Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

PERFORMANCE MANAGEMENT IN HEALTHCARE INSTITUTIONS: SECOND STAGE APPLICATIONS

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 98 - 115, 31.12.2021

Öz

One of the newest approaches brought by the concept of contemporary public administration is the performance phenomenon. Performance is the quantitative and qualitative result of the planned actions and efforts of individuals or groups to fulfill their tasks in a given period of time. On the other hand, performance management is a useful tool to achieve goals such as improving the quality, efficiency, inclusiveness, accessibility, fair and effective distribution of health services.
In recent years, performance evaluation methods in the field of health in Turkey, especially in public hospitals, have gained great importance as they are used both to measure the financial and health service production performances of institutions and to realize the wage payments of the personnel.
In this study, the concept of performance and management were evaluated and its application and effects in secondary health care facilities were examined.

Kaynakça

  • Aguinis, H. (2013). Performance Management Third Edition. Indiana : Kelley School of Business Indiana University.
  • Akal, Z. (1998). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi, . Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Akal, Z. (2002). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi : Çok Yönlü Performans Göstergeleri. Ankara: MPM Yayınları, 5. Baskı.
  • Akçakaya, M. (2012). "Kamu Sektöründe Performans Yönetimi Ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar", Karadeniz Araştırmaları.,181): 171‐202.
  • Aslan, E. (2011). Performansa Dayalı Ödeme: Sağlık Bakanlığı Uygulaması. Maliye Dergisi. 160(1): 423-438.
  • Aydın, A. H. (Ankara). Yönetim Bilimi,. 2008: Seçkin Yayınları, 2.baskı.
  • Aydın, S. ve Demir, M. vd. (2009). Sağlıkta Kurumsal Performans ve kalite Uygulamaları. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Ceylan, Z. (2009). "Performansa Dayalı Ücretlendirme Modelleri ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme", Sayıştay Dergisi, Temmuz-Aralık Sayısı, (74), 45-72.
  • Coşkun, A. (2007). Stratejik Performans Yönetimi ve Performans Karnesi. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Curtright, J. W.-S.-S.-E. (2000). Strategic Performance Management: Development of a Performance Measurement At The Mayo Clinic (Akt. Dereköy, F. vd.) (Cilt 45). Journal of Healthcare Management.
  • Dereköy, F., Kalmış, H. (2013), "Hastanelerde Performans Ölçümünün Muhasebe Bilgi Sistemiyle lişkilendirilmesi", Bursa: Muhasebe ve Finansman Dergisi, (58): 139-160.
  • Güler, H., & vd. (2015), "Sağlıkta Yönetici Performansı Ölçüm Modeli ve Uygulama Başarısı", Ankara: Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 8(2): 1-26.
  • Halis, M., & Şimşir, İ. (2017). "Kamu Hastanelerġnde Kurumsal Performans Uygulamaları: Yönetici Ve Diğer Personel Tutumlarının İncelenmesi", Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2): 22-32.
  • Işığıçok, E. (2008), "Performans Ölçümü, Yönetimi Ve İstatistiksel Analizi", İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri Ve İstatistik Dergisi, (7):1-23.
  • Kestane, D. (2003), "Performansa Dayalı Ücret Sistemi ve Kamu Kesiminde Uygulanabilirliği", Maliye Dergisi, Ocak-Nisan Sayısı, 142(144), 126-144.
  • Loeb, J. M. (2004). The Current State of Performance Measurement in Health Care (Akt. Dereköy, F. vd.) (Cilt 16). International Journal for Quality in Health Care.
  • Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme (Akt. Işığıçok, E.). Ankara: ÖSYM Yayınları, Genişletilmiş ikinci baskı, Ankara,1992-2.
  • Öztürk, A. (2010), Sağlıkta Performans ve Kalite Yönetimi, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2005), İnsan Kaynakları Yönetimi, 2.Baskı, Ankara: Beta Yayınları.
  • Sağlık Bakanlığı Yataklı Tedavi Kurumları Kurumsal Kaliteyi Geliştirme ve Performans Değerlendirme Yönergesi, (01.01.2005 tarih ve 22 sayılı)
  • Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik . (04/03/2020 tarih 31058 sayılı Resmî Gazete, son güncel hali).
  • Smith, P. (2002), Performance Management in British Health Care: Will It Deliver? Health Affairs, (Akt. Kaptanoğlu, A.Y.) (Cilt 3). People Health Foundation, Inc.
  • Türkçe Sözlük, (2011), Ankara : Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uyargil, C., Adal, Z. vd. (2008), İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Uysal, Ş. (2015), "Performans Yönetimi Sisteminin Tanımı, Tarihçesi, Amaç Ve Temel Unsurlarına Genel Bir Bakış", Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(2):32-39.
  • Üner, S. (2006) Sağlık Ocakları Performans Değerlendirme Modeli Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Yönetimi Programı, Ankara
  • Yüksel, İ., Sayın, K.Ş (2020), "Kamu Hastanelerinde Hekimlere Yönelik Performansa Dayalı Ek Ödeme Model Önerisi", Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 23(3), 387-410.
  • Zairi, M. (1994). Measuring Performans For Business Results,. London: Chapman&Hall, UK.

SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 98 - 115, 31.12.2021

Öz

Çağdaş kamu yönetimi kavramının getirdiği en yeni yaklaşımlardan biri de performans olgusudur. Performans, belirli bir süre içinde bireylerin veya grupların görevlerini yerine getirmek için yaptıkları planlı eylem ve çabalarının nicel ve nitel sonucudur. Öte yandan performans yönetimi, sağlık hizmetlerinin kalitesinin, verimliliğinin, kapsayıcılığının, erişilebilirliğinin, adaletli ve etkin dağılımının iyileştirilmesi gibi hedeflere ulaşmak için yararlı bir araçtır.
Türkiye’de son yıllarda sağlık alanında, özellikle de kamu hastanelerinde performans değerlendirme yöntemleri, kurumların hem finansal ve sağlık hizmet üretim performanslarını ölçmede hem de personelin ücret ödemelerini gerçekleştirmede kullanıldığı için büyük önem kazanmıştır.
Bu çalışmada performans ve yönetimi kavramları değerlendirilerek ikinci basamak sağlık tesislerinde uygulanması ve etkileri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Aguinis, H. (2013). Performance Management Third Edition. Indiana : Kelley School of Business Indiana University.
  • Akal, Z. (1998). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi, . Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Akal, Z. (2002). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi : Çok Yönlü Performans Göstergeleri. Ankara: MPM Yayınları, 5. Baskı.
  • Akçakaya, M. (2012). "Kamu Sektöründe Performans Yönetimi Ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar", Karadeniz Araştırmaları.,181): 171‐202.
  • Aslan, E. (2011). Performansa Dayalı Ödeme: Sağlık Bakanlığı Uygulaması. Maliye Dergisi. 160(1): 423-438.
  • Aydın, A. H. (Ankara). Yönetim Bilimi,. 2008: Seçkin Yayınları, 2.baskı.
  • Aydın, S. ve Demir, M. vd. (2009). Sağlıkta Kurumsal Performans ve kalite Uygulamaları. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi ve Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Ceylan, Z. (2009). "Performansa Dayalı Ücretlendirme Modelleri ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme", Sayıştay Dergisi, Temmuz-Aralık Sayısı, (74), 45-72.
  • Coşkun, A. (2007). Stratejik Performans Yönetimi ve Performans Karnesi. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Curtright, J. W.-S.-S.-E. (2000). Strategic Performance Management: Development of a Performance Measurement At The Mayo Clinic (Akt. Dereköy, F. vd.) (Cilt 45). Journal of Healthcare Management.
  • Dereköy, F., Kalmış, H. (2013), "Hastanelerde Performans Ölçümünün Muhasebe Bilgi Sistemiyle lişkilendirilmesi", Bursa: Muhasebe ve Finansman Dergisi, (58): 139-160.
  • Güler, H., & vd. (2015), "Sağlıkta Yönetici Performansı Ölçüm Modeli ve Uygulama Başarısı", Ankara: Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 8(2): 1-26.
  • Halis, M., & Şimşir, İ. (2017). "Kamu Hastanelerġnde Kurumsal Performans Uygulamaları: Yönetici Ve Diğer Personel Tutumlarının İncelenmesi", Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2): 22-32.
  • Işığıçok, E. (2008), "Performans Ölçümü, Yönetimi Ve İstatistiksel Analizi", İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri Ve İstatistik Dergisi, (7):1-23.
  • Kestane, D. (2003), "Performansa Dayalı Ücret Sistemi ve Kamu Kesiminde Uygulanabilirliği", Maliye Dergisi, Ocak-Nisan Sayısı, 142(144), 126-144.
  • Loeb, J. M. (2004). The Current State of Performance Measurement in Health Care (Akt. Dereköy, F. vd.) (Cilt 16). International Journal for Quality in Health Care.
  • Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme (Akt. Işığıçok, E.). Ankara: ÖSYM Yayınları, Genişletilmiş ikinci baskı, Ankara,1992-2.
  • Öztürk, A. (2010), Sağlıkta Performans ve Kalite Yönetimi, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2005), İnsan Kaynakları Yönetimi, 2.Baskı, Ankara: Beta Yayınları.
  • Sağlık Bakanlığı Yataklı Tedavi Kurumları Kurumsal Kaliteyi Geliştirme ve Performans Değerlendirme Yönergesi, (01.01.2005 tarih ve 22 sayılı)
  • Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik . (04/03/2020 tarih 31058 sayılı Resmî Gazete, son güncel hali).
  • Smith, P. (2002), Performance Management in British Health Care: Will It Deliver? Health Affairs, (Akt. Kaptanoğlu, A.Y.) (Cilt 3). People Health Foundation, Inc.
  • Türkçe Sözlük, (2011), Ankara : Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uyargil, C., Adal, Z. vd. (2008), İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Uysal, Ş. (2015), "Performans Yönetimi Sisteminin Tanımı, Tarihçesi, Amaç Ve Temel Unsurlarına Genel Bir Bakış", Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(2):32-39.
  • Üner, S. (2006) Sağlık Ocakları Performans Değerlendirme Modeli Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Yönetimi Programı, Ankara
  • Yüksel, İ., Sayın, K.Ş (2020), "Kamu Hastanelerinde Hekimlere Yönelik Performansa Dayalı Ek Ödeme Model Önerisi", Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 23(3), 387-410.
  • Zairi, M. (1994). Measuring Performans For Business Results,. London: Chapman&Hall, UK.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Ömer Taşkın 0000-0002-7916-1856

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taşkın, Ö. (2021). SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 3(2), 98-115.
AMA Taşkın Ö. SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi. Aralık 2021;3(2):98-115.
Chicago Taşkın, Ömer. “SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI”. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2021): 98-115.
EndNote Taşkın Ö (01 Aralık 2021) SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi 3 2 98–115.
IEEE Ö. Taşkın, “SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI”, SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 98–115, 2021.
ISNAD Taşkın, Ömer. “SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI”. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi 3/2 (Aralık 2021), 98-115.
JAMA Taşkın Ö. SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi. 2021;3:98–115.
MLA Taşkın, Ömer. “SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI”. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2021, ss. 98-115.
Vancouver Taşkın Ö. SAĞLIK KURUMLARINDA PERFORMANS YÖNETİMİ: İKİNCİ BASAMAK UYGULAMALARI. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi. 2021;3(2):98-115.


CC LİCENSE

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.