Turks entered to different religious environment prior to acceptance of
Islam such as Manichaeism, Buddhism, Christianity. Social, economic,
cultural structures were affected due to the adoption of Islam, so a set
change of beliefs and practices occurred. Also, the spirit thinking, which has
an important place in the old Turkish belief system has been influenced by
the culture circles.
As is known, existence of the spirit has a quite ancient history in the Turkish
belief system. Turks believed not only living beings, but also they believed
the spirit of each object in the universe. There is the ancient thought of
spirit on the basis of the belief items such as ancestors cult, stove cult, fire
cult, water cult, mountain cult and so on.
Shamans should have complied with the requirements of the new religion
together with the adoption of Islam. They used amulets to smuggle evil
spirits and they mention to names of prophet, angel, saints and sheikh in
their prayers. Especially, evil creatures have showed more resistance to
change due to the structures and taboo. In this context, we examined to
change and transformation of evil spirits in belief systems of the Uyghurs
from Shamanism to Islam
Türkler İslamiyet’i kabul etmeden önce Maniheizm, Budizm, Hıristiyanlık
gibi farklı din dairelerine girmişlerdir. İslamiyet’in kabul edilmesiyle
beraber sosyal, ekonomik, kültürel tüm yapılar etkilenmiş, dolayısıyla inanç
ve pratiklerde bir dizi değişim meydana gelmiştir. Eski Türk inanç
sisteminde önemli bir yere sahip olan ruh düşüncesi de geçilen kültür
dairelerinden etkilenmiştir.
Bilindiği gibi Türk inanç sisteminde ruhun varlığı oldukça eski bir geçmişe
sahiptir. Sadece canlı varlıkların değil, evrendeki her bir nesnenin ruhu
olduğuna inanan Türkler, bu bağlamda kült inancını geliştirmişlerdir.
Atalar kültü, ocak kültü, ateş kültü, su kültü, dağ kültü vb. inanç ögelerinin
arkasında kadim ruh düşüncesi bulunmaktadır.
İslamiyet’in kabulüyle kamlar yeni dinin şartlarına uyma zorunluluğu
yaşamışlardır. Kötü ruhları kaçırmak için muskalar kullanan kamlar,
dualarında peygamber, melek, evliya ve şeyhlerin adlarını zikretmişlerdir.
Özellikle yapıları gereği ve çoğu zaman adlarının tabu olması sebebiyle
kötü karakterli varlıklar değişmeye daha fazla direnç göstermişlerdir. Bu
bağlamda çalışmada Uygurların inanç sisteminde kötü ruhların
Şamanizm’den İslam’a değişim ve dönüşümü ele alınıp incelenmiştir.
Diğer ID | JA73AG73SA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 7 - Sayı: 7 |