Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğretmenlerinin Dijital Eğitim Mecralarını Kullanma Durumu

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 172 - 188, 30.12.2023

Öz

Araştırmamızın ana hedefi, “ilkokul öğretmenlerinin dijital eğitim platformlarını kullanım durumlarını” belirlemektir. Betimsel tarama yöntemiyle yapılan bu çalışma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Adıyaman'da ilkokullarda görev yapan 400 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Adıyaman'ın demografik ve sosyoekonomik çeşitliliği göz önüne alındığında, araştırma ilkokul öğretmenlerinin dijital eğitim platformlarını kullanımına genel bir bakış sağlamayı amaçlamaktadır. Bu geniş örneklem, öğretmenlerin dijital platform kullanımını ve bunun öğrenci başarısı ile eğitim kalitesi üzerindeki etkilerini anlamak için kapsamlı bir veri seti oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Özerbaş ve Yazıcı (2021) geliştirilen Dijital Eğitim Platformu Değerlendirme Ölçeği-DEPDÖ ölçeği kullanılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediği için analizde nanparemetrik testler kullanılmıştır. İkili değişkenler arasındaki farkların belirlenmesinde Mann-Whitney-U testi ve daha fazla değişkenler arasındaki farkların belirlenmesinde ise Kruskal-Wallis testinden yararlanılmıştır. Bu testler ise SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmada, ilkokul öğretmenlerinin dijital eğitim platformlarını kullanımı incelenmiş ve bu platformların çeşitliliği ile sınıf içindeki etkileri belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlar, öğretmenlerin farklı platformları çeşitli amaçlarla kullandıklarını ve bu tercihlerin öğrenme süreçlerine etkisini göstermiştir. Ayrıca, öğretmenler arasında platform tercihlerinde farklılıklar olduğu, bazılarının interaktif içeriklere, diğerlerinin ise video veya görsel materyaller içeren platformlara yöneldiği tespit edilmiştir.Bu çalışmada, Yazıcı (2021) ve Özerbaş tarafından geliştirilen Dijital Eğitim Platformu Değerlendirme Ölçeği-DEPDÖ ölçeği kullanılmıştır. Söz konusu verilerin normal dağılım gösterememesi sebebiyle araştırmada SPSS istatistik programı tercih edilmiş ve nonparametrik testler tercih edilmiştir.
İlgili araştırmada, ilkokul öğretmenlerinin derslerinde kullandıkları dijital eğitim platformları üzerinde yapılan inceleme sonucunda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırma, katılımcıların kullandıkları dijital eğitim platformlarının çeşitliliğini ve bu platformların sınıf ortamında etkilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin farklı dijital eğitim platformlarını farklı amaçlar doğrultusunda tercih ettiklerini ve bu tercihlerin derslerdeki öğrenme süreçlerine olan etkisini ortaya koymuştur. Öğretmenler arasında belirli platformlar arasında tercih farklılıkları olduğu gözlemlenmiş, bazı öğretmenlerin interaktif içerik sunan platformları tercih ederken, diğerleri video tabanlı veya görsel materyallere dayalı platformları tercih ettiği görülmüştür.
Söz konusu araştırma, Adıyaman’daki ilkokul öğretmenlerinin dijital eğitim platformlarını derslerinde kullanma durumlarını belirlemekte önemli bulgular sunmaktadır. Araştırma kapsamında, katılımcılar arasında Adıyaman ilindeki farklı ilkokullardan seçilen öğretmenlerin derslerinde kullandıkları dijital eğitim platformları incelenmiştir. Özellikle Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve Google Classroom gibi popüler platformların kullanımı üzerine odaklanan çalışma, öğretmenlerin bu platformları nasıl benimsediğini ve eğitim süreçlerinde nasıl entegre ettiklerini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, bu bulguların eğitim paydaşlarının dijital eğitim platformlarını daha etkili bir şekilde benimsemesi ve uygulaması konusunda rehberlik edebileceği düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederiz. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririz.

Teşekkür

Bu makale çalışmasının tamamlanmasında, içten destekleriyle bizleri hep cesaretlendiren ve motivasyonumuzu her daim yüksek tutan değerli eşlerimize şükranlarımızla…

Kaynakça

  • Akman S. N. (2013). FATİH (Fırsatları Arttırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesinin Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim Öğretmenlerinin ve Öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) Kullanımına İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altın, H. M. (2014). Öğrenci, Öğretmen, Yönetici ve Veli Bakış Açısıyla Fatih Projesinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, Z. (2016). Eğitim Bilişim Ağındaki Dersi İçeriğine İlişkin Öğretmen Görüşleri: Trabzon İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ceylan, H. (2019). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Öğretimde, Eğitim Bilişim Ağından Yararlanmaya İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi Projesi (2020). 17 Ekim 2023 tari¬hinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Google Classroom (2020). 14 Ekim 2023 tari¬hinde http://www.googleclassroom.com/blog/?page_id=108 adresinden erişildi.
  • Karakırık, E. (2008). SAMAP: A Turkish Math Virtual Manipulatives Site. 8th International Educational Technology Conference, Anadolu Üniversitesi, 11 (1), 1-16.
  • Karasar, N. (2020). Kavramlar İlkeler Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, 14 (1), 2-24.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. Gültekin, M. (2013). FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2).
  • Morpa Kampüs (2020). 11 Ekim 2023 tari¬hinde https://www.morpakampus.com/kesfet adresinden erişildi.
  • Özdemir, E. (2018). Investigation Of Prospective Math Teachers Perceptions About The Use Of Technology İn Mathematics Teaching. Educational Research and Reviews, 13(19), 674-687.
  • Özerbaş, M. A. ve Yazıcı, E. B. (2021). Dijital Eğitim Platformu Değerlendirme Ölçeğinin (DEPDÖ) Geliştirilmesi Çalışması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 901-917.
  • Pamuk, C., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. M. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta Kullanımı: FATİH Projesi Değerlendirmesi. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1799-1822.
  • Saklan, H. ve Ünal, C. (2019). Dijital Eğitim Platformları Arasında EBA’nın Yeri İle İlgili Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34.
  • Uzundağ, K. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sanal Manipülatiflere İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yazıcı, E. B. (2021). İlkokul Dersinde Dijital Eğitim Platformlarının Sınıf Öğretmenleri Görüşlerine Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, İ. (2011). Teknoloji Destekli Öğretimi Çerçevesinde Alternatif Ölçme Araçlarının Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yılmaz, T. (2020). Öğrenme ve Öğretimde Dijitalleşme ve Web Araçları. M. A. Özerbaş (Ed.), Öğretim Teknolojileri (ss. 181-214). Pegem Akademi.

Primary School Teachers' Use of Digital Education Media

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 172 - 188, 30.12.2023

Öz

The main objective of our research is to determine the use of digital education platforms by primary school teachers. This descriptive survey study was conducted on 400 teachers working in both public and private primary schools in Adıyaman during the 2023-2024 academic year. Given the demographic and socioeconomic diversity of Adıyaman, the study aims to provide an overview of primary school teachers' use of digital education platforms. This large sample provides a comprehensive data set to understand teachers' use of digital platforms and its impact on student achievement and educational quality. In this study, the Digital Education Platform Evaluation Scale-DEPDS scale developed by Özerbaş and Yazıcı (2021) was used. Since the data did not show normal distribution, nanparametric tests were used in the analysis. Mann-Whitney-U test was used to determine the differences between binary variables and Kruskal-Wallis test was used to determine the differences between more variables. These tests were analysed using SPSS statistical software. In this study, the use of digital education platforms by primary school teachers was examined and the diversity of these platforms and their effects in the classroom were tried to be determined. The results showed that teachers use different platforms for various purposes and the effects of these preferences on learning processes. In addition, it was determined that there were differences in platform preferences among teachers, some of them preferred interactive content, while others preferred platforms containing video or visual materials.

Kaynakça

  • Akman S. N. (2013). FATİH (Fırsatları Arttırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesinin Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim Öğretmenlerinin ve Öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) Kullanımına İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altın, H. M. (2014). Öğrenci, Öğretmen, Yönetici ve Veli Bakış Açısıyla Fatih Projesinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, Z. (2016). Eğitim Bilişim Ağındaki Dersi İçeriğine İlişkin Öğretmen Görüşleri: Trabzon İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ceylan, H. (2019). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Öğretimde, Eğitim Bilişim Ağından Yararlanmaya İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi Projesi (2020). 17 Ekim 2023 tari¬hinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Google Classroom (2020). 14 Ekim 2023 tari¬hinde http://www.googleclassroom.com/blog/?page_id=108 adresinden erişildi.
  • Karakırık, E. (2008). SAMAP: A Turkish Math Virtual Manipulatives Site. 8th International Educational Technology Conference, Anadolu Üniversitesi, 11 (1), 1-16.
  • Karasar, N. (2020). Kavramlar İlkeler Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, 14 (1), 2-24.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. Gültekin, M. (2013). FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2).
  • Morpa Kampüs (2020). 11 Ekim 2023 tari¬hinde https://www.morpakampus.com/kesfet adresinden erişildi.
  • Özdemir, E. (2018). Investigation Of Prospective Math Teachers Perceptions About The Use Of Technology İn Mathematics Teaching. Educational Research and Reviews, 13(19), 674-687.
  • Özerbaş, M. A. ve Yazıcı, E. B. (2021). Dijital Eğitim Platformu Değerlendirme Ölçeğinin (DEPDÖ) Geliştirilmesi Çalışması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 901-917.
  • Pamuk, C., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. M. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta Kullanımı: FATİH Projesi Değerlendirmesi. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1799-1822.
  • Saklan, H. ve Ünal, C. (2019). Dijital Eğitim Platformları Arasında EBA’nın Yeri İle İlgili Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34.
  • Uzundağ, K. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sanal Manipülatiflere İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yazıcı, E. B. (2021). İlkokul Dersinde Dijital Eğitim Platformlarının Sınıf Öğretmenleri Görüşlerine Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, İ. (2011). Teknoloji Destekli Öğretimi Çerçevesinde Alternatif Ölçme Araçlarının Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yılmaz, T. (2020). Öğrenme ve Öğretimde Dijitalleşme ve Web Araçları. M. A. Özerbaş (Ed.), Öğretim Teknolojileri (ss. 181-214). Pegem Akademi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Uğur Leman 0009-0001-5570-2283

Betül Karadağ Gülten 0009-0001-0512-6185

Yaşar Gülten 0000-0003-0302-0915

Seda Korkmaz Gülten 0009-0008-3967-3006

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Leman, U., Karadağ Gülten, B., Gülten, Y., Korkmaz Gülten, S. (2023). İlkokul Öğretmenlerinin Dijital Eğitim Mecralarını Kullanma Durumu. Uygulamada Eğitim Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 172-188.