Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yahudilerin Tapınak Siyaseti ve Semavi Mâbed

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 52, 30.07.2017
https://doi.org/10.32711/tiad.347642

Öz



Mâbed, Yahudi mevcudiyetinin bir sigortası
mahiyetindedir. Yahudiliğin kurumsallaştığının bir göstergesi olan Mâbed; bu
dinin müntesiplerince vazgeçilmez bir idea haline gelmiştir. İlk dönemlerde
Süleyman Mâbedi, bütün fonksiyonlarıyla Yahudiliğin merkezinde bir yer
edinmişken, günümüzde ise bu yapının yokluğu Yahudilerde derin travmalara neden
olmuştur. Çünkü tapınaksız kalan Yahudiler, Mâbedsiz hayatın etkisini
kaldıramamışlardır. Her yönden paramparça olmuş bir toplumun devamlılığı için
alternatif çözüm yolları bulmaya yönelmişlerdir. Özellikle Semavi Mâbed fikri,
yeryüzü Mâbedinin (Süleyman Mâbedi) yıkılması öncesi ve sonrasında Yahudi
toplumunun varlığının devamını sağlayan olgulardan biri olarak ortaya
çıkmıştır. Yahudilerin Tapınak Siyaseti ve Semavi Mâbed başlıklı bu çalışmada,
Mâbed eksenindeki Yahudi düşüncesinin, bakış açısını tespit etmek gibi bir
durum karşımıza çıkmaktadır. Burada ki maksat, Yahudi siyasi ve dini birçok
alandaki geleceğe dair düşüncesinin ne üzerine temellendirildiğini genel bir
çerçevede sunmaktadır. Hassaten Yahudi kutsal metinlerinde tapınağın tekrar
inşasına yönelik müjdeli, umut verici, iyimser açıklamalar bu ihtiyacın
derecesini göstermektedir. Mâbedin ihyasına yönelik belirtilen her türlü
beyanatlar Yahudileri her dönem ayakta tutmaya dair söylemler olmuştur. Zira
Yahudiler için, Mâbedin dünyada ya da semada, bir şekilde var olması kaçınılmaz
bir husustur.

Kaynakça

  • Ackroyd, Peter R., Exile and Restoration/A Study of Hebrew Thought of the Sixth Century B.C., Philadelphia: TheWestminster Press, 1975.
  • Agus, A., “Judaism”, Historical Atlas of the Religions of the World, Newyork: Macmillan Publishing Co. 1974, s. 147-148.
  • Avi Yonah, Michael, “Temple, Second Teple, From the Roman Conquest until the Destruction”, EJd, (Celil Roth (ed.), Jarusâlem: Keter Publishing House Jerusâlem Ltd 1978.
  • Cohen, Shaye J. D, “Roman Domination, The Jewish Revolt and the Destruction of the Second Temple”, Ancient Israel, Hershel Shanks (drl), Washington: Biblical Archaeology Society, 1999.
  • Grintz Yehoshua, “Temple, First Temple”, EJd, Celil Roth (ed.), Jerusâlem: Keter Publishing House,1978.
  • Güç, Ahmet, “Mâbed”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), c. XXVII, s. 276-280.
  • Güç, Ahmet, Dinlerde Mabet ve İbadet, 2. Basım, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
  • Hamerton-Kelly, R. G., “The Temple and the Origins of the Jewish Apocalyptic”, Vetus Testamentum 20/1 (1970), s. 1-15.
  • Hamevi, Ebu Abdullah Şehabeddin Yakut b. Abdullah Yakut 626/1229), Mu'cemü'I-Buldan I, 3, tahkik: Ferid Abdü'l-Aziz el-Cündi, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, t.y, Beyrut.
  • Hasanoğlu, Eldar, “Tanah’a Göre Kudüs’ün Kutsallaşma Süreci”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24/2, (2015): 125-148.
  • Hoglund, Kenneth G., Achamenid Imperial Administration in Syria-Palestine and the Missions of Ezra and Nehemiah, Atlanta: Scholars Press, 1992.
  • Kristianpoller, Alexander, Temple in Talmud in Midrash, Isaac Landman, Newyork: 1948.
  • Margolis, Max, Alexander Marx, A History of the Jewish People, Cleveland and Newyork: Meridian Books, 1962
  • Matthews,Victor H., Manners and Customs in the Bible, 7. Baskı, Massachusets: Hendrickson Publishers, 1991.
  • Maxwell, Miller J., Hayes, John Haralsın, A History of Ancient Israel and Judah, Philadelphia: The Westminster Press, 1986.
  • Nigosian, S. A., World Religions, Edwarld Arnold (drl.), London, 1975.
  • Richardson, Peter, Herod: King of the Jews and Friend of the Romans, Columbia: University of South Carolina Press, 1996.
  • Sack, Ronald H., Images of Nebuchadnezzar, London: Susquehenna University Press, 1991.
  • Schiffman, Lawrence H., From Text to Tradition, a History of Judaism in Scond Temple and Rabbnic Times, USA: Ktav Publishing House, 1991, s. 33.
  • Schwartz, Noward, Tree of Souls, The Mythology of Judism, Caren Loebel-Fried (drl.), USA: Oxford University Press, 2004,
  • Spence-Jones, H. D. M., The Early Christians in Rome, NewYork: John Lane Comp. 1911.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, “İsra ve Miraç’ta Süleyman Mâbedi ve Mescid-i Aksa’nın Varlığı Meselesi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 7/1 (2017): 641-651.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, “Yahudi ideası: Kral Mabedinden Kral Devlete”, Turkish Studies 7/2 (2012) s. 1211.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, Dinlerde Dua, Sunu ve Sunaklar, İstanbul: Beka Yay, 2015.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, Yahudilikte Tanrı’nın Yeri: Semavi Mabed, İstanbul: Bayem Ajans, 2011.

The Politics of the Jews of the Temple and the Heavenly Temple

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 52, 30.07.2017
https://doi.org/10.32711/tiad.347642

Öz

Temple is an insurance of Jewish presence. Temple, a demonstration of
Jewish institutionalization; this has become an indispensable idea for
religious people. In the early days, the Solomon’s temple had a place in the
center of Judaism with all its functions, but today, the absence of this
structure caused deep traumatism in the Jews. Because the Jews, who had no
temple, could not remove the effect of the unfeeling life. A society that has
been shattered from all directions has sought to find alternative solutions for
the continuity of society. Indeed, the idea of Heavenly Temple emerged as one
of the events leading to the existence of Jewish society before and after the
destruction of the Earth's Temple (Solomon’s Temple). In this work a situation
emerges, such as determining the point of view of Jewish thought in the axis of
the temple.  The purpose here is to
provide a general framework of what the Jewish political and religious opinion
on the future is based on.

Kaynakça

  • Ackroyd, Peter R., Exile and Restoration/A Study of Hebrew Thought of the Sixth Century B.C., Philadelphia: TheWestminster Press, 1975.
  • Agus, A., “Judaism”, Historical Atlas of the Religions of the World, Newyork: Macmillan Publishing Co. 1974, s. 147-148.
  • Avi Yonah, Michael, “Temple, Second Teple, From the Roman Conquest until the Destruction”, EJd, (Celil Roth (ed.), Jarusâlem: Keter Publishing House Jerusâlem Ltd 1978.
  • Cohen, Shaye J. D, “Roman Domination, The Jewish Revolt and the Destruction of the Second Temple”, Ancient Israel, Hershel Shanks (drl), Washington: Biblical Archaeology Society, 1999.
  • Grintz Yehoshua, “Temple, First Temple”, EJd, Celil Roth (ed.), Jerusâlem: Keter Publishing House,1978.
  • Güç, Ahmet, “Mâbed”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), c. XXVII, s. 276-280.
  • Güç, Ahmet, Dinlerde Mabet ve İbadet, 2. Basım, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
  • Hamerton-Kelly, R. G., “The Temple and the Origins of the Jewish Apocalyptic”, Vetus Testamentum 20/1 (1970), s. 1-15.
  • Hamevi, Ebu Abdullah Şehabeddin Yakut b. Abdullah Yakut 626/1229), Mu'cemü'I-Buldan I, 3, tahkik: Ferid Abdü'l-Aziz el-Cündi, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, t.y, Beyrut.
  • Hasanoğlu, Eldar, “Tanah’a Göre Kudüs’ün Kutsallaşma Süreci”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24/2, (2015): 125-148.
  • Hoglund, Kenneth G., Achamenid Imperial Administration in Syria-Palestine and the Missions of Ezra and Nehemiah, Atlanta: Scholars Press, 1992.
  • Kristianpoller, Alexander, Temple in Talmud in Midrash, Isaac Landman, Newyork: 1948.
  • Margolis, Max, Alexander Marx, A History of the Jewish People, Cleveland and Newyork: Meridian Books, 1962
  • Matthews,Victor H., Manners and Customs in the Bible, 7. Baskı, Massachusets: Hendrickson Publishers, 1991.
  • Maxwell, Miller J., Hayes, John Haralsın, A History of Ancient Israel and Judah, Philadelphia: The Westminster Press, 1986.
  • Nigosian, S. A., World Religions, Edwarld Arnold (drl.), London, 1975.
  • Richardson, Peter, Herod: King of the Jews and Friend of the Romans, Columbia: University of South Carolina Press, 1996.
  • Sack, Ronald H., Images of Nebuchadnezzar, London: Susquehenna University Press, 1991.
  • Schiffman, Lawrence H., From Text to Tradition, a History of Judaism in Scond Temple and Rabbnic Times, USA: Ktav Publishing House, 1991, s. 33.
  • Schwartz, Noward, Tree of Souls, The Mythology of Judism, Caren Loebel-Fried (drl.), USA: Oxford University Press, 2004,
  • Spence-Jones, H. D. M., The Early Christians in Rome, NewYork: John Lane Comp. 1911.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, “İsra ve Miraç’ta Süleyman Mâbedi ve Mescid-i Aksa’nın Varlığı Meselesi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 7/1 (2017): 641-651.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, “Yahudi ideası: Kral Mabedinden Kral Devlete”, Turkish Studies 7/2 (2012) s. 1211.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, Dinlerde Dua, Sunu ve Sunaklar, İstanbul: Beka Yay, 2015.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, Yahudilikte Tanrı’nın Yeri: Semavi Mabed, İstanbul: Bayem Ajans, 2011.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Yiğitoğlu 0000-0001-6308-1475

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 29 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Yiğitoğlu, Mustafa. “Yahudilerin Tapınak Siyaseti Ve Semavi Mâbed”. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi 1/1 (Temmuz 2017), 43-52. https://doi.org/10.32711/tiad.347642.

Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.