BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL VE ÖĞRETMEN DERGİSİNDE YAYINLANAN AİLE BİLGİSİ DERSİYLE İLGİLİ MAKALELERİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 2, 574 - 599, 22.10.2016

Öz

Cumhuriyetin ilk yıllarında süreli yayınların halka ulaşmakta etkili araçlar oldukları bilinmektedir. Dönemin eğitimcileri de öğrencileriyle, meslektaşlarıyla ve ilgi duyan herkesle fikirlerini paylaşmak için süreli yayınları etkili bir şekilde kullanmışlardır.  Okul ve Öğretmen Dergisi 1937 yılında İstanbul’da aylık olarak yayınlanan bir öğretmen dergisidir. Derginin sahibi M. Faruk Gürtunca, yayın direktörü Raşit Saraçoğlu’dur. Dergide yer verilen yazılar incelendiğinde genel olarak eğitimle ilgili konuların ele alındığı, eğitim alanında yapılan yeniliklerin halka anlatılmaya çalışıldığı görülmektedir. Derginin yazar kadrosu arasında öğretmenler ve dönemin eğitim yöneticileri bulunmaktadır. Dergi, yayınlandığı dönemde eğitimde meydana gelen değişikler ve yeni uygulamalarla ilgili uygulayıcıların görüşlerini yansıtmanın yanı sıra Dünya’da eğitim alanında meydana gelen önemli değişimlere de yer vermiştir. Bu çalışmada derginin 12. ve 13. sayısında yer verilen Aile Bilgisi Dersiyle ilgili makaleler incelenecektir. Bu makalelerde 1936 yılında ilkokul müfredatına eklenen Aile Bilgisi dersinin amaçları, içeriği, uygulanması ve uygulayıcıların görüşleri değerlendirilmiştir. Dönemin sosyal özelliklerinin ve eğitimden beklentilerinin anlaşılması açısından önemli olan bu yazıların günümüz eğitimcilerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Aile Bilgisi, Aile Eğitimi, Okul ve Öğretmen Dergisi, 1936 İlkokul Programı, Eğitim Dergileri

EXAMINATION of the ARTICLES RELATED to FAMILY KNOWLEDGE COURSE PUBLISHED in the JOURNAL of SCHOOL and TEACHER (OKUL VE ÖĞRETMEN)

Abstract: Periodicals are known as the most effective tools to reach the public in the early years of the Republic. Educators of the period have effectively used periodicals to share their ideas with their students, colleagues and everyone else interested in. The Journal of the School and Teacher (Okul Ve Öğretmen) was a teacher journal, which has been published monthly in 1937, İstanbul. The owner of the journal was M. Faruk Gürtunca and the copy editor was Raşit Saraçoğlu. When the published articles in the Journal are examined, is seen that the topic of education has been mainly addressed and the consideration to explain educational innovations to the public has been placed. The authors of the Journal has consisted of teachers and the education principles of the term. The Journal has addressed the most important alteration on education in the world as well as reflected the evolution and the innovations on education in the era of publication. In this study, the articles related to Family in 12th and 13th issue of the Journal will be examined. The purpose of this article which was added to primary school curriculum in 1936 added to the Family Knowledge Courses contents, are considered the views of the implementation and practitioner. To understand the social characteristics of the period and their expectations from the training that are important for today's educators to contribute to these articles is considered.

Keywords: Family İnformation, Parenting Education, Journal of Okul ve Öğretmen, Primary Curriculum in 1936, Education Periodicals

Kaynakça

  • Ahmad F. (1999). Modern Türkiye’nin oluşumu. İstanbul: Kaynak.
  • Akyüz Y. (2012). Türkiye’de öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri (1839-1950). Ankara: Pegem.
  • Akyüz Y. (2015). Türk eğitim tarihi MÖ 1000 – MS 2015. Ankara: Pegem.
  • Arslan M. (2000). Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları ve belli başlı özellikleri. Millî Eğitim DErgisi, S.146, ISSN: 1301 – 7669.
  • Binbaşıoğlu C. (2014). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. Ankara: Anı.
  • Coşkun Keskin S. (2012). Değer eğitiminde geçmişten günümüze bir ışık: “aile Bilgisi Dersi” model önerisi. Değerler Eğitimi Dergisi, S.23, s.117-156.
  • Çiftcioğlu İ. (2007). Atatürk’ün Türk eğitimi hakkındaki görüş ve uygulamaları. Akademik Bakış, S.13, s. 1-26. ISSN: 1694 – 528X.
  • Demir G.T. (2016). Atatürk Dönemi eğitim dergilerindeki sosyal bilimlerle ilgili konuların incelenmesi (1923-1938). (Doktora Tezi) Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Demirel Ö. (1997). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, S.7, s.27-43.
  • DPT. (1992). Türk aile yapısı araştırması. Yayın no: DPT:2313-SPGM:421. Ankara: DPT.
  • Doğan İ. (2012). Türk eğitim tarihinin ana evreleri. Ankara: Nobel.
  • Fer S. (2005). 1923 yılından günümüze Cumhuriyet Dönemi ilköğretim programları üzerine bir inceleme. Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi ve AKDTYK Atatürk Araştırma Merkezi, 7-9 Aralık 2005, İstanbul.
  • Kandemir. (1937). İlk okullarda aile bilgisi dersi nasıl yapılıyor? Okul ve Öğretmen, S.12, s.119-122.
  • Lewis, B. (2007). Modern Türkiye’nin doğuşu. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • İçsel P. ve İçsel N. (1937). Aile Bilgisi. İstanbul: Hilmi.
  • İnan M. R. (1983). 1920’lerde Türk milli eğitimi. İçinde: Cumhuriyet Döneminde Eğitim. İstanbul: Milli Eğitim.
  • MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER), Ankara. 11 Mayıs 2016 tarihinde http://anaokulu.cu.edu.tr/__/file/OBADER_2013.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sakaoğlu N. (1992). Medeniyet değişmeleri çerçevesinde Türklerde aile eğitimi. İçinde: Sosyo-kültürel değişme sürecinde Türk ailesi. 01 Ağustos 2016 tarihinde http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54293dab369dc32358ee2b0f/kutuphane_11_sosyokulturel_degisme_surecinde_turk_ailesi__i.pdf adresinden alınmıştır.
  • Şinasi. (1937). Aile bilgisi ve okulda yardım kurumları. Okul ve Öğretmen, S.13, s.207-216.
  • Türk Dil Kurumu, (2005). Türkçe Sözlük, T.D.K. Ankara.
  • Ural A. (2014). Türkiye Cumhuriyetinde eğitim hareketleri. M. Çağatay Özdemir (Edt.) Eğitim Sosyolojisi. Pegem Akademi; Ankara, s.285-319.
  • URL-1. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Aile Eğitimi Programları Tarihsel Gelişimi. 11 Mayıs 2016 tarihinde http://aileegitimi.meb.gov.tr/upload/Aile%20Egitiminin%20Tarihsel%20Gelisimi%2028_12_2015.pdf adresinden alınmıştır.
  • URL-2. 11 Mayıs 2016 tarihinde https://www.aep.gov.tr/aep-hakkinda adresinden alınmıştır.
  • Uyanık M. (1937). Aile bilgisi. Okul ve Öğretmen, S.12, s.123-131.
  • Yaşar Ekici F. (2014). Türk aile yapısının değişimi ve dönüşümü ve bu değişim ve dönüşüme etki eden unsurların değerlendirilmesi. The journal of Academic Social Science Studies, S.30, s.209-224.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz K. (2010). Eğitim Bilimine Giriş. H.B. Memduhoğlu, K. Yılmaz (Edt.) Eğitimin Temel Kavramları, Pegem Akademi, Ankara; s. 1-19.
Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 2, 574 - 599, 22.10.2016

Öz

Kaynakça

  • Ahmad F. (1999). Modern Türkiye’nin oluşumu. İstanbul: Kaynak.
  • Akyüz Y. (2012). Türkiye’de öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri (1839-1950). Ankara: Pegem.
  • Akyüz Y. (2015). Türk eğitim tarihi MÖ 1000 – MS 2015. Ankara: Pegem.
  • Arslan M. (2000). Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları ve belli başlı özellikleri. Millî Eğitim DErgisi, S.146, ISSN: 1301 – 7669.
  • Binbaşıoğlu C. (2014). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. Ankara: Anı.
  • Coşkun Keskin S. (2012). Değer eğitiminde geçmişten günümüze bir ışık: “aile Bilgisi Dersi” model önerisi. Değerler Eğitimi Dergisi, S.23, s.117-156.
  • Çiftcioğlu İ. (2007). Atatürk’ün Türk eğitimi hakkındaki görüş ve uygulamaları. Akademik Bakış, S.13, s. 1-26. ISSN: 1694 – 528X.
  • Demir G.T. (2016). Atatürk Dönemi eğitim dergilerindeki sosyal bilimlerle ilgili konuların incelenmesi (1923-1938). (Doktora Tezi) Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Demirel Ö. (1997). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, S.7, s.27-43.
  • DPT. (1992). Türk aile yapısı araştırması. Yayın no: DPT:2313-SPGM:421. Ankara: DPT.
  • Doğan İ. (2012). Türk eğitim tarihinin ana evreleri. Ankara: Nobel.
  • Fer S. (2005). 1923 yılından günümüze Cumhuriyet Dönemi ilköğretim programları üzerine bir inceleme. Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi ve AKDTYK Atatürk Araştırma Merkezi, 7-9 Aralık 2005, İstanbul.
  • Kandemir. (1937). İlk okullarda aile bilgisi dersi nasıl yapılıyor? Okul ve Öğretmen, S.12, s.119-122.
  • Lewis, B. (2007). Modern Türkiye’nin doğuşu. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • İçsel P. ve İçsel N. (1937). Aile Bilgisi. İstanbul: Hilmi.
  • İnan M. R. (1983). 1920’lerde Türk milli eğitimi. İçinde: Cumhuriyet Döneminde Eğitim. İstanbul: Milli Eğitim.
  • MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER), Ankara. 11 Mayıs 2016 tarihinde http://anaokulu.cu.edu.tr/__/file/OBADER_2013.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sakaoğlu N. (1992). Medeniyet değişmeleri çerçevesinde Türklerde aile eğitimi. İçinde: Sosyo-kültürel değişme sürecinde Türk ailesi. 01 Ağustos 2016 tarihinde http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54293dab369dc32358ee2b0f/kutuphane_11_sosyokulturel_degisme_surecinde_turk_ailesi__i.pdf adresinden alınmıştır.
  • Şinasi. (1937). Aile bilgisi ve okulda yardım kurumları. Okul ve Öğretmen, S.13, s.207-216.
  • Türk Dil Kurumu, (2005). Türkçe Sözlük, T.D.K. Ankara.
  • Ural A. (2014). Türkiye Cumhuriyetinde eğitim hareketleri. M. Çağatay Özdemir (Edt.) Eğitim Sosyolojisi. Pegem Akademi; Ankara, s.285-319.
  • URL-1. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Aile Eğitimi Programları Tarihsel Gelişimi. 11 Mayıs 2016 tarihinde http://aileegitimi.meb.gov.tr/upload/Aile%20Egitiminin%20Tarihsel%20Gelisimi%2028_12_2015.pdf adresinden alınmıştır.
  • URL-2. 11 Mayıs 2016 tarihinde https://www.aep.gov.tr/aep-hakkinda adresinden alınmıştır.
  • Uyanık M. (1937). Aile bilgisi. Okul ve Öğretmen, S.12, s.123-131.
  • Yaşar Ekici F. (2014). Türk aile yapısının değişimi ve dönüşümü ve bu değişim ve dönüşüme etki eden unsurların değerlendirilmesi. The journal of Academic Social Science Studies, S.30, s.209-224.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz K. (2010). Eğitim Bilimine Giriş. H.B. Memduhoğlu, K. Yılmaz (Edt.) Eğitimin Temel Kavramları, Pegem Akademi, Ankara; s. 1-19.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Gönül Türkan Demir

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, G. T. (2016). OKUL VE ÖĞRETMEN DERGİSİNDE YAYINLANAN AİLE BİLGİSİ DERSİYLE İLGİLİ MAKALELERİN İNCELENMESİ. Turkish History Education Journal, 5(2), 574-599. https://doi.org/10.17497/tuhed.279939



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT