BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 12, 1 - 10, 01.07.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.87938

Öz

Ephesian wall paintings has a history from the Hellenistic to the Byzantine Period. Related to our theme examples of Roman wall paintings are in the so-called ‘Terrace House 2’ of Ephesus. In the east of the Roman Empire only Ephesus has yielded such a wealth of wall paintings, in both number and quality. Roman wall paintings of Ephesus scenes are generally from Greek mythology, philosophers, landscape pictures and daily-life studies. These paintings are the most significant examples of Roman painting in Anatolia

Kaynakça

  • Abadie-Reynal, Catherine (2002). “Les maisons à décors mosaïqués de Zeugma”Comptes rendus des séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres, 146- N. 2, 2002. s 743-771.
  • Apollod. Bibl. (2006). (= Apollodorus, Bibliotheke) Kullanılan metin ve çeviri: The Library, with an English translation by J. G. Frazer, vol I-II, Cambridge, Mass.-London (The Loeb Classical Library).
  • Arias, Paolo Enrico (1962). A History of Grek Vase Painting, London:Thames and Hudson.
  • Charbonneaux, J., Martin, R.,Villard, F. (1973). Hellenistic Art (330-50 B.C.), çev. Peter Green. London: Thames & Hudson.
  • Cömert, Bedrettin (1999). Mitoloji ve İkonografi. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Delbarre,Sophie – Fuchs,Michel -Paratte,Claude-Alain (2007) “Achilles on Skyros: Crossing over Architecture, Mosaic and 42. Mosaic Corpus of Turkiye. The Mosaic Bridge From Past to Present = IV. Uluslararasi Turkiye Mozaik Korpusu Sempozyum Bildirileri. Gecmisten Gunumuze Mozaik Koprusu, Gaziantep, Uludağ University Press. 2007,35- The IV. International
  • Dunbabin, K. M. D. (1999). Mosaics of Greek and Roman World. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dorigo,Wladimiro (1966). Late Roman Painting. New York:Praeger Publishers.
  • Eraslan, Şehnaz (2011). Roma İmparatorluk Dönemi Mozaik Sanatında Okeanos ve Tethys Betimlemelerinin Tipolojik ve İkonografik Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış
  • Erdemgil, S. – vd. (2001). Efes Yamaç Evleri. İstanbul: Hitit Color.
  • Erhat, Azra (2004). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Grimall, Pierre (1997). Mitoloji Sözlüğü, Yunan ve Roma. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Hachlili, Rachel (2009). Ancient Mosaic Pavements: Themes, Issues, and Trends: Selected Studies, Leiden/Boston: Brill.
  • Homer.II (1988). (= Homeros, Ilyada) Kullanılan metin ve çeviri İlyada. Çev. Azra Erhat-A.Kadir. Can Yayınları.
  • Hesiod.Theog. (1966). (= Hesiodos,Theogonia), Kullanılan metin ve çeviriler: Theogony. With an English translation by M. L. West. Oxford.
  • Hesiodos, Theogonia, Eseri ve Kaynakları (1991). çev.: S. Eyüboğlu - A. Erhat. Ankara.
  • Hyg.Fab (1933). (= Hyginus. Fabulae.) Kullanılan metin: Ed. H. J. Rose, Hygini Fabulae.
  • Ladstatter, Sabine (2012). Ephesos Yamaç Ev 2.çev. Selma Gün. İstanbul: Ege Yayınları.
  • Ling, Roger (1998). Ancient Mosaics. London: British Museum Press.
  • Maiuri, Amedeo (1953). La Peinture Romain. Geneva: Skira.Ovid.Met. (= Ovidius, Metamorphosis ) Kullanılan metin ve çeviri: Dönüşümler, Çev. İsmet. Z.Eyüboğlu, Payel Yayınevi,1997
  • Önal, Mehmet (2002). Mosaics of Zeugma. İstanbul: A Turizm Yayınları.
  • Pliny. Natural History, Volume IX, Books 33-35, (Translated by H.Rackham), Loeb Classical Library 1950.
  • Ragghianti, Carlo Ludovico (1964). The Painters of Pompeii. Milan: Edizioni del Milione.
  • Robertson, Martin (1992). The Art of Vase-Painting in Classical Athens. Cambridge: Cambridge University Press. Stat.ach (=P. Papinius Statius, Achilleis) Kullanılan metin ve çeviri: Statius. Achilleid. Translated by J.H.Mozley. (The Loeb Classical Library)
  • Zimmermann, Norbert - Ladstätter, Sabine (2011). Wall Painting in Ephesos from the Hellenistic to the Byzantine Period, Istanbul: Ege Yayınları. Görsel Kaynaklar
  • Resim Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Zimmermann-Ladstatter, 2011: 84, fig.123,3).
  • Resim Pompeii, Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Maiuri, 1953: 73).
  • Resim Pompeii, Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Charbonneaux vd., 1973: 126, fig.124).
  • Resim Zeugma, Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Önal, 2002: 22).
  • Resim Efes, Sokrates (Zimmermann-Ladstatter, 2011: 84, fig.127,1).
  • Resim Pompeii, Filozof (Maiuri, 1953: 64).
  • Resim Efes, Eros ve girlandlar (Ladstatter, 2012: 143, Res.126).
  • Resim Pompeii, Eros ve girlandlar (Maiuri,1953:147).
  • Resim Efes, Teatral sahne (Zimmermann-Ladstatter, 2012: 117, fig.205).
  • Resim 10. Pompeii, Teatral sahne (Maiuri, 1953: 95).
  • Resim 11. Efes, Mermer levha imitasyonu (Zimmermann-Ladstatter, 2012: 103, fig.171,4).
  • Resim 12. Efes, serpiştirilmiş çiçek resmi (Zimmermann-Ladstatter, 2012: 96, fig.150,3).

Roma Dönemi Efes ve Pompeii Duvar Resimlerinin İkonografik Açıdan Değerlendirilmesi

Yıl 2014, Sayı: 12, 1 - 10, 01.07.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.87938

Öz

Efes duvar resimlerinin tarihi Hellenistik dönemden Bizans dönemine kadar uzanmaktadır. Bu makalenin içeriğini oluşturan
Roma dönemi duvar resimleri ‘Teras Ev 2’de bulunmaktadır. İmparatorluğun doğusunda yer alan kentlerden sadece Efes’te
bu kalitede ve sayıda duvar resimleriyle karşılaşılmıştır. Efes duvar resimlerinde Hellen mitolojisinden sahnelerin yanı sıra
filozoflar, peyzaj resimleri ve günlük hayattan kesitler de yer almıştır. Bu resimler, Roma resim sanatının Anadolu’daki en
dikkat çekici örnekleridir.
Bu makalede, Efes’teki Roma dönemine ait duvar resimleri ile Pompeii duvar resimlerinin ikonografik açıdan karşılaştırmalı
bir değerlendirilmesi yapılmaktadır.

Kaynakça

  • Abadie-Reynal, Catherine (2002). “Les maisons à décors mosaïqués de Zeugma”Comptes rendus des séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres, 146- N. 2, 2002. s 743-771.
  • Apollod. Bibl. (2006). (= Apollodorus, Bibliotheke) Kullanılan metin ve çeviri: The Library, with an English translation by J. G. Frazer, vol I-II, Cambridge, Mass.-London (The Loeb Classical Library).
  • Arias, Paolo Enrico (1962). A History of Grek Vase Painting, London:Thames and Hudson.
  • Charbonneaux, J., Martin, R.,Villard, F. (1973). Hellenistic Art (330-50 B.C.), çev. Peter Green. London: Thames & Hudson.
  • Cömert, Bedrettin (1999). Mitoloji ve İkonografi. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Delbarre,Sophie – Fuchs,Michel -Paratte,Claude-Alain (2007) “Achilles on Skyros: Crossing over Architecture, Mosaic and 42. Mosaic Corpus of Turkiye. The Mosaic Bridge From Past to Present = IV. Uluslararasi Turkiye Mozaik Korpusu Sempozyum Bildirileri. Gecmisten Gunumuze Mozaik Koprusu, Gaziantep, Uludağ University Press. 2007,35- The IV. International
  • Dunbabin, K. M. D. (1999). Mosaics of Greek and Roman World. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dorigo,Wladimiro (1966). Late Roman Painting. New York:Praeger Publishers.
  • Eraslan, Şehnaz (2011). Roma İmparatorluk Dönemi Mozaik Sanatında Okeanos ve Tethys Betimlemelerinin Tipolojik ve İkonografik Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış
  • Erdemgil, S. – vd. (2001). Efes Yamaç Evleri. İstanbul: Hitit Color.
  • Erhat, Azra (2004). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Grimall, Pierre (1997). Mitoloji Sözlüğü, Yunan ve Roma. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Hachlili, Rachel (2009). Ancient Mosaic Pavements: Themes, Issues, and Trends: Selected Studies, Leiden/Boston: Brill.
  • Homer.II (1988). (= Homeros, Ilyada) Kullanılan metin ve çeviri İlyada. Çev. Azra Erhat-A.Kadir. Can Yayınları.
  • Hesiod.Theog. (1966). (= Hesiodos,Theogonia), Kullanılan metin ve çeviriler: Theogony. With an English translation by M. L. West. Oxford.
  • Hesiodos, Theogonia, Eseri ve Kaynakları (1991). çev.: S. Eyüboğlu - A. Erhat. Ankara.
  • Hyg.Fab (1933). (= Hyginus. Fabulae.) Kullanılan metin: Ed. H. J. Rose, Hygini Fabulae.
  • Ladstatter, Sabine (2012). Ephesos Yamaç Ev 2.çev. Selma Gün. İstanbul: Ege Yayınları.
  • Ling, Roger (1998). Ancient Mosaics. London: British Museum Press.
  • Maiuri, Amedeo (1953). La Peinture Romain. Geneva: Skira.Ovid.Met. (= Ovidius, Metamorphosis ) Kullanılan metin ve çeviri: Dönüşümler, Çev. İsmet. Z.Eyüboğlu, Payel Yayınevi,1997
  • Önal, Mehmet (2002). Mosaics of Zeugma. İstanbul: A Turizm Yayınları.
  • Pliny. Natural History, Volume IX, Books 33-35, (Translated by H.Rackham), Loeb Classical Library 1950.
  • Ragghianti, Carlo Ludovico (1964). The Painters of Pompeii. Milan: Edizioni del Milione.
  • Robertson, Martin (1992). The Art of Vase-Painting in Classical Athens. Cambridge: Cambridge University Press. Stat.ach (=P. Papinius Statius, Achilleis) Kullanılan metin ve çeviri: Statius. Achilleid. Translated by J.H.Mozley. (The Loeb Classical Library)
  • Zimmermann, Norbert - Ladstätter, Sabine (2011). Wall Painting in Ephesos from the Hellenistic to the Byzantine Period, Istanbul: Ege Yayınları. Görsel Kaynaklar
  • Resim Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Zimmermann-Ladstatter, 2011: 84, fig.123,3).
  • Resim Pompeii, Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Maiuri, 1953: 73).
  • Resim Pompeii, Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Charbonneaux vd., 1973: 126, fig.124).
  • Resim Zeugma, Akhilleus’un Skyros’ta bulunma sahnesi (Önal, 2002: 22).
  • Resim Efes, Sokrates (Zimmermann-Ladstatter, 2011: 84, fig.127,1).
  • Resim Pompeii, Filozof (Maiuri, 1953: 64).
  • Resim Efes, Eros ve girlandlar (Ladstatter, 2012: 143, Res.126).
  • Resim Pompeii, Eros ve girlandlar (Maiuri,1953:147).
  • Resim Efes, Teatral sahne (Zimmermann-Ladstatter, 2012: 117, fig.205).
  • Resim 10. Pompeii, Teatral sahne (Maiuri, 1953: 95).
  • Resim 11. Efes, Mermer levha imitasyonu (Zimmermann-Ladstatter, 2012: 103, fig.171,4).
  • Resim 12. Efes, serpiştirilmiş çiçek resmi (Zimmermann-Ladstatter, 2012: 96, fig.150,3).
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Şehnaz Eraslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Eraslan, Ş. (2014). Roma Dönemi Efes ve Pompeii Duvar Resimlerinin İkonografik Açıdan Değerlendirilmesi. Yedi(12), 1-10. https://doi.org/10.17484/yedi.87938

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.