Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Stresle Baş Etmelerinde Din ve Maneviyatın Rolüne Yönelik Görüşleri: Nitel Bir Çalışma/ Foreign University Students' Opinions on The Role of Religion and Spirituality in Coping with Stress in Turkey: A Qualitative Study

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 123 - 139, 31.12.2023
https://doi.org/10.47105/nsb.1316686

Öz

Bu çalışma Türkiye’deki yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin stresle baş etmelerinde din ve maneviyatın etkisine yönelik görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma 65 gönüllü yabancı öğrenci ile yürütülmüştür. Görüşmeler bireysel olarak ve yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Veriler, Colaizzi'nin fenomenolojik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde dört kategori (stresle baş etmede maneviyatın katkısına yönelik düşünceler, yabancı uyruklu öğrenci olmaktan dolayı yaşanan sorunlar, maneviyatla ilgili yaşanan sorunlar ve ruh sağlığına yönelik uygulamalar) on bir alt tema (ruhsal, sosyal, fiziksel, iletişim/ortam, kişiler, ortam, kişiler, sosyal, fiziksel ve ruhsal) saptanmıştır. Öğrencilerin yaşadıkları zorluklarla mücadele etmeleri ve strese baş etmelerinde din ve maneviyatın çok önemli olduğu belirlenmiştir. Yabancı uyruklu öğrencilerin birçoğunun dini anlamda sorun yaşamadığı fakat maneviyatla ilgili sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin farklı bir ülkede yaşmaktan dolayı bazen yalnızlık hissettiği ve dışlanma yaşadığı bulgulanmıştır. Yabancı uyruklu öğrencilerin ruh sağlığını korumak ve geliştirmek için ailelerinden sosyal destek aldığı, sosyal aktiviteler ve dini uygulamalar yaptığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: uzunlamasına bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Altunay, E., Oral, G., ve Yalçınkaya, M. (2014). A qualitative research about mobbing implications in educational institutions. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Andrade, M. S., & Evans, N. W. (Eds.). (2009). International students: Strengthening a critical resource. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.
  • Baltacı, A., Coşkun, M. K., & Ceylan, İ. (2019). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin din eğitimi sorunları: din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri üzerine nitel bir araştırma. Darulfunun İlahiyat, 30(2), 383-405.
  • Baltaş, A., & Baltaş, Z. (2012). Stres ve basa çıkma yolları. 28. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Başkaya, E., & Demir, S. (2023). The problems and information needs of patients with bipolar disorder during the treatment process: A qualitative study in Turkey. Archives of Psychiatric Nursing, 42, 45-54.
  • Boztilki, M., & Ardıç, E. (2017). Maneviyat ve sağlık. Journal of Academic Research in Nursing, 3(1), 39-45.
  • Büşra, T., & Totan, T. (2021). Aile yaşamında maneviyat: aile psikolojik danışmasında maneviyatın değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-20.
  • Chai, P. P. M., Krägeloh, C. U., Shepherd, D., & Billington, R. (2012). Stress and quality of life in international and domestic university students: Cultural differences in the use of religious coping. Mental Health, Religion & Culture, 15, 265–277. doi:10.1080/13674676.2011.571665.
  • Charmaz, K. (2015). Teaching theory construction with initial grounded theory tools: A reflection on lessons and learning. Qualitative Health Research, 25(12), 1610-1622.
  • Cirhinlioğlu F.G. (2006). Üniversite öğrencilerinde utanç eğilimi, dini yönelimler, benlik kurguları ve psikolojik iyilik hali arasındaki ilişkiler. [Yayımlanmış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Ekşioğlu, H. (2011). İnanç ve dünya görüşüne sahip olma tarzlarıyla psikolojik iyi olma arasındaki ilişki. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Gardner, T. M., Krägeloh, C. U., & Henning, M. A. (2014). Religious coping, stress, and quality of life of Muslim university students in New Zealand. Mental Health, Religion & Culture, 17, 327–338. doi:10.1080/13674676.2013.804044
  • Green, W., Gannaway, D., Sheppard, K., & Jamarani, M. (2015). What's in their baggage? The cultural and social capital of Australian students preparing to study abroad. Higher Education Research & Development, 34(3), 513–526. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.973381.
  • Güllü, İ. (2016). Yeni bir göç türü olarak öğrenci göçü, kimlik ve dindarlık ilişkisi üzerine sosyolojik bir analiz. Journal Of International Social Research, 9(42).
  • Hsu, P. H. C., Krägeloh, C. U., Shepherd, D., & Billington, R. (2009). Religion/spirituality and quality of life of international tertiary students in New Zealand: An exploratory study. Mental Health, Religion & Culture, 12, 385–399. doi:10.1080/13674670902752920
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2018). Socıal and cultural problems of foreıgn students who study at unıversıtıes In Turkey. Electronic Turkish Studies, 13(10).
  • Karaca, A. (2021). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerine yönelik tutum ölçeği’nin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 465-486.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, (2), 26-39.
  • Koenig, H. G., King, D., & Carson, V. B. (2012). Handbook of religion and health. Oup Usa.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
  • Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44(1), 1-22.
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (Eds.). (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. John Wiley & Sons.
  • Morrow, R., Rodriguez, A., ve King, N. (2015). Colaizzi’s descriptive phenomenological method. The Psychologist, 28(8), 643–644.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. [Yayımlanmış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Ozer, S. (2015). Predictors of international students' psychological and sociocultural adjustment to the context of reception while studying at Aarhus University, Denmark. Scandinavian Journal of Psychology, 56(6), 717–725. https://doi.org/10.1111/sjop.12258.
  • Philip, S., Neuer Colburn, A. A., Underwood, L., & Bayne, H. (2019). The impact of religion/spirituality on acculturative stress among international students. Journal of College Counseling, 22(1), 27-40.
  • Quinn, J. (2008). Perspectives on spiritual development as part of youth development. New Directions for Student Leadership, 73–77. doi:10.1002/yd.257
  • Sağır, Z. (2020). Kültürleşme, dini başa çıkma ve yaşam memnuniyeti: türkiye’de yaşayan yabancı öğrenciler üzerine nicel bir araştırma. Kilitbahir, (17), 5-37.
  • Şahin, M., & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabanci uyruklu öğrencilerin akademik başari düzeyleri, yaşadiklari sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 88-113.
  • Şimşir, Z., Hamarta, E., & Dilmaç, B. (2020). Stresle başa çıkmanın yordayıcısı olarak yaşamın anlamı ve manevi deneyim. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(2), 509-528.
  • Tong, A.,Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item check list for interview sand focus groups. International Journal for Quality in HealthCare, 19(6), 349–357. https://doi.org/10.1093/intqh c/mzm042.
  • Tosyalıoğlu, M. B. (2021). Üniversite öğrencilerinde maneviyat ve psikolojik lyi oluş arasındaki ılişkinin ıncelenmesi. [Yayımlanmış doktora tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Tutar, H., Oruç, Ö. Ü. E., & Gürsel, Ö. G. Ö. (2022). Socıal scıences studıes journal. Journal,(E-Issn, 8(98), 1681-1690.
  • Ulutaşdemir, N., Ay, H., Göçmen, A., Uzun, S., & Kulakaç, N. (2022). Needs of caregivers of patients with palliative neurological problems: a qualitative study. Current Psychology, 1-7.
  • Wang, C. C., & Greenwood, K. M. (2015). Chinese nursing students' culture-related learning styles and behaviours: A discussion paper. International Journal of Nursing Sciences, 2(3), 253–258. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2015.07.009.
  • Willig, C. (2013). Introducing qualitative research in psychology, 3rd ed. Open University Press.
  • Yağmur, Ş. K. (2021). Yabancı dil olarak türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin motivasyon durumları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 1628-1639.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Qualitative research methods in social sciences, 10th ed. Seçkin Publishing.
  • Yıldırım, N., Aydoğan, A., & Bulut, M. (2021). A qualitative study on the experiences of the first nurses assigned to COVID‐19 units in Turkey. Journal of Nursing Management, 29(6), 1366-1374.
  • Yavuz, B., & Dilmaç, B. (2020). The relationship between psychological hardiness and mindfulness in university students: The role of spiritual well-being. Spiritual Psychology and Counseling, 5(3), 257-271.
  • Yoon, E., Chang, C. C. T., Clawson, A., Knoll, M., Aydin, F., Barsigian, L., & Hughes, K. (2015). Religiousness, spirituality, and eudaimonic and hedonic well-being. Counselling Psychology Quarterly, 28(2), 132-149.

Türkiye’deki Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Stresle Baş Etmelerinde Din ve Maneviyatın Rolüne Yönelik Görüşleri: Nitel Bir Çalışma/ Foreign University Students' Opinions on The Role of Religion and Spirituality in Coping with Stress in Turkey: A Qualitative Study

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 123 - 139, 31.12.2023
https://doi.org/10.47105/nsb.1316686

Öz

The research employed the criterion sampling method, a purposeful sampling approach, to select participants. Criterion sampling involves selecting individuals, events, objects, or situations that possess specific qualifications relevant to the research problem. The study sample comprised foreign students enrolled at Gümüşhane University. Inclusion criteria were being a voluntary foreign student with proficiency in Turkish, while exclusion criteria were non-university student status. To safeguard participant confidentiality, pseudonyms were used instead of real names.
The sample consisted of 35 female and 20 male participants, with 22 of them majoring in tourism guidance. Among the participants, 22 hailed from Azerbaijan, while 15 represented various African countries. The average age of foreign students was 17.57±2.19, ranging from 17 to 26 years old. Data collection occurred between January 15 and February 15, 2023, involving invited interviews with students who met the specified criteria. A total of 65 participants were interviewed in the study, with data collection concluding upon reaching data saturation. Interviews with foreign students were conducted using voice recorders in appropriate settings. Researchers utilized a semi-structured interview form, developed based on qualitative research methods, literature review, and input from three experts, and each interview lasted between 35 to 45 minutes.
Data analysis employed Colaizzi's (1978) 7-stage method for phenomenological studies. Key expressions within the interview texts were selected, reorganized into general terms, and then analyzed to elucidate underlying meanings. Researchers iteratively formulated and validated these meanings through discussions until consensus was achieved. Subsequently, themes and sub-themes were identified and organized in a clear and comprehensible manner. The research findings were shared with participants to enhance the accuracy and credibility of themes and content interpretation. Participant statements were included to allow readers to validate data interpretation and analysis.
In the data analysis, four primary categories were identified: 1) Perspectives on the Role of Spirituality in Coping with Stress, 2) Challenges Faced by Foreign Students, 3) Issues Related to Spirituality, and 4) Strategies for Mental Well-being. These categories encompassed eleven sub-themes, including aspects related to spirituality, social dynamics, physical well-being, and environmental factors.
The study revealed the significance of religion and spirituality in aiding foreign students in coping with challenges and managing stress. While most foreign students did not encounter religious issues, they often faced challenges related to spirituality. Feelings of isolation and exclusion due to living in a foreign country were occasionally reported. Notably, foreign students sought solace and support through familial connections, participation in social activities, and engagement in religious practices to safeguard and enhance their mental health.
In summary, this study offers initial insights into the significance of religion and spirituality in the stress-coping mechanisms of foreign university students studying in Turkey. The findings highlight the pivotal role of religion and spirituality in assisting students in managing challenges and stressors. It's notable that religious issues were not prevalent, but concerns related to spirituality emerged. Additionally, students occasionally experienced feelings of isolation and exclusion due to their foreign residence. To bolster their mental well-being, foreign students leaned on familial support, participation in social activities, and religious practices.
These outcomes underscore the importance of formulating policies that raise awareness of spirituality not only among guest students but also host students. It emphasizes the necessity for comprehensive initiatives aimed at fostering stronger interconnections among students.

Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: uzunlamasına bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Altunay, E., Oral, G., ve Yalçınkaya, M. (2014). A qualitative research about mobbing implications in educational institutions. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
  • Andrade, M. S., & Evans, N. W. (Eds.). (2009). International students: Strengthening a critical resource. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.
  • Baltacı, A., Coşkun, M. K., & Ceylan, İ. (2019). Suriyeli sığınmacı öğrencilerin din eğitimi sorunları: din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri üzerine nitel bir araştırma. Darulfunun İlahiyat, 30(2), 383-405.
  • Baltaş, A., & Baltaş, Z. (2012). Stres ve basa çıkma yolları. 28. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Başkaya, E., & Demir, S. (2023). The problems and information needs of patients with bipolar disorder during the treatment process: A qualitative study in Turkey. Archives of Psychiatric Nursing, 42, 45-54.
  • Boztilki, M., & Ardıç, E. (2017). Maneviyat ve sağlık. Journal of Academic Research in Nursing, 3(1), 39-45.
  • Büşra, T., & Totan, T. (2021). Aile yaşamında maneviyat: aile psikolojik danışmasında maneviyatın değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-20.
  • Chai, P. P. M., Krägeloh, C. U., Shepherd, D., & Billington, R. (2012). Stress and quality of life in international and domestic university students: Cultural differences in the use of religious coping. Mental Health, Religion & Culture, 15, 265–277. doi:10.1080/13674676.2011.571665.
  • Charmaz, K. (2015). Teaching theory construction with initial grounded theory tools: A reflection on lessons and learning. Qualitative Health Research, 25(12), 1610-1622.
  • Cirhinlioğlu F.G. (2006). Üniversite öğrencilerinde utanç eğilimi, dini yönelimler, benlik kurguları ve psikolojik iyilik hali arasındaki ilişkiler. [Yayımlanmış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Ekşioğlu, H. (2011). İnanç ve dünya görüşüne sahip olma tarzlarıyla psikolojik iyi olma arasındaki ilişki. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Gardner, T. M., Krägeloh, C. U., & Henning, M. A. (2014). Religious coping, stress, and quality of life of Muslim university students in New Zealand. Mental Health, Religion & Culture, 17, 327–338. doi:10.1080/13674676.2013.804044
  • Green, W., Gannaway, D., Sheppard, K., & Jamarani, M. (2015). What's in their baggage? The cultural and social capital of Australian students preparing to study abroad. Higher Education Research & Development, 34(3), 513–526. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.973381.
  • Güllü, İ. (2016). Yeni bir göç türü olarak öğrenci göçü, kimlik ve dindarlık ilişkisi üzerine sosyolojik bir analiz. Journal Of International Social Research, 9(42).
  • Hsu, P. H. C., Krägeloh, C. U., Shepherd, D., & Billington, R. (2009). Religion/spirituality and quality of life of international tertiary students in New Zealand: An exploratory study. Mental Health, Religion & Culture, 12, 385–399. doi:10.1080/13674670902752920
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2018). Socıal and cultural problems of foreıgn students who study at unıversıtıes In Turkey. Electronic Turkish Studies, 13(10).
  • Karaca, A. (2021). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerine yönelik tutum ölçeği’nin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 465-486.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, (2), 26-39.
  • Koenig, H. G., King, D., & Carson, V. B. (2012). Handbook of religion and health. Oup Usa.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
  • Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44(1), 1-22.
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (Eds.). (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. John Wiley & Sons.
  • Morrow, R., Rodriguez, A., ve King, N. (2015). Colaizzi’s descriptive phenomenological method. The Psychologist, 28(8), 643–644.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. [Yayımlanmış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Ozer, S. (2015). Predictors of international students' psychological and sociocultural adjustment to the context of reception while studying at Aarhus University, Denmark. Scandinavian Journal of Psychology, 56(6), 717–725. https://doi.org/10.1111/sjop.12258.
  • Philip, S., Neuer Colburn, A. A., Underwood, L., & Bayne, H. (2019). The impact of religion/spirituality on acculturative stress among international students. Journal of College Counseling, 22(1), 27-40.
  • Quinn, J. (2008). Perspectives on spiritual development as part of youth development. New Directions for Student Leadership, 73–77. doi:10.1002/yd.257
  • Sağır, Z. (2020). Kültürleşme, dini başa çıkma ve yaşam memnuniyeti: türkiye’de yaşayan yabancı öğrenciler üzerine nicel bir araştırma. Kilitbahir, (17), 5-37.
  • Şahin, M., & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabanci uyruklu öğrencilerin akademik başari düzeyleri, yaşadiklari sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 88-113.
  • Şimşir, Z., Hamarta, E., & Dilmaç, B. (2020). Stresle başa çıkmanın yordayıcısı olarak yaşamın anlamı ve manevi deneyim. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(2), 509-528.
  • Tong, A.,Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item check list for interview sand focus groups. International Journal for Quality in HealthCare, 19(6), 349–357. https://doi.org/10.1093/intqh c/mzm042.
  • Tosyalıoğlu, M. B. (2021). Üniversite öğrencilerinde maneviyat ve psikolojik lyi oluş arasındaki ılişkinin ıncelenmesi. [Yayımlanmış doktora tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Tutar, H., Oruç, Ö. Ü. E., & Gürsel, Ö. G. Ö. (2022). Socıal scıences studıes journal. Journal,(E-Issn, 8(98), 1681-1690.
  • Ulutaşdemir, N., Ay, H., Göçmen, A., Uzun, S., & Kulakaç, N. (2022). Needs of caregivers of patients with palliative neurological problems: a qualitative study. Current Psychology, 1-7.
  • Wang, C. C., & Greenwood, K. M. (2015). Chinese nursing students' culture-related learning styles and behaviours: A discussion paper. International Journal of Nursing Sciences, 2(3), 253–258. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2015.07.009.
  • Willig, C. (2013). Introducing qualitative research in psychology, 3rd ed. Open University Press.
  • Yağmur, Ş. K. (2021). Yabancı dil olarak türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin motivasyon durumları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 1628-1639.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Qualitative research methods in social sciences, 10th ed. Seçkin Publishing.
  • Yıldırım, N., Aydoğan, A., & Bulut, M. (2021). A qualitative study on the experiences of the first nurses assigned to COVID‐19 units in Turkey. Journal of Nursing Management, 29(6), 1366-1374.
  • Yavuz, B., & Dilmaç, B. (2020). The relationship between psychological hardiness and mindfulness in university students: The role of spiritual well-being. Spiritual Psychology and Counseling, 5(3), 257-271.
  • Yoon, E., Chang, C. C. T., Clawson, A., Knoll, M., Aydin, F., Barsigian, L., & Hughes, K. (2015). Religiousness, spirituality, and eudaimonic and hedonic well-being. Counselling Psychology Quarterly, 28(2), 132-149.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyolojide Niteliksel Yöntemler, Bölgesel Çalışmalar, Din Psikolojisi, Kültürlerarası Psikoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevda Uzun 0000-0002-5954-717X

Çimen Aslan 0000-0003-3085-179X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzun, S., & Aslan, Ç. (2023). Türkiye’deki Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Stresle Baş Etmelerinde Din ve Maneviyatın Rolüne Yönelik Görüşleri: Nitel Bir Çalışma/ Foreign University Students’ Opinions on The Role of Religion and Spirituality in Coping with Stress in Turkey: A Qualitative Study. Nitel Sosyal Bilimler, 5(2), 123-139. https://doi.org/10.47105/nsb.1316686