Üniversite Öğrencilerinin Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri ve Solastaljiye Etkisinin Belirlenmesi
Yıl 2025,
Cilt: 5 Sayı: 2, 170 - 185, 31.05.2025
Yeşim Ceylantekin
,
Selman Çördük
,
Zehra Kaçar
,
Şeyma Deveci
,
Emine Bağardı
,
Merve Duman
Öz
Amaç: Küresel ısınmanın artması ile oluşan sorunlar (iklim değişikliği, canlı yaşamının doğallığını kaybetmesi vb.) yaşantımızı büyük ölçüde etkilemektedir. Bu makale üniversite öğrencilerinin küresel ısınmaya yönelik düşünceleri ve solastaljiye etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma, 13.04.2023-13.08.2023 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilere yönelik tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmaya 250 gönüllü öğrenci katılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. İstatistiksel analizlerde ki-kare testi, Kruskal Wallis, Man Whitney U testi yapılmıştır. Verilerin toplanmasında Sosyodemografik tanıtıcı form, “Küresel Isınma Algı ve Görüş Belirleme Ölçeği", “İklim Değişikliği Anksiyetesi Ölçeği” ve “Küresel Isınmaya Yönelik Bilgi Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler online Google formlar aracılığı ile toplanmıştır. Çalışma için etik kurul izni ve öğrencilerden bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.10±0.69’ dur. Öğrencilerin %99.2’si küresel ısınma terimini duyduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin küresel ısınma konusunda %83.6’sının eğitim almadığı belirlenmiştir. Öğrenciler küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerini kötü olarak değerlendirmiştir (%66.4). Yarıdan fazlası küresel ısınmayı önlemek için günlük hayatındaki davranışlarını değiştirmiştir (%52.8). İklim Değişikliği Anksiyetesi Ölçeği alt boyutlarından bilişsel bozulma öğrencilerde daha yüksek oranda olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri ile İklim değişikliği anksiyetesi ve küresel ısınmaya yönelik bilgileri arasında, sınıf değişkenleri ile iklim değişikliği anksiyetesi arasında, çalışma durumu ile küresel ısınma algı ve görüşleri, istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmaktadır (p<0.005). Öğrencilerin çoğu küresel ısınma terimini duymuştur. Ancak büyük kısmı bu konuda eğitim almadığı için yarıdan fazlası mevcut bilgisini yetersiz görmektedir.
Sonuç: Bu çalışmada öğrencilerin iklim değişikliği anksiyetesi erkek öğrencilerde, çalışanlarda yüksek olduğu belirlenmiştir. Küresel ısınma terimini duyma durumu ile iklim değişikliği anksiyetesi ve küresel ısınmaya yönelik bilgileri arasında ve küresel ısınma durumu duygusal ve varoluşsal sıkıntı yaratma durumu ile iklim değişikliği anksiyetesini etkilemiştir. Küresel ısınma terimini duymayanlarda iklim değişikliği anksiyetesinin yüksek çıkması bu konuda eğitim, ders içeriği, projelerin arttırılmasının önemini ortaya koymaktadır.
Etik Beyan
Araştırmaya katılan öğrencilerden “Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu” ile veri toplama formunu doldurmayı kabul eden öğrenciler araştırmaya dahil edildi ve araştırmanın yürütülebilmesi için Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan (2022 tarih 4 sayılı) ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı’ndan izin yazıları alınmıştır. Öğrencilerin katılımında gönüllülük esas alınmıştır.
Teşekkür
Çalışmaya katılmayı kabul eden öğrencilere teşekkür ederiz.
Kaynakça
-
1. Edemen M, Engin V, Boynukara E, Narin E, Yalçın M. ve ark. Küresel ısınma, küresel ısınmanın nedenleri ve sonuçları dünya ve Türkiye üzerine olası etkileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research. 2023;10 (91): 37-48.
-
2. El Sayed, A, Kamel M. Climatic changes and their role in emergence and re-emergence of diseases. Environ Sci Pollut Res Int. 2020; 27(18):22336-52.
-
3. Doğan S, Doğan E, Tüzer M. Küresel ısınma ve iklim değişikliği: bilimsel uzlaşmadan politik ayrışmaya. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;19 (39):1453-1484.
-
4. Prasad RR, Mkumbachi RL. University students perceptions of climate change: the case study of the üniversiteyi of the South Pacific-Fiji islands, International Journal of Climate Change Strategies and Management. 2021;13 (4/5): 416-434.
-
5. Chan H.W, Lin L, Tam KP, Hong Y. From negative feelings to impairments: A longitudinal study on the development of climate change anxiety. Journal of Anxiety Disorders.2024; 107.
-
6. Hickman C, Marks E, Pinkala P, Clayton S, Lewandowski RE, Mayall EE, Wray B, Mellor C, Susteren L. Climate anxiety in children and young people and their beliefs about government responses to climate change: a global survey. 2021;5:863-873.
-
7. Clayton S, Parnes McF. Anxiety and activism in response to climate change. Curr Opin Psychol.2025;62. doi: 10.1016/j.copsyc.2025.101996.
-
8. Walinski A, Sander J, Gerlinger G, Clemens V, Meyer-Lindenberg A, Heinz A: The effects of climate change on mental health. Dtsch Arztebl Int 2023; 120: 117–24.
-
9. Cosh SM, Ryan R, Fallander K, Robinson K, Tognela J, Tully PJ, Lykins AD. The relationship between climate change and mental health: a systematic review of the association between eco-anxiety, psychological distress, and symptoms of major affective disorders. BMC Psychiatry 2024 24833
-
10. Kavuncuoğlu D, Evci Kiraz ED. Hastalık yüküne yeni yük: iklim değişikliğinin sağlık etkileri. Climatehealth. 2022; 2(2):22-30.
-
11. Uysal Y. İklim değişikliği ve küresel ısınma ile mücadelede yerel yönetimlerin rolü: Tespitler ve öneriler. Kesit Akademi Dergisi. 2022;8 (30), 324-354.
-
12. Cankardaş S, Sofuoğlu Z. İklim değişikliği ve birey üzerindeki etkilerinin gözden geçirilmesi. Nesne ve Psikoloji Dergisi. 2021;19(8):139-146.
-
13. Morgado F, Nicolau PB, Osten JRV, Santos P, Nicolau LB, Farooq H, Alves F, Soares AMVM, & Azeiteiro UM. Assessing university student perceptions and comprehension of climate change (Portugal, Mexico and Mozambique), International Journal of Climate Change Strategies and Management. 2017;9 (3):320-321.
-
14. Küçük Biçer B, Acar Vaizoğlu S. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin küresel ısınma/ iklim değişikliği hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;30-43.
-
15. Durkaya B, Durkaya A. Küresel ısınma farkındalığı “Bartın Üniversitesi öğrencileri örneği” Bartın Orman Fakültesi Dergisi. 2018;20 (1): 128-144.
-
16. Dündar T, Toptaş B, Başlı M, Evci Kiraz ED. Akademisyen Hemşirelerin İklim Değişikliği ile İlgili Görüşleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2020;3(2) 10–15.
-
17. Gülsoy E, Korkmaz M. Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Turkish Journal of Forestry. 2020; 21(4): 428-437. https://doi.org/10.18182/tjf.798032.
-
18. Mahanoğlu S. Ortaokul öğrencilerinin küresel ısınmaya yönelik bilgi ve algılarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray: Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü; 2019.
-
19. Aksan Z. İlköğretim öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki algıları ve görüşleri, [Yüksek Lisans Tezi]. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2011.
-
20. Cebeci F, Karaman M, Öztürk AF, Uzun K, Altın MO, Arıcı A, Artan T. İklim değişikliği anksiyetesi ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2022;22 (1): 20-42.
Determining University Students' Thoughts About Global Warming and Its Effect on Solastalgia
Yıl 2025,
Cilt: 5 Sayı: 2, 170 - 185, 31.05.2025
Yeşim Ceylantekin
,
Selman Çördük
,
Zehra Kaçar
,
Şeyma Deveci
,
Emine Bağardı
,
Merve Duman
Öz
Aim: Problems arising from the increase in global warming (climate change, loss of natural life, etc.) largely affect our lives. This article was conducted to determine university students' thoughts about global warming and its effects on solastalgia.
Method: The study was conducted as a descriptive study for students studying in the nursing department of a university between 13.04.2023-13.08.2023. 250 volunteer students participated in the research. The data obtained was analyzed with the SPSS 22.0 statistical package program. Chi-square test, Man Whitney U test and Pearson correlation analysis were used in statistical analyses. Sociodemographic introductory form, "Global Warming Perception and Opinion Determination Scale", "Climate Change Anxiety Scale" and "Global Warming Knowledge Determination Scale" were used to collect the data. Data was collected through online Google forms. Ethics committee approval and informed consent were obtained from the students for the study.
Results: The average age of the students is 20.10±0.69. 99.2% of the students stated that they had heard of the term global warming. It was determined that 83.6% of the students did not receive education on global warming. Students evaluated their knowledge level about global warming as poor (66.4%).More than half have changed their behavior in daily life to prevent global warming (52.8%). It was determined that cognitive impairment, one of the sub-dimensions of the Climate Change Anxiety Scale, was higher in students. There is a statistically significant difference between students' gender and their knowledge about climate change anxiety and global warming, between class variables and climate change anxiety, and between working status and global warming perceptions and opinions (p<0.005). Most of the students have heard the term global warming. However, since most of them have not received training on this subject, more than half of them consider their current knowledge insufficient.
Conclusion: in this study, it was determined that students' climate change anxiety was higher among male students and employees. There was a relationship between hearing the term global warming and climate change anxiety and knowledge about global warming, and global warming affected climate change anxiety by causing emotional and existential distress. The high level of climate change anxiety among those who have not heard of the term global warming reveals the importance of increasing education, course content and projects on this subject.
Kaynakça
-
1. Edemen M, Engin V, Boynukara E, Narin E, Yalçın M. ve ark. Küresel ısınma, küresel ısınmanın nedenleri ve sonuçları dünya ve Türkiye üzerine olası etkileri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research. 2023;10 (91): 37-48.
-
2. El Sayed, A, Kamel M. Climatic changes and their role in emergence and re-emergence of diseases. Environ Sci Pollut Res Int. 2020; 27(18):22336-52.
-
3. Doğan S, Doğan E, Tüzer M. Küresel ısınma ve iklim değişikliği: bilimsel uzlaşmadan politik ayrışmaya. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;19 (39):1453-1484.
-
4. Prasad RR, Mkumbachi RL. University students perceptions of climate change: the case study of the üniversiteyi of the South Pacific-Fiji islands, International Journal of Climate Change Strategies and Management. 2021;13 (4/5): 416-434.
-
5. Chan H.W, Lin L, Tam KP, Hong Y. From negative feelings to impairments: A longitudinal study on the development of climate change anxiety. Journal of Anxiety Disorders.2024; 107.
-
6. Hickman C, Marks E, Pinkala P, Clayton S, Lewandowski RE, Mayall EE, Wray B, Mellor C, Susteren L. Climate anxiety in children and young people and their beliefs about government responses to climate change: a global survey. 2021;5:863-873.
-
7. Clayton S, Parnes McF. Anxiety and activism in response to climate change. Curr Opin Psychol.2025;62. doi: 10.1016/j.copsyc.2025.101996.
-
8. Walinski A, Sander J, Gerlinger G, Clemens V, Meyer-Lindenberg A, Heinz A: The effects of climate change on mental health. Dtsch Arztebl Int 2023; 120: 117–24.
-
9. Cosh SM, Ryan R, Fallander K, Robinson K, Tognela J, Tully PJ, Lykins AD. The relationship between climate change and mental health: a systematic review of the association between eco-anxiety, psychological distress, and symptoms of major affective disorders. BMC Psychiatry 2024 24833
-
10. Kavuncuoğlu D, Evci Kiraz ED. Hastalık yüküne yeni yük: iklim değişikliğinin sağlık etkileri. Climatehealth. 2022; 2(2):22-30.
-
11. Uysal Y. İklim değişikliği ve küresel ısınma ile mücadelede yerel yönetimlerin rolü: Tespitler ve öneriler. Kesit Akademi Dergisi. 2022;8 (30), 324-354.
-
12. Cankardaş S, Sofuoğlu Z. İklim değişikliği ve birey üzerindeki etkilerinin gözden geçirilmesi. Nesne ve Psikoloji Dergisi. 2021;19(8):139-146.
-
13. Morgado F, Nicolau PB, Osten JRV, Santos P, Nicolau LB, Farooq H, Alves F, Soares AMVM, & Azeiteiro UM. Assessing university student perceptions and comprehension of climate change (Portugal, Mexico and Mozambique), International Journal of Climate Change Strategies and Management. 2017;9 (3):320-321.
-
14. Küçük Biçer B, Acar Vaizoğlu S. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin küresel ısınma/ iklim değişikliği hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015;30-43.
-
15. Durkaya B, Durkaya A. Küresel ısınma farkındalığı “Bartın Üniversitesi öğrencileri örneği” Bartın Orman Fakültesi Dergisi. 2018;20 (1): 128-144.
-
16. Dündar T, Toptaş B, Başlı M, Evci Kiraz ED. Akademisyen Hemşirelerin İklim Değişikliği ile İlgili Görüşleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2020;3(2) 10–15.
-
17. Gülsoy E, Korkmaz M. Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Turkish Journal of Forestry. 2020; 21(4): 428-437. https://doi.org/10.18182/tjf.798032.
-
18. Mahanoğlu S. Ortaokul öğrencilerinin küresel ısınmaya yönelik bilgi ve algılarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray: Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü; 2019.
-
19. Aksan Z. İlköğretim öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki algıları ve görüşleri, [Yüksek Lisans Tezi]. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2011.
-
20. Cebeci F, Karaman M, Öztürk AF, Uzun K, Altın MO, Arıcı A, Artan T. İklim değişikliği anksiyetesi ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2022;22 (1): 20-42.