BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation Of The Opinions Of High School Students On Earthquake Training Delivered In Geography Course With Different Variants (Example Of Düzce Province)

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 1, - , 01.06.2014

Öz

This research has been conducted in order to evaluate the opinions of high school students on earthquake training delivered in geography course in Düzce Province, with different variants. For this, a scale has been developed for determining the opinions of high school students on earthquake training delivered in geography course. This research has been performed in screening model. The study group includes 411 students randomly selected from various high schools in Duzce province in 2011-2012 academic year. The analyses have been carried out with SPSS 17.0 statistical software. In the analyses frequency, percents, mean values have been employed, independent samples t-test and one way variance analysis (ANOVA) techniques have been applied. In the end of research, the opinions of high school students on the earthquake training delivered in geography course have been similar to the variables of gender, possession status of their residences, floors in their apartments, their incomes, most respected institution. On the contrary, the opinions of high school students on the earthquake training delivered in geography course have been changed according to school types. According to the multiple comparison test, difference was found among the students studying in an occupational high school and Anatolian Teacher Training High School, those students studying in an occupational high school consider that training more sufficient.

Kaynakça

  • Atalay, İ. (1987). Türkiye Jeomorfolojisine Giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay. No:9.
  • Aydın, F. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Depreme Yönelik Tutumları. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5:3,801-817.
  • Bozkurt, V. (1999). Deprem ve Toplum. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Cross, J. A. (2000) Hazards Courses in North American Geography Programs. Environmental Hazards, 2, 77-86.
  • Demirkaya, H. (2007a). İlköğretim 5. 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Depreme Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(3): 37-49.
  • Demirkaya, H. (2007b). İlköğretim Öğrencilerinin Deprem Kavramı Algılamaları ve Depreme İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi. 17:4, 68-76.
  • Demirkaya, H. (2008). The Effects Of The Yazıköy-Epicentre Burdur Earthquake (12 May 1971) On The Residents Of The Village. Journal of Beliefs & Values: Studies in Religion & Education. 29:3, 243-252.
  • Erdik, M. (2002). Earthquake Performance and Vulnerability of Buildings in Turkey. İstanbul: Deprem Mühendisliği Bölümü, Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü, Boğaziçi Üniversitesi.
  • Erdoğan, H. (2007). Ortaöğretim coğrafya derslerinde doğal afetler konularının coğrafi bilgi sistemleri uygulamaları ile öğretimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniv. Eğt. Bil. Enst.).
  • Ergünay, O. (1996). Afet yönetimi Nedir? Nasıl Olmalıdır. Erzincan ve Dinar Depremleri Işığında Türkiye’nin Deprem Sorunlarına Çözüm Yolları Arayışları. TÜBİTAK Deprem Sempozyumu Bildiriler Kitabı. (Der. Tuğrul TANKUT), 263-272, Ankara.
  • Erinç, S. (1996). Jeomorfoloji-I. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Erkan, S. (2010) Deprem Yaşayan ve Yaşamayan Okul öncesi Çocukların Davranışsal/Duygusal Sorunlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28:2, 55
  • Işık Mercan, S. (2012). Yapılandırmacı Yaklaşım 5 E modelinin 10. Sınıf Coğrafya Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • İzbırak, R. (1991). Yerbilimi Bilgileri. İstanbul: M.E.B. Yayınları.
  • Karancı, A.N., Akşit B. ve Sucuoğlu H. (1996). Dinar’da Afet Yönetiminin Psiko-Sosyal Boyutları. Erzincan ve Dinar Depremleri Işığında Türkiye’nin Deprem Sorunlarına Çözüm Yolları Arayışları. (TÜBİTAK Deprem sempozyumu) Bildiriler Kitabı. (Der. Tuğrul TANKUT). 273-283, Ankara.
  • Kasapoğlu, A. ve Ecevit M. (2001). Depremin Sosyolojik Araştırması. Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları, No:8.
  • Munich, Re. (2010). Topics: Natural Catastrophes, Annual Rewiew Of Natural Catastrophes 2009. Munchen: Munich Re Insurance Company.
  • Öcal, A. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Eğitiminde Deprem Eğitiminin Değerlendirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25:1, 169-184.
  • Özdemir, Ü., Ertürk, M., Güner, İ., Koca, M. K. (2001). İlköğretimde Deprem ve Depremin Zararlarından Korunma Yollarının Önemi. Doğu Coğrafya Dergisi. 7:5, 109-131.
  • Pelling, M., Özerdem A. ve Barakat S. (2002). The Macro-economic Impact of Disaster. Progress in Devolopment Studies. 2:4, 283-305.
  • Ross, K.E.K. and Shuell T.J. (1993). Children’s Beliefs About Earthquakes. Science Education, 77:2, 191-205.
  • Sert, E. (2002). Depremin İlköğretim Öğrencilerinin Güdülerini ve BaşarıBaşarısızlık Yüklemelerini Etkileme Düzeyi. (Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Sözen, E., Bilgi Görkem, M., Türksever Ö. (2011). Sürdürülebilir Şehirsel Gelişim Sürecinde Doğal Afet Kayıplarının Azaltılması: Düzce Örneği. Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar 2. Sempozyumu Bildiriler Kitabı 463-475, ODTÜ, Ankara.
  • Şahin, C., Sipahioğlu, Ş. (2007). Doğal Afetler ve Türkiye Ankara: Gündüz Eğt. Yay.
  • Taş, G. (2003). Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Doğal Afetler (Deprem, Kütle Hareketleri, Volkan, Don Olayı) Konularının Öğretiminin Değerlendirilmesi. (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Taymaz, M. (2001). Doğal Afet Zararlarını Azaltma Çalışmaları. Afet Dergisi, 1:2, 4-5.
  • Tsai, C-C. (2001). Ideas About Earthquakes After Experiencing A Natural Disaster In Taiwan: An Analysis Of Students’ Worldviews. International Journal of Science Education, 23 (10), 1007-1016.
  • TÜBİTAK (2001). 17 Ağustos 1999 Depremi Sonrası Düzce İlçesi Alternatif Yerleşim Alanlarının Jeolojik İncelemesi, Ankara.
  • Yıldız, M. (2000). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Deprem Öncesinde ve Deprem Sonrası Öğrenme ve Öğretme Başarıları ile Deprem Sonrası Oluşabilecek Değişiklikler. (Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).

Lise Öğrencilerinin Coğrafya Dersindeki Deprem Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Düzce İli Örneği)

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 1, - , 01.06.2014

Öz

Bu araştırma; Düzce ilinde öğrenim gören lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 öğretim yılında Düzce il merkezinde çeşitli liselerde öğrenim gören öğrencilerden random olarak seçilen 411 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi SPSS 17.0 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde; frekans, yüzde, ortalama değerleri kullanılmış; ilişkisiz örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşleri cinsiyet, oturdukları konutun mülkiyet durumu, oturdukları binanın kat sayısı, gelir, en fazla güven duyulan kurum değişkenlerine göre benzer bulunmuştur. Buna karşılık lise öğrencilerinin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimine ilişkin görüşleri okul türü değişkenine göre farklılaşmıştır. Yapılan çoklu karşılaştırma testi sonucuna göre meslek lisesi ile Anadolu öğretmen lisesinde öğrenim gören öğrenciler arasında fark bulunmuş, meslek lisesinde öğrenim gören öğrencilerin coğrafya dersinde verilen deprem eğitimini daha yeterli buldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Atalay, İ. (1987). Türkiye Jeomorfolojisine Giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay. No:9.
  • Aydın, F. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Depreme Yönelik Tutumları. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5:3,801-817.
  • Bozkurt, V. (1999). Deprem ve Toplum. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Cross, J. A. (2000) Hazards Courses in North American Geography Programs. Environmental Hazards, 2, 77-86.
  • Demirkaya, H. (2007a). İlköğretim 5. 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Depreme Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(3): 37-49.
  • Demirkaya, H. (2007b). İlköğretim Öğrencilerinin Deprem Kavramı Algılamaları ve Depreme İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi. 17:4, 68-76.
  • Demirkaya, H. (2008). The Effects Of The Yazıköy-Epicentre Burdur Earthquake (12 May 1971) On The Residents Of The Village. Journal of Beliefs & Values: Studies in Religion & Education. 29:3, 243-252.
  • Erdik, M. (2002). Earthquake Performance and Vulnerability of Buildings in Turkey. İstanbul: Deprem Mühendisliği Bölümü, Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü, Boğaziçi Üniversitesi.
  • Erdoğan, H. (2007). Ortaöğretim coğrafya derslerinde doğal afetler konularının coğrafi bilgi sistemleri uygulamaları ile öğretimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniv. Eğt. Bil. Enst.).
  • Ergünay, O. (1996). Afet yönetimi Nedir? Nasıl Olmalıdır. Erzincan ve Dinar Depremleri Işığında Türkiye’nin Deprem Sorunlarına Çözüm Yolları Arayışları. TÜBİTAK Deprem Sempozyumu Bildiriler Kitabı. (Der. Tuğrul TANKUT), 263-272, Ankara.
  • Erinç, S. (1996). Jeomorfoloji-I. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Erkan, S. (2010) Deprem Yaşayan ve Yaşamayan Okul öncesi Çocukların Davranışsal/Duygusal Sorunlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28:2, 55
  • Işık Mercan, S. (2012). Yapılandırmacı Yaklaşım 5 E modelinin 10. Sınıf Coğrafya Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • İzbırak, R. (1991). Yerbilimi Bilgileri. İstanbul: M.E.B. Yayınları.
  • Karancı, A.N., Akşit B. ve Sucuoğlu H. (1996). Dinar’da Afet Yönetiminin Psiko-Sosyal Boyutları. Erzincan ve Dinar Depremleri Işığında Türkiye’nin Deprem Sorunlarına Çözüm Yolları Arayışları. (TÜBİTAK Deprem sempozyumu) Bildiriler Kitabı. (Der. Tuğrul TANKUT). 273-283, Ankara.
  • Kasapoğlu, A. ve Ecevit M. (2001). Depremin Sosyolojik Araştırması. Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları, No:8.
  • Munich, Re. (2010). Topics: Natural Catastrophes, Annual Rewiew Of Natural Catastrophes 2009. Munchen: Munich Re Insurance Company.
  • Öcal, A. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Eğitiminde Deprem Eğitiminin Değerlendirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25:1, 169-184.
  • Özdemir, Ü., Ertürk, M., Güner, İ., Koca, M. K. (2001). İlköğretimde Deprem ve Depremin Zararlarından Korunma Yollarının Önemi. Doğu Coğrafya Dergisi. 7:5, 109-131.
  • Pelling, M., Özerdem A. ve Barakat S. (2002). The Macro-economic Impact of Disaster. Progress in Devolopment Studies. 2:4, 283-305.
  • Ross, K.E.K. and Shuell T.J. (1993). Children’s Beliefs About Earthquakes. Science Education, 77:2, 191-205.
  • Sert, E. (2002). Depremin İlköğretim Öğrencilerinin Güdülerini ve BaşarıBaşarısızlık Yüklemelerini Etkileme Düzeyi. (Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Sözen, E., Bilgi Görkem, M., Türksever Ö. (2011). Sürdürülebilir Şehirsel Gelişim Sürecinde Doğal Afet Kayıplarının Azaltılması: Düzce Örneği. Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar 2. Sempozyumu Bildiriler Kitabı 463-475, ODTÜ, Ankara.
  • Şahin, C., Sipahioğlu, Ş. (2007). Doğal Afetler ve Türkiye Ankara: Gündüz Eğt. Yay.
  • Taş, G. (2003). Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Doğal Afetler (Deprem, Kütle Hareketleri, Volkan, Don Olayı) Konularının Öğretiminin Değerlendirilmesi. (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Taymaz, M. (2001). Doğal Afet Zararlarını Azaltma Çalışmaları. Afet Dergisi, 1:2, 4-5.
  • Tsai, C-C. (2001). Ideas About Earthquakes After Experiencing A Natural Disaster In Taiwan: An Analysis Of Students’ Worldviews. International Journal of Science Education, 23 (10), 1007-1016.
  • TÜBİTAK (2001). 17 Ağustos 1999 Depremi Sonrası Düzce İlçesi Alternatif Yerleşim Alanlarının Jeolojik İncelemesi, Ankara.
  • Yıldız, M. (2000). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Deprem Öncesinde ve Deprem Sonrası Öğrenme ve Öğretme Başarıları ile Deprem Sonrası Oluşabilecek Değişiklikler. (Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Aksoy Bu kişi benim

Erol Sözen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aksoy, B., & Sözen, E. (2014). Lise Öğrencilerinin Coğrafya Dersindeki Deprem Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Düzce İli Örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1). https://doi.org/10.12780/UUSBD300

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr