Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LÜKS PAZARLAMA VE LÜKS PAZARLAMA’NIN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEKİ YANSIMALARI: VAKKO ÖRNEĞİ

Yıl 2017, 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi, 365 - 376, 09.10.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.323549

Öz

İlk insanın var olması ile başlayan ve günümüzde hala devam eden bir
eylem olan; tüketim, kişilerin hayatlarını devam ettirebilmesi bakımından
vazgeçilmez bir faaliyet olarak nitelendirilmektedir. Küreselleşmenin farklı
bir boyut kazandığı dünyamızda, yalnızca tüketimin şekli değil aynı zamanda
tüketim kültürünün de değişim geçirdiği yadsınamaz bir gerçek olarak kabul
edilmektedir.
Yaşanan bu değişim, toplumdaki bireylerin tüketim
biçimine de yansımış olup; geçmişte çok dar bir hedef kitlesi olan lüks
tüketimin yaygınlaşmasına neden olmuştur. Değişen tüketim kültürü beraberinde
yenilikçi pazarlama stratejilerine olan gereksinimi de ortaya çıkarmıştır. Lüks
tüketim ürünlerine ilişkin pazarlamanın nasıl gerçekleştirildiği sorusu
çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu amaçtan yola çıkılarak, Vakko
markasının resmi Instagram hesabı incelenerek nitel içerik analizi uygulanması
ile markanın lüks ürünleri sosyal medya platformunda nasıl pazarladığı
incelenmiştir. Toplamda 1167 Instagram paylaşımı incelenerek 7 ayrı kategori
oluşturulmuş ve bu kategoriler lüks pazarlama yaklaşımı ile birlikte
değerlendirilmiştir. Çalışma doğrultusunda oluşturulan kategoriler; “Öneri”,
“Ürün/Koleksiyon/Tasarımcı Bilgisi”, “Etkinlik”, “Ünlü Kullanımı”, “Duyuru”,
“Özel Gün Eşleştirmesi” ve “Eğitim” olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksu, S., ve Ercan, M. (2014). Lüks Marka İletişiminde Sosyal Medyaya Uyum Sağlamak: Gucci ve Vakko’nun Facebook ve Twitter Kullanımları Üzerine Bir İnceleme. Türkiye İnternet Konferansı, Erişim Adresi http://inet-tr.org.tr/inetconf17/bildiri/9.pdf
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Allsopp, J. (2005). Additional Practice Papers: Premium Pricing: Understanding the Value of Premium. Journal of Revenue and Pricing Management, 4(2), 185-194.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu (H. Deliceçaylı & F. Keskin, Trans.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baumgarth, C., Kelemci, S. G., Ceritoğlu, A. B. (2008). Lüks Markalar Gerçekten Güçlü Markalar Mı? Türkiye’deki Temel, Premium ve Lüks Markaların Faydaları ve Marka Güçlerine İlişkin Ampirik Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 2, 535-564.
  • Catry, B. (2003). The Great Pretenders: the magic of luxury goods. Business Strategy Review, 14(3), 10-17.
  • Chan, N. L., ve Guillet, B. D. (2011). Investigation of Social Media Marketing: How does the hotel industry in Hong Kong perform in marketing on social media websites?. Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(4), 345-368.
  • Çiftyıldız, S , Sütütemiz, N . (2011). Prestijli Otomobil Markalarında Lüks Algılamasının Satın Alma İstekliliğine Etkı̇si: İstanbul Ve Sakarya Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (38), 229-244. Erişim Adresi http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6152/82642
  • Delloitte Türkiye’de Lüks Sektörü: Lüksün Yükselişi (2015). Erişim Adresi https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/consumerbusiness/turkiyede-luks-sektoru-luksun-yukselisi.pdf
  • Dikmen, G. Ö. (2008). Lüks Marka Pazarlaması, Vertu Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 31.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Heilman, C., Kaefer, F., ve Ramenofsky, S. (2007). Luxury Good Expenditures of Husband and Wife Dyads Incorporating User Attitudes. NA-Advances in Consumer Research, 34.
  • Kapferer, J. N. (1998). Why are we seduced by luxury brands?. Journal of Brand Management, 6(1), 44-49.
  • Kapferer, J.-N. (1999), Strategic Brand Management, 2nd ed., Kogan Page, London.
  • Kapferer, J. N., ve Bastien, V. (2012). The luxury strategy: Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands. Kogan page publishers.
  • Kaplan, A. M., ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karabulut, M. (1985). Tüketici davranışı: pazarlama yeniliklerinin kabulü ve yayılışı. İstanbul Üniversitesi.
  • Köse, G ve Yeygel Çakır, S . (2016). Sembolik Tüketimin Lüks Markalara Olan İzdüşümü: Louis Vuitton Markasının Dergi Reklamlarına Yönelik Bir Analiz. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (51), 27-48.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G. (2002). Tüketici davranışı. MediaCat Akademi.
  • Saravanakumar, M., ve Suganthalakshmi, T. (2012). Social Media Marketing. Life Science Journal, 9(4), 4444-4451.
  • Tığlı, M. Ve Aylanç Akyazgan, M. (2003). “Özellikli (Lüks) Tüketim Ürünlerinde Enderlik Prensibi ve Bir Uygulama”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 21-37.
  • Torlak, Ö., & Uzkurt, C. (1999). Lüks Malların Tüketiciyi Etkileyen Özellikleri, 4. Ulusal Pazarlama Kongresi, Mustafa Kemal Üniversitesi.. BF Bildiri Kitabı, 18-20.
  • Veblen, Thorstein (1899), The Theory of the Leisure Class. New York: Penguin.
  • Zeybek, I. (2013). Lüks ve Markalama Tüketici Davranışlarında Lüks İmgesi. İstanbul: Beta Yayınları.

LUXURY MARKETING AND IT’S REFLECTIONS ON SOCIAL MEDIA: A CASE OF VAKKO

Yıl 2017, 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi, 365 - 376, 09.10.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.323549

Öz

As being an essential activity for all humanity;
consumption has started with the existed of primitive and also it has been
continuing in this day and time. By the globalization not only way of consumption
but also consumption culture has changed dramatically. Both developments and
changes in consumption also reflect on individuals’ consumption patterns too
and cause to proliferation of luxury consumption recently. Moreover, this
changing consumption culture has revealed the special requirements with regards
to innovative way of marketing strategies for luxury goods. A question of “how
luxury consumption goods are marketed to consumers” constitute the aim of this
study. By this direction, this study examines; how Vakko, as a well known
luxury brand in Turkey, formulate marketing strategies for the luxury
consumption goods within the social media platforms. In this study, totally
1167 Instagram posts were analyzed with qualitative content analysis then
finally 7 different categories were created according to their content. 

Kaynakça

  • Aksu, S., ve Ercan, M. (2014). Lüks Marka İletişiminde Sosyal Medyaya Uyum Sağlamak: Gucci ve Vakko’nun Facebook ve Twitter Kullanımları Üzerine Bir İnceleme. Türkiye İnternet Konferansı, Erişim Adresi http://inet-tr.org.tr/inetconf17/bildiri/9.pdf
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Allsopp, J. (2005). Additional Practice Papers: Premium Pricing: Understanding the Value of Premium. Journal of Revenue and Pricing Management, 4(2), 185-194.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu (H. Deliceçaylı & F. Keskin, Trans.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baumgarth, C., Kelemci, S. G., Ceritoğlu, A. B. (2008). Lüks Markalar Gerçekten Güçlü Markalar Mı? Türkiye’deki Temel, Premium ve Lüks Markaların Faydaları ve Marka Güçlerine İlişkin Ampirik Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 2, 535-564.
  • Catry, B. (2003). The Great Pretenders: the magic of luxury goods. Business Strategy Review, 14(3), 10-17.
  • Chan, N. L., ve Guillet, B. D. (2011). Investigation of Social Media Marketing: How does the hotel industry in Hong Kong perform in marketing on social media websites?. Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(4), 345-368.
  • Çiftyıldız, S , Sütütemiz, N . (2011). Prestijli Otomobil Markalarında Lüks Algılamasının Satın Alma İstekliliğine Etkı̇si: İstanbul Ve Sakarya Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (38), 229-244. Erişim Adresi http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6152/82642
  • Delloitte Türkiye’de Lüks Sektörü: Lüksün Yükselişi (2015). Erişim Adresi https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/consumerbusiness/turkiyede-luks-sektoru-luksun-yukselisi.pdf
  • Dikmen, G. Ö. (2008). Lüks Marka Pazarlaması, Vertu Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 31.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Heilman, C., Kaefer, F., ve Ramenofsky, S. (2007). Luxury Good Expenditures of Husband and Wife Dyads Incorporating User Attitudes. NA-Advances in Consumer Research, 34.
  • Kapferer, J. N. (1998). Why are we seduced by luxury brands?. Journal of Brand Management, 6(1), 44-49.
  • Kapferer, J.-N. (1999), Strategic Brand Management, 2nd ed., Kogan Page, London.
  • Kapferer, J. N., ve Bastien, V. (2012). The luxury strategy: Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands. Kogan page publishers.
  • Kaplan, A. M., ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karabulut, M. (1985). Tüketici davranışı: pazarlama yeniliklerinin kabulü ve yayılışı. İstanbul Üniversitesi.
  • Köse, G ve Yeygel Çakır, S . (2016). Sembolik Tüketimin Lüks Markalara Olan İzdüşümü: Louis Vuitton Markasının Dergi Reklamlarına Yönelik Bir Analiz. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (51), 27-48.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G. (2002). Tüketici davranışı. MediaCat Akademi.
  • Saravanakumar, M., ve Suganthalakshmi, T. (2012). Social Media Marketing. Life Science Journal, 9(4), 4444-4451.
  • Tığlı, M. Ve Aylanç Akyazgan, M. (2003). “Özellikli (Lüks) Tüketim Ürünlerinde Enderlik Prensibi ve Bir Uygulama”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 21-37.
  • Torlak, Ö., & Uzkurt, C. (1999). Lüks Malların Tüketiciyi Etkileyen Özellikleri, 4. Ulusal Pazarlama Kongresi, Mustafa Kemal Üniversitesi.. BF Bildiri Kitabı, 18-20.
  • Veblen, Thorstein (1899), The Theory of the Leisure Class. New York: Penguin.
  • Zeybek, I. (2013). Lüks ve Markalama Tüketici Davranışlarında Lüks İmgesi. İstanbul: Beta Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Duygu Çelebi

İge Pırnar

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi

Kaynak Göster

APA Çelebi, D., & Pırnar, İ. (2017). LÜKS PAZARLAMA VE LÜKS PAZARLAMA’NIN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEKİ YANSIMALARI: VAKKO ÖRNEĞİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi365-376. https://doi.org/10.18092/ulikidince.323549


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com