Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Koleksiyon Yapma Süreçlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 94 - 109, 31.12.2023
https://doi.org/10.47770/ukmead.1260169

Öz

Koleksiyon yapma karşılaştırma, inceleme, araştırma, hatırlama ve ilgiyi sürdürme gibi pek çok bilimsel beceriyi içermektedir. Okul öncesi dönemde ilk adımları atılabilen, ebeveynler ve öğretmenler gibi yetişkinlerin rehberliğinde gelişmeye başlayan koleksiyon yapmanın, duygusal ve sosyal gelişim açısından da çocuğa katkı getireceği düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının ve annelerinin görüşleri doğrultusunda koleksiyon yapma süreçlerinin incelenmesidir. Çalışma grubu, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden ve koleksiyon yapmakta olan 10 çocuk ve annelerinden oluşmaktadır. Çocuk ve anneleriyle birebir yapılan görüşmeler betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Bulgulara göre, çocuklar koleksiyon yapmanın anlamını bilmekte ve çoğunlukla çevrelerinden ulaşabilecekleri materyalleri biriktirmeyi tercih etmektedirler. Koleksiyonlarını oyunlarının bir parçası ve arkadaşlarıyla oyun aracı olarak görmektedirler. Anneler, koleksiyon parçalarının düzenlenmesi ve ediniminde destek vermektedir. Çocukların koleksiyon sahibi olmasının gelişimlerine getirdiği katkılar olarak biriktirme, düzenleme, sorumluluk üstlenme ve doğaya saygı duyma gibi başlıklar anneler tarafından vurgulanmıştır. Koleksiyon yapma gibi bireysel ilgilerin okula, öğrenmeye ve arkadaş ilişkilerine katkı getirmeye aracılık etmesi sağlanmalıdır.

Kaynakça

  • Ayaydın, A. (2017). Çoklu zekâ tabanlı görsel sanatlar eğitiminde bir öğretim yöntemi olarak müze eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 9-21.
  • Aycil, S. (2021). Posta pullarının işlevsel yönü ve menkul kıymet olarak değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 47, 333-357.
  • Baker, S. M., & Gentry, J. W. (1996). Kids as collectors: a phenomenological study of first and fifth graders. in NA - Advances in Consumer Research Volume 23, Eds. K., P. Corfman and J., G. Lynch Jr., 132-137.
  • Beery, T. H., & Lekies, K. S. (2019). Childhood collecting in nature: Quality experience in important places. Children's Geographies, 17(1), 118-131.
  • Brensinger, J., Lekies, K., & Beery, T. (2016). Holding on to childhood memories; The impact of childhood collecting in nature. In Coalition for Education in the Outdoors, 13 th Biennial Research Symposium. 62.
  • Bronson, M. B. (2019). Erken çocuklukta öz-düzenleme doğası ve gelişimi. (Çev. Ed. E. Sezgin ve M. Kır-Yiğit). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cadima, J., Barros, S., Ferreira, T., Serra-Lemos, M., Leal, T., & Verschueren, K. (2019). Bidirectional associations between vocabulary and self-regulation in preschool and their interplay with teacher–child closeness and autonomy support. Early Childhood Research Quarterly, (46), 75-86.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Üçüncü baskıdan çeviri. Ed.: S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Çınar, S. (2013). Okul öncesi öğretmenlerin fen ve doğa konularının öğretiminde kullandıkları etkinliklerin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 364-371.
  • Danet, B. and T. Katriel. (1994). Glorious obsessions, passionate lovers, and hidden treasures: Collecting, metaphor and the romantic ethic. In S.H. Riggins (ed.) The Socialness of Things: Essays on the Socio-Semiotics of Objects, 23–62. New York: Mouton de Gruyter.
  • Demirsoy, A. (2018). Bilimsel düşünce nasıl kazanılır ve bilim adamı nasıl olunur? Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(2), 82-88.
  • Einon, D. (2015). Bebeklikten okula öğrenmede ilk adımlar (İkinci baskıdan çeviri. Çev.: A. Çetin). İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Engel, S. (2021). Çocuk zihnini anlamak: Yeni nesil ebeveynlik rehberi. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Hanish, L. D., Xiao, S. X., Malouf, L. M., Martin, C. L., Goble, P., Fabes, R. A., DeLay, D., & Bryce, C. (2022). The benefits of buddies: Strategically pairing preschoolers with other-gender classmates promotes positive peer interactions. Early Education and Development, 34(5), 1011-1025.
  • Hanscom, A. J. (2016). Balanced and barefoot: How unrestricted outdoor play makes for strong, confident, and capable children. Oakland, CA: New Harbinger Publications.
  • Jirout, J. J. (2020). Supporting early scientific thinking through curiosity. Frontiers in Psychology, 11(August), 1–7.
  • Kestane Ünal, S. (2020). Bilinçli tüketim ve annelerin bilinçli tüketime yönelik tutum ve davranışları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(39), 803-827.
  • Kostelnik, M.J., Soderman, A. K., Whiren, A. P. & Rupiper, M. (2019). Gelişime uygun eğitim programı: Erken çocukluk eğitiminde en iyi uygulamalar. (Çev. Ed. :E. Ahmetoğlu & İ. H. Acar). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Lekies, K. S., and Beery, T. H. (2013). Everyone needs a rock: Collecting items from nature in childhood. Children, Youth and Environments 23 (3): 66–88.
  • Lekies, K. S., Beery, T., and Brensinger, J. (2017). Investigating children’s collecting behavior outdoors. in The International Handbook of Outdoor Play and Learning. Eds.: E., T. Waller, L. Ärlemalm-Hagser, K., S. Lee-Hammond, E., B. Lekies, H. Sandseter, and S. Wyver London: Sage, 547–561.
  • Loxley, P., Dawes, L., Nicholls, L., & Dore, B. (2016). Sınıf dışında öğrenme. (H. Türkmen, Çev.). H. Türkmen, M. Sağlam & E. Şahin Pekmez (Ed.), İlköğretimde eğlendiren ve anlamayı geliştiren fen öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Üçüncü baskıdan çeviri. Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Morris, D. (2013). Çocuk. Çocukluğun ilk yaşlarında çocuklar nasıl düşünür, öğrenir ve büyür. (Çeviren: Ç. Sunay). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özkahveci, E. ve Civek, F. (2021). Tüketim ve çocuk ilişkisinin teorik olarak değerlendirilmesi. Social Sciences Research Journal, 10(2), 259-271.
  • Pearce. S., M. (1994). The urge to collect. In Interpreting Objects and Collections (1st ed.), Leicester Readers in Museum Studies Series editor: Professor S. M. Pearce. London: Routledge, Chapter 22, 157–159.
  • Prior, J. and Herwegen, J. V. (2020). Çocuklar üzerinde uygulamaya dayalı araştırma. (Birinci basımdan Çeviri. Çev. Ed.: N. Güney Karaman) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Suskind, D. (2018). Otuz milyon kelime: Çocuğunuzun beynini geliştirin. (İkinci baskı. Çev: E. Eret Orhan ve B. Satılmış). Ankara: Buzdağı Yayınevi.
  • TDK. https://sozluk.gov.tr/
  • Tenenbaum, H. R., Winstone, N. E., Leman, P. J., & Avery, R. E. (2020). How effective is peer interaction in facilitating learning? A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 112(7), 1303.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S., & Tükel, A. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerine yer verme durumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 4(1), 49-59.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ülkü Büşra Ülkü

Ayşegül Ergül

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ülkü, Ü. B., & Ergül, A. (2023). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Koleksiyon Yapma Süreçlerinin İncelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-109. https://doi.org/10.47770/ukmead.1260169