Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Sam Shepard’ın “Aç Sınıfın Laneti” Adlı Oyununun Erdem Kavramı Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Sayı: 2, 59 - 79, 28.12.2018

Öz

Bu makale “erdem”
kavramının tarihsel izini sürerek, 
modern Amerikan toplumunun yaşam tarzına eleştirel bir yaklaşım sunan
Sam Shepard’ın, Aç Sınıfın Laneti
adlı oyununu incelemektedir. Oyunun diyalog, karakter ve olay dizisi
tasarımının öne sürdüğü şekilde aile yapısı ve aile bireyleri arasındaki
ilişkiler, herhangi bir modern öncesi erdem tanımı bakış açısından son derece
farklıdır ve ortak amaçları ve duygu paylaşımı olan bütünlüklü bir aile resmi
yerine görünürde amaçsız, dağınık ve parçalanmış davranışlardan oluşan bireysel
bir hayatın resmini çizer.  Antik çağdan
günümüze “erdem” kavramı tanımlamalarındaki en belirgin değişiklik onu, bireyin
ekonomik üretim ilişkilerindeki durumuna uygun olarak  bireysel ve kamusal olarak iki alana ayıran
modern tanımlama olmuştur. Herhangi bir geleneksel batı toplumunda iyiliği,
kişinin tüm hayatında araması gerektiği hedefi temel erdem düşüncesi olmuşken,
modern görüş daha çok kamusal alana odaklanır ve bu arayışı, bireyin “özgür
iradesine” bırakır. Modern yaşam biçiminin, oyun kişilerinde yaratığı kimlik
aşınması aile ilişkisinde ebeveyn rol modeli, koruma, sevgi ve güven gibi
bileşenlerde kendini gösterir.

Kaynakça

  • Kaynakça1-Bard, A.ve Söderqvist, J. (2015), Netokratlar, Fütürika Üçlemesi I, Çev. Göral Erinç Yılmaz, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.2-Bauman, Z. (2001), Parçalanmış Hayat Postmodern Ahlak Denemeleri, Çev. İsmail Türkmen, İstanbul:Ayrıntı Yayınları.3-Cevizci, A. (1997), Paradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.4-Chaney, D. (1999), Yaşam Tarzları, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost Yayınevi.5-Hançerlioğlu, O. (1970), Başlangıcından Bugüne Erdem Açısından Düşünce Tarihi, İstanbul: Varlık Yayınları.6-Hokheimer, M. (1998), Akıl Tutulması, Çev. Orhan Koçak, İstanbul: Metis Yayınları.7-Gong, Q. (2010), “Virtue Ethics and Modern Society—A Response to the Thesis of the Modern Predicament of Virtue Ethics”, Frontiers of Philosophy in China, 5(2): 255–265, DOI 10.1007/s11466-010-0014-5, https://link.springer.com/article/10.1007/s11466-010-0014-58-Lyotard, J. F. (1986) Çocuklar için Postmodern (Le Postmoderne explique aux enfants/ The Postmodern explained to children: Corespondence), Paris: https://catalogue.nla.gov.au/ index.php?module=Record&id=762063&lookfor=subject%3A%22Lyotard%2C+Jean+Francois+--+Correspondence.%22&offset=1&max=3&orderBy=callnumber&direction= ASC&page=19-MacIntyre, A. (2001), Erdem Peşinde Ahlak Teorisi Üzerine Bir Çalışma, Çev. Muttalip Özcan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.10-Poole, R. (1993), Ahlak ve Modernlik, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.11-Ridley, M. (2015), Erdemin Kökenleri, Çev. Erhun Yücesoy, İstanbul: YKY.12-Sennett, R. (2013), Karakter Aşınması, Çev. Barış Yıldırım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.13-Shepard, S. (2000), Toplu Oyunları I, Çev. Aç sınıfın Laneti, Pınar Kür, Gömülü Çocuk, Şükran Yücel, Vahşi Batı, Yıldırım Türker, Ankara: Dost Kitabevi.14-TDK, Türkçe Sözlük, ( 1988), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.15- TDK, Felsefe Terimleri Sözlüğü, (1979), Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.16-Thomson, G. (1990). Aiskhylos ve Atina, Çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Payel Yayınları.

A Review of Sam Shepard’s Play Curse of the Starving Class in Perspective of Virtue Concept

Yıl 2018, Sayı: 2, 59 - 79, 28.12.2018

Öz

Abstract



Focusing on the “virtue”
concept, this paper reviews Sam Shepard’s “Curse of the Starving Class” as a
critical approach to the lifestyle of modern American society. The family
structure and interrelations among its members as implied in the design of
dialogues, characters, and the plot, is almost bizarre from any view of
pre-modern virtue concept, and it draws a realm of individualistic life
consisted of seemingly aimless, scattered and splitted behaviours instead of a
whole family picture with common goals and shared feelings. The most prominent
of the changes in descriptions of the “virtue” concept through its journey from
antiquity to the current era has been the modern one which splits it into two
areas, individual and public, according to the individual’s new position in the
economical production relations. While, in any given traditional western
society, the goal to searching for goodness in one’s whole life is the main
virtual consideration,  the modern view
focuses more on the public domain and leaves the search to the individual’s
“free will”. Identity erosion in the play’s characters appeares in the familial
components like   parental role
modelling, love, protection amd reliability.

Kaynakça

  • Kaynakça1-Bard, A.ve Söderqvist, J. (2015), Netokratlar, Fütürika Üçlemesi I, Çev. Göral Erinç Yılmaz, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.2-Bauman, Z. (2001), Parçalanmış Hayat Postmodern Ahlak Denemeleri, Çev. İsmail Türkmen, İstanbul:Ayrıntı Yayınları.3-Cevizci, A. (1997), Paradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.4-Chaney, D. (1999), Yaşam Tarzları, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost Yayınevi.5-Hançerlioğlu, O. (1970), Başlangıcından Bugüne Erdem Açısından Düşünce Tarihi, İstanbul: Varlık Yayınları.6-Hokheimer, M. (1998), Akıl Tutulması, Çev. Orhan Koçak, İstanbul: Metis Yayınları.7-Gong, Q. (2010), “Virtue Ethics and Modern Society—A Response to the Thesis of the Modern Predicament of Virtue Ethics”, Frontiers of Philosophy in China, 5(2): 255–265, DOI 10.1007/s11466-010-0014-5, https://link.springer.com/article/10.1007/s11466-010-0014-58-Lyotard, J. F. (1986) Çocuklar için Postmodern (Le Postmoderne explique aux enfants/ The Postmodern explained to children: Corespondence), Paris: https://catalogue.nla.gov.au/ index.php?module=Record&id=762063&lookfor=subject%3A%22Lyotard%2C+Jean+Francois+--+Correspondence.%22&offset=1&max=3&orderBy=callnumber&direction= ASC&page=19-MacIntyre, A. (2001), Erdem Peşinde Ahlak Teorisi Üzerine Bir Çalışma, Çev. Muttalip Özcan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.10-Poole, R. (1993), Ahlak ve Modernlik, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.11-Ridley, M. (2015), Erdemin Kökenleri, Çev. Erhun Yücesoy, İstanbul: YKY.12-Sennett, R. (2013), Karakter Aşınması, Çev. Barış Yıldırım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.13-Shepard, S. (2000), Toplu Oyunları I, Çev. Aç sınıfın Laneti, Pınar Kür, Gömülü Çocuk, Şükran Yücel, Vahşi Batı, Yıldırım Türker, Ankara: Dost Kitabevi.14-TDK, Türkçe Sözlük, ( 1988), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.15- TDK, Felsefe Terimleri Sözlüğü, (1979), Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.16-Thomson, G. (1990). Aiskhylos ve Atina, Çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Payel Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nil Ünlü Aycıl

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünlü Aycıl, N. (2018). Sam Shepard’ın “Aç Sınıfın Laneti” Adlı Oyununun Erdem Kavramı Açısından Değerlendirilmesi. Uluslarası Müzik Ve Sahne Sanatları Dergisi(2), 59-79.