Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı ve Güler G.

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 195 - 208, 25.12.2023
https://doi.org/10.59902/yazit.1313366

Öz

Polisiye romanda kahraman erkek dedektif kalıbının yıkılışı, romanlarda kadın karakterlerin kurban pozisyonundan çıkıp dedektif olarak suçu irdeleyen öznelere dönüşmesiyle gerçekleşir. Klasik polisiye yazınının erken dönemlerinden itibaren güçlü, sert, yalnız çalışan, yalnız yaşayan, “duygusuz”, erkek dedektif modeli türün başat karakteriyken, kadın yazarların artmasıyla birlikte sezgileri ile hareket edebilen, birbiriyle dayanışan, yardım isteyen, fiziki olarak çok güçlü olmayan kadın hafiyeler de görülmeye başlar. Ancak bu karakterler de okurun beklentisi doğrultusunda yaratıldığı için toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde şekillenmişlerdir. Yerli polisiyede ise Nihal Karamağaralı ve Vâlâ Nurettin müşterek yazdığı kadın dedektif karakterler Güler G. Ve Anberbu Dadı bu dönüşüme örnektir. Güler gazetede tefrika yazarı, Anberbu Dadı ise Güler’i büyüten Arap halayıktır. Birbirlerinden başka kimsesi olmayan bu iki kadın, yaşamlarını güç bela idame ettirmeye çalışırken etraflarında gerçekleşen tuhaf olaylara karşı kayıtsız kalamazlar. Dört romanlık seride Anberbu ve Güler G.’nin erkeklere rağmen ‘kadınlara has yöntemleriyle’ cinayetleri çözmelerinin anlatısı mevcuttur. Bu çalışmada Türk edebiyatının ilk kadın seri polisiye yazarı Müzehher Vâ-Nû’nun Nihal Karamağaralı müstearıyla, eşi Vâlâ Nurettin Vâ-Nû ile müşterek yazdığı Güler G. ve Anberbu Dadı dörtlemesini, maskulenitenin hâkim olduğu suç dünyasında, iki kadın hafiyenin ‘öteki’ kimliği ile var olma mücadelesi üzerinden polisiye romanda kahraman erkek dedektif kalıbının kırılması yönünden inceleyeceğiz.

Kaynakça

  • Craig, Patricia & Cadogan, Mary (1986). The Lady Investigates: Women Detectives and Spies in Fiction. New York: Oxford University Press.
  • Cranny-Francis, Anne (1988). “Gender and genre: Feminist Rewritings of Detective Fiction”. Women’s Studies International Forum, 11(1): 69-84.
  • Green, Anne Katherine (2013). That Affair Next Door. [Elektronik Sürüm]. USA: Start Classics. https://www.simonandschuster.com/books/That-Affair-Next-Door/ Anna-Katharine-Green/Unabridged-Start-Classics/9781627937122
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (13 Mart 1955-19 Mayıs 1955). “Hacı Kurye”. Cumhuriyet Gazetesi, 4.
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (17 Mayıs 1952-4 Ağustos 1952). “Ummadık Taş Baş Yarar”. Akşam Gazetesi, 4.
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (18 Mart 1956-1 Haziran 1956). “Perçemli Adam”. Cumhuriyet Gazetesi, 4.
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (21 Kasım 1953-4 Şubat 1954). “Yedi Sigara”. Akşam Gazetesi, 4.
  • Munt, Sally (1994). Murder By The Book? Feminism And The Crime Novel. London and New York: Routledge.
  • Rowland, Susan (2001). From Agatha Christie to Ruth Rendell, British Woman Writers in Detective and Crime Fiction. London: Palgrave-Macmillan.
  • Sussex, Lucy (2010). Women Writers and Detectives in Nineteenth-Century Crime Fiction-The Mothers of the Genre. London: Palgrave-Macmillan.

A Challenge to the Heroic Male Detective Mould in Crime Fiction: Anberbu Dadı and Güler G.

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 195 - 208, 25.12.2023
https://doi.org/10.59902/yazit.1313366

Öz

The breakdown of the mould of the heroic male detective in crime fiction takes place when the female characters in the novels move out of the victim position and turn into subjects who examine the crime as detectives. From the early period of classical crime fiction, the strong, tough, lonely, "emotionless" male detective model was the dominant character of the genre, but with the increase in the number of women writers, female sleuths who can act with their intuition, solidarise with each other, ask for help, and are not physically very strong begin to be seen. In Turkish crime fiction, the female detective characters Güler G. and Anberbu Dadı, written jointly by Nihal Karamağaralı and Vâlâ Nurettin, are examples of this transformation. Güler is a newspaper detective writer and Anberbu Dadı is the Arab nanny who raises Güler. These two women, who have no one but each other, cannot remain indifferent to the strange events that take place around them as they try to barely survive. In the series of four novels, Anberbu and Güler G. solve murders with their 'women-specific methods' despite men. In this study, we will examine to break the mould of the heroic male detective in the detective novel through the struggle of two female sleuths to exist with their 'other' identity in a criminal world dominated by masculinity.

Kaynakça

  • Craig, Patricia & Cadogan, Mary (1986). The Lady Investigates: Women Detectives and Spies in Fiction. New York: Oxford University Press.
  • Cranny-Francis, Anne (1988). “Gender and genre: Feminist Rewritings of Detective Fiction”. Women’s Studies International Forum, 11(1): 69-84.
  • Green, Anne Katherine (2013). That Affair Next Door. [Elektronik Sürüm]. USA: Start Classics. https://www.simonandschuster.com/books/That-Affair-Next-Door/ Anna-Katharine-Green/Unabridged-Start-Classics/9781627937122
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (13 Mart 1955-19 Mayıs 1955). “Hacı Kurye”. Cumhuriyet Gazetesi, 4.
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (17 Mayıs 1952-4 Ağustos 1952). “Ummadık Taş Baş Yarar”. Akşam Gazetesi, 4.
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (18 Mart 1956-1 Haziran 1956). “Perçemli Adam”. Cumhuriyet Gazetesi, 4.
  • Karamağaralı, Nihal ve Vâ-Nû (21 Kasım 1953-4 Şubat 1954). “Yedi Sigara”. Akşam Gazetesi, 4.
  • Munt, Sally (1994). Murder By The Book? Feminism And The Crime Novel. London and New York: Routledge.
  • Rowland, Susan (2001). From Agatha Christie to Ruth Rendell, British Woman Writers in Detective and Crime Fiction. London: Palgrave-Macmillan.
  • Sussex, Lucy (2010). Women Writers and Detectives in Nineteenth-Century Crime Fiction-The Mothers of the Genre. London: Palgrave-Macmillan.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sinem Şahin 0000-0001-9990-8569

Didem Ardalı Büyükarman 0000-0003-4440-2012

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, S., & Ardalı Büyükarman, D. (2023). Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı ve Güler G. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi, 3(2), 195-208. https://doi.org/10.59902/yazit.1313366
AMA Şahin S, Ardalı Büyükarman D. Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı ve Güler G. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi. Aralık 2023;3(2):195-208. doi:10.59902/yazit.1313366
Chicago Şahin, Sinem, ve Didem Ardalı Büyükarman. “Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı Ve Güler G”. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2023): 195-208. https://doi.org/10.59902/yazit.1313366.
EndNote Şahin S, Ardalı Büyükarman D (01 Aralık 2023) Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı ve Güler G. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi 3 2 195–208.
IEEE S. Şahin ve D. Ardalı Büyükarman, “Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı ve Güler G”., YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 195–208, 2023, doi: 10.59902/yazit.1313366.
ISNAD Şahin, Sinem - Ardalı Büyükarman, Didem. “Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı Ve Güler G”. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi 3/2 (Aralık 2023), 195-208. https://doi.org/10.59902/yazit.1313366.
JAMA Şahin S, Ardalı Büyükarman D. Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı ve Güler G. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi. 2023;3:195–208.
MLA Şahin, Sinem ve Didem Ardalı Büyükarman. “Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı Ve Güler G”. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 2, 2023, ss. 195-08, doi:10.59902/yazit.1313366.
Vancouver Şahin S, Ardalı Büyükarman D. Polisiye Romanda Kahraman Erkek Dedektif Kalıbına Bir Meydan Okuma: Anberbu Dadı ve Güler G. YAZIT Kültür Bilimleri Dergisi. 2023;3(2):195-208.