Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Demiryolu Lojistiğinin Karbon Emisyonu, Hız ve Kullanım Tercihi Bakımından Uluslararası Üstünlüğünün Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 239 - 264, 31.12.2023

Öz

Dünyada ithalat ve ihracatın hızla gelişmesi ile lojistik sektörü de aynı hızda önem kazanmıştır. Ülkeler ve işletmeler güvenilir, düşük maliyetli ve çevre dostu taşıma türlerine yönelmiştir. Bununla beraber taşımacılık sisteminde kullanılan taşıma türlerine yönelik altyapı çalışmaları artış göstermiştir. Uluslararası alanda bu artışların en fazla gözüktüğü taşıma türlerinden biri de demiryolu taşımacılığıdır. Bunun en önemli nedeni, gelecekte minimum düzeyde kullanılması planlanan karbon emisyonudur. Demiryolu taşımacılığında kullanılan yüksek hızlı trenler, karbon emisyonunu minimum düzeye indirecek önemli bir araçtır. Bu trenlerin ülkemizde de kullanılması giderek yaygınlaşmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, demiryolu lojistik taşımacılığını diğer taşıma modları ile karşılaştırmak ve karbon emisyonu açısından değerlendirmektir.
Çalışma kapsamında TÜİK ve OECD verileri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda; Türkiye’nin karayolu, denizyolu ve demiryolu taşımacılık miktarları bakımından 2014-2021 yılları arasında seçilen ülkeler ile karşılaştırıldığında genel olarak geride kaldığı tespit edilmiştir. Türkiye’nin lojistik alanındaki karbon emisyonu sonuçlarına bakıldığında en düşük karbon emisyonu miktarının demiryolu taşımacılığına ait olduğu görülmüştür. Türkiye’nin demiryolu taşımacılık miktarlarının ağırlık bazında ithalatta %0.64, ihracatta ise %0.77 olduğu belirlenmiştir.
Bu çalışma sonuçlarının Türkiye’nin gelecek yıllarda lojistik alanında geliştireceği politikalara katkı yapması, politika belirleyicilere yol göstermesi beklenmektedir.

Kaynakça

  • Alonso, G., Benito, A., Lonza, L., ve Kousoulidou, M. (2014). Investigations on The Distribution of Air Transport Traffic And Co2 Emissions Within The European Union. Journal of Air Transport Management, 36, 85–93.
  • Aydemir, H., ve Çubuk, K. (2016). Karayollarının Türkiye’de Genel Durumunun Araştırılması ile Yaşanan Değişimler Ve Gelecek Stratejilerine Dair Tavsiyeler. Gazi Mühendislik Bilimler Dergisi, 2(3), 129–146.
  • Baran Samet ve Esmer Soner. (2018). Demiryolu Taşimaciliğinin Lojistikteki Önemi Ve Türkiye’deki Mevcut Durumu Hakkinda Bir Değerlendirme.
  • Beckers, T., Von Hirschhausen, C., Haunerland, F., ve Walter, M. (2009). The Future For Interurban Passenger Transport Bringing Citizens Closer Together.
  • Çabuk Semiha. (2010). Türkiye Demiryolları Sektörü Ve A.B.’Ye Katılım Sürecinde Yeniden Yapılanma Çalışmaları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

A Comparative Evaluation of the International Advantage of Railway Logistics in terms of Carbon Emission, Speed ​​and Usage Preference

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 239 - 264, 31.12.2023

Öz

With the rapid development of import and export in the world, the logistics sector has gained importance at the same speed. Countries and businesses have turned to reliable, low-cost and environmentally friendly modes of transport. However, infrastructure studies for the types of transport used in the transport system have increased. One of the modes of transportation in which these increases are seen the most in the international arena is rail transportation. The most important reason for this is the carbon emission, which is planned to be used at a minimum level in the future. High-speed trains used in railway transportation are an important tool that will minimize carbon emissions. The use of these trains in our country is becoming more and more common.
The aim of this study is to compare railway logistics transportation with other transportation modes and to evaluate it in terms of carbon emissions.
Within the scope of the study, TUIK and OECD data were used. In the results of working; It has been determined that Turkey generally lags behind the selected countries between 2014-2021 in terms of road, maritime and railway transportation amounts. When the carbon emission results in the logistics area of ​​Turkey are examined, it is seen that the lowest amount of carbon emission belongs to railway transportation. It has been determined that Turkey's railway transportation amounts are 0.64% in imports and 0.77% in exports on a weight basis.
It is expected that the results of this study will contribute to the policies that Turkey will develop in the field of logistics in the coming years, and will guide policy makers.

Kaynakça

  • Alonso, G., Benito, A., Lonza, L., ve Kousoulidou, M. (2014). Investigations on The Distribution of Air Transport Traffic And Co2 Emissions Within The European Union. Journal of Air Transport Management, 36, 85–93.
  • Aydemir, H., ve Çubuk, K. (2016). Karayollarının Türkiye’de Genel Durumunun Araştırılması ile Yaşanan Değişimler Ve Gelecek Stratejilerine Dair Tavsiyeler. Gazi Mühendislik Bilimler Dergisi, 2(3), 129–146.
  • Baran Samet ve Esmer Soner. (2018). Demiryolu Taşimaciliğinin Lojistikteki Önemi Ve Türkiye’deki Mevcut Durumu Hakkinda Bir Değerlendirme.
  • Beckers, T., Von Hirschhausen, C., Haunerland, F., ve Walter, M. (2009). The Future For Interurban Passenger Transport Bringing Citizens Closer Together.
  • Çabuk Semiha. (2010). Türkiye Demiryolları Sektörü Ve A.B.’Ye Katılım Sürecinde Yeniden Yapılanma Çalışmaları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Сравнительная оценка международного преимущества железнодорожной логистики с точки зрения выбросов углерода, скорости и предпочтений в использовании

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 239 - 264, 31.12.2023

Öz

С быстрым развитием импорта и экспорта в мире сектор логистики приобрел значение с той же скоростью. Страны и предприятия обратились к надежным, недорогим и экологически чистым видам транспорта. Тем не менее, исследования инфраструктуры для видов транспорта, используемых в транспортной системе, увеличились. Одним из видов транспорта, в котором этот рост наблюдается больше всего на международной арене, является железнодорожный транспорт. Важнейшей причиной этого является выброс углерода, который в будущем планируется использовать на минимальном уровне. Высокоскоростные поезда, используемые на железнодорожном транспорте, являются важным инструментом, позволяющим минимизировать выбросы углерода. Использование этих поездов в нашей стране становится все более распространенным явлением.
Целью данного исследования является сравнение железнодорожных логистических перевозок с другими видами транспорта и их оценка с точки зрения выбросов углерода.
В рамках исследования использовались данные TUIK и OECD. По результатам работы; Было установлено, что Турция в целом отстает от выбранных стран в период с 2014 по 2021 год по объемам автомобильных, морских и железнодорожных перевозок. При изучении результатов выбросов углерода в сфере логистики в Турции видно, что наименьшее количество выбросов углерода приходится на железнодорожный транспорт. Было установлено, что объем железнодорожных перевозок Турции составляет 0,64% в импорте и 0,77% в экспорте по весу.
Ожидается, что результаты этого исследования будут способствовать разработке политики Турции в области логистики в ближайшие годы и будут служить руководством для политиков.

Kaynakça

  • Alonso, G., Benito, A., Lonza, L., ve Kousoulidou, M. (2014). Investigations on The Distribution of Air Transport Traffic And Co2 Emissions Within The European Union. Journal of Air Transport Management, 36, 85–93.
  • Aydemir, H., ve Çubuk, K. (2016). Karayollarının Türkiye’de Genel Durumunun Araştırılması ile Yaşanan Değişimler Ve Gelecek Stratejilerine Dair Tavsiyeler. Gazi Mühendislik Bilimler Dergisi, 2(3), 129–146.
  • Baran Samet ve Esmer Soner. (2018). Demiryolu Taşimaciliğinin Lojistikteki Önemi Ve Türkiye’deki Mevcut Durumu Hakkinda Bir Değerlendirme.
  • Beckers, T., Von Hirschhausen, C., Haunerland, F., ve Walter, M. (2009). The Future For Interurban Passenger Transport Bringing Citizens Closer Together.
  • Çabuk Semiha. (2010). Türkiye Demiryolları Sektörü Ve A.B.’Ye Katılım Sürecinde Yeniden Yapılanma Çalışmaları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Demiryolu Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri, Lojistik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Umut Saraç 0000-0001-6977-7481

Talat Mescioğlu 0000-0003-1380-5716

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Saraç, U., & Mescioğlu, T. (2023). Demiryolu Lojistiğinin Karbon Emisyonu, Hız ve Kullanım Tercihi Bakımından Uluslararası Üstünlüğünün Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi. The International New Issues in Social Sciences, 11(2), 239-264.

The International New Issues in Social Sciences, is international, Scientific, peer-reviewed Journal.
Tini-SOS journal is to evaluate scientific articles in the field of social sciences, especially based on field studies structured in accordance with scientific criteria, and conducts studies to publish studies that provide appropriate measures.