Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Kurumsal Kimlik: Türkiye’deki Vakıf ve Derneklerin Twitter Kullanımının Değerlendirmesi

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 3, 337 - 362, 25.10.2017

Öz

Sosyal medya kurumların artık içerisine dâhil olmaları gereken ortamlardan biri haline gelmiştir. Kurumların hedef kitleleriyle karşılıklı etkileşim kurmasını sağlayan, hızlı ve düşük maliyetli bu ortamlar sunduğu birçok avantajlar nedeniyle sadece ticari kurumlar için değil; varlığı bağışlara dayanan kar amacı gütmeyen organizasyonlar (STK) için de önemlidir. Sosyal medya, STK’lar için paydaşlarıyla/gönüllüleriyle karşılıklı etkileşim kurma, bilgi alışverişinde bulunabilme, daha fazla kişiye ulaşma, bağış toplayabilme, faaliyetlerinden haberdar etme gibi konularda çeşitli avantajlar sunmaktadır. Ancak değişen koşullarda bu ortamlarda bulunmak kadar bir kurum olarak kim olduğunu, ne yaptığını ve nasıl yaptığını doğru olarak yansıtabilmek de önemlidir. Bu noktada karşımıza kurumsal kimlik kavramı çıkmaktadır. 

Bu çalışmada STK’ın kendilerini sosyal medya ortamlarında kurumsal kimlik temelinde nasıl yansıttıkları incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma; Türkiye’de faaliyet gösteren vakıf ve dernekler üzerinden ele alınmış ve sosyal medya ortamlarından Twitter hesapları değerlendirmeye alınmıştır. Betimleyici araştırma tasarımına yer verilen çalışmada incelenen vakıf ve derneklerin Twitter hesapları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada kurum kimliğinin 4 unsurunun yanında etkileşim içinde olduğu alanlar da değerlendirilmiştir.  Vakıf ve derneklerin sosyal medya aracının özellikleri de göz önünde bulundurulduğunda Twitter’ı daha çok iletişim ve tasarım boyutlarıyla kullandıkları gözlemlenmiştir. 

Kaynakça

  • Aktuğlu, I. K. (2004). Marka yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar için Temel İlkeler (2.baskı). İstanbul: İletişim Yayınları. Argenti, P. ve Forman, J. (2002). The Power of Corporate Communication. NewYork: McGraw-Hill.
  • Argenti, P.A. (2003). Corporate Communication (Third Ed.). New York: McGraw Hill
  • Blake, B. P., Agarwal, N., Wigand, R. T., & Wood, J. D. (2010, April). Twitter Quo Vadis: Is Twitter Bitter or are Tweets Sweet?. In Information Technology: New Generations (ITNG), 2010 Seventh International Conference on (pp. 1257-1260). IEEE.
  • Binark, M. ve Löker, K.(2011). Sivil Toplum Örgütleri için Bilişim Rehberi. Ankara
  • Botha, E.; Farshid, M. ve Pitt, L. (2011). How Sociable? An Exploratory Study of University Brand Visibility in Social Media. South African Journal of Business Management, 42(2), 43-51.
  • Carim, L. A. R. A., & Warwick, C. (2013). Use of social media for corporate communications by research-funding organisations in the UK. Public relations review, 39(5), 521-525.
  • Curtis, L.; Edwards, C.; Fraser, K. L.; Gudelsky, S.; Holmquist, J.; Thornton,,K. ve Sweetser, K.D. (2010). Adoption of Social Media for Public Relations by Nonprofit Organizations. Public Relations Review, (36), 90–92.
  • Derin, N. ve Demirel, E. T. (2010). Kurum İmajının Kurum Kimliği Açısından Açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 155-193.
  • Downey, M.S. (1986). The Relationship Between Corporate Culture and Corporate Identitiy. Public Relations Quarterly, 31(4), 7-13.
  • Gray, E. R. ve Balmer, J. M. (1998). Managing Corporate Image and Corporate Reputation. Long Range Planning, 31(5), 695-702.
  • Jansen, B. J.; Zhang, M.; Sobel, K. ve Chowdury, A. (2009). Twitter Power: Tweets as Electronic Word of Mouth. Journal of the American society for information science and technology, 60(11), 2169-2188.
  • Kadıbeşegil, S. (2013). İtibar Yönetimi (7.baskı). İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.
  • Kietzmann, J. H.; Hermkens, K.; McCarthy, I. P. ve Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the Functional Building Blocks of Social Media. Business Horizons, 54(3), 241-251.
  • Kiriakidou, O. and Millward, L.J. (1999) Corporate Identity: External Reality or lnternal Fit. International Centre for Corporate Identity Studies Working Paper Series, University of Strathclyde.
  • Krippendorff, K.(2004). Content Analysis: An introduction to Its Methodolgy. (Second Edition). United Kingdom: Sage Publications.
  • Kuvykaite, R., & Piligrimiene, Z. (2013). Communication in social media for company’s image formation. Economics and Management, 18(2).
  • Lovejoy, K. ve Saxton G. D.(2012). Information, Community, and Action: How Nonprofit Organizations Use Social Media. Journal of Computer-Mediated Communication, (17), 337–353.
  • Melewar, T. C. (2003). Determinants of The Corporate Identity Construct: A Review Of The Literature. Journal of Marketing Communications, 9(4), 195-220.
  • Melewar, T. C., Karaosmanoglu, E. ve Paterson, D. (2005). Corporate Identity: Concept, Components and Contribution. Journal of General Management, 31(1), 59-81.
  • Ngai, E. W.; Tao, S. S. ve Moon, K. K. (2015). Social Media Research: Theories, Constructs, and Conceptual Frameworks. International Journal of Information Management, 35(1), 33-44.
  • Odabaşı, H. F., Mısırlı, Ö., Günüç, S., Timar, Z. Ş., Ersoy, M., Som, S., ... & Erol, O. (2012). Eğitim için Yeni Bir Ortam: Twitter. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 89-103.
  • Olins, W. (1995). The new guide to identity. England: Gower Publishing Ltd.
  • Parveen, F.; Jaafar, N. I. ve Ainin, S. (2015). Social Media Usage and Organizational Performance: Reflections of Malaysian Social Media Managers. Telematics and Informatics, 32(1), 67-78.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2010). İşletmelerde Halkla İlişkiler (10.baskı). Alfa Aktuel. Bursa:
  • Sellitto, C. (2014). An Analysis of Social Media Policies Adopted by Sporting Organisations. International Journal of Sport & Society, 4(2),13-25.
  • Seoa, H.; Kim, J. Y. ve Yanga S.(2009). Global Activism and New Media: A Study of Transnational NGOs’ Online Public Relations, Public Relations Review (35), 123–126.
  • Waters, R. D.;Burnett, E.; Lammb,A. ve Lucas J.(2009). Engaging Stakeholders Through Social Networking: How Nonprofit Organizations Are Using Facebook. Public Relations Review, (35), 102–106.
  • Zhou, L. ve Wang, T. (2014). Social Media: A New Vehicle for City Marketing in China. Cities, (37), 27-32.
  • Mehmet Enes İnce- http://www.kto.org.tr/d/file/kurumsal-kimlik.pdf
  • Mayfield, A. (2008). What is social media. (Erişim tarihi: 06.11.2016) http://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf http://www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/Lookup/5256.0.55.001Appendix5Jul+2010 (Erişim Tarihi: 05.05.2016).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Şardağı

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şardağı, E. (2017). Sosyal Medyada Kurumsal Kimlik: Türkiye’deki Vakıf ve Derneklerin Twitter Kullanımının Değerlendirmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 337-362. https://doi.org/10.12780/usaksosbil.348958

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr