Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DAHA ÖNCE GELİŞTİRİLMİŞ LİKERT TİPİ BİR ÖLÇEK İLE TİP-1 VE TİP-2 BULANIK LİKERT ÖLÇEĞİNİN SONUÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2018, 18. EYİ Özel Sayısı, 369 - 382, 18.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.352209

Öz

Sosyal
bilimler alanında tutumların ölçümünde en çok kullanılan ölçek türü Likert
yöntemidir. Ama araştır-macılar yıllarca likert ölçek ile ilgili ciddi
eleştiriler yapmışlardır. Bu eleştirilerden en önemli olanlardan biri ölçeğin
sıralama ya da aralık türü ölçek olup olmadığıdır. Bu eleştiri çalışmalar için
büyük önem taşıyan Likert tipi benzeri ölçeklerden elde edilen verilere
uygulanan istatistiksel analizlerin sorgulanmasına dolayısı ile çalışmaların
güvenirliğinin eleştirilmesine kadar uzanmaktadır. Bu çalışmanın amacı uzun
yıllardır Likert ölçeğe yapılan eleştirileri ve onun dezavantajlarını tip-1 ve
tip-2 bulanık mantık kullanarak ortadan kaldıracak web tabanlı çalışan bir
sistem gerçekleştirerek analiz sonuçlarını karşılaştırmaktır. Bu amaçla
www.fuzzylikert.com adında bir web sitesi kurulmuştur. Daha önce geliştirilmiş
olan Ergenlerde Karar Verme Ölçeği (EKVÖ) Sivas ilinde bulunan Karşıyaka
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (MTAL) öğrencilerine önce kâğıt kullanılarak
daha sonra aynı ölçek geliştirilen web sitesi üzerinden Tip-1 ve Tip-2 bulanık
mantık yöntemi ile uygulanmıştır. Çalışmada her üç yöntemin sonuçları
karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • Borgers, N., Hox, J., & Sikkel, D. (2004). Response effects in surveys on children and adoles-cents: The effect of number of response options, negative wording, and neutral mid-point. Quality and Quantity, 38(1), 17–33. https://doi.org/10.1023/B:QUQU.0000013236.29205.a6
  • Clason, D. L., & Dormody, T. J. (1994). Analyzing Data Measured by Individual Likert-Type Items. Journal of Agricultural Education, 35(4), 31–35. https://doi.org/citeulike-article-id:578289
  • Fourali, C. (1997). Using Fuzzy Logic in Educational Measurement: The Case of Portfolio As-sessment. Evaluation & Research in Education, 11(3), 129–148. https://doi.org/10.1080/09500799708666923
  • Garland, R. (1991). The mid-point on a rating scale: Is it desirable? Marketing Bulletin, 2, 66–70. https://doi.org/citeulike-article-id:4775464
  • Hesketh, T., Pryor, R. and Hesketh, B. (1988). An Application Of A Computerized Fuzzy Graphic Rating Scale To The Psychological Measurement Of İndividual Differences. International Journal of Man-Machine Studies, 29(1), 21-35.
  • Jamieson, S. (2004). Likert scales: How to (ab)use them. Medical Education, 38(12), 1217–1218. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2004.02012.
  • Koçyiğit, B. K. (2002). Likert Tipi Tutum Ölçeklerinin Geliştirilmesinde Kullanılan Bazı Tekniklerin Karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü, Ankara.
  • Leung, S.-O. (2011). A Comparison of Psychometric Properties and Normality in 4-, 5-, 6-, and 11-Point Likert Scales. Journal of Social Service Research, 37(4), 412–421. https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697
  • Li, Q. (2010). A New Likert Scale Based on Fuzzy Sets Theory. (Unpublished PhD Thesis). Uni-versity of Connecticut.
  • Nartgün, Z. (2002). Aynı Tutumu Ölçmeye Yönelik Likert Tipi Ölçek ile Metrik Ölçeğin Madde ve Ölçek Özelliklerinin Klasik Test Kuramı ve Örtük Özellikler Kuramına Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wu, C.-H. (2007). An empirical study on the transformation of Likert-scale data to numerical scores. Applied Mathematical Sciences, 1(58), 2851–2862. 22.09.2017 Tarihinde adresinden eri-şildi http://www.m-hikari.com/ams/ams-password-2007/ams-password57-60-2007/wuchienhoAMS57-60-2007.pdf

COMPARISON OF RESULTS OF TYPE-1 AND TYPE-2 FUZZY LIKERT SCALE WITH A EARLIER DEVELOPED A LIKERT TYPE SCALE

Yıl 2018, 18. EYİ Özel Sayısı, 369 - 382, 18.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.352209

Öz

Likert
method is the most used scale type in the field of social sciences. But researchers
have been criticizing the Likert scale for years. One of the most important of
these criticisms is whether the scale is a sort or interval type scale. This
criticism extends to the questioning of the statistical analyzes applied to the
data obtained from Likert-type scales, which are of great importance for the
studies, and thus to the criticism of the reliability of the studies. The
intent of this work is to compare the results of analysis by implementing a
web-based system which can eliminate criticisms about to Likert scale for many
years and its disadvantajes using type-1 and type-2 fuzzy logic. For this
purpose, a web site called www.fuzzylikert.com was established. The earlier
developed Adolescent Decision Making Scale (EKVÖ) was used for the 200 students
of Karşıyaka Vocational and Technical Anatolian High School (MTAL) in Sivas via
firstly with paper and after type-1 and type-2  fuzzy logic method. The results of all three
methods were compared in the study.

Kaynakça

  • Borgers, N., Hox, J., & Sikkel, D. (2004). Response effects in surveys on children and adoles-cents: The effect of number of response options, negative wording, and neutral mid-point. Quality and Quantity, 38(1), 17–33. https://doi.org/10.1023/B:QUQU.0000013236.29205.a6
  • Clason, D. L., & Dormody, T. J. (1994). Analyzing Data Measured by Individual Likert-Type Items. Journal of Agricultural Education, 35(4), 31–35. https://doi.org/citeulike-article-id:578289
  • Fourali, C. (1997). Using Fuzzy Logic in Educational Measurement: The Case of Portfolio As-sessment. Evaluation & Research in Education, 11(3), 129–148. https://doi.org/10.1080/09500799708666923
  • Garland, R. (1991). The mid-point on a rating scale: Is it desirable? Marketing Bulletin, 2, 66–70. https://doi.org/citeulike-article-id:4775464
  • Hesketh, T., Pryor, R. and Hesketh, B. (1988). An Application Of A Computerized Fuzzy Graphic Rating Scale To The Psychological Measurement Of İndividual Differences. International Journal of Man-Machine Studies, 29(1), 21-35.
  • Jamieson, S. (2004). Likert scales: How to (ab)use them. Medical Education, 38(12), 1217–1218. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2004.02012.
  • Koçyiğit, B. K. (2002). Likert Tipi Tutum Ölçeklerinin Geliştirilmesinde Kullanılan Bazı Tekniklerin Karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü, Ankara.
  • Leung, S.-O. (2011). A Comparison of Psychometric Properties and Normality in 4-, 5-, 6-, and 11-Point Likert Scales. Journal of Social Service Research, 37(4), 412–421. https://doi.org/10.1080/01488376.2011.580697
  • Li, Q. (2010). A New Likert Scale Based on Fuzzy Sets Theory. (Unpublished PhD Thesis). Uni-versity of Connecticut.
  • Nartgün, Z. (2002). Aynı Tutumu Ölçmeye Yönelik Likert Tipi Ölçek ile Metrik Ölçeğin Madde ve Ölçek Özelliklerinin Klasik Test Kuramı ve Örtük Özellikler Kuramına Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wu, C.-H. (2007). An empirical study on the transformation of Likert-scale data to numerical scores. Applied Mathematical Sciences, 1(58), 2851–2862. 22.09.2017 Tarihinde adresinden eri-şildi http://www.m-hikari.com/ams/ams-password-2007/ams-password57-60-2007/wuchienhoAMS57-60-2007.pdf
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Mesut Biyan Bu kişi benim 0000-0002-7503-2977

Hüdaverdi Bircan 0000-0002-1868-1161

Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 18. EYİ Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Biyan, M., & Bircan, H. (2018). DAHA ÖNCE GELİŞTİRİLMİŞ LİKERT TİPİ BİR ÖLÇEK İLE TİP-1 VE TİP-2 BULANIK LİKERT ÖLÇEĞİNİN SONUÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi369-382. https://doi.org/10.18092/ulikidince.352209

Cited By


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com