It is known that hafız and sazendes are the real creators of the music tune,
representatives, performers and they are carriers transferred from
generation to generation to tune in socio-cultural life of Uighur Turkish.
This article was investigated contribution and role in the process of
transferred and development, establishment of tune culture of hafız and
sazendes, that the numbers are more and more increasing. Further, mastery
in music performing in the religious and non-religious of hafız and
sazendes, improvisational skills, psychological effect on which they have on
the viewers/listeners and traditional training methods based on masterapprentice
relationship has been discussed.
Hafız ve sazendelerin; Uygur Türklerinin sosyokültürel yaşamında makam
müziğinin gerçek yaratıcıları, temsilcileri, icracıları ve makam müziğini
kuşaktan kuşağa aktaran taşıyıcıları oldukları bilinir. Bu yazıda sayıları
gittikçe azalan hafız ve sazendelerin makam kültürünün oluşturulması,
geliştirilmesi ve aktarılması sürecindeki rolü, etkileri ve katkıları
araştırılmıştır. Ayrıca hafız ve sazendelerin dinî ve din dışı müziğin
icrasındaki ustalıkları, doğaçlama yetenekleri, seyirci/dinleyici üzerinde
yarattıkları psikolojik etkileri ve usta-çırak ilişkisine dayalı geleneksel
eğitim yöntemleri ele alınmıştır.
Diğer ID | JA28HF42JJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 5 - Sayı: 5 |