Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 4, 458 - 480, 26.10.2020
https://doi.org/10.17569/tojqi.615505

Öz

In today's information society, the importance of measurement evaluation, which is one of the indispensable elements of education, is increasing. Because the social studies course is a course for acquiring knowledge, skills, attitudes and values about society and life, the types of questions to be used while preparing the textbooks should be selected in accordance with the characteristic of the behaviour to be measured. In this study, it was determined whether there was a quality and quantity difference between the unit end evaluation questions of the textbooks of the 4th and 5th grade prepared according to the old (2005) and the new (2017). In addition, proposals have been made regarding the positive and negative aspects of the change. This research was conducted through a document review which is one of the qualitative research methods. As a result; only the traditional measurement and evaluation methods were included in the 4th and 5th grade social studies textbook unit final assessment, 2005 and 2017 social studies curriculum. The maximum number of mistakes in short answer and paired questions was determined in the 2017 curriculum., and the maximum number of errors in the correct answer and multiple choice tests was determined in the 2005 curriculum.

Destekleyen Kurum

Ahi Evran University

Proje Numarası

EGT.A4.18.008

Kaynakça

  • Algan, S.(2008).İlköğretim 6.ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretimprogramının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleriaçısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ÇukurovaÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara:Anı.
  • Demirezen, A.(2005). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme vedeğerlendirme tekniklerine ilişkin görüş ve önerileri, YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duman, T., Karakaya, N., Çakmak, M., Erayi M., ve Özkan, M. (2001).Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu: Matematik 1–8. Ankara:Nobel.
  • Evirgen,Ö.F.,Özdural,Z.,Özkan,J. ve Öztürk,S.(2017).İlkokul sosyal bilgiler 4 ders kitabı, Ankara:MEB.
  • Evirgen,Ö.F.,Özkan,J., Öztürk,S. ve Özdural,Z. (2017).İlkokul sosyal bilgiler 5 ders kitabı, Ankara:MEB.
  • Günay, İ., A.(2006).İlköğretim sosyal bilgiler öğretimindekullanılan değerlendirme araç ve yöntemlerinin kullanılma sıklığınailişkin sınıf öğretmenlerinin algı ve beklentileri. YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Denizli.
  • Günaydın,S.(2018). Bloom dijital taksonomisine genel bir bakış.International Journal Of Computers in Education (IJCE), 1(1), 39-48.
  • Kıbrız,E.G.(2015).Ortaokul sosyal bilgiler kitaplarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin içerik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar).Ankara.
  • Oruç, Ş. (2009).Sosyal bilgiler ders kitapları, Edt: Mustafa SAFRAN, Sosyal bilgiler öğretimi içinde(s. 267-282).Ankara: Pegem.
  • Özensoy, A.U. ve Aynacı,C. (2016).İlköğretim sosyal bilgiler 5 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara:Berkay Yay.
  • Şahin, S. C., Bayram, Ö. ve Midilli, A. (2016).İlköğretim sosyal bilgiler 4 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara:Koza yay.
  • Turan, E.(2010).İlköğretim birinci kademe sosyal bilgiler derslerinde kullanılan ölçme değerlendirme yöntemlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turgut, A.(2011).İlköğretim sosyal bilgiler 6.ve 7. sınıf ders kitaplarında ölçme ve değerlendirme.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Yanpar, T. (2007).Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (8.baskı). Ankara:Anı
  • Yıldırım, A.(2006). İlköğretim okulları ikinci kademede ölçme vedeğerlendirmeye ilişkin görüşler (Diyarbakır ve Elazığ iliörneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2016) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitaplarında Yer Alan Ünite Değerlendirme Sorularının Analizi

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 4, 458 - 480, 26.10.2020
https://doi.org/10.17569/tojqi.615505

Öz

Öğretimin vazgeçilmez unsurlarından biri olan ölçme-değerlendirmenin önemi giderek artmaktadır. Sosyal bilgiler dersi toplumsal yaşamla ilgili bilgi, beceri, değer ve tutum kazandırmaya yönelik bir ders olması hasebiyle ders kitapları hazırlanırken kullanılacak soru türlerinin, ölçülecek davranışın özelliğine uygun olarak seçilmesi gerektiği söylenebilir. Bu araştırmada, eski (2005) ve yeni (2017) programa göre hazırlanmış 4. ve 5 sınıfta ders kitaplarının ünite sonu değerlendirme soruları arasında nitelik ve nicelik yönünden bir farklılık olup olmadığına bakılıp yapılan değişikliğin olumlu ve olumsuz yönlerine ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak; 2005 ve 2017 Sosyal Bilgiler programı 4. ve 5.sınıf sosyal bilgiler ders kitapları ünite sonu değerlendirme sorularında sadece geleneksel ölçme-değerlendirme yöntemlerine yer verilmiştir. En fazla hata 2005 programında çoktan seçmeli testlerde tespit edilmiştir. Kısa cevaplı ve eşleştirmeli sorularda en fazla hata 2017 programında tespit edilmişken doğru-yanlış ve çoktan seçmeli testlerde ise en fazla hata 2005 programında tespit edilmiştir.

Proje Numarası

EGT.A4.18.008

Kaynakça

  • Algan, S.(2008).İlköğretim 6.ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretimprogramının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleriaçısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ÇukurovaÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara:Anı.
  • Demirezen, A.(2005). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme vedeğerlendirme tekniklerine ilişkin görüş ve önerileri, YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duman, T., Karakaya, N., Çakmak, M., Erayi M., ve Özkan, M. (2001).Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu: Matematik 1–8. Ankara:Nobel.
  • Evirgen,Ö.F.,Özdural,Z.,Özkan,J. ve Öztürk,S.(2017).İlkokul sosyal bilgiler 4 ders kitabı, Ankara:MEB.
  • Evirgen,Ö.F.,Özkan,J., Öztürk,S. ve Özdural,Z. (2017).İlkokul sosyal bilgiler 5 ders kitabı, Ankara:MEB.
  • Günay, İ., A.(2006).İlköğretim sosyal bilgiler öğretimindekullanılan değerlendirme araç ve yöntemlerinin kullanılma sıklığınailişkin sınıf öğretmenlerinin algı ve beklentileri. YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Denizli.
  • Günaydın,S.(2018). Bloom dijital taksonomisine genel bir bakış.International Journal Of Computers in Education (IJCE), 1(1), 39-48.
  • Kıbrız,E.G.(2015).Ortaokul sosyal bilgiler kitaplarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin içerik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar).Ankara.
  • Oruç, Ş. (2009).Sosyal bilgiler ders kitapları, Edt: Mustafa SAFRAN, Sosyal bilgiler öğretimi içinde(s. 267-282).Ankara: Pegem.
  • Özensoy, A.U. ve Aynacı,C. (2016).İlköğretim sosyal bilgiler 5 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara:Berkay Yay.
  • Şahin, S. C., Bayram, Ö. ve Midilli, A. (2016).İlköğretim sosyal bilgiler 4 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara:Koza yay.
  • Turan, E.(2010).İlköğretim birinci kademe sosyal bilgiler derslerinde kullanılan ölçme değerlendirme yöntemlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turgut, A.(2011).İlköğretim sosyal bilgiler 6.ve 7. sınıf ders kitaplarında ölçme ve değerlendirme.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Yanpar, T. (2007).Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (8.baskı). Ankara:Anı
  • Yıldırım, A.(2006). İlköğretim okulları ikinci kademede ölçme vedeğerlendirmeye ilişkin görüşler (Diyarbakır ve Elazığ iliörneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Elazığ.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2016) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tekin Çelikkaya 0000-0001-5684-6492

Mutlu Kürümlüoğlu 0000-0003-4189-2239

Proje Numarası EGT.A4.18.008
Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2020). Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(4), 458-480. https://doi.org/10.17569/tojqi.615505
AMA Çelikkaya T, Kürümlüoğlu M. Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books. TOJQI. Ekim 2020;11(4):458-480. doi:10.17569/tojqi.615505
Chicago Çelikkaya, Tekin, ve Mutlu Kürümlüoğlu. “Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11, sy. 4 (Ekim 2020): 458-80. https://doi.org/10.17569/tojqi.615505.
EndNote Çelikkaya T, Kürümlüoğlu M (01 Ekim 2020) Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11 4 458–480.
IEEE T. Çelikkaya ve M. Kürümlüoğlu, “Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books”, TOJQI, c. 11, sy. 4, ss. 458–480, 2020, doi: 10.17569/tojqi.615505.
ISNAD Çelikkaya, Tekin - Kürümlüoğlu, Mutlu. “Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11/4 (Ekim 2020), 458-480. https://doi.org/10.17569/tojqi.615505.
JAMA Çelikkaya T, Kürümlüoğlu M. Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books. TOJQI. 2020;11:458–480.
MLA Çelikkaya, Tekin ve Mutlu Kürümlüoğlu. “Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, c. 11, sy. 4, 2020, ss. 458-80, doi:10.17569/tojqi.615505.
Vancouver Çelikkaya T, Kürümlüoğlu M. Analysis of Unit Evaluation Questions in the 4th and 5th Grade Social Studies Books. TOJQI. 2020;11(4):458-80.