BibTex RIS Kaynak Göster

4TH GRADERS' ATTITUDES TOWARD SOCIAL SCIENCES COURSES

Yıl 2014, Cilt: 181 Sayı: 181, 259 - 272, 01.02.2014

Öz

The Social studies course taught at the first stage of primary education provides a basis for forming students’ ideas and opinions about life. Many different factors can be effective for developing the students’ positive or negative attitudes to this course. Teachers’ positive attitudes in their behaviours to students and their democratic manners and high level of readiness increase the interests of students to this course and help students adopt positive manners. Also, suitable educational environment and the usage of course equipments and materials cause students have positive manners toward the course. The aim of this descriptive study was to determine the manners of the fourth grade primary school students against social studies course. The sample of this research is consisted of the fourth grade students from Kırşehir city in 2010-2011 school year. In this research, “The Scale of Manner to Social Studies Course for Primary School Students” that was prepared for “ The Ministry of Education Primary School Social Studies Course 1-5. Grades Curriculum” was used as the data collection tool. The scale was applied to 178 students and the gathered data was analysed by using SPSS package. The results of the study indicated that the majority of the students do have positive attitudes toward the social sciences course.

Kaynakça

  • AKTEPE, V. (2004). İlköğretim I.Kademede Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerini Tanıma Yeterliliği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • ALTINIŞIK, S. ve Orhan, F. (2002). “Sosyal Bilgiler Dersinde Çoklu Ortamın Öğrencilerin Akademik Başarıları ve Dersine Karşı Tutumları Üzerindeki Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, sy.: 41-49
  • Barth, J.,L. (1991). Elementary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum. Activites and Materials. Lanham/New York/London: Universtiy Pres of America.
  • Çakar, Ö., Öner, Ü. (2007). “İyi Bir Vatandaş Yetiştirmede Sosyal Bilgiler Dersinin Rolüne Dair Öğretmen Görüşleri”, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü ve Çukurova Üniversitesi, III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 18-20 Haziran, Adana.
  • Çalışkan, H. ve Yiğittir, S. (2008). Sosyal Bilgilerde Ölçme ve Değerlendirme, Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Edt. Bayram Tay & Adem Öcal, Ankara: Pegem A Yayıncılık. s. 217-281.
  • Dede, Y. (2007). “Matematik Öğretmeni Adaylarının Oluşturmacı Yaklaşıma ilişkin Düşünceleri ve Uygulamaları. Eğitimde Yeni Yönelimler Sempozyumu IV Yapılandırmacılık ve Öğretmen”, 17 Kasım, Bildiriler, Özel Tevfik Fikret Okulları: Ankara.
  • Ergin, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Ersoy, F. ve Kaya, E. (2008). “Sınıf Öğretmenlerine Göre Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına (2004) İlişkin Yaklaşımları”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt: 8, sayı: 1, sayfa: 285-300
  • Kaptan, S. (1998), Bilimsel Araştırma Ve İstatistik Teknikler, Tekışık Yayınları: Ankara.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2004 ). Yeni İnsan ve İnsanlar, Evrim Yayınları: İstanbul.
  • Karakuş, F. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oluşturmacı Öğrenme Ve Otantik Değerlendirme Yaklaşımlarının Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumlarına Ve Kalıcılığa Etkisi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.:03, no:36, s.: 124-141
  • Kartal, A. (2011). Zihin Haritalama Tekniğinin Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrenci Başarısı, Tutumu ve Kalıcılığına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Rize Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize
  • Lou, Y. (2004). Learning the solve complex problems through between group collaboration in project based online courses. Distance Education, 25,1, pp.49-66.
  • MEB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • NCSS (2004). Teacher Standarts. 21 Haziran 2011 tarihinde sosyal bilgiler sayfasından alınmıştır.
  • www.socialstudies.org/trteacherstandarts internet
  • Öztürk, C. ve Baysal, N. (1999). “İlköğretim 4–5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumu”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 13–21
  • Öztürk, C., Ünal, S. (1999). “Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersine Karşı Tutumu”, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, sy.:6, s.:1-9.
  • Özkümüş Yetkin, T. (2010). İlköğretim 4.Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarılarına ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Akademik
  • Sidekli, S. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerini 2004 Programı Doğrultusunda Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumları”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, sy.:3, s.:1-23
  • Swanson, K. N. and Legutko, R. S. (2008). The effect of book blogging the on http://www.eric.ed.gov/ adresinden 16 Nisan 2010 tarihinde edinilmiştir. of 3rd-grade students online submission.
  • Şahiner, D.G.S. (2008). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Aktif Öğrenme Tekniklerinin Demokratik Tutumlara ve Ders Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tüysüz, C., ve Aydın, H. (2007). “Web Tabanlı Öğrenmenin İlköğretim Okulu Düzeyindeki Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi”, Pamukklae Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), sy.:22, s.:73-84
  • Ural, S.N. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Demokratik Tutum Ve Empatik Eğilim Düzeylerine Sosyal Bilgiler Dersinin Etkisi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Yanpar, T. (2006). Etkili ve Anlamlı Öğrenme İçin Kuramsal Yaklaşımlar ve Yapılandırmacılık. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. Öztürk C. (Edt). Ankara: Pegem A Yayıncılık, ss. 85-109.
  • Yavuz Avcı, E. (2009). İlköğretim 5.Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Başarı Düzeylerine ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Yetkin, D. ve Daşcan, Ö. (2008). Son Değişikliklerle İlköğretim Programı 1-5 Sınıflar. Güncellenmiş 2. baskı, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Yılmaz, O. (2006). İlköğretim 7.Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrenenlerin Akademik Başarıları, Yaratıcılıkları ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Yılmaz, K. ve Çolak, R. (2012). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kavram Haritaları Kullanımının Öğrencilerin Tutum, Akademik Başarı ve Bilgilerinin Kalıcılık Düzeylerine Etkisi”, Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, c:1, sy :1, s.:1-16
  • Yiğit, Ö. (2007). “Öyküleştirme Yönteminin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi”, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü ve Çukurova Üniversitesi, III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 18-20 Haziran, Adana.

İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI

Yıl 2014, Cilt: 181 Sayı: 181, 259 - 272, 01.02.2014

Öz

İlköğretim birinci kademeden itibaren öğretilmeye başlanan sosyal bilgiler dersi, öğrencilerin yaşamla ilgili görüş ve düşüncelerinin oluşmasında temel teşkil etmektedir. Sosyal bilgiler dersine yönelik öğrencilerin olumlu ya da olumsuz tutum sergilemelerinde birçok faktör etkili olabilmektedir. Öğretmenin öğrencilere karşı davranışlarında olumlu bir tutuma sahip olması ve demokratik davranışlar göstermesi, öğrencinin hazır bulunuşluk düzeyinin yüksek olması sosyal bilgiler dersine olan ilgisini arttırmakta, öğrencilerin olumlu tutum sergilemesini olumlu yönde etkilemektedir. Öğrencilerin düzeyine uygun olarak eğitim ortamının düzenlenmesi, ders araç-gereç ve materyalin kullanımı da öğrencilerin derse karşı olumlu tutum geliştirmesine sebep olmaktadır. Araştırmanın amacı; ilkokulların dördüncü sınıfında okuyan öğrencilerin, sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarını belirlemektir. Bu araştırmanın yöntemi betimseldir. Araştırmanın örneklemini 2010–2011 eğitimöğretim yılı Kırşehir'in merkez ve ilçelerindeki İlköğretim okullarında okuyan 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim sosyal bilgiler dersi 1–5. sınıflar öğretim programı”’nda hazırlanmış olan “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 178 öğrenciye uygulanmış, elde edilen verilerin analizleri SPSS paket programında değerlendirilmiştir. Öğrencilerin genel olarak sosyal bilgiler dersine karşı olumlu tutum sergiledikleri, bazı konularda ise olumsuz tutuma sahip oldukları söylenebilir.

Kaynakça

  • AKTEPE, V. (2004). İlköğretim I.Kademede Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerini Tanıma Yeterliliği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • ALTINIŞIK, S. ve Orhan, F. (2002). “Sosyal Bilgiler Dersinde Çoklu Ortamın Öğrencilerin Akademik Başarıları ve Dersine Karşı Tutumları Üzerindeki Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, sy.: 41-49
  • Barth, J.,L. (1991). Elementary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum. Activites and Materials. Lanham/New York/London: Universtiy Pres of America.
  • Çakar, Ö., Öner, Ü. (2007). “İyi Bir Vatandaş Yetiştirmede Sosyal Bilgiler Dersinin Rolüne Dair Öğretmen Görüşleri”, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü ve Çukurova Üniversitesi, III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 18-20 Haziran, Adana.
  • Çalışkan, H. ve Yiğittir, S. (2008). Sosyal Bilgilerde Ölçme ve Değerlendirme, Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Edt. Bayram Tay & Adem Öcal, Ankara: Pegem A Yayıncılık. s. 217-281.
  • Dede, Y. (2007). “Matematik Öğretmeni Adaylarının Oluşturmacı Yaklaşıma ilişkin Düşünceleri ve Uygulamaları. Eğitimde Yeni Yönelimler Sempozyumu IV Yapılandırmacılık ve Öğretmen”, 17 Kasım, Bildiriler, Özel Tevfik Fikret Okulları: Ankara.
  • Ergin, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Ersoy, F. ve Kaya, E. (2008). “Sınıf Öğretmenlerine Göre Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına (2004) İlişkin Yaklaşımları”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt: 8, sayı: 1, sayfa: 285-300
  • Kaptan, S. (1998), Bilimsel Araştırma Ve İstatistik Teknikler, Tekışık Yayınları: Ankara.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2004 ). Yeni İnsan ve İnsanlar, Evrim Yayınları: İstanbul.
  • Karakuş, F. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oluşturmacı Öğrenme Ve Otantik Değerlendirme Yaklaşımlarının Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumlarına Ve Kalıcılığa Etkisi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.:03, no:36, s.: 124-141
  • Kartal, A. (2011). Zihin Haritalama Tekniğinin Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrenci Başarısı, Tutumu ve Kalıcılığına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Rize Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize
  • Lou, Y. (2004). Learning the solve complex problems through between group collaboration in project based online courses. Distance Education, 25,1, pp.49-66.
  • MEB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • NCSS (2004). Teacher Standarts. 21 Haziran 2011 tarihinde sosyal bilgiler sayfasından alınmıştır.
  • www.socialstudies.org/trteacherstandarts internet
  • Öztürk, C. ve Baysal, N. (1999). “İlköğretim 4–5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumu”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 13–21
  • Öztürk, C., Ünal, S. (1999). “Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersine Karşı Tutumu”, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, sy.:6, s.:1-9.
  • Özkümüş Yetkin, T. (2010). İlköğretim 4.Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarılarına ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Akademik
  • Sidekli, S. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerini 2004 Programı Doğrultusunda Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumları”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, sy.:3, s.:1-23
  • Swanson, K. N. and Legutko, R. S. (2008). The effect of book blogging the on http://www.eric.ed.gov/ adresinden 16 Nisan 2010 tarihinde edinilmiştir. of 3rd-grade students online submission.
  • Şahiner, D.G.S. (2008). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Aktif Öğrenme Tekniklerinin Demokratik Tutumlara ve Ders Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tüysüz, C., ve Aydın, H. (2007). “Web Tabanlı Öğrenmenin İlköğretim Okulu Düzeyindeki Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi”, Pamukklae Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), sy.:22, s.:73-84
  • Ural, S.N. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Demokratik Tutum Ve Empatik Eğilim Düzeylerine Sosyal Bilgiler Dersinin Etkisi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Yanpar, T. (2006). Etkili ve Anlamlı Öğrenme İçin Kuramsal Yaklaşımlar ve Yapılandırmacılık. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. Öztürk C. (Edt). Ankara: Pegem A Yayıncılık, ss. 85-109.
  • Yavuz Avcı, E. (2009). İlköğretim 5.Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Başarı Düzeylerine ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Yetkin, D. ve Daşcan, Ö. (2008). Son Değişikliklerle İlköğretim Programı 1-5 Sınıflar. Güncellenmiş 2. baskı, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Yılmaz, O. (2006). İlköğretim 7.Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrenenlerin Akademik Başarıları, Yaratıcılıkları ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Yılmaz, K. ve Çolak, R. (2012). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kavram Haritaları Kullanımının Öğrencilerin Tutum, Akademik Başarı ve Bilgilerinin Kalıcılık Düzeylerine Etkisi”, Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, c:1, sy :1, s.:1-16
  • Yiğit, Ö. (2007). “Öyküleştirme Yönteminin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi”, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü ve Çukurova Üniversitesi, III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 18-20 Haziran, Adana.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vedat Aktepe Bu kişi benim

Mustafa TAHİROĞLU Sezer Sargın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 181 Sayı: 181

Kaynak Göster

APA Aktepe, V., & Sargın, M. T. S. (2014). İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 259-272. https://doi.org/10.20296/tsad.45979
AMA Aktepe V, Sargın MTS. İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Şubat 2014;181(181):259-272. doi:10.20296/tsad.45979
Chicago Aktepe, Vedat, ve Mustafa TAHİROĞLU Sezer Sargın. “İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 181, sy. 181 (Şubat 2014): 259-72. https://doi.org/10.20296/tsad.45979.
EndNote Aktepe V, Sargın MTS (01 Şubat 2014) İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 181 181 259–272.
IEEE V. Aktepe ve M. T. S. Sargın, “İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 181, sy. 181, ss. 259–272, 2014, doi: 10.20296/tsad.45979.
ISNAD Aktepe, Vedat - Sargın, Mustafa TAHİROĞLU Sezer. “İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 181/181 (Şubat 2014), 259-272. https://doi.org/10.20296/tsad.45979.
JAMA Aktepe V, Sargın MTS. İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2014;181:259–272.
MLA Aktepe, Vedat ve Mustafa TAHİROĞLU Sezer Sargın. “İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 181, sy. 181, 2014, ss. 259-72, doi:10.20296/tsad.45979.
Vancouver Aktepe V, Sargın MTS. İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2014;181(181):259-72.