BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Sayı: 9, 61 - 73, 01.01.2013

Öz

Orientalism, which has its origins from the Crusades, is the name of multi-faceted scientific studies conducted by Western researchers to recognize and understand the East. Collected on a regular basis, all kinds of visual and written texts relating to the East have constituted source for linguistics, sociology, ethnography, archeology, political science studies. In the extend of this study, the visual dimension of orientalism and its effect to contemporary photography is questioned. The structure of this paper is established by determining the historical development of orientalism and its relationship with the Turks. In order to indicate the effect of orientalism on painting and photography, the works of traveller painters and photographers which were produced within the Ottoman realm around the last quarter of the nineteeth and the beginning of the twentieth centuries are examined. As a result of this research, along with the pictures and photographs reflecting the reality, other works especially illustrating the harem life and imaginary in terms of its content that appeal fantasies have been identified as well. Pictures and photographs, covered with clichés related to harem life, are representing the orientalist point of view in artistic context. In contemporary art of photography, these visual templates are being re-annotated and reduplicated within the scope of of post-modernism

Kaynakça

  • Abdülmelik, Enver (2007). “Krizdeki Oryantalizm”, çev. Melike Kır, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:39-77.
  • Arkas Sanat Merkezi (2012). Batılının Fırçasından Egenin Bu Yakası, Sergi Katalogu, İzmir.
  • B. London, J.Upton, J.Stone, K.Kobre, B.Brill (2005). Photography, New York: Pearson Edu. Lmt.
  • Clifford, James (2007). “Oryantalizm Üzerine” çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız (2007), Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:134-158.
  • Çetinkaya, Bayram Ali (2009). “Batı’daki ‘Sürgün’ Doğulu/Yabancı Edward Said’in Gözüyle Oryantalizm: ‘Öteki’nin Tanımlanması”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, (1): 3-23. http://www.e-sarkiyat.com/makaleler/bayram cetinkaya.pdf (18.09.2012).
  • Çizgen, Engin (1992). Türkiye’de Fotoğraf, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1997), İstanbul: Yem Yayınları.
  • Freund, Gisele (2006). Fotoğraf ve Toplum, Çeviri:Şule Demirkol, İstanbul:Sel Yayınları
  • Frizot, Michel (editör) (1998). A New History of Photography, Italy: Könemann.
  • Germaner, Semra ve İnankur, Zeynep (2002). Oryantalistlerin
  • İstanbul’u, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Hagen, Marie R. ve Hagen, Rainer (2003).What Great Paintings Say, Köln: Taschen.
  • Halliday, Fred (2007),“Oryantalizm” ve Eleştirisi”, çev. Birgül Koçak, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed.Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu Batı Yayınları, s:78-106.
  • Hassan, Ümit (1990), “Siyasal Tarih, Açıklamalı Bir Kronoloji”, Türkiye Tarihi 1- Osmanlı Devletine Kadar Türkler, ed. Sina Akşin, İstanbul: Cem Yayınları.
  • Kula, Onur Bilge (2010). Batı Felsefesinde Oryantalizm ve Türk İmgesi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kunt, Metin (1990) “Siyasal Tarih”, Türkiye Tarihi 1- Osmanlı Devletine Kadar Türkler, ed. Sina Akşin, İstanbul: Cem Yayınları.
  • Leppert, Richard (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü, Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lewis, Bernard (2007). “Oryantalizm Sorunu”, çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:217-215.
  • Marbot, Bernard (1987). “Towards the Discovery”, A History of Photography; Social and Culturel Perspectives, Ed. Jean-Clode Lemagny & Andre Rouillé,Trans. Janet Lloyd, New York: Cambridge Press, pp:11-25.
  • Meydan Larousse Ansiklopedisi (1979), İstanbul: Meydan Yayınları.
  • Özendes, Engin (1999). Sebah & Jouillier’den Foto Sabah’a, İstanbul: Y.K.Y.
  • Öztuncay, Bahattin (2003). Dersaadetin Fotoğrafçıları, cilt 1-2, İstanbul, Koç Kültür Sanat.
  • Sandalcı, Mert (2000). Max Fruhterman Kartpostalları, 3 cilt, İstanbul: Koçbank.
  • Sontag, Susan (1993). Fotoğraf Üzerine, çev. Reha Akçakaya, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Thomson, John (1987). “Exploring the world by Photography in the Nineteenh Century”, A History of Photography; Social and Culturel Perspectives, Ed. Lemagny, Jean-Clode & Rouillé, Andre, Trans. Janet Lloyd, New York: Cambridge Press, pp:54-59.
  • The Encyclopedia Of Photography (1977), Cilt:4, New York: Greystone Press.
  • İnternet Kaynakları Lalla Essaydi
  • http://www.brooklynmuseum.org/eascfa/femi
  • nist_art_base/gallery/lalla_essaydi.php Stéphane Lallemand
  • http://www.lookinart.tv/2009/09/stephane-lallemand.html Görsel Kaynaklar
  • Fot Jonn B. Grene, Hypostyle Girişi, Karnak, 1854 (Frizot, 1998:75).
  • Fot Sebah & Joailler, Beaute Orientale, 1903 (Sandalcı, 2000:319).

Oryantalizm, Görsel İzler ve Günümüz Fotoğraf Sanatı

Yıl 2013, Sayı: 9, 61 - 73, 01.01.2013

Öz

Geçmişi Haçlı Seferlerine dayanan Oryantalizm, ‘Doğu’yu tanımak, anlamak amacı ile ‘Batılı’ araştırmacılar tarafından yapılan
çok yönlü bilimsel çalışmaların adıdır. Uzun zaman süreçlerinde ve düzenli olarak doğuya ait toplanan her türlü görsel ve
yazılı metin dilbilim, sosyoloji, etnografi, arkeoloji, siyaset bilim vb. araştırmalara kaynak teşkil etmiştir. Çalışma kapsamında,
oryantalizmin görsel boyutu ve günümüz fotoğrafına etkisi sorgulanmıştır. Alt yapı Oryantalizm’in tarihsel gelişim süreci ve
Türklerle olan ilişkisi saptanarak kurulmuştur. Oryantalizmin resim ve fotoğraf sanatına olan etkisini belirlemek amacı ile
gezgin ressamların ve fotoğrafçıların 19. yüzyılın son çeyreği ve 20. yüzyıl başında Osmanlı İmparatorluğu topraklarında
ürettikleri eserler taranmıştır. Araştırma sonucunda, gerçekliği olduğu gibi yansıtan resim ve fotoğrafların yanı sıra, özellikle
harem hayatını tasvir eden, biçim ve içerik bakımından hayali, fantezilere hitap eden eserler de belirlenmiştir. Harem hayatına
ilişkin klişelerle bezeli resim ve fotoğraflar, sanat gündeminde oryantalist bakış açısını temsil etmektedirler. Bu görsel
şablonlar çağdaş fotoğraf sanatında, postmodernizm kapsamında, yeniden yorumlanmakta ve tekrarlanmaktadırlar.

Kaynakça

  • Abdülmelik, Enver (2007). “Krizdeki Oryantalizm”, çev. Melike Kır, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:39-77.
  • Arkas Sanat Merkezi (2012). Batılının Fırçasından Egenin Bu Yakası, Sergi Katalogu, İzmir.
  • B. London, J.Upton, J.Stone, K.Kobre, B.Brill (2005). Photography, New York: Pearson Edu. Lmt.
  • Clifford, James (2007). “Oryantalizm Üzerine” çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız (2007), Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:134-158.
  • Çetinkaya, Bayram Ali (2009). “Batı’daki ‘Sürgün’ Doğulu/Yabancı Edward Said’in Gözüyle Oryantalizm: ‘Öteki’nin Tanımlanması”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, (1): 3-23. http://www.e-sarkiyat.com/makaleler/bayram cetinkaya.pdf (18.09.2012).
  • Çizgen, Engin (1992). Türkiye’de Fotoğraf, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1997), İstanbul: Yem Yayınları.
  • Freund, Gisele (2006). Fotoğraf ve Toplum, Çeviri:Şule Demirkol, İstanbul:Sel Yayınları
  • Frizot, Michel (editör) (1998). A New History of Photography, Italy: Könemann.
  • Germaner, Semra ve İnankur, Zeynep (2002). Oryantalistlerin
  • İstanbul’u, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Hagen, Marie R. ve Hagen, Rainer (2003).What Great Paintings Say, Köln: Taschen.
  • Halliday, Fred (2007),“Oryantalizm” ve Eleştirisi”, çev. Birgül Koçak, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed.Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu Batı Yayınları, s:78-106.
  • Hassan, Ümit (1990), “Siyasal Tarih, Açıklamalı Bir Kronoloji”, Türkiye Tarihi 1- Osmanlı Devletine Kadar Türkler, ed. Sina Akşin, İstanbul: Cem Yayınları.
  • Kula, Onur Bilge (2010). Batı Felsefesinde Oryantalizm ve Türk İmgesi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kunt, Metin (1990) “Siyasal Tarih”, Türkiye Tarihi 1- Osmanlı Devletine Kadar Türkler, ed. Sina Akşin, İstanbul: Cem Yayınları.
  • Leppert, Richard (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü, Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lewis, Bernard (2007). “Oryantalizm Sorunu”, çev: Ferit Burak Aydar, Oryantalizm Tartışma Metinleri, Ed. Aytaç Yıldız, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, s:217-215.
  • Marbot, Bernard (1987). “Towards the Discovery”, A History of Photography; Social and Culturel Perspectives, Ed. Jean-Clode Lemagny & Andre Rouillé,Trans. Janet Lloyd, New York: Cambridge Press, pp:11-25.
  • Meydan Larousse Ansiklopedisi (1979), İstanbul: Meydan Yayınları.
  • Özendes, Engin (1999). Sebah & Jouillier’den Foto Sabah’a, İstanbul: Y.K.Y.
  • Öztuncay, Bahattin (2003). Dersaadetin Fotoğrafçıları, cilt 1-2, İstanbul, Koç Kültür Sanat.
  • Sandalcı, Mert (2000). Max Fruhterman Kartpostalları, 3 cilt, İstanbul: Koçbank.
  • Sontag, Susan (1993). Fotoğraf Üzerine, çev. Reha Akçakaya, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Thomson, John (1987). “Exploring the world by Photography in the Nineteenh Century”, A History of Photography; Social and Culturel Perspectives, Ed. Lemagny, Jean-Clode & Rouillé, Andre, Trans. Janet Lloyd, New York: Cambridge Press, pp:54-59.
  • The Encyclopedia Of Photography (1977), Cilt:4, New York: Greystone Press.
  • İnternet Kaynakları Lalla Essaydi
  • http://www.brooklynmuseum.org/eascfa/femi
  • nist_art_base/gallery/lalla_essaydi.php Stéphane Lallemand
  • http://www.lookinart.tv/2009/09/stephane-lallemand.html Görsel Kaynaklar
  • Fot Jonn B. Grene, Hypostyle Girişi, Karnak, 1854 (Frizot, 1998:75).
  • Fot Sebah & Joailler, Beaute Orientale, 1903 (Sandalcı, 2000:319).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Işık Özdal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Özdal, I. (2013). Oryantalizm, Görsel İzler ve Günümüz Fotoğraf Sanatı. Yedi(9), 61-73.

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.