BibTex RIS Kaynak Göster

Okullardaki Sosyal ve Entelektüel Sermaye İlişkilerinin ve Düzeyinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 2, 300 - 320, 02.06.2014

Öz

Özet Bu çalışmada okul örgütünün en önemli öğelerinden biri olan öğretmenlerin görüşlerine göre “okullardaki sosyal ve entelektüel sermaye ilişkilerinin ve düzeyinin incelenmesi” amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeliyle yapılan bu çalışmanın örneklemi 441 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri SPSS 19 paket programında değerlendirilmiştir. Yapılan faktör analizi sonucunda sosyal sermayenin beş, entelektüel sermayenin altı boyutu oluşmuştur. Bu çalışmada t testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve regresyon analizi yapılmıştır. Sosyal sermaye ve entelektüel sermaye ölçeğinin Alpha güvenirlik değeri.94 KMO değeri 96 bulunmuştur. Sosyal sermaye boyutları entelektüel sermayenin %88’ini açıklamaktadır. Entelektüel sermayenin boyutları sosyal sermayenin %75’ini açıklamaktadır. Öğretmenlerin kıdemleri ve aynı okulda çalışma süreleri arttıkça okullarda sosyal ve entelektüel sermayeye verdikleri önem de artmaktadır.

Kaynakça

  • Ada, Ş. ve Şahin, C. (2007). Özerk ilköğretim okul modeli,Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 341-355.
  • Altay, A.(2007). Bir kamu malı olarak sosyal sermaye ve yoksulluk ilişkisi, Ege Akademik Bakış, 7(1) 2007: 337–362
  • Bayer, E (2003). Kurumsallaşma yönelimli entelektüel sermayenin etkinleştirilmesin liderin stratejik rolü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Berber, M. (2006). İktisadi büyüme ve kalkınma; teori-politika-uygulama. Trabzon: Derya Kitapevi Yayınları.
  • Büyüközkan, G. (2002). Entelektüel sermaye yönetimi,KalDer Forum, NisanMayıs-Haziran, 35-.44.
  • Çubukçu, Z, Girmen, P (2008). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin görüşleri, Bilig, Kış, 44: 123-142
  • Duman, B. Alcahan, O. (2011). Sosyal sermaye/güven boyutunda etniklik, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1):181- 208, ISSN: 1303-0094
  • Edvınsson, L., Malone, M. S. (1997). Intellectualcapital: Realizingyourcompany’strue value by Finding itshiddenbrainpower. New York /USA: Harper Business HarperCollinsPublishers.
  • Ekinci, A (2012). İlköğretim okullarındaki sosyal sermaye düzeyinin örgüt içi paylaşıma etkisi, Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (4)
  • Göksel, A;Andıntan, B, Bingöl, D (2010). Örgütlerde bilgi paylaşım davranışı: Sosyal sermaye boyutundan bir bakış, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 65 (4)
  • Grootaert, C.;Van Bastelaer, T. (2002). Understanding andmeasuringsocialcapital: A Multi-disciplinarytoolforpractitioners, Washington DC: World Bank Publications.
  • Güler, S. Z. (2007). Eğitim örgütlerinde insan sermayesi. Eğitim Dergisi (EEğitim, Bilim ve Sanat Dergisi), Ağustos, Sayı:16.
  • Karagül, M. Masca, M. (2005). Sosyal sermaye üzerine bir inceleme, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Bahar, 1:37-52
  • Karakuş, M. (2008). Eğitim örgütlerinde entelektüel sermayenin yönetimi, Milli Eğitim Dergisi, Güz, Sayı 178, ss 334-349
  • Karakuş, M; Çoban, N. (2013). İlkokullarda entelektüel sermayenin ölçülmesi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 (4)
  • Karasar, N. (2013).Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kaya, M (2008). Beyin göçü/entelektüel sermaye erozyonu, www.ogu.edu.tr adresinden 03.01.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Küçük, O. (2010). Stratejik işletme bilgisi ve yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık KOSGEP (2005). Ekonomik kalkınmada sosyal sermayenin rolü,Ankara:Ekonomik ve Stratejik Araştırmalar Merkez Müdürlüğü Yayınları
  • Ruth, L.W., Bukowitz, W.R. (2001). Theyinlandyang of intellectualcapitalmanagement: Theimpactofownership on realizingvaluefrom intellectualcapital. Journal of IntellectualCapital, 2(2), 98
  • Stewart, T.A (1997). Entelektüel sermaye: kuruluşların yeni zenginliği, (Çev. N. El Hüseyni), İstanbul: Mess Yayınları.
  • Şahin, C. (2011). Sosyal ve entelektüel sermayenin ilköğretim ile ortaöğretim okullarında kullanılmadüzeylerinin okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Töremen, F; Çankaya İ. (2008).Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu Yönetimi, Kuramsal Eğitimbilim, 1 (1), 33-47.

Analysis Of Social And Intellectual Financing Relationships And Their Degrees According To Opinions Of Teachers

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 2, 300 - 320, 02.06.2014

Öz

In this study, it is aimed to analyze the social and intellectual financing relationships and their degrees according to opinions of teachers who are one of the most important elements of the school organization. The sample of the research which is done with descriptive scanning model consists 444 teachers. The data of the research are evaluated in SPSS 19 package program. At the end of the factor analysis, 5 dimensions in social financing and 6 dimensions in intellectual financing occurred. In this study, T-Test, one-way variance analysis (Anova) and regression analysis are made. It is found that Alpha reliability rate of social financing and intellectual financing scale is 94 and its KMO rate is 96. Social financing dimensions explain %88 of intellectual financing. Intellectual financing dimensions explain %75 of social financing. As teachers’ seniority gets higher and their working time in the same school gets longer, they give more importance to social and intellectual financing in schools.

Kaynakça

  • Ada, Ş. ve Şahin, C. (2007). Özerk ilköğretim okul modeli,Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 341-355.
  • Altay, A.(2007). Bir kamu malı olarak sosyal sermaye ve yoksulluk ilişkisi, Ege Akademik Bakış, 7(1) 2007: 337–362
  • Bayer, E (2003). Kurumsallaşma yönelimli entelektüel sermayenin etkinleştirilmesin liderin stratejik rolü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Berber, M. (2006). İktisadi büyüme ve kalkınma; teori-politika-uygulama. Trabzon: Derya Kitapevi Yayınları.
  • Büyüközkan, G. (2002). Entelektüel sermaye yönetimi,KalDer Forum, NisanMayıs-Haziran, 35-.44.
  • Çubukçu, Z, Girmen, P (2008). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin görüşleri, Bilig, Kış, 44: 123-142
  • Duman, B. Alcahan, O. (2011). Sosyal sermaye/güven boyutunda etniklik, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1):181- 208, ISSN: 1303-0094
  • Edvınsson, L., Malone, M. S. (1997). Intellectualcapital: Realizingyourcompany’strue value by Finding itshiddenbrainpower. New York /USA: Harper Business HarperCollinsPublishers.
  • Ekinci, A (2012). İlköğretim okullarındaki sosyal sermaye düzeyinin örgüt içi paylaşıma etkisi, Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (4)
  • Göksel, A;Andıntan, B, Bingöl, D (2010). Örgütlerde bilgi paylaşım davranışı: Sosyal sermaye boyutundan bir bakış, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 65 (4)
  • Grootaert, C.;Van Bastelaer, T. (2002). Understanding andmeasuringsocialcapital: A Multi-disciplinarytoolforpractitioners, Washington DC: World Bank Publications.
  • Güler, S. Z. (2007). Eğitim örgütlerinde insan sermayesi. Eğitim Dergisi (EEğitim, Bilim ve Sanat Dergisi), Ağustos, Sayı:16.
  • Karagül, M. Masca, M. (2005). Sosyal sermaye üzerine bir inceleme, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Bahar, 1:37-52
  • Karakuş, M. (2008). Eğitim örgütlerinde entelektüel sermayenin yönetimi, Milli Eğitim Dergisi, Güz, Sayı 178, ss 334-349
  • Karakuş, M; Çoban, N. (2013). İlkokullarda entelektüel sermayenin ölçülmesi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 (4)
  • Karasar, N. (2013).Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kaya, M (2008). Beyin göçü/entelektüel sermaye erozyonu, www.ogu.edu.tr adresinden 03.01.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Küçük, O. (2010). Stratejik işletme bilgisi ve yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık KOSGEP (2005). Ekonomik kalkınmada sosyal sermayenin rolü,Ankara:Ekonomik ve Stratejik Araştırmalar Merkez Müdürlüğü Yayınları
  • Ruth, L.W., Bukowitz, W.R. (2001). Theyinlandyang of intellectualcapitalmanagement: Theimpactofownership on realizingvaluefrom intellectualcapital. Journal of IntellectualCapital, 2(2), 98
  • Stewart, T.A (1997). Entelektüel sermaye: kuruluşların yeni zenginliği, (Çev. N. El Hüseyni), İstanbul: Mess Yayınları.
  • Şahin, C. (2011). Sosyal ve entelektüel sermayenin ilköğretim ile ortaöğretim okullarında kullanılmadüzeylerinin okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Töremen, F; Çankaya İ. (2008).Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu Yönetimi, Kuramsal Eğitimbilim, 1 (1), 33-47.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemil Şahin Bu kişi benim

Durdağı Akan Murat Başar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, C., & Başar, D. A. M. (2014). Okullardaki Sosyal ve Entelektüel Sermaye İlişkilerinin ve Düzeyinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 300-320. https://doi.org/10.12780/UUSBD359

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr