BibTex RIS Kaynak Göster

STATE OF STUDENTS READING 100 BASİC LİTERARY WORKS

Yıl 2014, Cilt: 173 Sayı: 173, 307 - 328, 01.03.2014

Öz

Reading problem is one of the main problems in education. That is must problem of reading disabled and make a habit of reading. Various projects and applications carried out to solve this problem. One of these applications is 100 Basic Literary Works. The application was started with a list firstly for high school students (in 2004) and then for elementary school students (in 2005). After the debate began, criticized the contents of the list and the application form. But the widely research was done for students to read and do not read. Because the list was intended to recommend even though perceived by some groups mandatory. The aim of this study was to determine the status of books’ reading in selection of 100 Basic Literary Works. For this purpose, the questionnaire is completed to 1978 the first stage high school students in 20 provinces, 29 schools. Findings are established using students' answers to the survey frequency (f) and percentage (%) values. According to the results of research works most read as follows: Pinocchio, Keloglan Tales, Dede Korkut Stories, Nasreddin Hodja Stories, Around the World in 80 Days, Alice in Wonderland, Heidi, Peter Pan, La Fontaine, Featured, The Three Musketeers, Pollyanna. According to the students participating in the survey responses it has been observed Works most be read by the students and be read with pleasure and curiosity are parallel to each other. It was determined that the most widely read translation works are novel type and the most widely read local works are tale type.

Kaynakça

  • ACAT, B.; DEMİRAL, H.; ARIN, A. (2008) “Okuma Alışkanlığı Göstergelerine Göre İlköğretim Öğrencilerinin Durumları”, Türkçe Öğretimi Kongresi (18-20 Mayıs 2008). MEB-Bahçeşehir Üniversitesi
  • ARICI, A.F. (2008) “Okumayı Niye Sevmiyoruz: Üniversite Öğrencileriyle Mülakatlar”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi: 5(10): 91-100
  • BAŞ, B. (2011) “İlköğretim Yüz Temel Eserin Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Temalar Açısından Analizi”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15): 175-200
  • CAN, R.; TÜRKYILMAZ, M.; KARADENİZ A. (2010) “Ergenlik Dönemi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11 (3):1-21.
  • Çocuk Vakfı (2009), 100 Temel Eser Raporu http://www.cocukvakfi.org.tr/Rapor/100temeleser.pdf adresinden 05.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • DİLİDÜZGÜN, S. (2006) “Eğitim Gerçeği Açısından 100 Temel Eser Tartışmaları”, Varlık 112479: 23-26
  • DÖKMEN, Ü. (1990). “Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Okuma Becerileri, İlgileri, Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları”, Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(2):395-418.
  • DÖKMEN, Ü. (1994) Okuma Becerisi İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko- Sosyal Bir Araştırma. İstanbul: MEB Yayınları
  • DURAN, E.; SEZGİN. B. (2012) “İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının Ve İlgilerinin Belirlenmesi”, Turkish Studies 7 (4): 1649-1662
  • Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (2009). 100 Temel Eser Niçin Temel Eser Değil http://www.egitimsen.org.tr/ekler/20f75018b14d3e3_ek.pdf?tipi=74&turu=X&s ube=0 adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • HIZLAN, D. (2006) Tek Sahtekârlık Çeviri Değil http://hurarsiv.hurriyet. com.tr/goster/haber.aspx?id=4957911&yazarid=4adresinden 06.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim İstatistikleri (2013). Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2012- 2013. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_20 12_2013.pdf adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • NEYDİM, N. (2006/1). “Çocuk Edebiyatının Durumu ve 100 Temel Eser Üzerine”. Varlık Dergisi, 112479: 3-7.
  • Neydim, N. (2006/2). “Masumiyetini Tamamen Kaybeden Seçki: 100 Temel Eser”. http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=197202 adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • OKUR, A. (2007). Serbest Okuma Etkinliğinin Sözcük Öğretimi ve Kavram Gelişimine Etkisi (100 Temel Eser Örneğinde), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ÖZBAY, M. (2006). Okuma Eğitiminde Çevre Faktörü. Eurasian Journal Of Educational Research, 24: 161-170
  • ÖZER Ö.Y.; DOĞAN, B. (2013). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Becerisilerinin Kestirilmesinde Etkili Olan Değişkenlerin Belirlenmesi”, The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (4): 667-680
  • SEVER, S. (2003) Çocuk Ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık
  • SEVER, S (2006) “Türkçe Öğretiminin Çözülemeyen Sorunları” Varlık Dergisi, 112479: 8-16
  • SOYSAL, Ö. (1988) “Türkiye’de Gençlere Özgü Okuma Davranışları”, Türk Kütüphaneciliği, 2 (4): 151-158
  • ŞAHİN, A. (2012) “İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıklarının Sosyo-Ekonomik Düzeylerine Göre İncelenmesi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 367-388.
  • ŞİRİN, M. R. (2006) “Öğretmenim Kral Hâlâ Çıplak” http://www.radikal. com.tr/haber.php?haberno=196638 erişilmiştir.
  • adresinden 03.09.2013 tarihinde
  • ŞİRİN, M. R. ve SOYLU, İ. (2003) Okuyan Türkiye Ön Bilgi Raporu, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları
  • ŞİRİN, M.R. (2007) Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Kök Yayınları
  • TANJU, E. H. (2010) “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığına Genel Bakış”, Aile ve Toplum, 6 (21): 30-39
  • YAMAN, H.; Süğümlü, Ü. (2010) “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Ders Dışı Kitap Okuma Alışkanlıkları”, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (1): 291-306
  • YILMAZ, B. (2002) “Bilgi-Toplum İlişkisi ve Türkiye”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19 (2): 101-114 YILMAZ, N. (2005). Yüz Temel http://www.radikal.com.tr/radikal2/100_temel_eser_ve_yasak_elm alar-872849 adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir. Elmalar
  • YILMAZ, N. (2007) “100 Temelsiz Uygulama”, 100 Temel Eser Tartışması. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.

ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU

Yıl 2014, Cilt: 173 Sayı: 173, 307 - 328, 01.03.2014

Öz

Okuma sorunu, eğitimdeki temel sorunlardan biridir. Okumamayı sorun olmaktan çıkarıp alışkanlık haline getirmek şarttır. Bu soruna çözüm için çeşitli projeler ve uygulamalar yapılmaktadır. Bunlardan biri de 100 temel eser uygulamasıdır. 100 temel eser uygulaması önce ortaöğretim için (2004) bir liste ile sonra da ilköğretim öğrencileri için (2005) bir liste ile başlandı. Daha sonra tartışmalar başladı, listenin içeriğini ve uygulama şeklini eleştirenler oldu. Fakat bunu öğrencilerin okuyup okumadığına yönelik geniş çaplı bir araştırma yapılmadı. Çünkü liste bazı çevrelerce zorunlu algılansa da tavsiye amaçlı idi. Bu çalışmanın amacı ilköğretim 100 temel eser seçkisindeki kitapların okunma durumunu belirlemektir. Bu amaçla 20 ilde 29 okulda 1978 lise 1 öğrencisine anket uygulanmıştır. Bulgular öğrencilerin ankete verdikleri cevapların frekans (f) ve yüzde (%) değerleri kullanılarak oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre en fazla okunan eserler şunlardır: Pinokyo, Keloğlan Masalları, Dede Korkut Hikâyeleri, Nasreddin Hoca Hikâyeleri, 80 Günde Devr-i Âlem, Alice Harikalar Ülkesinde, Heidi, Peter Pan, La Fontaine’den Seçmeler, Üç Silahşörler, Polyanna. Araştırmaya katılan öğrencilerin cevaplarına göre en fazla okunan eserler ile öğrencilerin zevk alarak ve merak ederek okudukları eserlerin birbirine paralel olduğu gözlenmiştir. En çok okunan çeviri eserlerin roman türünde olduğu, en çok okunan yerli eserlerin masal türünde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • ACAT, B.; DEMİRAL, H.; ARIN, A. (2008) “Okuma Alışkanlığı Göstergelerine Göre İlköğretim Öğrencilerinin Durumları”, Türkçe Öğretimi Kongresi (18-20 Mayıs 2008). MEB-Bahçeşehir Üniversitesi
  • ARICI, A.F. (2008) “Okumayı Niye Sevmiyoruz: Üniversite Öğrencileriyle Mülakatlar”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi: 5(10): 91-100
  • BAŞ, B. (2011) “İlköğretim Yüz Temel Eserin Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Temalar Açısından Analizi”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15): 175-200
  • CAN, R.; TÜRKYILMAZ, M.; KARADENİZ A. (2010) “Ergenlik Dönemi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11 (3):1-21.
  • Çocuk Vakfı (2009), 100 Temel Eser Raporu http://www.cocukvakfi.org.tr/Rapor/100temeleser.pdf adresinden 05.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • DİLİDÜZGÜN, S. (2006) “Eğitim Gerçeği Açısından 100 Temel Eser Tartışmaları”, Varlık 112479: 23-26
  • DÖKMEN, Ü. (1990). “Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Okuma Becerileri, İlgileri, Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları”, Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(2):395-418.
  • DÖKMEN, Ü. (1994) Okuma Becerisi İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko- Sosyal Bir Araştırma. İstanbul: MEB Yayınları
  • DURAN, E.; SEZGİN. B. (2012) “İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının Ve İlgilerinin Belirlenmesi”, Turkish Studies 7 (4): 1649-1662
  • Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (2009). 100 Temel Eser Niçin Temel Eser Değil http://www.egitimsen.org.tr/ekler/20f75018b14d3e3_ek.pdf?tipi=74&turu=X&s ube=0 adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • HIZLAN, D. (2006) Tek Sahtekârlık Çeviri Değil http://hurarsiv.hurriyet. com.tr/goster/haber.aspx?id=4957911&yazarid=4adresinden 06.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim İstatistikleri (2013). Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2012- 2013. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_20 12_2013.pdf adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • NEYDİM, N. (2006/1). “Çocuk Edebiyatının Durumu ve 100 Temel Eser Üzerine”. Varlık Dergisi, 112479: 3-7.
  • Neydim, N. (2006/2). “Masumiyetini Tamamen Kaybeden Seçki: 100 Temel Eser”. http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=197202 adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • OKUR, A. (2007). Serbest Okuma Etkinliğinin Sözcük Öğretimi ve Kavram Gelişimine Etkisi (100 Temel Eser Örneğinde), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ÖZBAY, M. (2006). Okuma Eğitiminde Çevre Faktörü. Eurasian Journal Of Educational Research, 24: 161-170
  • ÖZER Ö.Y.; DOĞAN, B. (2013). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Becerisilerinin Kestirilmesinde Etkili Olan Değişkenlerin Belirlenmesi”, The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (4): 667-680
  • SEVER, S. (2003) Çocuk Ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık
  • SEVER, S (2006) “Türkçe Öğretiminin Çözülemeyen Sorunları” Varlık Dergisi, 112479: 8-16
  • SOYSAL, Ö. (1988) “Türkiye’de Gençlere Özgü Okuma Davranışları”, Türk Kütüphaneciliği, 2 (4): 151-158
  • ŞAHİN, A. (2012) “İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıklarının Sosyo-Ekonomik Düzeylerine Göre İncelenmesi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 367-388.
  • ŞİRİN, M. R. (2006) “Öğretmenim Kral Hâlâ Çıplak” http://www.radikal. com.tr/haber.php?haberno=196638 erişilmiştir.
  • adresinden 03.09.2013 tarihinde
  • ŞİRİN, M. R. ve SOYLU, İ. (2003) Okuyan Türkiye Ön Bilgi Raporu, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları
  • ŞİRİN, M.R. (2007) Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Kök Yayınları
  • TANJU, E. H. (2010) “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığına Genel Bakış”, Aile ve Toplum, 6 (21): 30-39
  • YAMAN, H.; Süğümlü, Ü. (2010) “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Ders Dışı Kitap Okuma Alışkanlıkları”, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (1): 291-306
  • YILMAZ, B. (2002) “Bilgi-Toplum İlişkisi ve Türkiye”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19 (2): 101-114 YILMAZ, N. (2005). Yüz Temel http://www.radikal.com.tr/radikal2/100_temel_eser_ve_yasak_elm alar-872849 adresinden 03.09.2013 tarihinde erişilmiştir. Elmalar
  • YILMAZ, N. (2007) “100 Temelsiz Uygulama”, 100 Temel Eser Tartışması. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alpaslan Okur Bu kişi benim

Gökhan Arı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 173 Sayı: 173

Kaynak Göster

APA Okur, A., & Arı, G. (2014). ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 307-328. https://doi.org/10.20296/tsad.40333
AMA Okur A, Arı G. ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Mart 2014;173(173):307-328. doi:10.20296/tsad.40333
Chicago Okur, Alpaslan, ve Gökhan Arı. “ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173, sy. 173 (Mart 2014): 307-28. https://doi.org/10.20296/tsad.40333.
EndNote Okur A, Arı G (01 Mart 2014) ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173 173 307–328.
IEEE A. Okur ve G. Arı, “ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 173, sy. 173, ss. 307–328, 2014, doi: 10.20296/tsad.40333.
ISNAD Okur, Alpaslan - Arı, Gökhan. “ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173/173 (Mart 2014), 307-328. https://doi.org/10.20296/tsad.40333.
JAMA Okur A, Arı G. ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2014;173:307–328.
MLA Okur, Alpaslan ve Gökhan Arı. “ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 173, sy. 173, 2014, ss. 307-28, doi:10.20296/tsad.40333.
Vancouver Okur A, Arı G. ÖĞRENCİLERİN İLKÖĞRETİM 100 TEMEL ESERİ OKUMA DURUMU. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2014;173(173):307-28.