would only be possible when Gypsies are purified of their “Gypsiness.”

Kaynakça

  • Aksu M. (2011). Çingenelerin Sitesi, (2011). Mustafa Aksu ile Röportaj. 7 Temmuz 2018 tarihin- de http://www.cingeneyiz.org/p/mustafa-aksu_4.html adresinden edinilmiştir. Andersen D. M. (1974). Finnish Folk-Accounts for the Origins of the Gypsies. Journal of the Gypsy Lore Society, 1(2), ss. 73-78. Bakhtin, M. M. (1981). The Dialogic Imagination. (Ed..) M. Holquist, Austin, TX: University of Texas Press.
  • Bhabha, H. K. (2016). Kültürel Konumlanış (Tahir Uluç, Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları. Borrow, G. (1841). The Zincali; or An Account of the Gypsies of Spain, 1. Cilt. Londra: John Mur- ray.
  • Burton, R. (1898). The Jew, the Gypsy and El Islam. Londra: Hutchinson & Co.
  • Cervantes, M. (2010). Örnek Alınacak Hikayeler (Nazlı Hülya Soydan, Çev.). İstanbul, Kırmızı Yayınları. Çelik, F. (2013). Community in Motion: Gypsies in Ottoman Imperial Stat Policy, Public Morality and the Sharia Court of Üsküdar (1530-1585) (Doktora Tezi). McGill Üniversitesi.
  • Demandante, D. (2014). Lacanian Perspectives on Love. Kritike. 1(8), ss. 102-118. Doğan, A.(2006). Osmanlı Aydınları ve Sosyal Darwinizm. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Hugo, V. (2011). Notre Dame’ın Kamburu. İstanbul: Eflatun Matbaası. Lecouteux, C. (2018). Dictionary of Gypsy Mythology: Charms, Rites and Magical Traditions from Roma. New York: Simon ve Schuster.
  • Kenrick, D. (2014). Gypsies: From the Ganges to the Thames. Hartfield: University of Hertford- shire Press. Kristeva, J. (2014) Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Denemeler (Nilgün Tutal, Çev.). İstan- bul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mériméé P. (1875). Carmen. Paris: Michel Lévy Freres.
  • Mithat, A. (2012). Çingene. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Monaghan, P. (2014). Encyclopedia of Goddesses and Heroines. California: Novato.
  • Morgan, L. H. (1877). Ancient Society: Researches in the Lines of Human Progress from Sava- gery, Through Barbarism to Civilization. New York: Henry Holt. Murphy, C. (2013). An Early Irish visitor to the Island of Crete: The Journey of Symon Semeonis from Ireland to the Holy Land. Classics Ireland, 10, ss. 54-63.
  • Ögel , B. (2010). Türk Mitolojisi, 1. Cilt. Ankara: Türk Tarih Kurumu. Özbey, İ. G. (2017). Halide Edip Adıvar’ın İlk Roman Teşebbüsü: Çingene Kızı. Türk Dili ve Ede- biyatı Dergisi, 57(57), ss. 107-132.
  • Pickett D. W. ve Agogino G. A. (1960). Two Legends of the Cross. Journal of the Gypsy Lore Society, 39(1), ss. 73-77.
  • Puşkin, A. (1942) Çingeneler. (Vala Karabuğa, Çev.). Tercüme Dergisi, 3(14), ss. 116-121.
  • Sarı, İ. (2016). Hüseyin Nihal Atsız. İstanbul. Nokta E-Kitap.
  • Sartre, J. P. (2008). Yahudi Düşmanı (Emin Türk Eliçin, Çev.). İstanbul: Salyangoz Yayınları.
  • Schwartz, H. (2004). Tree of Souls: The Mythology of Judaism. Oxford: Oxford University Press.
  • Spivak G. C. (1988). Can the Subaltern Speak? Cary Nelson ve Lawrence Grossberge (Eds.), Marxism and the Interpretation of Culture. Londra: Macmillan, ss. 271-313. Trumpener, K. (1992). The Time of the Gypsies: “A People without History” in the Narratives of the West”. Critical Inquiry, 18(4), ss. 843-884. Zizek, S. (2011). İdeolojinin Yüce Nesnesi (Tuncay Birkan, Çev.), Bülent Somay (Haz.). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Arus Yumul

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Yumul, A. (2018). Çingene’den Hanım Yaratmak. MSGSÜ Sosyal Bilimler(18), 236-248.