BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 304 - 320, 04.08.2016
https://doi.org/10.16949/turcomat.89917

Öz

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Bu değişkenler şunlardır: Cinsiyet, sınıf düzeyi, ilçe, okul türü, anne ve baba eğitim düzeyi, ailelerin ekonomik durumu, bir önceki seneki matematik puanları. Çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evreni, 2014 – 2015 eğitim öğretim yılında Mersin ili Akdeniz, Mezitli, Toroslar ve Yenişehir ilçelerinde bulunan ortaokullarda okumakta olan öğrencilerdir. Araştırma örneklemi ise bu okullardan 14 tanesinde okumakta olan 1054 öğrencidir. Veri toplama aracı olarak “Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi için bağımsız örneklem t testi ve ANOVA uygulanmıştır. Öğrencilerin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarında cinsiyet, okulun bulunduğu ilçe, okul türü, ailelerin ekonomik durumu değişkenlerine göre fark görülmezken, sınıf seviyesi, anne ve babanın eğitim durumu, bir önceki yılki matematik puanlarına göre fark görülmüştür.

Kaynakça

  • Baş, S. (2012). Kişilik, motivasyon, akademik risk alma ve üstbilişin matematik alanında yaratıcı yeteneğe katkısı. (Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002, Eylül). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Boghetto, R. A. (2009). Correlates of intellectual risk taking in elementary school science. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 210-223.
  • Clifford, M. M. (1991). Risk taking: theoretical, empirical and educational considerations. Educational Psychologist, 26, 263-297.
  • Çelik, E. (2010). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna, akademik risk alma düzeyine ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B., İlhan, M. ve Yılmaz, F. (2014). Olumsuz değerlendirilme korkusu ve akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyonla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 135-158.
  • Çınar, D. (2007). İlköğretim fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının üst düzey düşünme becerilerine ve akademik risk alma düzeyine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çiftçi, S. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 18-21.
  • Gezer, M., İlhan, M. ve Şahin, İ. F. (2014). Sosyal bilgiler odaklı akademik risk alma ölçeğinin (soaraö) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kalem Uluslarası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1), 125-164.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışları: Bir ölçek geliştirme çalışması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(22), 1-28.
  • İlhan, M., Çetin, B., Öner-Sünkür, M. ve Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(2), 123-146.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamali çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, H. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Öner Sünkür, M., İlhan, M., Kinay, İ., & Kılınç, M. (2013). An examination of the relation between 8th grade students’ level of academic risk taking and their positive and negative perfectionism traits. Çukurova University Faculty of Education Journal, 42(2), 1-10.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113–132.
  • Tay, B., Özkan, D., & Akyürek-Tay, B. (2009). The effect of academic risk taking levels on the problem solving ability of gifted students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1099–1104.
  • Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik umutsuzluk düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317.
  • Yıldız, Z. (2012). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının orta öğretim öğrencilerinin yaratıcı düşünme problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 2, 304 - 320, 04.08.2016
https://doi.org/10.16949/turcomat.89917

Öz

In this study, secondary school students' academic risk-taking behaviours have been investigated to understand whether they vary according to some variables or not. These variables are: Gender, grade level, town, type of school, parents education level, economic status of the family, the previous year's maths scores. Survey method was used in the study. The population is students who are studying in secondary schools located in Akdeniz, Mezitli, Toroslar and Yenişehir provinces of Mersin, in the 2014 - 2015 academic year. The research sample is 1054 students who are studying at 14 of these schools. “Mathematics-oriented academic risk taking behaviors scale” was used for data collection. Data for the analysis of independent samples t-test and ANOVA were used. There is no significant variance between maths-oriented academic risk-taking behaviours of students based on variables such as gender, town, school type and economic status of the family whereas there is meaningful variance based on variables such as grade level, level of parents education and last year's mathematics score.

Kaynakça

  • Baş, S. (2012). Kişilik, motivasyon, akademik risk alma ve üstbilişin matematik alanında yaratıcı yeteneğe katkısı. (Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002, Eylül). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Boghetto, R. A. (2009). Correlates of intellectual risk taking in elementary school science. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 210-223.
  • Clifford, M. M. (1991). Risk taking: theoretical, empirical and educational considerations. Educational Psychologist, 26, 263-297.
  • Çelik, E. (2010). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna, akademik risk alma düzeyine ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B., İlhan, M. ve Yılmaz, F. (2014). Olumsuz değerlendirilme korkusu ve akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyonla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 135-158.
  • Çınar, D. (2007). İlköğretim fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının üst düzey düşünme becerilerine ve akademik risk alma düzeyine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çiftçi, S. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 18-21.
  • Gezer, M., İlhan, M. ve Şahin, İ. F. (2014). Sosyal bilgiler odaklı akademik risk alma ölçeğinin (soaraö) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kalem Uluslarası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1), 125-164.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışları: Bir ölçek geliştirme çalışması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(22), 1-28.
  • İlhan, M., Çetin, B., Öner-Sünkür, M. ve Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(2), 123-146.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamali çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, H. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Öner Sünkür, M., İlhan, M., Kinay, İ., & Kılınç, M. (2013). An examination of the relation between 8th grade students’ level of academic risk taking and their positive and negative perfectionism traits. Çukurova University Faculty of Education Journal, 42(2), 1-10.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113–132.
  • Tay, B., Özkan, D., & Akyürek-Tay, B. (2009). The effect of academic risk taking levels on the problem solving ability of gifted students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1099–1104.
  • Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik umutsuzluk düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317.
  • Yıldız, Z. (2012). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının orta öğretim öğrencilerinin yaratıcı düşünme problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esat Avcı

Özgül Su Özenir

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avcı, E., & Su Özenir, Ö. (2016). Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(2), 304-320. https://doi.org/10.16949/turcomat.89917
AMA Avcı E, Su Özenir Ö. Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). Ağustos 2016;7(2):304-320. doi:10.16949/turcomat.89917
Chicago Avcı, Esat, ve Özgül Su Özenir. “Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7, sy. 2 (Ağustos 2016): 304-20. https://doi.org/10.16949/turcomat.89917.
EndNote Avcı E, Su Özenir Ö (01 Ağustos 2016) Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7 2 304–320.
IEEE E. Avcı ve Ö. Su Özenir, “Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 7, sy. 2, ss. 304–320, 2016, doi: 10.16949/turcomat.89917.
ISNAD Avcı, Esat - Su Özenir, Özgül. “Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 7/2 (Ağustos 2016), 304-320. https://doi.org/10.16949/turcomat.89917.
JAMA Avcı E, Su Özenir Ö. Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2016;7:304–320.
MLA Avcı, Esat ve Özgül Su Özenir. “Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 7, sy. 2, 2016, ss. 304-20, doi:10.16949/turcomat.89917.
Vancouver Avcı E, Su Özenir Ö. Investigation of Maths Oriented Academic Risk-Taking Behaviours of Secondary School Students by Some Variables. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2016;7(2):304-20.