BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF INTERACTIVE WHITEBOARD IN SCIENCE AND TECHNOLOGY COURSE ON STUDENTS’ ACHIEVEMENTS AND ATTITUDES

Yıl 2014, Cilt: 182 Sayı: 182, 137 - 152, 01.03.2014

Öz

The main purpose of the research is to examine fifth grade primary students’ success and attitude toward science and technology course that is taught with interactive whiteboard. The research was designed in quasiexperimental method. The working group of the research was formed of 48 primary fifth grade students in 2011-2012 academic year in İstanbul. The knowledge test for the force and motion subject of science-technology course was prepared by the researchers and the Kuder Richardson-20- reliability coefficient was found out as .776. For the science technology attitude scale, it has been developped by Balım, Sucuoğlu & Aydın (2009) and the cronbach alpha reliability coefficient was found out as .734 in this research. The data were collected by means of science-technology attitude scale and knowledge test for the force and motion subject of science-technology course. In analyzing the data SPSS packet program, Mann Whitney U test and Wilcoxon test were used. The result of the research showed that; the success and attitude points of experimental group are higher than the control group. Reccomendations were made according to the outcomes of the research.

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, T., GÜRBULAK, N. & SARIÇAYIR, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2,8, 457-471.
  • AKDEMİR, E. (2009). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ALTINÇELİK, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • ATEŞ, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi. 22, 409-427.
  • AKGÜN, E., YILMAZ, E. O. & SEFEROĞLU, S. (2011). Vizyon 2023 strateji belgesi ve fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) projesi: Karşılaştırmalı bir inceleme. XIII. Akademik Bilişim Konferansı (AB11), 2-4 Şubat, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • BALIM, A.G., SUCUOĞLU, H.& AYDIN, G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 25, 33-41.
  • BEAUCHAMP, G., & PARKİNSON, J. (2005). Beyond the 'wow' factor: developing interactivity with the interactive whiteboard. School Science Review,. 86, 316, 97-103.
  • BİLGİÇ, H. G., DUMAN, D. ve SEFEROĞLU, S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim. 2-4 Şubat İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • BRANSFORD, J.D., BROWN, A.L. & COCKİNG, R.R. (2002).How people learn: brain, mind, experienceand school. Washington, DC: National Academy Press.. QZb7PnTgSCgC&printsec=frontcover&dq=How+People+Learn:+Brain,+Mind+ Experience+and+School&hl=en&ei=0nwxTevZL5eX4gaI3c2LCg&sa=X&oi=boo k_result&ct=bookthumbnail&resnum=1&ved=0CCkQ6wEwAA#v=onepage&q &f=false adresinden erişilmiştir.
  • http://books.google.com/books?id=
  • DIBELLO, L. C. (2005). Are we addressing the digital divide? ıssues, access, and real commitment. Childhood Education. 81, 4, 239-241.
  • EKİCİ, F. (2008). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • ELAZİZ, F. M. (2008). Attitudes of students and teachers towards the use of ınteractive whiteboards in EFL classrooms. Unpublished Master Thesis. The Department Of Teaching English As A Foreign Language, Bilkent University. Ankara.
  • EMRE, İ., KAYA, Z., ÖZDEMİR, T. Y. & KAYA, O. N. (2011). Akıllı tahta kullanımının fen ve teknoloji öğretmen adaylarının hücre zarının yapısı konusundaki başarılarına ve bilgi teknolojilerine karşı tutumlarına karşı etkileri. 6. Uluslararası İleri Teknoloji Sempozyumu. 16-18 Mayıs, Elazığ.
  • GEER, R. & BARNES, A. (2007). Cognitive concomitants of interactive board use and their relevance to developing effective research methodologies. International Education Journal. 8, 2, 92-102.
  • KARASAR, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KAYA, H. & AYDIN, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Journal Of World Of Turks. ZFWT. 3,1.
  • LOPEZ, O. (2010). The digital learning classroom: Improving English language learners academic success in mathematics and readingusing interactive whiteboard technology. Computers & Education,. 54, 901-915.
  • MEB. (2012). MEB ilköğretim öğretim programları: Programların yaklaşımı. 05.05.2012 tarihinde MEB veritabanından alınmıştır. Web üzerinde: http://meb.gov.tr.
  • MECHLİNG, L. C., GAST, L. D. & KRUPA, K. (2007). Impact of smart board technology: an ınvestigation of sight word reading and observational learning. Journal of Autism and Developmental Disorders. 37, 18-27.
  • RİSKA, P. (2010). The impact of smart board technology on growth in mathematics achievement of gifted learners. Unpublished Doctorial Dissertation. Liberty University USA.
  • RİYAZ, R. (2010). Performance appraisal of college-level learners using smart boards. Educational Technology. 50, 3, 37-38.
  • SCHMİD, E. C. (2008). Using a voting system in conjunction with interactive whiteboard technology to enhance learning in the English language classroom. Computers & Education. 5,1, 338–356.
  • SMİTH, H.J., HİGGİNS, S., WALL, K., & MİLLER, J., (2005). Interactive whiteboards: boonorbandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning. 21, 91-101.
  • SÜNKÜR, M., ARABACI, İ.B. & ŞANLI, Ö. (2011). Akıllı tahta uygulamaları konusunda ilköğretim ıı. Kademe öğrencilerinin görüşleri (malatya ili örneği). E-Journal Of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences. 7, 1, 313- 321.
  • TATAROĞLU, B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz-yeterlik düzeylerine etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • XİN, J.F. & SUTMAN, X. F. (2011). Using the smart board in teaching social stories to students with autism. Teaching exceptional children. 43, 4, 18- 24.
  • ZENGİN, F.K., KIRILMAZKAYA, G. & KEÇECİ, G. (2011). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı ve tutuma etkisi. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim teknolojileri Sempozyumu. 22-24 Eylül, Fırat Universitesi Elazığ.

AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 182 Sayı: 182, 137 - 152, 01.03.2014

Öz

Bu araştırmanın temel amacı ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde akıllı tahta kullanımıyla işlenen fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırmada yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim-öğretim yılı İstanbul iline bağlı iki ilköğretim okulundan seçilen toplam 48 beşinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak fen ve teknoloji dersi “kuvvet ve hareket” konusuna göre hazırlanmış bilgi testi, fen ve teknoloji dersi tutum ölçeği kullanılmıştır. Kullanılan veri toplama araçlarından kuvvet ve hareket konusuna göre hazırlanmış bilgi testi araştırmacılar tarafından hazırlanmış ve Kuder Richardson-20- güvenirlik kat sayısı .776 bulunmuştur. Balım, Sucuoğlu ve Aydın (2009) tarafından geliştirilmiş fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin cronbach alpha güvenirlik kat sayısı ise bu çalışmada .734 bulunmuştur. Verilerin analizinde SPSS 16 paket programı kullanılmış ve istatistik tekniklerden de Mann Whitney U ve Wilcoxon sıralı test kullanılmıştır. Araştırma sonucunda akıllı tahtanın kullanıldığı deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre başarı ve tutum puanlarının daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmada bu sonuca dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, T., GÜRBULAK, N. & SARIÇAYIR, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2,8, 457-471.
  • AKDEMİR, E. (2009). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ALTINÇELİK, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • ATEŞ, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi. 22, 409-427.
  • AKGÜN, E., YILMAZ, E. O. & SEFEROĞLU, S. (2011). Vizyon 2023 strateji belgesi ve fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) projesi: Karşılaştırmalı bir inceleme. XIII. Akademik Bilişim Konferansı (AB11), 2-4 Şubat, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • BALIM, A.G., SUCUOĞLU, H.& AYDIN, G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 25, 33-41.
  • BEAUCHAMP, G., & PARKİNSON, J. (2005). Beyond the 'wow' factor: developing interactivity with the interactive whiteboard. School Science Review,. 86, 316, 97-103.
  • BİLGİÇ, H. G., DUMAN, D. ve SEFEROĞLU, S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim. 2-4 Şubat İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • BRANSFORD, J.D., BROWN, A.L. & COCKİNG, R.R. (2002).How people learn: brain, mind, experienceand school. Washington, DC: National Academy Press.. QZb7PnTgSCgC&printsec=frontcover&dq=How+People+Learn:+Brain,+Mind+ Experience+and+School&hl=en&ei=0nwxTevZL5eX4gaI3c2LCg&sa=X&oi=boo k_result&ct=bookthumbnail&resnum=1&ved=0CCkQ6wEwAA#v=onepage&q &f=false adresinden erişilmiştir.
  • http://books.google.com/books?id=
  • DIBELLO, L. C. (2005). Are we addressing the digital divide? ıssues, access, and real commitment. Childhood Education. 81, 4, 239-241.
  • EKİCİ, F. (2008). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • ELAZİZ, F. M. (2008). Attitudes of students and teachers towards the use of ınteractive whiteboards in EFL classrooms. Unpublished Master Thesis. The Department Of Teaching English As A Foreign Language, Bilkent University. Ankara.
  • EMRE, İ., KAYA, Z., ÖZDEMİR, T. Y. & KAYA, O. N. (2011). Akıllı tahta kullanımının fen ve teknoloji öğretmen adaylarının hücre zarının yapısı konusundaki başarılarına ve bilgi teknolojilerine karşı tutumlarına karşı etkileri. 6. Uluslararası İleri Teknoloji Sempozyumu. 16-18 Mayıs, Elazığ.
  • GEER, R. & BARNES, A. (2007). Cognitive concomitants of interactive board use and their relevance to developing effective research methodologies. International Education Journal. 8, 2, 92-102.
  • KARASAR, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KAYA, H. & AYDIN, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Journal Of World Of Turks. ZFWT. 3,1.
  • LOPEZ, O. (2010). The digital learning classroom: Improving English language learners academic success in mathematics and readingusing interactive whiteboard technology. Computers & Education,. 54, 901-915.
  • MEB. (2012). MEB ilköğretim öğretim programları: Programların yaklaşımı. 05.05.2012 tarihinde MEB veritabanından alınmıştır. Web üzerinde: http://meb.gov.tr.
  • MECHLİNG, L. C., GAST, L. D. & KRUPA, K. (2007). Impact of smart board technology: an ınvestigation of sight word reading and observational learning. Journal of Autism and Developmental Disorders. 37, 18-27.
  • RİSKA, P. (2010). The impact of smart board technology on growth in mathematics achievement of gifted learners. Unpublished Doctorial Dissertation. Liberty University USA.
  • RİYAZ, R. (2010). Performance appraisal of college-level learners using smart boards. Educational Technology. 50, 3, 37-38.
  • SCHMİD, E. C. (2008). Using a voting system in conjunction with interactive whiteboard technology to enhance learning in the English language classroom. Computers & Education. 5,1, 338–356.
  • SMİTH, H.J., HİGGİNS, S., WALL, K., & MİLLER, J., (2005). Interactive whiteboards: boonorbandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning. 21, 91-101.
  • SÜNKÜR, M., ARABACI, İ.B. & ŞANLI, Ö. (2011). Akıllı tahta uygulamaları konusunda ilköğretim ıı. Kademe öğrencilerinin görüşleri (malatya ili örneği). E-Journal Of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences. 7, 1, 313- 321.
  • TATAROĞLU, B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz-yeterlik düzeylerine etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • XİN, J.F. & SUTMAN, X. F. (2011). Using the smart board in teaching social stories to students with autism. Teaching exceptional children. 43, 4, 18- 24.
  • ZENGİN, F.K., KIRILMAZKAYA, G. & KEÇECİ, G. (2011). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı ve tutuma etkisi. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim teknolojileri Sempozyumu. 22-24 Eylül, Fırat Universitesi Elazığ.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Gül Özenç Bu kişi benim

Zehra KILIÇ Özmen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 182 Sayı: 182

Kaynak Göster

APA Özenç, E. G., & Özmen, Z. K. (2014). AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 182(182), 137-152. https://doi.org/10.20296/tsad.21366
AMA Özenç EG, Özmen ZK. AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Mart 2014;182(182):137-152. doi:10.20296/tsad.21366
Chicago Özenç, Emine Gül, ve Zehra KILIÇ Özmen. “AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 182, sy. 182 (Mart 2014): 137-52. https://doi.org/10.20296/tsad.21366.
EndNote Özenç EG, Özmen ZK (01 Mart 2014) AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 182 182 137–152.
IEEE E. G. Özenç ve Z. K. Özmen, “AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 182, sy. 182, ss. 137–152, 2014, doi: 10.20296/tsad.21366.
ISNAD Özenç, Emine Gül - Özmen, Zehra KILIÇ. “AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 182/182 (Mart 2014), 137-152. https://doi.org/10.20296/tsad.21366.
JAMA Özenç EG, Özmen ZK. AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2014;182:137–152.
MLA Özenç, Emine Gül ve Zehra KILIÇ Özmen. “AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 182, sy. 182, 2014, ss. 137-52, doi:10.20296/tsad.21366.
Vancouver Özenç EG, Özmen ZK. AKILLI TAHTAYLA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA VE DERSE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2014;182(182):137-52.