Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 122 - 126, 30.04.2020

Öz

Kaynakça

  • 1. Abernethy, B. Attention. In R.N. Singer, M. Murphey, L.K. Tennant (Eds.), Handbook of Research on SportPsychology ,New York, Macmillan Publishing Company.,1993: 127-170.
  • 2. Adsız, E. İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir ,2010.
  • 3. Akandere, M., Baştuğ, G., Asan, R., Baştuğ, K. Çocuklarda eğitsel oyunun dikkat üzerine etkisi, International scientific conference “Perspectives in Physical Education and Sport”, 21-23 May, 2010,Constanta, Romania.
  • 4. Akcınlı N. Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitimi ile dikkat ve hafıza gelişiminin ilişkisi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Manisa,2005.
  • 5. Atakurt E., Şahan A., Erman K.A. The Effect Of Orienteering Education on Attention and Memory, SPORMETRE, 2017:15 (4):127-134
  • 6. Altun M. Fiziksel Etkinlik Kartları ile Zeka Oyunlarının İlkokul Öğrencilerinin Dikkat Ve Görsel Algı Düzeylerine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Doktora Tezi,2017.
  • 7. Anderson, T., Armbruster, B. Studying. In D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research, New York: Longman,1988.
  • 8. Asan R. Sekiz Haftalık Masa Tenisi Egzersizinin 9-13 Yaş Arası Çocuklarda Dikkat Üzerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Konya,2011.
  • 9. Barlow, M., Woodman, T., Gorgulu, R., & Voyzey, R. Ironic effects of performance are worse for neurotics. Psychology of Sport and Exercise, 2016:24: 27-37.
  • 10. Bektaş F. Evaluation of D2 Attention Levels of Orienteering National Team Athletes Who Are in Education Age, Journal of Education and Training Studies, 2019: 7(6):49-55
  • 11.Bostancı Ö., Kabadayı M., Mayda M.H., Yılmaz A.K.,Yılmaz Ç. (2019). The differential impact of several types of sports on pulmonary functions and respiratory muscle strength in boys aged 8–12, Isokinetics and Exercise Science, 27: 307–312
  • 12.Çağlar, E., Koruç, Z. D2 Dikkat Testinin Sporcularda Güvenirliği ve Geçerliği, Spor Bilimleri Dergisi, 2006:17(2): 58-80.
  • 13. Çetinkaya G., İmamoğlu G. (2018). Research on Leadership Tendency of Students Taking Sports Education According Difference Variations, The Journal of International Social Research, 11(59):719-725.
  • 14. Gapin, J.I., Labban, J.D.,& Etnier, J.L. The effects of physical activity on attention deficit hyperactivity disorder symptoms: The evidence. Preventive Medicine, 2011: 52(1): 70-74.
  • 15. Göktepe, M., Akalın, TC., Göktepe, M.M. An analysis of attention levels of children involved in the sport of skiing. International Journal of Science Culture and Sport, 2016:4:(3):722-731.
  • 16. Gözalan, E. Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Dikkat ve Dil Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya,2013.
  • 17. Günay Ş, Savran C, Aksoy UM ve ark. Erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite ölçeğinin dilsel eşdeğerlilik, geçerlik güvenirlik ve norm çalışması. Türkiye'de Psikiyatri, 2006: 8:98–107.
  • 18. Güneş S., Koca F., İmamoğlu O. The Effect of 8 Weekly Alpient Discipline Basic Ski Training on Balance, Flexibility, Quickness and Durability in Children 8-10 Age Groups, Turkish Studies,2019: 14 (1): 381-393.
  • 19.İbiş, S, ve Aktuğ Z.B. "Effects of sports on the attention level and academic success in children." Educational Research and Reviews, 2018: 13(3): 106-110.
  • 20. İmamoğlu O.,Yamak B.,Çebi M.İslamoğlu İ. Antropometric and Motoric Characteristics of Certain Selected Primary School Student Wrestlers, The Journal of International Social Research,2018:11 (59):1469-1474.
  • 21. Karaduman B.D. Dikkat Toplama Eğitim Programının İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Dikkat Toplama Düzeyi, Benlik Algısı ve Başarı Düzeylerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı (Eğitim Psikolojisi Programı) Doktora Tezi,2004.
  • 22. Kartal R., Dereceli Ç.,Kartal A. Eskrim Sporu Yapan ve Yapmayan 10-12 Yaş Arası Çocukların Dikkat Düzeylerinin İncelenmesi, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016:3 (2): 82-88.
  • 23. Kaymak, S. Improving the concentration skill of children attending the second and third classesof a primary school.Unpublished doctoral dissertation. Ankara Üniversiy social Sciences Institute, Ankara,2003.
  • 24. Kumartaşlı, M., Baştuğ, G. Examination of Attention Levels of Athletes Who Do Taekwondo, Karate and Muaythai, Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport/ Science Movement and Health, 2010: 2: 521-524.
  • 25. Küçük A., Dolu N.,Erdoğan H. The Effect of Age, Sex and Socio-Economic Status Differences on Attention Levels in Primary School Students, Journal of Health Sciences, 2009: 18(1) 18-24.
  • 26.Koca F., Güneş S., İmamoğlu O. Investigation of The Effect of 8 Weekly Alp Discipline Basic Skiing Training on Force and Advanced Spring in Children 8-10 Age Group, Turkish Studies Social Sciences,2019: 14(3): 755-768. 27. Majorek, M., Tüchelmann, T. and Heusser, P. Therapeutic Eurythmy- movement therapy for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a pilot study. Complementary Therapies in Nursing and Midwifery, 2004:10(1):46-53.
  • 28. Martens, R. Coaches Guide to Sport Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics,1987.
  • 29. Özcan M. İlkokul Öğrencilerinin Dikkat Durumlarının İncelenmesi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa, 2018.
  • 30. Öztürk, B. ve Kısaç, İ. Bilgiyi İşleme Modeli, Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim 6. Baskı (Edt. Yeşilyaprak, B.). Ankara: Pegem Akademi,2010.
  • 31. Polanczyk G, de Lima MS, Horta BL, Biederman J, Rohde LA. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis, Am J Psychiatry, 2007:164:942–948.
  • 32. Renk M. Oyunsal Etkinliklerin 10-13 Yaş Grubu Çocuklarda Dikkat Gelişimine Etkisi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi,2019.
  • 33.Toker, M.Z. [Adaptation of D2 attention test] D2 dikkat testinin uyarlama çalışması. V. National Psychology Congress. İzmir: Special Issueof Psychology-Seminar Journal,1990:8: 627-635.
  • 34.Tunç, A., Akandere M.,Baştuğ G. The analysis of the attention levels of individuals playing golf, Turkish Journal of Sport and Exercise, 2014,Volume: 16 (1): 104-115.
  • 35. Uskan. C. Dikkat eksikliği bozukluğu olan 8-10 yaşındaki çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye dayalı bir programın etkililiğinin sınanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,2011. 36. Yaycı L. D2 Dikkat Testinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2013: 3 (1):43-80.
  • 37. Yamak B. İmamoğlu O., İslamoğlu İ., Çebi M. The Effects of Exercise on Body Posture, Turkish Studies Social Sciences,2018: 13(18): 1377-1388.

The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 122 - 126, 30.04.2020

Öz

The aim of this study was to investigate the effect of sports on the attention levels of primary school students. Participants were 150 female and 170 male Primary education students aged 12-14 years. Student's t-test was used for paired categorical comparisons between the groups.
While there was a statistically significant difference between girls and boys in terms of psychomotor speed, selective attention level and special learning difficulty values (p <0,05), no statistically significant difference was found for concentration performance and total item error percentages (p> 0, 05). While there was no statistically significant difference between the psychomotor speed scores of both boys and girls in the comparison between sport group and non-sport group (p> 0.05), there was a statistically significant difference in the level of selective attention, learning disability, concentration performance and total item error percentage (p <0.05 and p <0.001).
Conclusion: It was determined that the attention levels of primary school students doing sports were better than those who were not doing sports. In the study, girls’ psycho-motor speed scores and selective attention level scores were higher than boys’ scores. Special learning disability scores were higher in boys than girls. It is recommended that all students in primary schools be involved in sporting activities to raise their attention levels.

Kaynakça

  • 1. Abernethy, B. Attention. In R.N. Singer, M. Murphey, L.K. Tennant (Eds.), Handbook of Research on SportPsychology ,New York, Macmillan Publishing Company.,1993: 127-170.
  • 2. Adsız, E. İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir ,2010.
  • 3. Akandere, M., Baştuğ, G., Asan, R., Baştuğ, K. Çocuklarda eğitsel oyunun dikkat üzerine etkisi, International scientific conference “Perspectives in Physical Education and Sport”, 21-23 May, 2010,Constanta, Romania.
  • 4. Akcınlı N. Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitimi ile dikkat ve hafıza gelişiminin ilişkisi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Manisa,2005.
  • 5. Atakurt E., Şahan A., Erman K.A. The Effect Of Orienteering Education on Attention and Memory, SPORMETRE, 2017:15 (4):127-134
  • 6. Altun M. Fiziksel Etkinlik Kartları ile Zeka Oyunlarının İlkokul Öğrencilerinin Dikkat Ve Görsel Algı Düzeylerine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Doktora Tezi,2017.
  • 7. Anderson, T., Armbruster, B. Studying. In D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research, New York: Longman,1988.
  • 8. Asan R. Sekiz Haftalık Masa Tenisi Egzersizinin 9-13 Yaş Arası Çocuklarda Dikkat Üzerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Konya,2011.
  • 9. Barlow, M., Woodman, T., Gorgulu, R., & Voyzey, R. Ironic effects of performance are worse for neurotics. Psychology of Sport and Exercise, 2016:24: 27-37.
  • 10. Bektaş F. Evaluation of D2 Attention Levels of Orienteering National Team Athletes Who Are in Education Age, Journal of Education and Training Studies, 2019: 7(6):49-55
  • 11.Bostancı Ö., Kabadayı M., Mayda M.H., Yılmaz A.K.,Yılmaz Ç. (2019). The differential impact of several types of sports on pulmonary functions and respiratory muscle strength in boys aged 8–12, Isokinetics and Exercise Science, 27: 307–312
  • 12.Çağlar, E., Koruç, Z. D2 Dikkat Testinin Sporcularda Güvenirliği ve Geçerliği, Spor Bilimleri Dergisi, 2006:17(2): 58-80.
  • 13. Çetinkaya G., İmamoğlu G. (2018). Research on Leadership Tendency of Students Taking Sports Education According Difference Variations, The Journal of International Social Research, 11(59):719-725.
  • 14. Gapin, J.I., Labban, J.D.,& Etnier, J.L. The effects of physical activity on attention deficit hyperactivity disorder symptoms: The evidence. Preventive Medicine, 2011: 52(1): 70-74.
  • 15. Göktepe, M., Akalın, TC., Göktepe, M.M. An analysis of attention levels of children involved in the sport of skiing. International Journal of Science Culture and Sport, 2016:4:(3):722-731.
  • 16. Gözalan, E. Oyun Temelli Dikkat Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Dikkat ve Dil Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya,2013.
  • 17. Günay Ş, Savran C, Aksoy UM ve ark. Erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite ölçeğinin dilsel eşdeğerlilik, geçerlik güvenirlik ve norm çalışması. Türkiye'de Psikiyatri, 2006: 8:98–107.
  • 18. Güneş S., Koca F., İmamoğlu O. The Effect of 8 Weekly Alpient Discipline Basic Ski Training on Balance, Flexibility, Quickness and Durability in Children 8-10 Age Groups, Turkish Studies,2019: 14 (1): 381-393.
  • 19.İbiş, S, ve Aktuğ Z.B. "Effects of sports on the attention level and academic success in children." Educational Research and Reviews, 2018: 13(3): 106-110.
  • 20. İmamoğlu O.,Yamak B.,Çebi M.İslamoğlu İ. Antropometric and Motoric Characteristics of Certain Selected Primary School Student Wrestlers, The Journal of International Social Research,2018:11 (59):1469-1474.
  • 21. Karaduman B.D. Dikkat Toplama Eğitim Programının İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Dikkat Toplama Düzeyi, Benlik Algısı ve Başarı Düzeylerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı (Eğitim Psikolojisi Programı) Doktora Tezi,2004.
  • 22. Kartal R., Dereceli Ç.,Kartal A. Eskrim Sporu Yapan ve Yapmayan 10-12 Yaş Arası Çocukların Dikkat Düzeylerinin İncelenmesi, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016:3 (2): 82-88.
  • 23. Kaymak, S. Improving the concentration skill of children attending the second and third classesof a primary school.Unpublished doctoral dissertation. Ankara Üniversiy social Sciences Institute, Ankara,2003.
  • 24. Kumartaşlı, M., Baştuğ, G. Examination of Attention Levels of Athletes Who Do Taekwondo, Karate and Muaythai, Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport/ Science Movement and Health, 2010: 2: 521-524.
  • 25. Küçük A., Dolu N.,Erdoğan H. The Effect of Age, Sex and Socio-Economic Status Differences on Attention Levels in Primary School Students, Journal of Health Sciences, 2009: 18(1) 18-24.
  • 26.Koca F., Güneş S., İmamoğlu O. Investigation of The Effect of 8 Weekly Alp Discipline Basic Skiing Training on Force and Advanced Spring in Children 8-10 Age Group, Turkish Studies Social Sciences,2019: 14(3): 755-768. 27. Majorek, M., Tüchelmann, T. and Heusser, P. Therapeutic Eurythmy- movement therapy for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a pilot study. Complementary Therapies in Nursing and Midwifery, 2004:10(1):46-53.
  • 28. Martens, R. Coaches Guide to Sport Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics,1987.
  • 29. Özcan M. İlkokul Öğrencilerinin Dikkat Durumlarının İncelenmesi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa, 2018.
  • 30. Öztürk, B. ve Kısaç, İ. Bilgiyi İşleme Modeli, Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim 6. Baskı (Edt. Yeşilyaprak, B.). Ankara: Pegem Akademi,2010.
  • 31. Polanczyk G, de Lima MS, Horta BL, Biederman J, Rohde LA. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis, Am J Psychiatry, 2007:164:942–948.
  • 32. Renk M. Oyunsal Etkinliklerin 10-13 Yaş Grubu Çocuklarda Dikkat Gelişimine Etkisi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi,2019.
  • 33.Toker, M.Z. [Adaptation of D2 attention test] D2 dikkat testinin uyarlama çalışması. V. National Psychology Congress. İzmir: Special Issueof Psychology-Seminar Journal,1990:8: 627-635.
  • 34.Tunç, A., Akandere M.,Baştuğ G. The analysis of the attention levels of individuals playing golf, Turkish Journal of Sport and Exercise, 2014,Volume: 16 (1): 104-115.
  • 35. Uskan. C. Dikkat eksikliği bozukluğu olan 8-10 yaşındaki çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye dayalı bir programın etkililiğinin sınanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,2011. 36. Yaycı L. D2 Dikkat Testinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2013: 3 (1):43-80.
  • 37. Yamak B. İmamoğlu O., İslamoğlu İ., Çebi M. The Effects of Exercise on Body Posture, Turkish Studies Social Sciences,2018: 13(18): 1377-1388.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makeleler
Yazarlar

Hüseyin Aslan 0000-0001-7138-0643

Yener Aksoy 0000-0002-1899-4096

Osman İmamoğlu 0000-0001-6671-6042

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Kabul Tarihi 24 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, H., Aksoy, Y., & İmamoğlu, O. (2020). The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students. Turkish Journal of Sport and Exercise, 22(1), 122-126. https://doi.org/10.15314/tsed.693469
AMA Aslan H, Aksoy Y, İmamoğlu O. The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students. Turk J Sport Exe. Nisan 2020;22(1):122-126. doi:10.15314/tsed.693469
Chicago Aslan, Hüseyin, Yener Aksoy, ve Osman İmamoğlu. “The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students”. Turkish Journal of Sport and Exercise 22, sy. 1 (Nisan 2020): 122-26. https://doi.org/10.15314/tsed.693469.
EndNote Aslan H, Aksoy Y, İmamoğlu O (01 Nisan 2020) The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students. Turkish Journal of Sport and Exercise 22 1 122–126.
IEEE H. Aslan, Y. Aksoy, ve O. İmamoğlu, “The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students”, Turk J Sport Exe, c. 22, sy. 1, ss. 122–126, 2020, doi: 10.15314/tsed.693469.
ISNAD Aslan, Hüseyin vd. “The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students”. Turkish Journal of Sport and Exercise 22/1 (Nisan 2020), 122-126. https://doi.org/10.15314/tsed.693469.
JAMA Aslan H, Aksoy Y, İmamoğlu O. The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students. Turk J Sport Exe. 2020;22:122–126.
MLA Aslan, Hüseyin vd. “The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students”. Turkish Journal of Sport and Exercise, c. 22, sy. 1, 2020, ss. 122-6, doi:10.15314/tsed.693469.
Vancouver Aslan H, Aksoy Y, İmamoğlu O. The Effect Of Sports On The Attention Levels Of Primary School Students. Turk J Sport Exe. 2020;22(1):122-6.
Türk Spor ve Egzersiz Dergisi (TJSE) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.