Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of the Most Important Teacher Problems Resulting from MoNE Policies from the Perspective of Union Officials

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 42 - 54, 21.12.2023

Öz

This study aims to determine the most important teacher problems arising from the policies of the Ministry of National Education and waiting to be solved from the point of view of union officials. In this study, the phenomenological model, which is a qualitative research method, was used to best serve the purpose of the research. The study group consisted of 36 teachers working at the management level of various unions in the province of Bolu during the 2022/2023 academic year. A semi-structured interview form was used as the data collection tool. According to the scores given by the union official participants, the most important teacher problems arising from the policies of the Ministry of Education are in the order of importance: teachers' salaries are insufficient and the tax bracket is not fixed, the teaching profession is discredited, the inadequacy of the policy of applying teacher career steps, the injustices in the policy of additional courses given to teachers, the insufficient personal rights of teachers, the implementation of paid teaching policy, the problematic policies in the appointment of norm staff and teachers, unqualified administrator assignments, the prevention and inadequacy of teachers' use of their union rights, and making teachers perform extra-role work.

Kaynakça

  • Akcan, E., Polat, S., & Ölçüm, D. (2017). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre sendikal faaliyetlerin okullara etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1101- 1119.
  • Argon, T., & Sipahioğlu, M. (2015). Eğitim sendika yönetici ve üyelerinin MEB insan kaynakları yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 315-334. doi:10.17860/efd.05075
  • Aydın, R. (2007). Türkiye'de Eğitimle İlgili Yapılan Bilimsel Toplantılarda ve Milli Eğitim Şuralarında Ele Alınan Öğretmen Sorunları ile Milli Eğitim Bakanlığı Politika ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi (1980-2004). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Berkant, H. G., & Gül, M. (2017). Sendika üyesi öğretmenlerin sendikalara yönelik algıları ve sendikalardan beklentileri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 419-442.
  • Deveci, Ö., & Aykaç, N. (2019). Temel eğitimde yaşanan sorunları inceleyen çalışmaların değerlendirilmesi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 277-301.
  • Eraslan, L. (2012). Günümüz öğretmen sendikacılığının değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 1(1), 59-72.
  • Gül, H. (2008). Türkiye’nin eğitim sorunları, AKP’nin eğitime bakışı ve çözüm önerileri. Toplum ve Demokrasi, 2(3), 181–196.
  • Gündüz, Y., & Can, E. (2011). Öğretmenlerin eğitim sistemi ve uygulamalarına ilişkin güncel sorunları algılama düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 745-774.
  • Güneş Karaman, H., & Erdoğan, Ç. (2016). Türkiye'deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme: Amaçlar, beklentiler ve sorunlar. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 123-140. doi:10.19126/suje.62122
  • Habacı, İ., Karataş, E., Adıgüzelli, F., Ürker, A., & Atıcı, R. (2013). Öğretmenlerin güncel sorunları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6), 263- 277.
  • Kara, M. (2020). Eğitim paydaşlarının görüşleri doğrultusunda Türk eğitim sisteminin sorunları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1650-1694. doi:10.29299/kefad.853999
  • Karataş, K., & Çakan, S. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla eğitim - öğretim sorunları: Bismil ilçesi örneği. İlköğretim Online, 17(2), 834-847. doi:10.17051/ilkonline.2018.419313
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023, Mayıs 21). https://www.meb.gov.tr/2021-2022-orgun-egitimistatistikleri-aciklandi/haber/27552/tr adresinden alındı
  • Neyişci, N., Turabik, T., Gün, F., & Kısa, N. (2020). Öğretmen adaylarının perspektifinden Türk eğitim sisteminin sorunları ve olası çözüm önerileri. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2257- 2270. doi:doi: 10.24106/kefdergi.4095
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Sezgin Nartgün, Ş., & Nartgün, Z. (2018). Sendika Yöneticilerinin Öğretmenleri Örgütlemede Yaşadıkları Problemler, The 27th International Conference on Educational Sciences’da sunulmuştur, Antalya.
  • T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2022, Temmuz 2). İstatistikler. Kamu Görevlileri Sendika ve Üye Sayıları Hakkında Tebliğler: https://www.csgb.gov.tr/istatistikler/calismahayati-istatistikleri/sendikal-istatistikler/kamu-gorevlileri-sendika-uye-sayilari-hakkindatebligler/ adresinden alındı
  • Taşdan, M. (2012). Eğitim işkolundaki sendikaların yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri - Nitel bir çalışma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 57-78.
  • Uygun, S. (2012). Basında öğretmen sorunları. Millî Eğitim Dergisi(194), 72-91. Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 942-973.

MEB Politikalarından Kaynaklanan Çözüm Bekleyen En Önemli Öğretmen Sorunlarının Sendika Yetkililerinin Bakış Açısından İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 42 - 54, 21.12.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı sendika yetkilisi olan öğretmenlerin bakış açısından MEB politikalarından kaynaklanan ve çözüm bekleyen en önemli öğretmen sorunlarının neler olduğunu belirlemektir. Bu çalışmada, araştırmanın amacına en iyi hizmet edecek şekilde nitel araştırma yönteminden olan fenomenoloji modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022/2023 eğitim öğretim yılında Bolu ilinde çeşitli sendikaların yönetim kademesinde görev yapan 36 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Sendika yetkilisi katılımcıların verdikleri puanlara göre MEB politiklarından kaynaklanan en önemli öğretmen sorunları önem sırasına göre; öğretmenlerin maaşlarının yetersiz olması ve vergi diliminin sabit olmaması, öğretmenlik mesleğinin itibarsızlaştırılması, öğretmen kariyer basamakları uygulaması politikasının yetersizliği, öğretmenlere verilen ek ders politikasında var olan adaletsizlikler, öğretmen özlük haklarının yetersiz olması, ücretli öğretmenlik politikası uygulaması, norm kadro ve öğretmen atamada var olan sorunlu politikalar, liyakatsiz yönetici görevlendirmeleri, öğretmenlerin sendikal haklarını kullanmalarının engellenmesi ve yetersizliği ve öğretmenlere rol fazlası işler yaptırılmasıdır.

Kaynakça

  • Akcan, E., Polat, S., & Ölçüm, D. (2017). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre sendikal faaliyetlerin okullara etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1101- 1119.
  • Argon, T., & Sipahioğlu, M. (2015). Eğitim sendika yönetici ve üyelerinin MEB insan kaynakları yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 315-334. doi:10.17860/efd.05075
  • Aydın, R. (2007). Türkiye'de Eğitimle İlgili Yapılan Bilimsel Toplantılarda ve Milli Eğitim Şuralarında Ele Alınan Öğretmen Sorunları ile Milli Eğitim Bakanlığı Politika ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi (1980-2004). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Berkant, H. G., & Gül, M. (2017). Sendika üyesi öğretmenlerin sendikalara yönelik algıları ve sendikalardan beklentileri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 419-442.
  • Deveci, Ö., & Aykaç, N. (2019). Temel eğitimde yaşanan sorunları inceleyen çalışmaların değerlendirilmesi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 277-301.
  • Eraslan, L. (2012). Günümüz öğretmen sendikacılığının değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 1(1), 59-72.
  • Gül, H. (2008). Türkiye’nin eğitim sorunları, AKP’nin eğitime bakışı ve çözüm önerileri. Toplum ve Demokrasi, 2(3), 181–196.
  • Gündüz, Y., & Can, E. (2011). Öğretmenlerin eğitim sistemi ve uygulamalarına ilişkin güncel sorunları algılama düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 745-774.
  • Güneş Karaman, H., & Erdoğan, Ç. (2016). Türkiye'deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme: Amaçlar, beklentiler ve sorunlar. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 123-140. doi:10.19126/suje.62122
  • Habacı, İ., Karataş, E., Adıgüzelli, F., Ürker, A., & Atıcı, R. (2013). Öğretmenlerin güncel sorunları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6), 263- 277.
  • Kara, M. (2020). Eğitim paydaşlarının görüşleri doğrultusunda Türk eğitim sisteminin sorunları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1650-1694. doi:10.29299/kefad.853999
  • Karataş, K., & Çakan, S. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla eğitim - öğretim sorunları: Bismil ilçesi örneği. İlköğretim Online, 17(2), 834-847. doi:10.17051/ilkonline.2018.419313
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023, Mayıs 21). https://www.meb.gov.tr/2021-2022-orgun-egitimistatistikleri-aciklandi/haber/27552/tr adresinden alındı
  • Neyişci, N., Turabik, T., Gün, F., & Kısa, N. (2020). Öğretmen adaylarının perspektifinden Türk eğitim sisteminin sorunları ve olası çözüm önerileri. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2257- 2270. doi:doi: 10.24106/kefdergi.4095
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Sezgin Nartgün, Ş., & Nartgün, Z. (2018). Sendika Yöneticilerinin Öğretmenleri Örgütlemede Yaşadıkları Problemler, The 27th International Conference on Educational Sciences’da sunulmuştur, Antalya.
  • T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. (2022, Temmuz 2). İstatistikler. Kamu Görevlileri Sendika ve Üye Sayıları Hakkında Tebliğler: https://www.csgb.gov.tr/istatistikler/calismahayati-istatistikleri/sendikal-istatistikler/kamu-gorevlileri-sendika-uye-sayilari-hakkindatebligler/ adresinden alındı
  • Taşdan, M. (2012). Eğitim işkolundaki sendikaların yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri - Nitel bir çalışma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 57-78.
  • Uygun, S. (2012). Basında öğretmen sorunları. Millî Eğitim Dergisi(194), 72-91. Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 942-973.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Alper Özocak 0000-0002-9570-7441

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özocak, A. (2023). MEB Politikalarından Kaynaklanan Çözüm Bekleyen En Önemli Öğretmen Sorunlarının Sendika Yetkililerinin Bakış Açısından İncelenmesi. Political Economy and Management of Education, 4(2), 42-54.

Copyrights for the articles are retained by the author(s), with first publication rights granted to the Journal.

The work is licensed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License