Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sezai Karakoç’ta Poetik Düşüncenin Mantığı

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 52 - 57, 01.08.2018
https://doi.org/10.32329/uad.449005

Öz

Şairler, kavramlarla düşünüp söz söyleyen bilim
adamlarının aksine imgelerin hayat bulduğu estetik bir dilde söz söylerler.
Kavramsal düşüncenin mantığı, varlık düzenine uyumu, kendi içinde tutarlılığı
ve ispatlanabilir olmayı kendine temel prensip olarak almışken, poetik
düşüncenin mantığı, bahsedilen tüm prensiplerden uzak olarak varlığı ve hakikati
hissettiği biçimde anlatmayı kendine amaç edinmiştir. Buna göre günümüz
şairlerinden Sezai Karakoç’un poetik mantığını anlamaya ve tahlil etmeye
çalışacağız. Onun Küçük Na’t isimli
şiirinde geçen şu beyit ise bu araştırmanın odağında yer alacaktır: “Aklım yeni
bir akıldır çiçeklerden / Mantığım mantığın üstünde yeni.”






















Burada şair, yeni bir düşünme tarzını veya yeni bir
mantığı keşfetme çabası içinde olduğunu ifade etmektedir. Kendisinin “Diriliş”
sözüyle formülleştirdiği bu yeni mantık, varolan tüm düşünme tarzlarının
ölümünden sonra hayat bulan yeni bir “canlanma” düşüncesi üzerine kuruludur.
Karakoç’un yeni mantığı, eski mantıklara göre daha açık ve daha aktif
yapıdadır. Adeta onun poetik düşüncesinde her şiir, kendi mantığıyla var
olmaktadır. Yani her şiir, kendi özel mantığını doğurmaktadır. Buna göre
Karakoç’un bahsettiği yeni mantık, tek, sabitlenmiş, tespit edilebilir bir
düşünme biçimi değildir. Ancak bu düşünme biçiminin kendisiyle çelişen,
tutarsız veya tümüyle gerçeküstü bir yapıda ortaya çıktığı da söylenemez. İşte
bu çalışmada, Sezai Karakoç’un şiirlerinde dile getirdiği “yeni mantık”ını,
kavramsal düşüncenin geliştirdiği mantıkla kıyaslayarak incelemeye
çalışacağız.   

Kaynakça

  • Altunya, H. (2014). Klasik Mantık Açısından Hakikat ve Şiir. İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları, 1. Baskı.
  • Baş, M. K. (2011). Sezai Karakoç Şiirinde Metafizik Vurgu, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Eren, I. (2006). Sanat ve Bilgi İlişkisi, Bursa: Asa Yayınları.
  • Heidegger, M. (1977). The Origin of The Work of Art, Basic Writings içinde, ed. David Farrell Krell. New York: Harper/Row Publishers.
  • Heidegger, M. (2001). Poetry, Language, Thought, trans, and Int. Alfred Hofstadter, Newyork: HarperCollins Publishers.
  • Karakoç, S. (2012a). Edebiyat Yazıları I, İstanbul: Diriliş Yazıları. 5. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012b). Edebiyat Yazıları II. İstanbul: Diriliş Yayınları, 4. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012c). Yunus Emre. İstanbul: Diriliş Yayınları, 16. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012d). Gün Doğmadan. İstanbul: Diriliş Yayınları, 12. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012e). Monna Rosa. İstanbul: Diriliş Yayınları, 18. Baskı.
  • Üreten, H., Mumcu, Y. (2015). Antik Yunan Mitolojisi’nden Servet-i Fünun Edebiyatına Prometheus. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 32-52.

The Logic of Poetic Thought in Sezai Karakoç

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 52 - 57, 01.08.2018
https://doi.org/10.32329/uad.449005

Öz

Poets speak in the language of aesthetics in which the images have come to life, which contrry to the scientists who think and speak with concepts. While the logic of conceptual thinking has taken the compliance with the order of things, self-consistency and being provable as the basic principles; the logic of poetic thinking has aimed to describe the existence and truth apart from all of the pre-mentioned principles. Keeping this in mind, we will try to analyze and understand the logic of poetic thoughts of Sezai Karakoç who is one of the pioneering poets of today. The following couplet in his poem titled “Little Na’t” will take place in the focus of this research: “My reason is a new reason of flowers / My logic is the new one above logic.” Here, the poet expresses his endeavor to discover a new way of thinking or a new type of logic. This new logic, which he himself has formulated with the word “Resurrection/Diriliş”, is based on the idea of a new “revival” that comes to life after the death of all existing modes of thinking. New logic of Karakoç is clearer and more active than the classic logic. In fact, in his poetic thought, every poem exists by its own logic. In other words, every poem gives birth to its own special logic. Accordingly, the new logic that Karakoç brought about is not a single, fixed, and detectable thinking manner. However, it cannot be concluded that this way of thinking has emerged in a contradictory, inconsistent, or entirely surreal manner. In this paper, we will try to examine the “new logic” of Sezai Karakoç expressed in his poetry, by comparing it with the logic developed by the conceptual thinking.

Kaynakça

  • Altunya, H. (2014). Klasik Mantık Açısından Hakikat ve Şiir. İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları, 1. Baskı.
  • Baş, M. K. (2011). Sezai Karakoç Şiirinde Metafizik Vurgu, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Eren, I. (2006). Sanat ve Bilgi İlişkisi, Bursa: Asa Yayınları.
  • Heidegger, M. (1977). The Origin of The Work of Art, Basic Writings içinde, ed. David Farrell Krell. New York: Harper/Row Publishers.
  • Heidegger, M. (2001). Poetry, Language, Thought, trans, and Int. Alfred Hofstadter, Newyork: HarperCollins Publishers.
  • Karakoç, S. (2012a). Edebiyat Yazıları I, İstanbul: Diriliş Yazıları. 5. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012b). Edebiyat Yazıları II. İstanbul: Diriliş Yayınları, 4. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012c). Yunus Emre. İstanbul: Diriliş Yayınları, 16. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012d). Gün Doğmadan. İstanbul: Diriliş Yayınları, 12. Baskı.
  • Karakoç, S. (2012e). Monna Rosa. İstanbul: Diriliş Yayınları, 18. Baskı.
  • Üreten, H., Mumcu, Y. (2015). Antik Yunan Mitolojisi’nden Servet-i Fünun Edebiyatına Prometheus. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 32-52.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Altunya

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altunya, H. (2018). Sezai Karakoç’ta Poetik Düşüncenin Mantığı. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(2), 52-57. https://doi.org/10.32329/uad.449005

Cited By