Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Improving reading skills of fourth grade elemantary student who has reading disability

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 4 - 16, 07.05.2015
https://doi.org/10.19128/turje.181115

Öz

This research aims to specify the impacts of fluent reading techniques (repeated reading, paired reading and readers’ theater) for eliminating reading disability on a forth grade elementary school student. Case study method is employed in this qualitative research. With in the context of this research, first, a student who has reading disability was chosen and reading level of the student was assessed by the researchers. According to student’s reading skills level and needs, an individulaized reading program has been preapared for the student. Research was applied and continued for 12 weeks and total of 48 hours. Results of the study showed that student’s level of word recognition and reading comprehension has improved from “anxiety level” to “instruction level” after the application.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe öğretim yöntemleri. (4. bs). Ankara: Pegem .
  • Akyol, H. ve Yıldız, M. (2010). Okuma bozukluğu olan bir öğrencinin okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir durum çalışması. New World Sciences Academy, 5(4), 1690-1700.
  • Akyol, H. ve Yıldız, M. (2013). Okuma uzmanlığı ve okuma uzmanı yetiştirilmesine yönelik bir program önerisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 1-8.
  • Baydık, B. (2011). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımı ve öğretmenlerin okuduğunu anlama öğretim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 301-319.
  • Bingöl, A. (2003). Ankara’da ilkokul 2. ve 4. sınıf öğrencilerinde gelişimsel disleksi oranı. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 56(2), 67-82.
  • Coltheart, M. (2005). Comprehension ınstruction: Research-based best practices. (Ed: Margaret J. Snowling and Charles Hulme). The Science of Reading: A Handbook. Blackwell.
  • Çaycı, B. ve Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3p metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
  • Duran, E. ve Sezgin, B. (2012). Rehberli okuma yönteminin akıcı okumaya etkisi. GEFAD / GUJGEF, 32(3), 633- 655. EACEA (2011). Avrupa’da okuma öğretimi: bağlam, politika ve uygulamalar. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice adresinden 28 Mart 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Ekwall, E. E. and Shanker, J. L. (1988). Diagnosis and remediation of the disabled reader (3th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Ellis, W. A. (2009). The impact of C-PEC (choral reading, partner reading, echo reading and performance of text) on third grade fluency and comprehension development. Doctoral Dissertation, University of Memphis.
  • Fielding-Barnsley, R. (2000). Reading disability: The genetics connection and appropriate action. http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED447454 adresinden 02 Nisan 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Gambrell, L. B., Morrow, L. M, Pressley, M. and Guthrie, J. T. (2007). Best practices in literacy instruction. New York: The Guilford.
  • Guthrie, J. T., Wigfield, A. Metsala, J. L. and Cox, K. E. (1999). Motivational and cognitive predictors of text comprehension and reading amount. Scientific Studies of Reading, 5(3), 231-256.
  • Güneş, F. (2000). Uygulamalı okuma yazma öğretimi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Hudson, R., Mercer, C. D. And Lane, H. (2000). Exploring reading fluency: A paradigmatic overview. Unpublished Manuscript, University of Florida, Gainesville.
  • Ivey, G. (2002). Building comprehension when they’re still learning to read the words. (Ed. Cathy Collins Block ve Michael Pressley). Comprehension Instruction: Research-Based Best Practices. New York: The Guild
  • Meyer, M.S. and Felton, R. H. (1999). Repeated reading to enhance fluency: Old approaches and new directions, Annals of Dyslexia, 49, 283–306.
  • McCaslin, N. (1990). Creative drama in the classroom. (5th ed). New York: Longman.
  • MEB (2006a). Özel Eğitim Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.html adresinden 26 Mart 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2006b). 17. Milli Eğitim Şurası. http://ttkb.meb.gov.te/duyurular/17sura/17 surakaralari.pdf adresinden 21 Nisan 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Merriam, S.B. ( 1998). Qualitative research and case study applications in education. (2th ed.) San Francisco, CA: Jossey-Bass Inc.
  • National Reading Panel (2000). Teaching children to read: A report from the National Reading Panel. Washington, DC: U.S. Goverment Printing Office.
  • Perfect, K. (1999). Ryme and reason: Poetry for the heart and head. The Reading Teacher, 52(7), 728-737.
  • Pisulski, J. J. and Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58, 510-519.
  • Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-8.
  • Reid, G. (2003) Dyslexia: A practitioner’s handbook. (3th ed.). Chichester: Wiley
  • Samuels, S. J. (1979). The method of repeated readings. The Reading Teacher, 32, 403-408.
  • Samuels, S. J. (2006). Reading fluency: Its past, present, and future. In T. Rasinski, C. Blachowicz, & K. Lems, (Eds.), Fluency instruction: Research-based best practices (pp. 7-20). New York: Guilford.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam Öğrenme. Ankara: Anı.
  • Sidekli, S. ve Yangın, S. (2005). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir uygulama. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 393-413.
  • Stanovich, Keith E. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21(4), 360–407.
  • Topping, K. (1998). Effective tuturing in America reads: A reply to wasik. The Reading Teacher, 52, 42-50.
  • Tracey, D. H. and Morrow, L. M. (2006). Lenses on reading. New York: The Guilford.
  • Uzunkol, E. (2013). Akıcı okuma sürecinde karşılaşılan sorunların tespiti ve giderilmesine yönelik bir durum çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83.
  • Wang, J. H. and Guthrie, J. T. (2004). Modeling the effecets of ıntrinsic motivation, extrinsic motivation, amount of reading, and past reading achievement on text comprehensionn between U.S. and Chinese students. Reading Research Quaterly, 39, 162-186.
  • Wolf, M. and Katzir-Cohen, T. (2001). Reading fluency and its intervention, Scientific Studies of Reading, 5(3), 211-239.
  • World Federation of Neurology (1968). Report of research group on dyslexia and world illiteracy. Dallas, TX: WFN.
  • Vacca, J. A. L., Vacca, R. T. Gove M. K., Burkey, L. C. Lenhart, L. A. and McKeon, C. A. (2006). Reading and learning to read. (6th ed.). Pearson Education, Inc.
  • Yıldırım, K., Turan, S. ve Bebek, N. (2012). Akıcı okumayı geliştirme dersi: farklı bir dil ve sosyokültürel kontekstte etkililiği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 40-58.
  • Yılmaz, M. (2006). İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin sesli okuma hatalarını düzeltmede ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede tekrarlı okuma yönteminin etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2008) . Kelime tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,6(2),323-350.

Okuma güçlüğü olan dördüncü sınıf öğrencisinin okuma becerilerinin geliştirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 4 - 16, 07.05.2015
https://doi.org/10.19128/turje.181115

Öz

Bu çalışma, okuma güçlüğü olan bir ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinin okuma güçlüğünün giderilmesinde akıcı okuma tekniklerinin (tekrarlı okuma, eşli okuma ve okuyucu tiyatroları) etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma tekniklerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma kapsamında öncelikli olarak okuma güçlüğü olan bir öğrenci seçilmiş, araştırmacılar tarafından öğrencinin okuma düzeyi belirlenmiştir. Daha sonra kuramsal çerçeve ve öğrencinin okuma becerileri dikkate alınarak bireyselleştirilmiş okuma programı hazırlanmıştır. On iki haftayı kapsayan bu uygulama, toplam kırk sekiz ders saatinde tamamlanmıştır. Araştırma sonuçları, uygulama sonunda öğrencinin kelime tanıma ve anlama düzeylerinin “endişe düzeyi”nden “öğretim düzeyi”ne çıktığını göstermiştir

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe öğretim yöntemleri. (4. bs). Ankara: Pegem .
  • Akyol, H. ve Yıldız, M. (2010). Okuma bozukluğu olan bir öğrencinin okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir durum çalışması. New World Sciences Academy, 5(4), 1690-1700.
  • Akyol, H. ve Yıldız, M. (2013). Okuma uzmanlığı ve okuma uzmanı yetiştirilmesine yönelik bir program önerisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 1-8.
  • Baydık, B. (2011). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımı ve öğretmenlerin okuduğunu anlama öğretim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 301-319.
  • Bingöl, A. (2003). Ankara’da ilkokul 2. ve 4. sınıf öğrencilerinde gelişimsel disleksi oranı. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 56(2), 67-82.
  • Coltheart, M. (2005). Comprehension ınstruction: Research-based best practices. (Ed: Margaret J. Snowling and Charles Hulme). The Science of Reading: A Handbook. Blackwell.
  • Çaycı, B. ve Demir, M. K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-456.
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3p metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
  • Duran, E. ve Sezgin, B. (2012). Rehberli okuma yönteminin akıcı okumaya etkisi. GEFAD / GUJGEF, 32(3), 633- 655. EACEA (2011). Avrupa’da okuma öğretimi: bağlam, politika ve uygulamalar. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice adresinden 28 Mart 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Ekwall, E. E. and Shanker, J. L. (1988). Diagnosis and remediation of the disabled reader (3th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Ellis, W. A. (2009). The impact of C-PEC (choral reading, partner reading, echo reading and performance of text) on third grade fluency and comprehension development. Doctoral Dissertation, University of Memphis.
  • Fielding-Barnsley, R. (2000). Reading disability: The genetics connection and appropriate action. http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED447454 adresinden 02 Nisan 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Gambrell, L. B., Morrow, L. M, Pressley, M. and Guthrie, J. T. (2007). Best practices in literacy instruction. New York: The Guilford.
  • Guthrie, J. T., Wigfield, A. Metsala, J. L. and Cox, K. E. (1999). Motivational and cognitive predictors of text comprehension and reading amount. Scientific Studies of Reading, 5(3), 231-256.
  • Güneş, F. (2000). Uygulamalı okuma yazma öğretimi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Hudson, R., Mercer, C. D. And Lane, H. (2000). Exploring reading fluency: A paradigmatic overview. Unpublished Manuscript, University of Florida, Gainesville.
  • Ivey, G. (2002). Building comprehension when they’re still learning to read the words. (Ed. Cathy Collins Block ve Michael Pressley). Comprehension Instruction: Research-Based Best Practices. New York: The Guild
  • Meyer, M.S. and Felton, R. H. (1999). Repeated reading to enhance fluency: Old approaches and new directions, Annals of Dyslexia, 49, 283–306.
  • McCaslin, N. (1990). Creative drama in the classroom. (5th ed). New York: Longman.
  • MEB (2006a). Özel Eğitim Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.html adresinden 26 Mart 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2006b). 17. Milli Eğitim Şurası. http://ttkb.meb.gov.te/duyurular/17sura/17 surakaralari.pdf adresinden 21 Nisan 2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Merriam, S.B. ( 1998). Qualitative research and case study applications in education. (2th ed.) San Francisco, CA: Jossey-Bass Inc.
  • National Reading Panel (2000). Teaching children to read: A report from the National Reading Panel. Washington, DC: U.S. Goverment Printing Office.
  • Perfect, K. (1999). Ryme and reason: Poetry for the heart and head. The Reading Teacher, 52(7), 728-737.
  • Pisulski, J. J. and Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58, 510-519.
  • Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-8.
  • Reid, G. (2003) Dyslexia: A practitioner’s handbook. (3th ed.). Chichester: Wiley
  • Samuels, S. J. (1979). The method of repeated readings. The Reading Teacher, 32, 403-408.
  • Samuels, S. J. (2006). Reading fluency: Its past, present, and future. In T. Rasinski, C. Blachowicz, & K. Lems, (Eds.), Fluency instruction: Research-based best practices (pp. 7-20). New York: Guilford.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam Öğrenme. Ankara: Anı.
  • Sidekli, S. ve Yangın, S. (2005). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir uygulama. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 393-413.
  • Stanovich, Keith E. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21(4), 360–407.
  • Topping, K. (1998). Effective tuturing in America reads: A reply to wasik. The Reading Teacher, 52, 42-50.
  • Tracey, D. H. and Morrow, L. M. (2006). Lenses on reading. New York: The Guilford.
  • Uzunkol, E. (2013). Akıcı okuma sürecinde karşılaşılan sorunların tespiti ve giderilmesine yönelik bir durum çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83.
  • Wang, J. H. and Guthrie, J. T. (2004). Modeling the effecets of ıntrinsic motivation, extrinsic motivation, amount of reading, and past reading achievement on text comprehensionn between U.S. and Chinese students. Reading Research Quaterly, 39, 162-186.
  • Wolf, M. and Katzir-Cohen, T. (2001). Reading fluency and its intervention, Scientific Studies of Reading, 5(3), 211-239.
  • World Federation of Neurology (1968). Report of research group on dyslexia and world illiteracy. Dallas, TX: WFN.
  • Vacca, J. A. L., Vacca, R. T. Gove M. K., Burkey, L. C. Lenhart, L. A. and McKeon, C. A. (2006). Reading and learning to read. (6th ed.). Pearson Education, Inc.
  • Yıldırım, K., Turan, S. ve Bebek, N. (2012). Akıcı okumayı geliştirme dersi: farklı bir dil ve sosyokültürel kontekstte etkililiği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 40-58.
  • Yılmaz, M. (2006). İlköğretim 3. sınıf öğrencilerinin sesli okuma hatalarını düzeltmede ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede tekrarlı okuma yönteminin etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2008) . Kelime tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,6(2),323-350.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil En
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zuhal Çeliktürk Sezgin

Hayati Akyol

Yayımlanma Tarihi 7 Mayıs 2015
Kabul Tarihi 20 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çeliktürk Sezgin, Z., & Akyol, H. (2015). Improving reading skills of fourth grade elemantary student who has reading disability. Turkish Journal of Education, 4(2), 4-16. https://doi.org/10.19128/turje.181115

Cited By










Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0