Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Job Satisfaction and Subjective Well-Being between Students at The Board of Directors of Unıversity Student Societies and Those Who Do Not on The Board of Directors

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 82 - 93, 26.12.2023

Öz

University student communities play an important role in students' university choices and positively affect their motivation and personal development processes. This research aims to examine whether students' employment in management positions in student societies has an impact on their well-being and job satisfaction. In the research, job satisfaction and subjective well-being scales were used while examining Isparta Süleyman Demirel University Student Communities. Pearson correlation and regression analysis was performed to determine the relationships between variables. It was held with the participation of 152 university students from 43 different departments. With the difference tests, it was seen that the job satisfaction levels of the participants who held the position of chairman of the board of directors in the communities were higher than the job satisfaction levels of the participants who held the position of members in the communities. As a result of multiple comparisons, the subjective wellbeing
levels of the participants who were on the board of directors in the communities were higher than the
subjective well-being levels of the participants who were members of the communities. As a result, as the positions of people in student communities rise, both their job satisfaction and subjective well-being increase.

Kaynakça

  • Aşan, Y. & Erenler, A. (2008). İş tatmini ve yaşam tatmini ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 203-216.
  • Akduman, G. & Karahan, G. (2022). Öznel iyi oluş ve benlik saygısının iletişim becerileri üstündeki etkisinin incelenmesi: sivil havacılık kabin hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde bir alan araştırması. Journal Of Sustainable Education Studies, 3(1), 10-23.
  • Akyürek, Z. & Sezgin, A. (2022). Kavramsal ve kurumsal çerçeveden hareketle öznel iyi oluş kavramı ve iktisat bilimi ile ilişkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 4(10), 129-140.
  • Alparslan, A. M. (2016). Emek işçilerinde fazladan rol davranışının öncülü: iş tatmini mi iş yerinde mutluluk mu. Atatürk Üniversitesi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(1), 203-215.
  • Angner, E. (2011). The Evolution of Eupathics: The historical roots of subjective measures of wellbeing, International Journal of Wellbeing, 1(1), 4-41.
  • Başol, O. & Çömlekçi, M. F. (2020). İş tatmini ölçeğinin uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(2), 17-31.
  • Bağcı, B. (2018). Birey-örgüt uyumunun iş tatmini üzerine etkisi: sağlık kurumlarında bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 0-0.
  • Bal Turan, E., Uğurlu, A., Şakar, M. & Sarıkaya, E. (2018). Öğrenci taraftar topluluklarının futbol fanatiklik düzeylerinin belirlenmesi: Akdeniz Üniversitesi örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 74-80.
  • Çam Türkan, Ç. (2022). Üniversite öğrencilerinin değer yargıları ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişki. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(1), 68-78.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Derin, S. & Bilge, F. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 6(46), 35-51.
  • Diener, E. (2006). Guidelines for national indicators of subjective well–being and being. Journal of Happiness Studies, 7(4): 397- 404.
  • Diener, E., & Lucas, R. E. (1999). Personality and subjective well-being. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), well-being: foundations of hedonic psychology. Russell Sage Foundation. 213-229.
  • Dilmaç, B., & BAŞ, A. (2019). Ergenlerin sahip oldukları değerler, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3685-3697. https://doi.org/10.33206/mjss.546820
  • Eskici, M. & Aktaş, R. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenci kulüplerine yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1(ÖZEL)), 31-40.
  • Gencer, N. (2018). Öznel iyi oluş: genel bir bakış. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (3), 2621-2638.
  • Hall, D. A. (2006). Participation in a campus recreation program and its effect on student retention. Recreational Sports Journal, 30(1), 40-45.
  • Işık, M. & Uygun, N. (2023). Esnek çalışma uygulamalarının öznel iyi oluş ve iş tatminine etkisini incelemeye yönelik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (3), 229-242 . DOI: 10.52791/aksarayiibd.1138460
  • Kaya, C., Ekici, S. & Öntürk, Y. (2022). Öğrenci toplulukları üyelerinin boş zaman tutumları ve örgütsel bağlılıklarının incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 417-430.
  • Karakuş, Ç. (2019). Çalışma hayatında iş tatmini ve iş stresi: özel bir hastanede çalışan hemşireler üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiDergisi, 3(1), 92-104.
  • Oyur, E., Mercan, N., Şaylan, O. & Buran, A. Ç. (2012). İş ortamında duyguları ifade etme ve iletişim becerileri üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 97- 106.
  • Özdemir, Y., & Koruklu, N. (2013). İlk ergenlikte ana-babaya bağlanma, Okula Bağlanma ve Yaşam Doyumu. İlköğretim Online, 12(3), 836-848.
  • Şahin, M., Baş, M. & Çelik, A. (2015). Öznel iyi oluş ve spor. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 23-31.
  • Şimşir İ., Seyran F. (2020). İş tatmininin önemi ve etkileri. MEYAD Akademi, 1(1), 25-42.
  • Turan, İ., Duysak, A. & Kuğuoğlu, İ. H. (2017). Üniversite öğrenci topluluklarının toplumsallaşmada yeri ve önemi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 203-217.
  • Uslu Divanoğlu, S. & Usta, Ş. (2017). İş tatmini ve demografik özellikler arasındaki ilişki: bir alan araştırması. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 108-129.
  • Yağcı, T. & Uçar, M. (2018). İletişimde engeller ve etkinlik. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 142-160. Yaman E. (2020). Çalışma hayatında uzlaşma. MEYAD Akademi, 1(1), 66-78.

Üniversite Öğrenci Topluluklarının Yönetim Kurullarında Görev Alan Öğrenciler ile Görev Almayanlar Arasındaki İş Tatmini ve Öznel İyi Oluşun İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 82 - 93, 26.12.2023

Öz

Üniversite öğrenci toplulukları, öğrencilerin hem üniversite seçimlerinde etkin önem taşımakta hem de öğrencilerin motivasyon ve kişisel gelişim süreçlerini olumlu yönde etkilemektedir. Bu araştırmada öğrencilerin, öğrenci topluluklarında yönetim pozisyonlarında görev alıp almamalarının iyi oluş ve iş tatminleri üzerinde etkisi olup olmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrenci Toplulukları ele alınırken iş tatmini ve öznel iyi oluş ölçekleri kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkileri tespit etmek amacıyla Pearson korelasyon ve Regresyon analizi yapılmıştır. 43 farklı bölümden 152 üniversite öğrencisinin katılımı ile gerçekleşmiştir. Yapılan fark testleri ile topluluklarda yönetim kurulu başkanı pozisyonunda bulunan katılımcıların iş tatmini düzeyleri, topluluklarda üye pozisyonunda bulunan katılımcıların iş tatmini düzeylerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Çoklu karşılaştırma sonucunda topluluklarda yönetim kurulunda yer alan katılımcıların öznel iyi oluş düzeyleri, topluluklarda üye pozisyonunda bulunan katılımcıların öznel iyi oluş düzeylerine göre daha yüksek çıkmıştır. Sonuç olarak, öğrenci topluluklarında yer alan kişilerin pozisyonları yükseldikçe hem iş tatminleri hem de öznel iyi oluşları artış göstermektedir.

Kaynakça

  • Aşan, Y. & Erenler, A. (2008). İş tatmini ve yaşam tatmini ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 203-216.
  • Akduman, G. & Karahan, G. (2022). Öznel iyi oluş ve benlik saygısının iletişim becerileri üstündeki etkisinin incelenmesi: sivil havacılık kabin hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde bir alan araştırması. Journal Of Sustainable Education Studies, 3(1), 10-23.
  • Akyürek, Z. & Sezgin, A. (2022). Kavramsal ve kurumsal çerçeveden hareketle öznel iyi oluş kavramı ve iktisat bilimi ile ilişkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 4(10), 129-140.
  • Alparslan, A. M. (2016). Emek işçilerinde fazladan rol davranışının öncülü: iş tatmini mi iş yerinde mutluluk mu. Atatürk Üniversitesi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(1), 203-215.
  • Angner, E. (2011). The Evolution of Eupathics: The historical roots of subjective measures of wellbeing, International Journal of Wellbeing, 1(1), 4-41.
  • Başol, O. & Çömlekçi, M. F. (2020). İş tatmini ölçeğinin uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(2), 17-31.
  • Bağcı, B. (2018). Birey-örgüt uyumunun iş tatmini üzerine etkisi: sağlık kurumlarında bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 0-0.
  • Bal Turan, E., Uğurlu, A., Şakar, M. & Sarıkaya, E. (2018). Öğrenci taraftar topluluklarının futbol fanatiklik düzeylerinin belirlenmesi: Akdeniz Üniversitesi örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 74-80.
  • Çam Türkan, Ç. (2022). Üniversite öğrencilerinin değer yargıları ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişki. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(1), 68-78.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Derin, S. & Bilge, F. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 6(46), 35-51.
  • Diener, E. (2006). Guidelines for national indicators of subjective well–being and being. Journal of Happiness Studies, 7(4): 397- 404.
  • Diener, E., & Lucas, R. E. (1999). Personality and subjective well-being. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), well-being: foundations of hedonic psychology. Russell Sage Foundation. 213-229.
  • Dilmaç, B., & BAŞ, A. (2019). Ergenlerin sahip oldukları değerler, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3685-3697. https://doi.org/10.33206/mjss.546820
  • Eskici, M. & Aktaş, R. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenci kulüplerine yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1(ÖZEL)), 31-40.
  • Gencer, N. (2018). Öznel iyi oluş: genel bir bakış. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (3), 2621-2638.
  • Hall, D. A. (2006). Participation in a campus recreation program and its effect on student retention. Recreational Sports Journal, 30(1), 40-45.
  • Işık, M. & Uygun, N. (2023). Esnek çalışma uygulamalarının öznel iyi oluş ve iş tatminine etkisini incelemeye yönelik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (3), 229-242 . DOI: 10.52791/aksarayiibd.1138460
  • Kaya, C., Ekici, S. & Öntürk, Y. (2022). Öğrenci toplulukları üyelerinin boş zaman tutumları ve örgütsel bağlılıklarının incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 417-430.
  • Karakuş, Ç. (2019). Çalışma hayatında iş tatmini ve iş stresi: özel bir hastanede çalışan hemşireler üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiDergisi, 3(1), 92-104.
  • Oyur, E., Mercan, N., Şaylan, O. & Buran, A. Ç. (2012). İş ortamında duyguları ifade etme ve iletişim becerileri üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 97- 106.
  • Özdemir, Y., & Koruklu, N. (2013). İlk ergenlikte ana-babaya bağlanma, Okula Bağlanma ve Yaşam Doyumu. İlköğretim Online, 12(3), 836-848.
  • Şahin, M., Baş, M. & Çelik, A. (2015). Öznel iyi oluş ve spor. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 23-31.
  • Şimşir İ., Seyran F. (2020). İş tatmininin önemi ve etkileri. MEYAD Akademi, 1(1), 25-42.
  • Turan, İ., Duysak, A. & Kuğuoğlu, İ. H. (2017). Üniversite öğrenci topluluklarının toplumsallaşmada yeri ve önemi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 203-217.
  • Uslu Divanoğlu, S. & Usta, Ş. (2017). İş tatmini ve demografik özellikler arasındaki ilişki: bir alan araştırması. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 108-129.
  • Yağcı, T. & Uçar, M. (2018). İletişimde engeller ve etkinlik. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 142-160. Yaman E. (2020). Çalışma hayatında uzlaşma. MEYAD Akademi, 1(1), 66-78.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mert Karacan 0000-0003-2782-6809

Begüm Tezel 0009-0008-1477-3000

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karacan, M., & Tezel, B. (2023). Üniversite Öğrenci Topluluklarının Yönetim Kurullarında Görev Alan Öğrenciler ile Görev Almayanlar Arasındaki İş Tatmini ve Öznel İyi Oluşun İncelenmesi. SDÜ İFADE, 5(2), 82-93.